גן לאומי הירקון

טיול ליד הבית: מסלולים מומלצים באזור פתח תקוה וראש העין במרחק נגיעה

אם לא מתאים לכם להסתובב בארץ ולהיתקע בפקקים, מה יותר טוב מאשר לטייל קרוב לבית. הנה ארבע הצעות לטיולי כוכב בחול המועד

פורסם בתאריך: 2.4.18 08:31

ירקון העילי: בין גשר בית הבטון לגשר מקורות הירקון

נחל הירקון מתפתל לאורך 27 ק”מ ממקורותיו בראש העין ועד לשפך בתל אביב. בחלקו העליון של הנחל, זורמים מים נקיים. המסלול עובר בין גשר בית הבטון למקורות הירקון משני צדי הנחל, נקודת המוצא לטיול הוא כפר הבפטיסטים, הנמצא בצד כביש 40 בין צומת סגולה בפתח תקווה למחלף ירקון כביש 5 – הכניסה לגן לאומי מקורות הירקון. כפר הבפטיסטים, נוסד בשנת 1955 וזהו מרכזה של עדת הפסטיסים בישראל, הוא התחיל בתוך כפר יתומים, לאחר מכן היה בית ספר וכיום המוקדם מוקדש לעבודת האל ומקום מפגש לבני הקהילה.
המסלול: מרחבת החניה, צועדים צפונה לכיוון בית הבטון, כ-200 מטר מהחנייה מגיעים לפנית גדר הכפר ופונים ימינה סמוך לשדה המעובד ומגיעים לגדות הירקון. במקום נחל זורם ועצי אקליפטוס וכן מסלול לרוכבי אופנים. לאחר כ- 600 מטר, מגיעים לגשר בית הביטחון – מבנה בן שתי קומות שנבנה בשנת 1912 כבית המשאבות של חברת ההשקיה “פלשתינה”. ממשיכים במורד הירקון עוד כ-200 מטר לפני כביש חמש “חוצה שומרון” ובמקום נפתול משוקם. חוזרים לגשר הבטון ומתקדמים עד שמגיעים לשביל הירקון שבגדה הצפונית, פונים ימינה וחולפים על פני בית הפרדס הישן. לאחר 1.3 קילומטר, מגיעים לגשר הרכבת החוצה את הירקון, חוצים מתחתיו ומגיעים לגשר מקורות הירקון החדש. ניתן לחצות במקום את הגשר ולחזור לרחבת החנייה או להמשיך עוד 150 מטר בדרך העפר, לפנות ימינה לגדת הירקון ולהגיע ל”נפתול הנופרים” על שם אוכלוסיית נופר צהוב שצומחת במקום. חוזרים לדרך העפר, פונים ימינה וצועדים עוד כ-300 מטר, מקיפים את הבריכה עד למפגש עם דרך עפר רחבה ושלט המפנה ל”בריכת הנופרים” פונים ימינה להגיע לבריכה שמוקפת קנים וצמחי גדות נוספים. ממשיכים להקיף את הבריכה ומגיעים לדרך עפר, בה פונים ימינה וצועדים עוד כ-400 מטר סמוך לגשר מקורות הירקון, מהצד השני וממול נמצאת עמדת פילובקס, ששמרה בימי המרד הערבי על קשר הירקון מפני פעולת חבלה. ניתן להיכנס לגן לאומי ירקון דרך השער או להמשך לאורך הירקון ולצאת מהצד השני של הגן. הכניסה לגן בתשלום. לצעוד בדרך העפר שמאלה כ-500 מטר לחצות את מסילת הברזל במעבר התת קרקע, להמשיך עוד 300 מטר בדרך עפר ולהגיע לשער הגן הלאומי, החנייה נמצאת ממול.

מגדל צדק. צילום זאב שטרן

מגדל צדק

מגדל צדק, נמצא בסמוך לראש העין והגישה הנוחה ביותר אליו היא מכיוון מחלף קסם. במחלף יש להשתלב עם כביש 444 דרך צומת ראש העין ולנסוע עד לרמזור האחרון ולפנות שמאלה, לרחוב יהודה הלוי, כ-100 מטר לאחר הפניה לפנות ימינה ולהיכנס לדרך עפר באורך של 500 מטר עד לחניית המצודה. הכניסה לאתר עולה תשלום ובקופות תקבלו מדריך קצר ובו פירוט אודות המסלולים השונים במקום. במגדל אפק, שלושה מסלולים אפשריים שנעים ממסלול קצר של כחצי שעה, דרך מסלול של שעה וחצי, ועד למסלול ארוך יותר הנמשך כשלוש שעות. כל המסלולים מבוססים על דרך מעגלית שמתחילה באגם, ממשיכה לבריכת החורף ועוברת לצד המבנים של מפעל המים המנדטורי, מטפסת למבצר מגדל צדק ומסיימת חזרה באגם.

מסלול מפתח תקווה לגבעת כוח

מסלול מעגלי לרוכבי אופנים. רמת קושי בינונית ומעלה. הגעה לצומת סירקין כביש 40 ופניה לכיוון כפר סירקין, במידה ומגיעים ברכבים, את הרכב מכינים בספורטק. המסלול משלב רכיבות כביש ושטח. מתחילים לרכב לכיוון מערב לאורך נחל מזור, לפני כביש 483 פונים מזרחה לכיוון קיבוץ גבעת השלושה ומשם ממשיכים בדרך החקלאית ומתחברים לכביש 483 עד שמגיעים “למקורות” פונים ימינה לכיוון כביש חקלאי ממשיכים לרכב דרומה, לאורך מסילת הברזל וכביש שש. מצד ימין כבפר סירקין, נחלים ומזור. בשלב הראשון הרכיבה מתונה, באזור מושב מזור חוצים את מסילת הברזל דרך מחסום ופונים שמאלה למטעים של קיבוץ עינת וגבעת כוח, משם ממשיכים ועולים לגבעת כוח שנמצאת משמאל למושב גבעת כוח בין כביש 444 לכביש 4513 עד שמתחברים לבני עטרות. אחרי סיבוב קצר בתוך המושב, חוזרים חזרה, לאורך מסילת הברזל, מזור וממשיכים לכפר סירקין, עוברים מתחת לכביש 471, פונים שמאלה לכיוון השער החקלאי של המושב וממשיכים בפניה הראשונה שמאלה ליציאה לכיוון פתח תקווה.

יער ראש העין. צילום זאב שטרן

יער ראש העין

הכניסה הראשית ליער ראש העין נמצאת בצומת הרחובות קיבוץ גלויות ונחל רבה. היער משתרע על פני למעלה מאלף דונמים ונטוע לצד שתי גדותיו של נחל רבה שסמוך אליו המסלולים. נחל רבה, הוא נחל אכזב שבחודשי החורף יש בו זרימה מרשימה. ביער מסלול “שביל פרחי הבר”, מסלול מעגלי של כק”מ המתאים לכל המשפחה. לאחר הגשם הראשון במקום פריחה של כלניות, לבנות ואדומות, רקפות, דבורניות, צבעוני ההרים, חצבים ועיריות. שביל פרחי הבר מטפס על השלוחה ומגיע לראש הגבעה, ממנו ניתן לצפות על שרידי היישוב הקדום ומספר שרידים של מבנים עתיקים. במקום נקודת תצפית שהוכשרה על ידי קרן קיימת לישראל, ממזרח ניתן לראות את גבעות השומרון ומצפון את כביש חוצה שומרון וכפר קאסם, העיר ראש העיר נמצאת מדרום. ברחבי היער פזורים שולחנות פיקניק, מרבצי פריחה וכן מסלולי רכיבת אופניים. יער ראש העין, מגודר גם כ”יער קהילתי’ שמחבר בין קהילת ראש העין לבין התושבים שגם שומרים ומטפלים ביער.