אפי נווה צילום זאב שטרן
אפי נווה צילום זאב שטרן

"אני רק מתפלל שהקריסה תיעצר בזמן"

שאלה אחת בשבוע, והפעם: הם לדעתכם נסדק אמון הציבור במערכת המשפט?

פורסם בתאריך: 24.1.19 12:52

ד"ר שלמה צדוק

שלמה צדוק צילום זאב שטרן

שלמה צדוק צילום זאב שטרן

"מערכת המשפט הפכה לשק חבטות ולחוכא ואטלולא בכל הרשתות החברתיות, עד כי הבדיחות על חשבון השופטות וראש הלשכה מגיעות שם ליצירתיות מרשימה, אבל לטעמי ברוטאלית ולא הגונה. לא מתאים לי שקודש הקודשים של מדינתי מתרסק עם בדיחות מעליבות מהסוג של – "הדרך לעליון עוברת דרך התחתון!". ותתפלאו: אמנם אין לי מושג, כמו שגם לכם אין, אבל לתחושתי אין בפרשת אפי נווה שלו בשר פלילי של ממש. מסריח? אולי. אבל לי זה נראה יותר כפרשיות רומנטיות של מבוגרים. אגב, אני לכשעצמי לא הייתי צריך את סיפורי קזנובה של נווה כדי לדעת שאמון הציבור במערכת המשפט הולך ומתאדה. מהסקר האחרון עולה שרק 18% מהציבור עוד נותן אמון במערכת המשפט הכוללת. למה? אולי בגלל שהשופטים לא מחפשים לעשות צדק אלא מחפשים לעשות פשרות. ורק 26% נותנים אמון בבית המשפט העליון. מדוע? כי הם חושבים שהם מעל לעם. ובכלל, בגלל שיש שם הרבה נפוטיזם, והרבה תחושת משיחיות. ובכל זאת דבר טוב יצא מפרשת הדון ז'ואן דה לה לישכה: הפרשה, אם יש בה בשר, וכאמור אני לא בטוח, מלמדת שהשופטים לא נמשחו בשמן המשחה ביום לידתם וכי גם הם בשר ודם. כמוני וכמוך. ולפעמים גם חלקם הזעיר מאוד אינו צח כשלג. אני רק מתפלל שהקריסה תיעצר בזמן כי ללא מורא מערכת המשפט אזי איש את רעהו חיים בלעו". (ד"ר צדוק הוא סוציולוג וראש ענף בתאגיד מיתב).

 

שי גרוסמן

שי גרוסמן

שי גרוסמן

"כמעט כל אחד מאיתנו נעזר במערכת המשפט, כולנו מבינים את החשיבות בקיומה של מערכת כזאת ואת האסון שעלול לקרות במדינה ללא מערכת משפטית חלילה. כבודם של השופטים במקומם מונח, השופטים, גם הם אנשים עם דעות ונראה שהדעות כבר לא מסתתרות מאחורי הגלימה. לי אין ספק שמשהו ׳פישי׳ מתרחש במערכת המשפט בישראל וכדאי למערכת המשפט למצוא דרך לנקות את האורוות ויפה שעה אחת קודם. כבר זמן רב ציבור נרחב בארץ מסתובב עם תחושה שמערכת המשפט מוטית, מנותקת מהמציאות וגם מורמת מעם. אך לאחרונה ישנה תחושה בקרב ציבור נרחב שמערכת המשפט שאמורה להיות קודש הקודשים הגיעה למצב שפל שבמדינה אחרת זה היה מוביל להתפטרות של נושאי משרה בכירים. היו כמה פרשיות שהראו לנו שלא הכל שחור ולבן במערכת המשפט. אלו ופרשת יו״ר לשכת עו״ד – רק מאששות תחושת בטן חזקה בקרב הציבור של חוסר צדק במערכת המשפט. ממש בית הקלפים". (גרוסמן הוא חבר ועד עובדי טבע בפתח תקווה).

 

מאיה (סורמלו) בן ישראל

מאיה בן ישראל

מאיה בן ישראל

"מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית הנעזרת במערכת משפט עצמאית, הנתפסת אמינה, מקצועית וישרה, אך כאשר לא אחר מראש ממשלה מפנה אצבע מאשימה כלפי מערכת המשפט והמשטרה, הנזק הוא עצום. אם נוסיף לכך את הפרשיות האחרונות שקשורות למערכת המשפט, הרי שאי אפשר שלא לפקפק ביושרה ובמקצועיותה של המערכת המתגלה אף היא כנגועה, מה שעלול לפגוע באופן קריטי בלגיטימיות של מערכת השפיטה בישראל. בנוסף על כך, קורה שישנה סתירה בין קהל התומכים בראש הממשלה, שיתנו חיזוק לדבריו לפיהם מערכת בתי המשפט כשלה, למתנגדיו הכועסים על הזמן הרב שעובר. מערכת זו גוזרת גורלות! הרי שכאשר ייכנס מי מאתנו לאותו אולם בבית המשפט, איך נקבל על עצמנו דין של מי שייתכן שכבר אינו נשגב מעם, אלא לא אחר מאשר אחד העם?" (בן ישראל היא פעילה חברתית).

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר