רפי דהן וספרו החדש צילום פרטי

ספר חדש של המשנה לראש העירייה: כך סייעו נערים יהודים למוסד במרוקו

הספר החדש של רפי דהן הוא הראשון שמיועד לנוער, ומבוסס על מפגשים שהיו לו ולחבריו במרוקו עם אנשי מוסד לפני עשרות שנים. החלום: שהספר ישמש ילדים ובני נוער בלימודיהם מכיתות ה' ומעלה

פורסם בתאריך: 23.7.21 08:47

המשנה לראש העירייה והממונה על אגף הנוער, חברה וצעירים, רפי דהן, השיק השבוע את ספרו "מבצע 'שובי רוני' – נערים ונערות בשליחות המוסד במרוקו", בהפצת "דני ספרים". זהו אמנם ספרו החמישי של דהן, אך הראשון שמיועד לבני נוער. "התלבטתי רבות באיזו מתכונת להוציא את הספר – האם כספר היסטורי, אולי בכלל כספר הדרכה למורים – החלטתי לבסוף לפנות דווקא לקהל בני הנוער מתוך מטרה להנגיש את ההיסטוריה לדור הצעיר דרך ספר הרפתקאות מרתק", הוא מציין.

בספרו החדש מביא דהן את סיפורה של חבורת נערים סודית, שפעלה במרוקו באמצע שנות השישים של המאה שעברה בשליחות המוסד הישראלי, תחת מסווה של נבחרת כדורגל, ומבוסס על סיפורים אמיתיים שעברו דהן וחבריו בילדותם במרוקו. "המפגשים המתוארים בספר הם מפגשים אותנטיים שהיו לנו עם אנשי המוסד, שהם גדולים מהחיים, בהם גם נשים", מסביר דהן ומוסיף כבדרך אגב, שלאחר עלייתו ארצה אף יצא לחפש ולפגוש את אותם אנשי מוסד מולם עבד. "היינו אנחנו וחבורה של עוד ארבע נערות שהיו ב'מטה' והרגשנו מרגלים גיבורים".

על מה מספרת העלילה?
"העלילה מתארת את משימתה של החבורה, שהייתה להעביר בחשאי מסמכים סודיים ואשרות עלייה למשפחות יהודיות כדי שיוכלו לעלות לישראל. שלושת הנערים האמיצים, בפיקודו של רפי, מפקד החבורה, פועלים בהדרכת חבורת מג"י, שחבריה הם שליחי המוסד. הם מתמודדים עם אתגרים נועזים מול שודדים, סופות, הצפות ובולענים, פועלים במנהרה מסתורית רבת-סכנות ובמצודה עתיקה, וכל זה מאחורי גבה של המשטרה החשאית במרוקו".

דהן מציין בנוסף כי מדובר בסיפור רב-עלילות שמלבד היותו מותח ומרתק, הוא גם חושף לראשונה פרק ציוני מפואר שטרם סופר. "לפני כארבעים שנה, כשהתחלתי את לימודי כסטודנט צעיר להיסטוריה של עם ישראל, ניגשתי לדיקאן עם הסילבוס ושאלתי אותו מדוע לא לומדים על ההיסטוריה הציונית של מרוקו", הוא נזכר, "הדיקאן ענה שלא נלמד דבר כזה ולא הבנתי איך אני, כמי ששואף להיות מורה להיסטוריה אמור ללמד ילדים שאינם יוצאי אירופה על הרקע וההיסטוריה ממנה באו. לא מזמן נוכחתי לגלות שאמנם עברו ארבעים שנה, אבל הדברים לא מאוד השתנו וזה מה שהוריד את האסימון בסופו של דבר להפוך את מה שיש לי בראש כל השנים לכדי ספר".

דהן איש חינוך ומרצה לחינוך, להיסטוריה ולמורשת ישראל, שאף זכה בפרסים בחינוך, בהנחלת המורשת ובעשייה הציבורית, ובתעודת "יקיר יהדות מרוקו", מסביר כי גילה בעצמו את חדוות היצירה רק בשנים האחרונות. "אי אפשר לדעת מה צופן העתיד", הוא אומר, "אני תמיד מסביר זאת לנוער – אי אפשר לדעת מה יקרה הלאה ולאילו תובנות נגיע על עצמנו. גם אני לא ידעתי או האמנתי שיש בי את זה".

שאלנו את דהן מה השאיפות שלו עכשיו אחרי שהספר יצא לאור, והוא סיפר כי חלומו הגדול ביותר כעת הוא שספרו החדש ישמש ילדים ובני נוער בלימודיהם – מכיתות ה' ומעלה. בנוסף, ציין כי בקרוב הוא מתכוון לכתוב ספר נוסף לאותו קהל יעד שיעסוק במדריך נוער אשר מתמודד עם נער שנופל לסמים ועל מה שעובר על שניהם יחד. "הסיפור כבר בראש ואת הכותרת יש, רק צריך את הכוחות להתחיל לכתוב" הוא מסכם.

"מבצע 'שובי רוני' – נערים ונערות בשליחות המוסד במרוקו" מאת רפי דהן. בהפצת דני ספרים, 112 עמודים. מחיר לצרכן 78 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר