דור שניידר
דור שניידר

דברו עברית: אל תיכנעו ללחצי הסלנג ושפת הרחוב

דור שניידר רוצה להזכיר שהשבוע צוין ברחבי הארץ יום העברית ולבקש משהו מבני הנוער

פורסם בתאריך: 2.1.19 17:04

השבוע צוין ברחבי הארץ יום העברית, וזאת, על פי החלטת הממשלה ב-2012 כי יום הולדתו של אליעזר בן יהודה (כ"א בטבת) יהווה יום מודעות לקידום מעמד השפה העברית.
לפני כמה שנים, כששמעתי לראשונה על יום זה, תהיתי לעצמי, למה נחוץ יום העברית? הרי כולנו דוברי עברית, גם אני חשבתי כי אני יודע לדבר עברית, מכיר כמה פתגמים, זוכר לשים נקודה בסוף משפט כשאני כותב, מה הם כבר רוצים ממני ומאיתנו? וכך אני סבור כי חלקכם תוהים כעת מה אני רוצה מכם…
התבגרתי, והבנתי יותר את חשיבות יום העברית, ואת שיעורי העברית החופרים.
שמתי לב לתופעה משונה, אנחנו לא באמת מדברים עברית! ובשיחה אחת עם חבר או חברה, לא יהיה משפט ולו אחד בעברית "נקייה".
אינני מתיימר כלל להיות אליעזר בן יהודה ואפילו לא קרוב לכך, אך לשמוע את חבריי ואף מבוגרים משתמשים בכינוי לדבר המופרש ממערכת העיכול של בעלי החיים כתיאור לדבר נורא שקרה לנו. או להפך, לפסולת המופרשת מהכליות כתיאור לאירוע מצחיק שקרה לנו, תודו שזה מזעזע.
לצערי, זו דוגמה אחת מני רבות. שלא תבינו אותי לא נכון, עָגָה (סלנג) זה אחלה וסבבה, אבל תשאירו את איברי גופנו לתפקידם המקורי (על הפנים, פצצות לגבות), כי יש גבול.
אשמח שתממשו את הצעתי (כי, איזהו החכם? הלומד מכל אדם), הצבת מטרה קטנה לכבוד השנה האזרחית החדשה, לדבר ולכתוב בצורה תקינה יותר (להבדיל בין עם ו-אם, להשתמש באותיות אית"ן, תפנימו – אני אבין, הוא יבין). המעיטו בשימוש הסלנג, ובעיקר, שימו לב למינון ולהקשר שלו. לא אגזים ואבקש שתבדילו בהגייה נכונה של בג"ד כפ"ת או במלעיל ובמלרע, אלא להשתמש בעברית. כי, אין דבר העומד בפני הרצון – זכרו, לשפה יש חלק גדול "במראה" החברה שלנו.
עצה קטנה לאקדמיה ללשון, אנא שמרו על העברית שלנו, למעננו.
בני הנוער (דור העתיד) אל תיכנעו ללחצי הסלנג ושפת הרחוב, אחרת בעוד אלפיים שנה, נצטרך אליעזר בן יהודה נוסף שיחיה את השפה בשנית.
שתהא לכולנו שנה אזרחית מוצלחת ומעשירה!


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר