אופיר ליבוביץ
אופיר ליבוביץ

מזהים שינויים בבית הספר?

אחרי שנים רבות של קיבעון במערכת החינוך, יש התעוררות בשנים האחרונות

פורסם בתאריך: 8.8.18 16:02

אני לא הראשון שאומר שמערכת החינוך שאמורה לבנות אותנו לחיים בעתיד ולהצלחה בהם, לא עושה את זה כמו שצריך, וברגע האמת נצטרך להסתדר לבד. אך בסופו של דבר אנחנו תלמידים, ונמשיך להיות תלמידים 12 שנים, ובקרוב נתחיל שנה חדשה – שנת לימודים חדשה במערכת ישנה.
למה אני מתכוון ב"מערכת ישנה"? נתחיל בצורת הגשת החומר. בתור תלמיד אשמח לשתף אתכם בכך שכבר כמה שנים טובות אנחנו לומדים באותה צורה כמו שההורים שלנו למדו. אולי הספרים קצת יותר צבעוניים ונראים נגישים יותר, אך רוב החומר וצורת הלימוד שלו לא מותאמת לתלמידים במאה ה-21. חשוב להבהיר שהאשמה אינה בהכרח נופלת על המורים. ישנם לא מעט מורים שאפשר לציין אותם כאבני דרך גדולות להמון תלמידים, בין אם זה במוטיבציה ובאנרגיה המושקעת בדרך הלימוד הייחודית ובין אם זה היחס והקשר שנמשך גם מחוץ לכותלי בית הספר.
הטענה שלי כתלמיד היא כלפי משרד החינוך, שבסופו של דבר לא שואף מספיק כדי לשנות דברים בתוך המערכת. אני כתלמיד לא מרגיש שבית הספר מקדם אותי לעבר החיים עצמם, בין אם זה בבחינות הבגרות ובין אם זה בחומר שבסופו של יום לא יעזור לנו בתשלום משכנתא או גידול ילדים. יש רק מסות של מידע שלא תמיד נזדקק לו. ודווקא מידע שכן חשוב לנו כמו היסטוריית המדינה והעם, עוברים בצורה עיונית ומרובעת.
אז אחרי שהצפתי בעיות שעלו לא פעם על ידי תלמידים, חקרתי לא מעט את עניין השינויים בתוך המערכת וגיליתי שבשנים האחרונות נראה שישנה יותר הבנה ומודעות לנושא ואכן מנסים לקדם אמצעים במערכת. אם זה בכיתות ייחודיות שנותנות יותר כלים וערכים לחיים, או קורסים והכשרות למורים שנותנים להם כלים כמו איך להעביר שיעור בצורה לא שגרתית ואיך מערך שיעור אמור להתנהל. בשנים האחרונות אף ניתנו למשרד החינוך המלצות שטובות לנו התלמידים, אחת מהן היא להמעיט בשיעורי בית שלאחר מחקר נראה שהם לא מועילים כפי שמצופה מהם. בנוסף למה שמשרד החינוך נותן, הציון הסופי בתעודה אינו בנוי רק ממבחנים בכתב, אלא גם ממצגות, בניית דגמים, עבודה בקבוצות, וכו'. וכל זה תורם המון, בין אם בהרחבת הדמיון ובין אם בערכים שהעבודה יכולה לתת מלבד הציון.
אם יישמו באופן פעיל ושיטתי את כל השינויים הללו, אין לי ספק שמערכת החינוך והלימודים ייראו אחרת. אפילו בעוד מספר שנים נוכל לראות שהשימוש בטכנולוגיה יגדל, מערך השיעור ישתנה, והחוויה הלימודית תשתפר. כל מה שנותר לנו לעשות הוא לחכות ואולי אפילו לגרום לשינוי להתרחש מהר יותר, כדי נוכל גם אנחנו לחוות אותו.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר