מוצאי יום כיפור בקהילה המסורתית פתח תקוה, באדיבות הקהילהפ-ת
מוצאי יום כיפור בקהילה המסורתית פתח תקוה, באדיבות הקהילהפ-ת

התפילות בקהילה המסורתית בחגי תשרי ובכל השנה: "אנחנו מצליחים להראות יהדות ישראלית שוויונית"

בפתח תקוה פועלת כבר למעלה מעשור הקהילה המסורתית, בה גברים ונשים מתפללים יחד. "הקהל שלנו הוא בעיקר אנשים חילוניים, שרוצים קשר לדת, אבל באווירה אחרת" אומר שליח הציבור של הקהילה, יואל בר-גיל, שמזמין את הציבור לתפילות הקהילה בחגי תשרי

פורסם בתאריך: 6.9.23 10:58

נשים וגברים מתפללים ביחד: כבר למעלה מעשור, פועלת הקהילה המסורתית בעיר פתח תקוה. זה התחיל עם קבוצה קטנה של תושבים ותושבות ועם השנים הקהילה גדלה ומקיימת תפילות מעורבות של נשים וגברים, בחגים ובאירועי בר/בת מצווה.

רגע לפני חגי תשרי, מזמין שליח הציבור של הקהילה, יואל בר-גיל, את תושבי פתח תקוה להשתתף בתפילות החגים: ראש השנה, כיפור ושמחת תורה. "הקהילה שלנו, היא קהילה מסורתית. הטקסט והסידור שלנו הם מסורתיים ולפני מספר שנים, הוציאה התנועה מחזורים משלה", הוא מציין.

במהלך התפילות, בחגים ובאירועים, יושבת בקהילה המסורתית כל המשפחה ביחד זה לצד זה, נשים, גברים וילדים ללא מחיצות. "בתקופה הלא פשוטה שקיימת במדינה, הכעס והשנאה שנוגעים גם בדת, אנחנו מצליחים להראות יהדות קצת אחרת. הטקסטים דומים לטקסטים הרגילים ומה שמבדיל אותם זה השוויוניות וההתאמה לתקופה הנוכחית ולישראליות. בסידור ובמחזור שלנו מוזכרים "אבותינו ואמותינו", ובמקומות מסוימים הנוסח מעודכן לקורה בישראל".

בר מצווה בקהילה המסורתית פתח תקוה, באדיבות הקהילהמ. ליאור

בר מצווה בקהילה המסורתית פתח תקוה, באדיבות הקהילהמ. ליאור

אחד הדברים שמייחדים את הקהילה המסורתית היא האווירה הייחודית והסגנון הייחודי אותו יצר בר-גיל לאורך השנים. במהלך התפילה בר-גיל, עוצר, מסביר ונותן פירושים לנוכחים; הוא גם משלב מנגינות ידועות לטקסטים המסורתיים ומשתף את הקהל בקריאת חלקים מהתפילה. הקהילה מיועדת לאנשים שחלקם מגיעים לבית הכנסת לעיתים נדירות ולאנשים שמעוניינים להתפלל ולהיות חלק מקהילה אשר מתאימה את עצמה לתקופה ונותנת מקום שווה לכולם. "לא פעם בסיום התפילה, אנשים מגיעים אלי נרגשים ומספרים לי שהם לא ידעו שהיהדות יכולה להיות כזו מחבקת ומקבלת", אומר בר-גיל.

עד לפני הקורונה, מנתה הקהילה בעיר למעלה מ-100 חברים. במהלך הקורונה, לאור איסור ההתכנסות במקומות סגורים, הם קיימו תפילות באוויר הפתוח. "זה היה מרגש לראות את האנשים מגיעים ומתפללים, אנשים עמדו במרפסות והקשיבו לתפילה" מספר בר-גיל. "לאחר הקורונה, הפעילות צומצמה וכיום אנחנו נפגשים בעיקר בחגים ובאירועי בר המצווה, תפילות קבועות אנחנו כמעט ולא עושים. אירועי בר מצווה, אנחנו מקיימים כרגע רק בסופי שבוע, וזאת למרות שיש ביקוש לעליה לתורה גם בימים שני וחמישי, כשמוציאים את ספר התורה. אך מאחר ואנחנו מתפללים כיום במבנה של "החממה", לא מאפשרים לנו לקיים פעילות באמצע השבוע".

בימים אלה, מבקש בר גיל להחזיר את הקהילה לימיה היפים ומזמין את תושבי העיר להשתתף בתפילות חגי תשרי ולהיות חלק מהקהילה. "הקהל שלנו הוא בעיקר אנשים חילוניים, שהמסורת היהודית חשובה להם, אבל באווירה אחרת וזה מה שמייחד אותנו", הוא אומר.

אתם מקיימים גם בת מצווה?
"כן, אבל לא הרבה. היינו שמחים להגדיל את כמות הבנות שעולות לתורה. דבר נוסף שייחודי לנו הוא שאנחנו עורכים מדי פעם בר מצווה בכותל למשפחות מפתח תקוה שמעוניינות בכך. אנחנו מתפללים ברחבת ישראל, רחבה בכותל הדרומי, בה כל המשפחה והמוזמנים, נשים וגברים מתפללים ביחד".

לוח זמנים לחגי תשרי של הקהילה המסורתית בפתח תקוה:

ראש השנה:

ב' ראש השנה, יום ראשון 17/9/23. 8:30 שחרית. 10:00 תקיעת שופר, 12:00 סיום.

יום כיפור:

ערב יום כיפור, יום ראשון 24/9/23 ט' בתשרי. כל נדרי וערבית בשעה 18:20.

יום כיפור, יום שני 25/9/23. 8:00 שחרית, 10:00 יזכור, 12:00 סיום מוסף. הפסקה. 17:15 מנחה, 18:15 נעילה. 19:12 בסיום שופר.

שמחת תורה:

ערב שמחת תורה, יום שישי 6/10/23 כ"א תשרי. ערבית והקפות 18:00, לאחר ההקפות עליה לתורה.

כתובת: "החממה", רחוב מרק לברי 6, כפר גנים פתח תקווה.

לדף הפייסבוק של הקהילה https://www.facebook.com/profile.php?id=100064580264386&locale=he_IL

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר