עומר גולן. צילום: זאב שטרן
עומר גולן. צילום: זאב שטרן

"עד שלא יכריחו אותי ללכת, אני פה". עומר גולן מדבר על הכל

בשנה הבאה יסגור עומר גולן שלושה עשורים במועדון שהפך לחלק ממנו, ולהפך. בראיון מיוחד הוא מספר על העונה של מכבי שהסתבכה ("לא ראינו תסריט שבו נסתבך בתחתית"), העזיבה של בניון ("כנראה שהיו סיכומים בינו לבין אלישע שלא ידענו עליהם"), הביקורת על גיא לוזון ("גם מאמן אחר לא היה מפוטר") והאפשרות ששינו זוארץ יחזור למועדון ("אין ראוי ומתאים ממנו למכבי")

פורסם בתאריך: 18.4.19 12:04

הדבר האחרון שחשבו עליו במכבי פתח תקוה הוא ששלושה מחזורים לסיום העונה הם עדיין יהיו חלק ממאבקי ההישרדות. אלישע לוי שב לקווים לראשונה מאז הקדנציה בנבחרת, יוסי בניון תמיד מספק עניין וגם תקציב גבוה במונחים מקומיים של כ-26 מיליון שקלים אמור היה לעשות את העבודה. בפועל, שני השמות הנוצצים יחסית כבר מזמן לא במערכת, הבן האובד גיא לוזון שב הביתה ולא ממש הביא עמו את השינוי המיוחל וכשהפער מאשדוד שמתחת לקו האדום עומד על 5 נקודות, לצערם של הלוזונים יש עדיין על מה לשחק.

אחד המאוכזבים הגדולים מהשתלשלות העניינים הוא המנהל המקצועי עומר גולן. בראיון מיוחד ל"ספורט מלאבס" הוא מדבר על העונה שהייתה, הפקת הלקחים בהמשך הדרך, מפרגן למשפחה הלוחמת, מתגעגע לשינו זוארץ וכמובן מחזיק אצבעות להשלמת המשימה שתצבע את העונה כולה באור שונה לחלוטין – אליפות היסטורית של קבוצת הנוער.

עומר, אני מניח שבשלב הזה היית כבר רוצה לסכם את העונה ולסגור אותה סופית.
"כן, זה מאוד מאכזב מבחינתי כי כשבנינו את הקבוצה לא ראינו תסריט שבו נסתבך בתחתית. התחלנו טוב, היה אחלה סגל והתקדמנו בטבלה, אבל בכדורגל צריך להתאים את עצמך לסיטואציה. תוך כדי תנועה אף פעם אי אפשר לשים את האצבע ולומר מה בדיוק קרה כי אתה מסתכל על המשחק הבא ומשתדל לא לנתח יותר מדי אחורה. בסופו של דבר היה כדור שלג שהתגלגל ובהרבה משחקים שהיינו צריכים לנצח סיימנו בתיקו וזה לא הוביל אותנו לשום מקום. החלפנו מאמן, הבאנו שחקנים חדשים ולצערנו נראה שזה הולך להיות מותח עד הסוף".

הכוכב שעזב

אחת הסוגיות הבוערות נוגעת כמובן ליוסי בניון, שגם במכבי פתח תקוה עשה דין לעצמו, ולא בפעם הראשונה. במשחק החוץ מול אשדוד גילה הקשר הוותיק שהוא לא בהרכב ובתגובה הודיע כי אינו מתלבש וחזר לביתו במונית. לא בדיוק התנהלות של כוכב עבר גדול במועדון מקצועני. "הסיטואציה הייתה לא נעימה ולא כיבדה את אף אחד מהצדדים", מודה גולן. "ההחלטה שיחזור הביתה במונית הייתה שלנו כי לא רצינו להסיט את הפוקוס מהשחקנים כשהתקשורת תתעסק בזה. יוסי שחקן ענק ואישית אדירה, אבל הוא ציפה ליחס שונה מהמאמן. כנראה שהיו סיכומים ביניהם שלא ידענו עליהם ובדיעבד יכול להיות שהיינו עושים דברים אחרת. העזיבה שלו פגעה בנו מקצועית, הוא יכול היה להוסיף המון ואולי איתו היינו במקומות אחרים. למדנו ממנו הרבה, הרווחנו אותו כחבר ואזכור לו רק את הדברים הטובים".

יוסי בניון. צילום: זאב שטרן

יוסי בניון. צילום: זאב שטרן

אז בניון כבר מזמן בבית"ר ירושלים, כבר הספיק להודיע שיפרוש ובמקביל מונה למנהל המקצועי של הקבוצה בעונה הבאה. את הדרך ההפוכה עשה המאמן גיא לוזון, שפתח את העונה בירושלים ופוטר. מאוחר יותר נענה לבקשת המשפחה ושב הביתה על חשבונו של המאמן הלאומי לשעבר כדי להציל את הספינה הטובעת. באופן סמלי ספג לוזון במחזור הפתיחה רביעייה מהקבוצה המשפחתית כמאמן בית”ר, ובמחזור האחרון ספג רביעייה מבית"ר כמאמן מכבי. יחד עם רביעייה ממכבי נתניה ושישייה ללא מענה מהפועל תל אביב, קשה לומר שמדובר בסיפור הצלחה, זאת למרות רשימת שחקני רכש מרשימה שקיבל בחלון ההעברות וספק גדול אם היה זוכה לה במקום אחר.

"אני ממש לא חושב שהכניסה של גיא לא השפיעה על הקבוצה", אומר המנהל המקצועי. "בסך הכל השגנו ניצחונות טובים במגרשים לא פשוטים כמו קריית שמונה וסכנין ששיפרו עבורנו עמדות עוד לפני הכניסה לפלייאוף ובמשחקים הקריטיים ידענו להתעלות. נכון שהיו כמה נפילות, אבל גיא הביא חצי קבוצה חדשה ובלי מחנה אימון קשה מאוד לחבר את השחקנים. למרות זאת, גיא עשה את זה בצורה הטובה והמהירה ביותר. יש קשיים וחולשות אבל הוא נכנס למועדון בתקופה קשה והתעסק בדברים האקוטיים, כך שאי אפשר להפיל עליו את התיק". במציאות של הכדורגל הישראלי רבים גרסו כי מאמן אחר היה מפוטר בעקבות שרשרת התבוסות, אבל גולן לא מסכים. "גם מאמן אחר שלא קוראים לו גיא לוזון לא היה מפוטר", הוא קובע. "שוב, זו סיטואציה שקשה לבוא למאמן בטענות. הקבוצה נבנתה בלי גיא ולצד התוצאות המבישות כמו התבוסה להפועל תל אביב היו גם תוצאות טובות ובחלק מהמשחקים שיחקנו טוב והראנו ניצוצות. אם היינו מחליפים עוד מאמן ועוד אחד זה היה לעשות צחוק מהעבודה".

זכרונות מבלגרד

עומר גולן רק בן 36, אבל בשנה הבאה יסגור שלושה עשורים במכבי פתח תקוה, בה הוא משחק מגיל 7. נשוי למאיה ואב לעמית בן ה-8 וחצי והבנות רומי (4 וחצי) ומילה בת השנה. המשחק הזכור ביותר שלו הוא כמובן השלושער בבלגרד מול פרטיזן בניצחון 2:5 שהעלה את מכבי לשלב הבתים בגביע אופ"א. "זה המשחק שזכה להכי הרבה הדים, אבל מבחינתי מרגש לא פחות היה ניצחון 2:4 בחוץ על בית"ר ירושלים עונה קודם לכן, שהבטיח לנו את הכרטיס לאירופה", הוא נזכר. "זו הייתה החותמת לעונה גדולה, היו חגיגות והרבה אמוציות. כיוונו לזה במשך עונה שלמה ואז הכל התפוצץ".

מהסמלים הגדולים של המועדון. גולן בימיו כשחקן. צילום: זאב שטרן

מהסמלים הגדולים של המועדון. גולן בימיו כשחקן. צילום: זאב שטרן

ברזומה של גולן, שכבש באותו משחק בטדי צמד, זכייה בגביע הטוטו עם מכבי. בנבחרת כבש שמונה שערים ב-37 הופעות. זו השנה החמישית שלו כמנהל מקצועי במועדון והוא נהנה מכל רגע. "אני מתעסק בהכל מהכל ונמצא שם כל הזמן", הוא משתף. “עוקב אחרי זרים, צופה בליגות נמוכות יותר כדי לאתר מציאות וכמובן בקשר רציף עם ראשי מחלקת הנוער. לא סתם אומרים שזו חממה לגידול צעירים. יש לנו מחלקה עוצמתית שרוצים להגיע אליה השחקנים הכי טובים מכל הארץ. זו בהחלט תעודת כבוד אדירה למועדון. באשר לבוגרים, זה מועדון משפחתי וכל אחד יכול להביע את דעתו. אבי לוזון נמצא כל היום במועדון ואני לא חושב שהוא הולך מדי פעם הביתה אפילו להתקלח. לשבת איתו כל יום זה שיעור לחיים. המועדון לא נח לרגע, אנחנו כל הזמן מדברים וחושבים איך אפשר להשתפר מכל הבחינות וגם בוחנים מודלים מהעולם כדי לראות מה נכון לנו. בסופו של דבר המאמן עושה את מה שהוא רואה לנכון וזה בסדר, ככה זה צריך להיות".

בשבועות האחרונים נאלצה מכבי להתמודד עם חרם אוהדים במשחקי הבית לאחר שבעלי המנויים לשערים 1-2 זעמו על העברתם ליציע שממול. "לצערנו אין לנו יד ורגל בדבר ומדובר בהחלטה של מנהלת הליגות", אומר גולן. "קיבלנו סכום כסף לא מבוטל בתחילת השנה כדי שרוב הקהל יישב מול המצלמות ובמשחקים שלא מגיע קהל אני נאלץ להעביר את האוהדים ליציע שממול. אנחנו עושים מאמצים להעביר בעונה הבאה את עמדת שידור כדי שהקהל לא יחווה עוגמת נפש. מבין את הכעס שלהם ובמשחקים בשעות מוקדמות אני עומד על הרגליים האחוריות כדי לא לתת להם לשבת מול השמש ומוכן לספוג את הקנס, אבל לפעמים אין ברירה".

אתה מכיר את התלונות של האוהדים שהבעיה לא רק בדרישת המנהלת, אלא שבמשפחה לא רוצים שהאוהדים יפריעו לגיא לנהל את המשחק.
"ברור שזו לא הסיבה. גיא היה במועדונים גדולים עם אוהדים שישבו לו על הצוואר וקיללו ואני לא חושב שיש מה לחדש לו בנושא הזה. בסך הכל יש לנו קהל תומך ואנחנו לא מרגישים מאוימים מהם".

אתם עושים בזמן האחרון פעולות להגדלת כמות האוהדים, רוכשים אביזרי עידוד, מזמינים ילדים מבתי ספר ומארגנים הסעות, אבל היציעים עדיין ריקים.
"תמיד יש תקווה שזה ישתנה, אבל לצערנו אם אתה לא מביא תוצאות ותארים קשה מאוד למשוך קהל. בתקופה שלי היית נכנס לכיתה והיו 80% אוהדי הפועל ו-20% אוהדי מכבי. היום 90% אוהדי בארסה וריאל ו-10% את הקבוצות הגדולות בארץ. ילדים מתחברים לבאזז והצלחות ולצערי יש כיום הרבה יותר אוהדים למסי ורונאלדו ופחות למכבי פתח תקוה".

זה כבר נראה רחוק מאוד, אבל בתחילת העונה איבדה הקבוצה נכס נוסף, חשוב לא פחות משחקן זה אחר. היו"ר שינו זוארץ, שנמצא לאורך שנים ביחסים קרובים מאוד עם גולן, עזב לטובת תפקיד יו"ר ההתאחדות לכדורגל, ממנו כבר הספיק להתפטר. "ברור שהעזיבה של שינו פגעה בנו המון", אומר גולן. "הוא התווה עבורנו דרך ועשה מהפכה במחלקת הנוער. רואים את זה בתארים בגילאי הנערים והילדים ובעזרת השם גם נזכה באליפות בנוער, הישג חסר תקדים שאם יקרה – לשינו יהיו מניות רבות בו. לא רחוק היום שההישגיות הזו תחלחל גם לבוגרים".

יש סיכוי שזוארץ יחזור למכבי בעונה הבאה?
"אני מאוד מקווה שכן. אנחנו חברים מאוד קרובים, אבל בשנה וחצי האחרונות אנחנו מדברים על הכל חוץ מכדורגל. הוא רצה לעשות ניתוק ממכבי כדי להצליח בהתאחדות וכיבדתי את זה. לצערי הוא לא הספיק לעשות את מה שרצה שם וזה חבל מאוד לכדורגל הישראלי. אצלו התרומה הכספית היא מינורית ליד האישיות הגדולה, הכבוד וההערכה שרוכשים לו. הוא חשוב למועדון ואין ראוי ומתאים ממנו למכבי".

שינו זוארץ. צילום זאב שטרן

שינו זוארץ. צילום זאב שטרן

לאחר החג תארח הקבוצה את אשדוד בידיעה שניצחון יסגור את הסיפור על עונה שבמועדון יעדיפו לשכוח כמה שיותר מהר. "נצטרך לגלות המון אופי ונחישות ולהגיע ממוקדים. אנחנו קבוצה הרבה יותר טובה מאשדוד וצריך לנצח ולסגור את הסיפור", חורץ גולן. "אנחנו רוצים להתחיל לתכנן את העונה הבאה ברוגע ובנחת ולבנות קבוצה כמו שגיא רוצה ולא טלאי על טלאי כמו שקרה בינואר. כמנהל מקצועי יש לי חלק גדול בכישלון אבל אנחנו כל הזמן מפיקים לקחים ומקווים שלא לחזור על הטעויות". לסיום, מתייחס המנהל המקצועי להמשך דרכו במועדון שכבר מזמן הפך עבורו לבית. "מעולם לא הייתי חתום במועדון ועד שלא יכריחו אותי ללכת, אני פה", הוא מסכם בחיוך. "למרות שבכדורגל לעולם אל תגיד לעולם, כרגע אימון פחות קורץ לי, אבל יכול להיות שעבודה אחרת עם צעירים תבוא בחשבון. אני תמיד שואף להתקדם אבל גם נהנה מאוד ללמוד ולהתפתח במכבי. טוב לי איפה שאני".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר