עמותת תושבי אם המושבות בפתח תקווה, עתרה לבית המשפט וביקשה צו ביניים דחוף לעצירת העבודות במקטעים 9 ו 10- של דרך אם המושבות. לטענתם, כפי שפרסמנו במלאבס לפני מספר שבועות, הפרויקט קודם בחוסר שקיפות, ללא בדיקות סביבתיות, ויגרום לפגיעה אנושה בזכויות ובחיים של אלפי תושבים.
התושבים מעלים מדרגה במאבקם נגד הפרויקט שיהפוך את דרך ראשון לציון הסמוכה לבתיהם ולבית הספר בשכונה לדרך ראשית בעלת שישה נתיבים. התושבים יוצאים למאבק משפטי וחברתי חסר תקדים נגד פרויקט התחבורה של נתיבי איילון, עיריית פתח תקווה ומשרד התחבורה. עמותת תושבי אם המושבות למען איכות חיים וסביבה, הגישה עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי מרכז- לוד, בדרישה לעצור מיידית את העבודות והתכנון במקטעים 9 ו10- של דרך אם המושבות.
העתירה, שהוגשה על ידי עורכות הדין ורד מאירוביץ' סייג ודקלה מוסרי טל, כוללת גם בקשה דחופה לצו ביניים וסעד ארעי, שמטרתה לעצור כל פעולה תכנונית, ביצועית או חוזית עד להכרעה שיפוטית.
הפרויקט המדובר כולל הקמת גשר גדול,, הרחבת הכביש ל- 6 נתיבים והקמת שני צמתים חדשים, כל זאת בסמוך לבתי מגורים ולמוסדות חינוך. לטענת התושבים, הפרויקט מתקדם ללא תכנית מעודכנת, ללא שיתוף הציבור, בהתבסס על תכניות ישנות משנות ה- 90 וללא בדיקות סביבתיות, תחבורתיות או אקוסטיות נדרשות. "מדובר בתכנון פוגעני ודורסני שפירושו הרס השכונה", נכתב בעתירה. "מדובר בנזק בלתי הפיך: רעש, זיהום אוויר, חסימת אור ואוויר, גשר בגובה של כמה קומות מול חלונות הבתים שלנו".
בעתירה טענות לשורה של פגמים חמורים בקידום התוכנית: ▪ היעדר עיגון סטטוטורי ותכנון ללא סמכות כדין. ▪ הפרת חובת השקיפות ומניעת זכות ההתנגדות מהציבור. ▪ פגיעה חמורה בזכויות חוקתיות: קניין, בריאות, ואיכות חיים. ▪ היעדר בדיקות תכנוניות בסיסיות, ואי בחינה של חלופות כמו שיקוע הכביש במקום גשר.
"מדובר בתכנון פוגעני ודורסני, שפירושו הרס השכונה, פגיעה עצומה באיכות חייהם, בבריאותם ובזכיותיהם הקנייניות החוקתיות של תושבי השכונה. מדובר בפרויקט שתוכנן באופן מטריד ביותר, בחוסר שקיפות והוא בלתי חוקי בעליל", נכתב בעתירה.
עוד כותבת העמותה באמצעות עורכות הדין: "הפרויקט מתעתד להפוך את 'דרך אם המושבות', העוברת בצמידות לבתי שכונת 'אם המושבות' לציר תנועה מרכזי בין עירוני עם היקפי תנועה רבים, תוך יצירת מטרדים קשים, שיגרמו בהכרח לפגיעה קשה באיכות החיים של התושבים ובריאותם".
מעיריית פתח תקווה נמסר:
"מדובר בפרויקט אסטרטגי המקודם בעלות השקעה של קרוב למיליארד ₪ ע"י משרד התחבורה. הפרויקט אושר לפני עשרות שנים (בשנות ה-90) במסגרת הפיתוח העתידי של האזור, ומטרתו להביא לשיפור משמעותי של רמת השירות לנוסע, בדגש על אמינות ומהירות קווי התחב"צ תוך שימת דגש על פתרונות אקוסטיים משמעותיים בעזרת ביצוע קירות אקוסטיים, אספלט שקט ועוד (ייבחנו פתרונות אקוסטיים נוספים בהתאם לצורך). כאמור, מדובר בפרויקט אסטרטגי לעיר ולאזור המדובר בפרט, שאמור לתקן את הכשל התחבורתי שקיים גם היום (לפני הפיתוח המתוכנן לאזור) ולהקל על עומסי התנועה על הציר.
יתרונות הפרויקט בנקודות מרכזיות:
– הפרויקט נועד לתת מענה תחבורתי גם לפיתוח המקודם באזור ובסמוך לשכונה עם תוספת של שכונות חדשות: שכונת הפרדס (העתידית), פארק הירקון, השטח שבין האיצטדיון לפארק עופר וכן ההתפתחות של אזורי העסקים סגולה וקרית אריה.
– הכביש יהיה כביש עירוני, בדומה לכביש הרב מלכה וגיסין – ובו תותר נסיעה עד 50 קמ"ש. לאורך הפרויקט יהיו כ-15 צמתים וכן מצלמות אכיפה ועוד – מה שיביא להאטת התנועה באופן טבעי.
– הכביש ישרת בעיקר את תושבי האזור. בשל ההסבר שצוין בסעיף הקודם – התנועה לא תוסט מהכבישים המהירים באזור, אל דרך אם המושבות.
– הפרויקט יצור קישוריות מהירה יותר בין השכונה למרכזי תחבורה, כמו תחנת הרכבת סגולה ולתחנות המטרו המתוכננות באזור ועוד.
– הפרויקט ישפר את החיבורים לאזורי העסקים ובכך יביא – הלכה למעשה – את ההתחדשות הצפויה בסגולה: מבני משרדים ותעסוקה, ומקומות בילוי ופנאי במקום תעשייה שפחות ידידותית לסביבה.
– בעניין תכנון אפשרי לשיקוע בצומת ראשון לציון – זבולון המר במקום גשר – חלופה זו נבחנה בעבר ע"י הצוות המקצועי, אך לאור העובדה כי מפלס ההצפה של נחל הירקון נמצא מתחת למפלס הכביש הקיים, החלופה ירדה מהפרק ונמצאה לא ישימה. משום שהשיקוע יוצף ולא יהיה ניתן להשתמש בו. בנוסף, נעשו בדיקות קרקע בצומת והתבהר כי יש באזור מי תהום בגובה נמוך שלא מאפשרים לבצע שיקוע.
– לא ניתן להסיט את הפרויקט צפונה, בגלל שהדבר יגרור שנים רבות של תכנון מחדש ולא בטוח שהתכנון ישים, וגם מבחינה תנועתית והנדסית הדבר ייצור כביש לא הגיוני מבחינה תנועתית.
– הפרויקט כולל פתרונות אקוסטיים משמעותיים, כמו יישום אספלט שקט וקירות אקוסטיים. בהתאם לצורך תיבחן תוספת של אמצעים אקוסטיים.
– הפרויקט יאפשר גישה לקאנטרי העירוני המתוכנן לקום באזור.
– הפרויקט יאפשר גישה מלאה דרומה וצפונה לכביש 4 בפארק עופר, מה שלא קיים היום. דבר שיקל מאוד מבחינה תנועתית, עם המעבר מפארק עופר לכיוון מחלף מורשה וכניסה מכיוון מחלף מורשה לתוך פ"ת, לצד מחלף מלא.
– כניסת משאיות לאזור התעשייה סגולה היא בעיקר מכיוונים צפון ודרום, ופחות מכיוון מערב (תל אביב). לכן החיבור החדש בין רח' ראשון לציון לגליס, לא יהווה אלטרנטיבה למשאיות, כי בכל מקרה הכביש החדש לא יקשר בין כיווני ההגעה המרכזיים של מעברי הסחורות וחומרי הגלם. מה גם, שהפרויקט יתמוך בהתחדשות אזור התעשייה סגולה, כאשר המטרה, כאמור, להחליף את התעשייה הישנה שברובה נשענת על נסיעות של כלי רכב כבדים, במשרדים ותעסוקה.
– תוואי הדרך כולל 2 נתיבים לכל כיוון ונתיב אחד לתנועת תחבורה ציבורית, צמתים מרומזרים לאורך התוואי בגישות לשכונות, לפארק ולמרכזי התעסוקה, הבילוי והפנאי, לאורך הדרך. אי תנועה מפריד, מדרכות רחבות המלוות את הרחוב, רצועות גינון, עצים וכן שביל אופניים רציף.
– הדרך המוצעת מציעה קישוריות במגוון אמצעי נסיעה משכונת אם המושבות אל מרכזי התחבורה במזרח ובמערב העיר, כפי שפורט בהסבר הפותח. הכביש החדש ימנע את עומסי התנועה הכבדים שהיו ברחובות, בן דרור, גיסין, ז'בוטינסקי, וזבולון המר – עומסים אלו גם מביאים לזליגת התנועה לרחוב ראשון לציון, משה סנה ולכל רחבי השכונה, מאחר שרבים מחפשים לקצר דרך השכונה, לאור העומסים ברחובות הראשיים. למעשה, דרך אם המושבות תמנע את העומסים בדרך עצמה וברחבי השכונה".
תגובות משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון יובאו כאן כשיתקבלו.





 
 
דויד
תסלחו לי התושבים אבל אתם לא בסדר. איפה הייתם עד עכשיו, גם שקניתם את הדירה ידעתם על התוכנית זה חלק מהתבא. זה כביש ופתרון נהדר לכלל הסביבה וגם לכם זה יעלה את מחיר הנכס וישבח את איכות החיים. אתם בדרך להיזרק מבית המשפט כי לכל סעיף שהצגתם גבר ניתן מענה וכן הייתה שקיפות וכן היו כנסי תושבים והסברים מפורטים ובוצעו שינויים בהתאם לבקשות שלכם אז רק תהנו מזה הסוף