אם המושבות צילום זאב שטרן
אם המושבות צילום זאב שטרן

תפנית בעלילה: האם הקרקע שעליה נבנתה אם המושבות מזוהמת?

נציגי טביב ואקוכם יציגו הבוקר בבית המשפט דוח משנת 2009 המראה כי הקרקע שבין קרית אריה וסגולה מזוהמת

פורסם בתאריך: 24.4.18 08:35

הבוקר צפוי להתקיים חלקו השני של הדיון המשפטי סביב צווי הסגירה שהוציאה העירייה למפעלים טביב ואקוכם, כל זאת לאחר דוח שהוציא המשרד להגנת הסביבה, בו צוינו ממצאים חריגים בסמוך למפעלים. כזכור, לאחר הדוח הוציאה עיריית פתח תקווה צו סגירה למפעלים, אך הם בוטלו לאחר צו מניעה שניתן על ידי בית המשפט, ודרישה לקיים דיון נוסף בנוכחות נציגי המשרד להגנת הסביבה.
למלאבס נודע בחברות טביב ואקוכם מתכוונים להציג במהלך השימוע דוח משנת 2009 של המשרד להגנת הסביבה אותו גם הגישו כחלק מההליך המשפטי. בדוח נסקרו הזיהומים בקרקע באזורי התעשייה סגולה וקריית אריה, שביניהם בנויה שכונת אם המושבות, והם לכאורה יכולים לגרום לריחות מהם סובלים התושבים. על פי הדוח, קרקע מזוהמת כולל את חלקיקי הקרקע של המזהמים הספוחים אליהם. בדוח נכתב כי יכולתה של הקרקע לספוג ולספוח כמויות גדולות של מזהמים מסביבתה, גורמת לכך שזיהומים רבים מתגלים רק בשלב מאוחר יותר, ורק לאחר שהצטברו בכמויות גדולות. עובדה זאת יכולה להסביר לטענת נציגי המפעלים חלקית את היעדר תשומת הלב של הרשויות למפגעים אלו עד לשנים האחרונות.
כך למשל, נכתב, כי מקורות הזיהום נוצרים מסילוק פסולות באופן לא מוסדר או מערכת ביוב הציבורית, בה זורמים השפכים התעשייתיים של המפעלים, או מכימיקלים וצנרת תת קרקעית המכילים דלקים וכימיקלים אחרים. בהמשך הדוח נכתב כי אזורי התעשייה סגולה וקריית אריה הם בראש האתרים החשודים בזיהומי הקרקעות החמורים ממקורות תעשייתיים. בדוח מצוין כי לפני עשרות שנים פעלו באזור התעשייה סגולה כ־60 מפעלי עיבוד עורות ומפעלים נוספים. מפעלים אלו הזרימו את שפכיהם בתחילה לבריכות חלחול שנועדו לחלחל את המים אל הקרקע, ולאחר הקמת תשתית הביוב העירונית, הזרימו את השפכים לביוב אך ללא טיפול במתכות. לכן, כאשר מבוצעות חפירות וצורכי בינוי באזור התעשייה סגולה, נחשפים זיהומים של מתכות בחלק מאתרי חפירה. "פעולות היסטוריות אלו גרמו לזיהום קרקע ומי תהום נרחב באזור התעשייה סגולה וקריית אריה. השטח החשוד בזיהום באזורים אלו מוערך ב־1,200 דונם", נכתב בדוח.

יש לציין כי מדובר בדוח משנת 2009, כאשר הריחות עליהם מתלוננים התושבים החלו רק בשנתיים-שלוש האחרונות לערך, מה שלא מאפשר לקבוע בוודאות כי זהו הגורם אם בכלל. עם זאת, במפעלים ינסו לטעון כי הסיבה לריחות היא הקרקע המזוהמת עליה נבנתה אם המושבות, כאשר חפירות לטובת בניה או אפילו גשמים גורמים לשחרור של גזים. יצוין כי משמעות הדברים היא כי ייתכן וגם הקרקע באם המושבות הוותיקה מזוהמת, למרות שבעיית הריחות קיימת באם המושבות החדשה.
כזכור, בעקבות דוח של המשרד להגנת הסביבה שהתפרסם לפני כחודש ימים נשלחו מכתבי הזמנה לשימוע כנגד טביב ואקוכם, כל זאת לאחר שמתוצאות הדיגומים שביצעו עולה כי במתחם החברות קיימות חריגות בבדיקות הסביבתיות, וקיים חשד סביר להניח שהמפעלים הללו גורמים לזיהום אוויר בלתי סביר – דבר המהווה עבירה לכאורה על הוראות חוק אוויר נקי.

האם קראתם על מלחמת הכשרות שמתחוללת בעיר?

רוצים להישאר מעודכנים באירועים החשובים בפתח תקוה?

הורידו את האפליקציה של מלאבס והצטרפו לדף הפייסבוק שלנו:

מלאבס באנדרואיד
מלאבס באייפון

להצטרפות לדף הפייסבוק של מלאבס

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר