קובי פרג' (צילום יונתן בלום) וצילום מתוך המלכה שושנה

"היא הייתה הדיווה הישראלית הראשונה"

אחרי תקופה ארוכה חוזר הסינמטק לקולנוע תיעודי במוזיאון פתח תקוה לפעילות עם הסרט המלכה שושנה. בראיון מדבר קובי פרג' על הסרט ועל הפרויקט הבא

פורסם בתאריך: 2.10.21 10:33

בדומה ליתר בתי הקולנוע בארץ, גם הסינמטק לקולנוע תיעודי במוזיאון פתח תקוה עמד שומם, בשנה וחצי האחרונות, מאז פרוץ הקורונה לחיינו. ביום ראשון הקרוב, 3.10, יפתח הסינמטק את שעריו מחדש בהקרנה חגיגית של הסרט "המלכה שושנה", סרטם של קובי פרג' ומוריס בן מיור אודות חייה של הזמרת שושנה דמארי.

הסרט זכה לשבחים מהמבקרים ואף נבחר להיות סרט הפתיחה בפסטיבל דוקאביב ביולי האחרון. הסרט מציג את דמותה של שושנה דמארי באור אחר מאשר הכרנו כל השנים ומעלה קונפליקט חד בין הצלחה לבין משפחה. לקראת ההקרנה החגיגית והפתיחה המחודשת של הסינמטק, שוחחנו עם אחד מיוצרי הסרט, יליד העיר ובן למשפחת הצלמים המפורסמת, קובי פרג', שסיפר לנו על הסרט, על העבודה מאחורי הקלעים, ועל הזיקה האישית לזמרת.

מתוך המלכה שושנה

"שושנה דמארי הייתה הדיווה הישראלית הראשונה", אומר פרג'. "היא עמדה על במות הארץ והעולם והרטיטה מיליונים בקולה המכשף והופעתה המרהיבה. מבעד למלכה הגדולה מהחיים ולשיריה שנחרטו בליבו של הקהל, עמדה אישה שגם מי שחשב שהוא מכיר, לא ידע עליה הרבה. היא לא אהבה להתראיין ולא נידבה בחופשיות פרטים עליה ועל משפחתה. חייה היו כאגדה הוליוודית, שעליה היא גם שילמה מחיר. זה סיפור על תהילה ובדידות, על הצלחה ואובדן, על תעוזה וויתור. בפעם הראשונה נחשפת האישה שמאחורי הכתר, הגלימה והארמון".

למה דווקא שושנה דמארי?
"זה סרט ראשון שנעשה אודות שושנה דמארי, 15 שנים לאחר מותה. הכל התחיל מפנייה של ערוץ HOT 8 אל מוריס ואליי, בעקבות הסרט שעשינו על יוסי בנאי. מיד אמרנו כן. בהתחלה זה היה נראה חלום מאוד צנוע לספר על שושנה דמארי, אבל עם העבודה, הסרט תפס את מידותיה והפך לסיפור מאוד גדול. ואם להגיד את האמת – מצאנו אוצר – את סיפור חייה במכולות".

שושנה דמרי צילום סמי בן גד

ואכן הסרט נפתח במכולה שבמחסן עיזבונות ביקום, אשר מחזיקה את כל רכושה של דמארי כבר 15 שנים. "אנחנו פותחים את השער אל חייה, דרך חפציה האישיים", אומר פרג'. "לשמחתנו, כיוצרים היו לנו המון חומרים לעבוד איתם כי היא תועדה כל כך הרבה, צולמה והוקלטה המון, היא, בתה ובעלה היו אנשי תרבות ויצרנים וכותבים. וכמו בכל תהליך של סרט תיעודי היינו צריכים גם לעשות בחירות ולהיפרד מחלק מהחומרים שאהבנו".

הוא מציין שאחד הדברים שיותר מרגשים אותו הוא לראות נערים שבאים לראות את הסרט ביחד עם הוריהם. "הם מגיעים מעולם של נועה קירל וגל גדות ופתאום הם מגלים שזה היה קיים הרבה קודם, זה תמיד נורא מפתיע אותם", הוא אומר. "אנחנו מתהדרים היום בכל מיני שחקנים שעושים חיל מעבר לים, אבל שושנה עשתה את זה כבר לפני שבעה עשורים. שושנה ישבה בטוק-שואוז בארה"ב, ישבה בארוחות ערב עם נינה סימון, החזיקה קריירה מפוארת מעבר לים כתוצר אקזוטי של המדינה הצעירה שבדרך, עוד לפני שנות ה-40. היא הייתה אישה מאוד חריגה ביחס לאותן שנים. בסרט יש אפילו קטע קול ששדרן אמריקאי משווה אותה לתפוזי Jafa – הייצוא הכי גדול של שהמדינה מייצאת, תפוזים ושושנה דמארי. בנוסף זה סרט שמביא איתו פסקול נשכח".

קובי פרג' צילום יונתן בלום

פרג' מספר לנו כי יש לו זיקה אישית מיוחדת לדמארי: "נורי חביב, דודו של אבי, עשה את הסרט הצבעוני הראשון 'באין מולדת', סרט דרמה ישראלי מ-1956 שעוסק בעליית יהודי תימן לישראל עם שושנה דמארי ושייקה אופיר. שושנה הייתה חברה מאוד טובה של אחיו הבכור של אבי והייתה מאוד נוכחת בביתם וגם האחים הצעירים העריצו אותה. זה היה כאילו 'הוליווד' מגיע למעברת עמישב. עבורי להקרין את הסרט דווקא כאן בפתח תקוה תהיה סגירת מעגל. מבחינתי 'יד לבנים' זה בית. נולדתי ברחוב סרוק הסמוך וזה ממש לחזור הביתה – כבוד גדול".

 

 

פרג' סבור כי הקולנוע התיעודי הוא האמצעי לבנות תרבות: "אני מאמין שחשוב היה לעשות על שושנה מסמך תיעודי רחב כזה, שימשיך להתגלגל לדורות הבאים", הוא אומר ומציין כי מסרט לסרט הוא מתייעל. "אם העבודה על סרט הביכורים שלי 'פוטו פרג" לקחה לי שבע שנים, העבודה על 'להאיר את יוסי' ו'המלכה שושנה' לקחה כמעט ארבע שנים".

ומה לגבי היעד הבא? היעד הבא, כך מספר לנו פרג' הוא סרט על חייו של יוסף שילוח. "אני כבר מאוהב", הוא מגלה, "מדובר בדמות מרתקת, מסקרנת ומלאת קונפליקטים. העבודה מאוד מהנה – אבל הכי חשוב שיבוא קהל, בסופו של דבר זה מה שחשוב. היציאה של 'המלכה שושנה' הייתה 'בין הגלים', אז אני מקווה שמכאן נחזור לנורמליות" הוא מסכם.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר