אווירת בחירות בראש העין צילומים טל סרוסי
אווירת בחירות בראש העין צילומים טל סרוסי

חוכמת ההמונים: מה חושבים במרכז ראש העין על הבחירות? יצאנו לסיבוב

העיר מוצפת שלטים, אבל אווירת הבחירות כבר לא כמו פעם. יש עדיין מתלבטים, אבל רבים מתכוונים להצביע. יש טענות, אבל כולם אוהבים את העיר. יצאנו לדבר עם התושבים על הבחירות. המסקנות בפנים

פורסם בתאריך: 20.10.18 20:09

שבוע וחצי לפני הבחירות לראשות העיר ולמועצת העיר, נראה שתושבי ראש העין די אדישים למערכת הבחירות עצמה אבל אכפת להם מאוד ממצב העיר. בסיור ברחובות הראשיים ניתן לראות שלטי בחירות בשלל גדלים מתנוססים מעל מרפסות הבתים, בלוחות המודעות ובשלטי החוצות, בעיקר בכניסה וביציאה מהעיר. כל אחד מששת המועמדים מנסה לדחוף מה שיותר סיסמאות אחרות – כל מועמד והאג'נדה שלו.
עיקר השלטים ממוקמים בכניסות לעיר. כך למשל, ברחוב שדרות שלמה המלך, שמוביל לתוך ומחוץ לעיר לכיוון כביש 444, אין כמעט בניין שלא תלו בו שלט בחירות. מרביתם של המועמדים לראשות העיר ומקצתם של הסיעות שמתמודדות למועצה. בהמשך הרחוב, בצומת של שלמה המלך עם רחוב שבזי, הצומת הנחשב כמרכזי של העיר, נתלו שלטים רבים של כל המתמודדים.
ומה עם האווירה? היא זו שממחישה אולי יותר מכל את החשיבות הלא כל כך גדולה שמייחסים התושבים לבחירות המקומיות בהשוואה למשל לבחירות הארציות. "לא כל כך מרגישים אווירת בחירות", אומר אהרון דחבש, שישב עם אחד מחבריו על ספסל במרכז המסחרי הישן ברחוב שבזי. "השלטים בעיקר מלכלכים את העיר. אני חושב שמי שמתמודד לראשות העיר ולמועצת העיר, או לפחות חלקם, אלו ילדים. אני מצפה מראש עיר שיהיה משכיל ומלומד. לדעתי אנשים לא רואים את השילוט הרב שיש בעיר, לא שמים אליו לב בכלל. אני למשל לא מתכוון להצביע. אף אחד לדעתי לא מתאים".
חברו של דחבש, מעדיף ששמו לא יצוין בכתבה, אומר: "כל מי שתולה שלט בבית שלו יש לו אינטרס. כל אחד רוצה לקבל משהו. אף אחד לא תולה שלט לטובת מועמד סתם, ומי שתולה שלט יש לו מיד שונאים ממקומות אחרים. אני כן אצביע, אבל עדיין לא החלטתי למי".
"ראש העיר הוא איש נחמד, אך הכישלון הוא שלא מפקחים על עבודות הקבלנים בעיר ויש הרבה מפגעים", עונה דחבש לשאלה מה לדעתו צריך לשפר בעיר. "לדעתי מה שחשוב הוא קודם כל הניקיון, ואחרי זה חידוש המדרכות והכבישים באזורים הוותיקים. ישנן מדרכות עקומות. צריך לשתול עצים ולהשקיע בפיתוח. יש הבדלים בין השכונה הוותיקה לחדשה. שם הכל מצוחצח ומבריק, ופה כלום".

שוקי עמרן

שוקי עמרן צילום טל סרוסי

 "שישה מועמדים זה הרבה"

כל מי שקצת מעורה בעיר, יודע שהמבנה הפיזי של ראש העין משפיע בצורה כזו או אחרת גם מבחינה פוליטית. השכונות הוותיקות, אלה שהוקמו לפני עשרות שנים, הקרויות בפי התושבים "השכונות שלמטה". בשנות ה-90 התווספו שכונות חדשות יותר בניהן נווה אפק, גבעת טל, גבעת הסלעים שמכונות "השכונות שלמעלה". במשך השנים לכל אזור ההצבעה התחלקה כך שכל שכונה תמכה במועמד אחר. בבחירות האחרונות התושבים בשכונות הוותיקות הצביעו בעיקר לבן משה, והשכונות החדשות הצביעו בעיקר למשה סיני. לפני כשנתיים החל אכלוס שכונת פסגות אפק ולכן לא ברור מה יהיה אופי ההצבעה של התושבים החדשים.
במרכז המסחרי הישן יושב בחנות המסגרות הוותיקה שלו, שוקי עמרן. "יש יותר מידי מועמדים – שישה מועמדים זה הרבה", הוא מסביר. "היה עדיף שיהיו שלושה מועמדים לכל היותר. מה כבר יכול כל אחד מהשישה לתת? כל אחד מבטיח ולא בטוח שהם גם יקיימו. לפני הבחירות ילטפו אותך, ככה זה בפוליטיקה. לגבי השילוט בעיר, כבר לא מתייחסים אליהם. לא שמים לב בכלל. לפני הבחירות פתאום מתקנים תאורה ומשפצים מדרכות, פתאום טרקטורים עולים. זה שקוף. בחירות זה לרעה ולטובה, וככה זה בכל עיר".
גם עמרן עדיין לא יודע למי יצביע בבחירות הקרובות, אך הוא בהחלט מתכוון לעשות זאת. "מה שאני שומע מאנשים זה שאולי צריך לתת לראש העיר עוד קדנציה, כי הוא היה רק קדנציה אחת וזה לא מספיק", הוא מתלבט בקול. אחרי הקדנציה השנייה אם לא מרוצים אז מחליפים. יש היגיון בטענה הזאת, כי בדרך כלל ראשי ערים נשארים להרבה קדנציות. אם אתה שואל אותי מה צריך לתקן בעיר, אני חושב שבראש העין התחבורה היא לא במצב טוב. יש היום פקקים בכל העיר. לוקח זמן רב לצאת וגם בתוך העיר בשעות מסוימות יש פקקים. המרכז המסחרי הזה, יש בו הרבה בעיות, אך מצד שני אחת הבעיות הוא שחלק מהשטח שלו בבעלות העירייה וחלק בבעלות פרטית, ככה שקשה לקבל פה החלטות לגביו".
הערכות אומרות כי בשל ריבוי המועמדים יהיה לבסוף סיבוב שני. מאחר וכל אחד מהמתמודדים תופס נתח משמעותי בקהל הבוחרים, ייתכן שאף מועמד לא צפוי לעבור את רף 40 האחוזים, כפי שנדרש בסיבוב הראשון. יש הסבורים שבן משה יעלה לסיבוב השני, אך לא ברור מי יתמודד מולו ומה תהיה התמיכה לשני המועמדים הללו מקרב הסיעות והמועמדים האחרים.

אנחנו נוסעים למרכז המסחרי של שכונת נווה אפק. בדרך השלטים מתמעטים משמעותית. "אני מתכוונת להצביע בבחירות הקרובות", אומרת תושבת שהגיעה למרכז. "ישנה אווירת בחירות אבל לא כמו פעם. אני יודעת עד כה על חמישה מועמדים לראשות העיר, ואני מניחה שאני אבחר אחד מתוכם. דווקא כמות השלטים בעיר פחות מפריעה לי, פחות מתייחסים אליהם. זו תקופה כזאת של בחירות".
לדבריה יש לא מעט מה לתקן בעיר. "קודם כל צריך שיהיה פה קניון רציני, כזה עם קולנוע, כדי שלא נצטרך לנסוע לעיר אחרת בשביל לראות סרט כל פעם. גם בריכה עירונית הייתי רוצה שיהיה, וזה משהו מתבקש והתושבים משתמשים בו".

דורון חמרי

דורון חמרי צילום טל סרוסי

"לאנשים פה אכפת"

בחזרה לשכונה הוותיקה, שם מתגורר דורון חמרי, תושב ותיק בעיר שכבר ראה כמה וכמה מערכות בחירות. "בראש העין מאז ומתמיד ישנה אווירה של בחירות למרות שהשנה קצת פחתה", הוא אומר. "אבל יש חוגי בית ופרסומים. אני זוכר שפעם הייתה תחרות על השלטים, היום כבר פחות. אנשים כבר לא משקיעים בזה. פעם, כאשר ראש העין עוד הייתה מועצה קטנה, כל בית שם שלט. היה אקשן, הייתה מלחמה על כל שלט, היום יש פחות. העיר גדלה ואי אפשר לשים בכל בית בעיר".
לדעתו תושבי השכונה הוותיקה יצאו להצביע בהמוניהם "כי לאנשים אכפת והם אוהבים את העיר", הוא אומר. "כמובן שאני מתכוון ללכת להצביע. אני גם מאמין שיהיה סיבוב שני. לדעתי שלום בן משה, חנוך עוז וישי אדוארד ילחמו על הקולות של השכונות הוותיקות, ואילו רז שגיא, יוכי פנחסי אדיב ובנגה ילחמו על הקולות של השכונות החדשות. זו ההשערה שלי. בנוגע לעיר עצמה, אני חושב שבראש העין התכנון הוא לקוי, ועוד מלפני שנים רבות. יש היום תורים בכל מקום, בדואר, בבנק, בקופת חולים. נראה שלא התאימו את ראש העין לכמות האוכלוסייה. צריך לדעתי לעצור את הבניה בפסגות אפק עד שלא נערכים כמו שצריך לקליטה של התושבים, אחרת המצב יחמיר".
ברחוב שבזי, תפסנו את אלון בזמן שעשה את דרכו לביתו בשכונת משכנות המוזיקה. "אני דווקא מרגיש את אווירת הבחירות בעיר", הוא אומר. "רואים את זה לפי השלטים של המועמדים שמפוזרים, וגם בעיקר רואים וקוראים איך הם מלכלכים אחד על השני. כל זה מקובל לפני הבחירות בדרך כלל. פעם בחמש שנים רואים את אותה מערכת בחירות ואותה אוויר בחירות, ואחרי זה הכל נגמר וזה עובר, עד לפעם הבאה. אני החלטתי שאני מצביע. אצביע למועמד לפי מה שאני קורא עליו בפייסבוק ובעיתונים. בכל הקשור לראש העין, אני חושב שחייבים לחדש את התשתיות בעיקר. כל המדרכות והכבישים בשכונה הוותיקה במצב לא טוב, וזה משפיע על התושבים מבחינה יומיומית".

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר