טבע ליד הבית, באדיבות רשות נחל הירקון
טבע ליד הבית, באדיבות רשות נחל הירקון

אחרי השרב הגדול: קבלו מסלולי טיול בטבע לכל המשפחה ליד הבית

רשות נחל הירקון ביצעה שורה של עבודות לאורך האפיק, הכשירה את מרחב הנחל וממליצה על מספר מסלולים ואתרים 

פורסם בתאריך: 26.4.24 08:49

מטיילים בפסח לאורך הירקון: בפסח הזה החיים נמשכים בצל המלחמה והתקווה להחזרת החטופים. ברשות נחל הירקון מזמינים את הציבור לטייל לאורך נחל הירקון, וליהנות ממרחב נעים וירוק במרכז הארץ. יצוין כי רשות נחל הירקון ביצעה לאחרונה עבודות תחזוקה וניקיון לאורך האפיק והכשירה את מרחב הנחל לרווחת הציבור וממליצים על מספר מסלולים ואתרים.

ברכת הנופרים:

בריכת הנופרים היפיפייה שוכנת סמוך למעיינות הירקון, בצד הגדר של מתחם מקורות. אורכה כ-100 מטרים והיא מוקפת קנים, עצי ערבה וצמחייה עשירה של גדות נחלים. הבריכה זכתה לשמה בזכות האוכלוסייה הגדולה של צמח נופר צהוב המתקיימת בה. העלים הגדולים של הנופרים מכסים חלק ניכר משטח הבריכה.

ברכת הנופרים היא "כספת הטבע" של הירקון. הברכה מעניקה אכסניה בטוחה לצמחים ולבעלי חיים המתקיימים בירקון. זהו המקום הרגיש ביותר בנחל ועל כן חשוב לשמור עליו מפני איומים סביבתיים. בגלל הרגישות האקולוגית של המקום, אין לערוך לידו פיקניקים ומובן שאין להיכנס למים. שערי הבריכה נפתחים למטיילים בשעות הפתיחה של הגן הלאומי (הביקור ללא תשלום).

איך מגיעים? נכנסים מכביש 483 בדרך הגישה לגן לאומי תל אפק ("מבצר אנטיפטריס"). לא נכנסים לגן הלאומי אלא ממשיכים בנסיעה בדרך עפר המתעקלת שמאלה ומלווה את גדר הגן הלאומי. חונים ברחבת חניה קטנה בקצה גדר הגן הלאומי וממשיכים ברגל היישר לפנים כ-600 מ'.

נפתול הנופרים והפילבוקס:
נפתול הנופרים הוא אחת מפינות החמד של הירקון. הנפתול כולו מכוסה במרבד מרהיב של עלי צמח המים נופר צהוב. עץ אקליפטוס ענק מצל על הנפתול ועל סביבתו. הנפתול נמצא גם הוא בתחומי גדר ההגנה של ברכת הנופרים והשער אליו נפתח בשעות הפתיחה של גן לאומי מקורות הירקון (הכניסה ללא תשלום).

סמוך לנפתול הנופרים נמצא גשר מקורות הירקון, גשר להולכי רגל ולרוכבי אופניים, הצמוד לגשר הרכבת. העבודות לסלילת מסילת הברזל החלו בשנת 1921. היוזמה להנחת המסילה באה מפרדסני פתח תקווה, שביקשו לייעל את הובלת הפרי לנמל יפו. בזכות המסילה הובילו פרדסני פתח תקוה את יבוליהם ברכבת לראש העין ומשם ללוד ולנמל יפו.

בצדו המערבי של הגשר נמצאת עמדת שמירה עגולה מבטון, הידועה במקומותינו בכינוי "פילבוקס". בימי "המרד הערבי", שהתחולל בשנים 1936 עד 1939, חיבלו ערבים במתקנים רבים ברחבי הארץ ובהם גשרים. עמדת השמירה שימשה את הנוטרים העבריים, שפעלו במסגרת הצבא הבריטי. מגיני פתח תקווה ניצלו את העמדה גם במלחמת העצמאות.

איך מגיעים? נוסעים כמו שמתואר לברכת הנופרים, ממשיכים עוד כ-100 מ' מקצה גדר הגן הלאומי ופונים ימינה בדרך שמתעקלת ועוברת מתחת לגשר הרכבת. לאחר המעבר מגיעים לדרך עפר טובה, פונים בה שמאלה ונוסעים כקילומטר, עד לגשר הרכבת.

בית הבטון:
בית הבטון הוא פינת חמד לחובבי הנוסטלגיה. המבנה בן שתי הקומות, השוכן ליד כפר הבפטיסטים, שימש בית המשאבות של חברת ההשקיה "פלשתינה", שנוסדה על ידי בצלאל יפה. המבנה הוקם בשנת 1911 ועל כן הוא זכאי לתואר הבית הראשון בארץ ישראל שנבנה מבטון מזוין.

איך מגיעים? מכביש 40, בין פתח תקוה ומחלף קסם (כביש 5) פונים מזרחה על פי השילוט המכוון לגן לאומי מקורות הירקון. לפני שער הגן פונים שמאלה וחונים סמוך לפינת הגדר של כפר הבפטיסטים. צועדים כ-200 מ' לאורך הגדר הצפונית של הכפר עד לירקון ומשם שמאלה לאורך הגדה השמאלית (הדרומית) עוד כ-600 מ', עד לבית הבטון. ניתן לחצות את הירקון בגשר בית הבטון, הסמוך לבית, ולהגיע לפינה מוצלת ויפה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר