כיכר המייסדים לפני שנים, וסמי ז"ל וסיוון פרג', צילומים ארכיון סמי וסיוון פרג' וסאן פרג'

חניון היכל התרבות בפתח תקוה: לא מה שחשבתם

"פתח תקוה היא המרכז עבורנו", אומר סיון פרג', שפתח בחניון היכל התרבות תערוכה שמציגה בתמונות את המקומות שאהבנו ואנחנו אוהבים בעיר

פורסם בתאריך: 8.10.21 07:18

עסק משפחתי: תערוכה חדשה אודות העיר פתח תקוה, נפתחה השבוע בחניון היכל התרבות, כחלק מפסטיבל "שורשים" שהתקיים בעיר, בתמיכת מפעל הפיס. תערוכת הצילום שנקראת "סיור פתח תקוה 360" מוקדשת כולה לעיר פתח תקוה ומציגה את המקומות, האווירה והתושבים המקומיים כפי שנתפסו בעדשת המצלמה של משפחת הצלמים המפורסמת – משפחת פרג'.

היוזמה והרעיון להפיכת לקיום תערוכה בחניון היא של אריה ימיני מנכ"ל היכל התרבות. לרגל פתיחת התערוכה, שוחחנו עם סיון פרג', יליד העיר ובנו של הצלם המיתולוגי סמי פרג' ז"ל, ממייסדי פוטו פרג'. סיון  מתעד את העיר כבר למעלה משלושה עשורים ושיחזר עבור התערוכה, ביחד עם ילדיו, את התמונות אותן צילם אביו לאורך ההיסטוריה של העיר. "ממש כמו בניו יורק או אירופה, כשלוקחים חללים לא מנוצלים וממלאים אותם באומנות, כך גם כאן", מסביר סיון את המיקום הלא שגרתי שנבחר לתערוכה, "בחניון יש הכי הרבה מבקרים כשיש אירוע. אז כדי לעצב את המקום ולעשות משהו מיוחד, כדי שאלה לא יהיו 'סתם' קירות, החלטנו למלא אותם בתמונות של העיר – אז והיום".

כיכר המייסדים בראשית דרכה צילום סמי פרג' ז"ל

הכניסה לשוק לפני שנים רבות, צילום סמי פרג' ז"ל

לדבריו התערוכה מספרת את סיפורה של העיר מזה שבעים שנה. "אנחנו משפחה מאוד שורשית בפתח תקוה עם שלושה דורות של צלמים. אבא שלי הקים את החנות 'פוטו פרג" בשנת 1952, ברחוב מוהליבר, שם היא הייתה עד לפני כעשור. וכיום גם הבן והבת שלי מצלמים ועובדים איתי, והם גם עבדו איתי על הצילומים לתערוכה", הוא מכריז בגאווה.

מורשת משפחתו, כך מספר לנו סיון, שזורה במורשת העיר כמו גם בהתפתחות הצילום בארץ, החל משנות החמישים. בין היתר עברה דרך פיתוח צילום הצבע הראשון בארץ, שצולם בבית הספר גננות ושתלנות וברחוב חובבי ציון בלילה ועד לעידן הדיגיטציה. "כל התפתחות הצילום שקרתה בשבעים השנים האחרונות, קרתה פה בעיר", הוא מסביר, "בשנות החמישים אבי פתח את חלון הראווה הכי גדול, שהיה ממש כמו עמוד פייסבוק או חדשות של העיר. בכל מוצאי שבת הוא היה מוריד את הווילון ואנשים יכלו לראות בתמונות שצילם באותו שבוע את כל מה שקרה בעיר – אנשים, מקומות ואירועים. מדי שבוע היו נעמדים מול החלון בין מאה למאתיים איש לחפש את עצמם בתמונות".

סמי פרג' ז"ל וסיוון פרג', צילום סאן פרג'

פרג' מספר כי עבור אביו סמי ז"ל ועבורו פתח תקוה היא מרכז העולם. "אבי ראה את פתח תקוה כבירה אירופאית לכל דבר. הרחובות מוהליבר וחובבי ציון היו השאנז אליזה מבחינתו. גם עכשיו כשצילמתי את אותם המקומות, ולמרות השינויים שחלו בהם עם הזמן, עדיין נשאר בהם הייחוד", הוא מציין ומסביר כי שם התערוכה נבחר בדיוק בשל כך: "עבור המשפחה שלנו פתח תקוה היא המרכז וכשאתה במרכז – אתה מסתכל סביבך 360 מעלות".

פרג' מגדיר את פתח תקוה כ"עיר עם לב של כפר". "גם אנשים שעזבו את העיר ידברו עליה בעיניים נוצצות – יש בה קסם מיוחד", הוא אומר, "מצד אחד, העיר מתפתחת בצורה מדהימה וכל קו הרקיע שלה השתנה, אם זה המגדלים הגבוהים ופארק אוחיון רחב הידיים. מצד שני, במרכז העיר זה מרגיש כאילו הזמן קפא".

פרג' מציין כי במהלך העבודה על התערוכה ועל הארכיון המשפחתי והעירוני שקורם עור וגידים ממש בימים אלה, הוא חזר לבקר במקומות כמו השוק ומרכז העיר. "לא הייתי במקומות האלה למעלה מעשור והרגשתי כאילו דבר לא השתנה – הריחות, הקולות והאווירה. אולי יגידו שהשתגעתי, אבל אני רואה בפתח תקוה עיר מאוד רומנטית. רק חסרים לי הפרדסים", הוא צוחק.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


התערוכה "סיור פתח תקווה 360", היא תערוכת קבע ותהיה מוצגת בחניון היכל התרבות לפחות עד לסוף השנה, ותהיה פתוחה לקהל הרחב בהתאם לשעות פעילות ההיכל. "התערוכה הזו מבחינתי היא סגירת מעגל" מסכם פרג' "אני מאוד מקווה שאחרי התערוכה בהיכל התרבות, תהיה תערוכה גם במוזיאון פתח תקווה – אבי היה שגריר של פתח תקווה ואני חושב שרק ראוי שתהיה תערוכה להנצחת פועלו גם במוזיאון".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר