עין לבן, צילום תמר לויפר
עין לבן, צילום תמר לויפר

עם מים, לכבוד שבועות: שני מסלולים ופארק לא רחוק מהבית

ירושלים מציעה, נוסף על המקומות הקדושים, מגוון של מסלולי טיולים בטבע. לכבוד חג השבועות שבפתח, ליקטנו כמה הצעות לבילויים קסומים

פורסם בתאריך: 10.6.24 14:36

עין לבן

קשה למצוא ירושלמי שלא מכיר את עין לבן, מעיין שכבה בהרי ירושלים, שסוחף אליו מטיילים רבים מהעיר ומחוצה לה. עין לבן, שמכונה גם "מלך המעיינות" של ירושלים, ממוקם כקילומטר אחד דרומית למושב עמינדב, מתחת לגבעת משואה ולא רחוק משכונת קריית מנחם. במעיין שתי בריכות: עומקה של הראשונה הוא כמטר וחצי, והשנייה, הרדודה יותר, מיועדת בעיקר לילדים קטנים.

ההגעה למעיין היא דרך מגרש החנייה של גן החיות התנ"כי הסמוך, המוכר גם כדרך נדב, על שם נדב אלעד, לוחם בפלוגת הנדסה של חטיבת הצנחנים שנפל בפעילות מבצעית בחברון ומשפחתו וחבריו סייעו בשיקום המקום ובטיפוחו. ליד המעיין אפשר למצוא את שביל האופניים "מי–ים אל ים", המגיע עד לחוף הים בתל אביב, ואת מנהרת כרם, מנהרת אופניים באורך של 2.1 ק"מ המובילה לצומת כרם.

"עין לבן הוא מקום מקסים שאפשר להגיע אליו עם משפחות בכל הגילאים", מסבירה מורת הדרך תמר לויפר. "באתר יש מספר מקומות עם צל וכמה שולחנות פיקניק, והנגישות אליו מאוד נוחה. חשוב לשים לב, שבקרקעית הבריכות ובדפנותיהן, מאחר שהן חשופות לשמש, יש ירקה חלקלקה. בסמוך שוכן גם גן החיות התנ"כי והאקווריום".

עין חניה

עין חניה נחשבת לפינת חמד, שמשלבת מעיין ובריכה עתיקה מלאה במים עם אתר ארכיאולוגי ונוף של חקלאות מסורתית לצד פיתוח סביבתי מודרני. האתר, שפותח על ידי רשות הטבע והגנים, הרשות לפיתוח ירושלים ורשות העתיקות ומנוהל ומתוחזק על ידי רשות הטבע והגנים, מהווה החוליה האחרונה בפתחו של "פארק ירושלים", השוכן על הגדה הדרומית של נחל רפאים.

עין חניה נובע מעל אפיק נחל רפאים, והבריכה היא אחת הגדולות בהרי יהודה ושטחה כ-8 על 10 מ"ר ועומקה עד 2 מ'. הגישה למעיין היא דרך כביש המהווה חלק משביל המעיינות, היוצא מקניון מלחה לכיוון אל–וולג'ה והר גילה.

עין חניה (צילום: תמר לויפר)

המעיין נמצא בסמוך לשביל ישראל. במהלך השנים, בוצעו במקום חפירות ארכאולוגיות ונחשפו בו שרידים מימי בית ראשון, בית שני ומהתקופה הרומית והביזנטית. סמוך לבריכה נמצאו שרידים של כנסייה לכבוד פילפוס, דמות המוזכרת בספר "מעשי השליחים" בברית החדשה. עין חניה הוא מקום קדוש ואתר עלייה לרגל למאמיני הכנסייה הארמנית והכנסייה האתיופית.

 

"עין חניה הוא גן לאומי, ולכן הכניסה לאתר בתשלום", מסבירה לויפר. "מכיוון שהוא גן לאומי, הוא מאובטח, יש בו שירותים מסודרים ועגלת קפה נחמדה. הדבר המקסים בעין חניה הוא שאפשר ללכת בתוך נקבת המים עם הילדים, וזו חוויה לכל גיל. בדרך אפשר ליהנות מאוסף של קרפדות נפלאות, שכמובן אסור להרים אותן או לגעת בהן, כי הן מוגנות. בדרך אפשר לראות את שרידי הכנסייה העתיקה. אני ממליצה להגיע מצוידים לפיקניק ולשבת בצל עצי התאנה. כמו כן, במקום יש שתי בריכות, אחת רדודה והשנייה עמוקה, ואין במקום מציל, ולכן חשוב לשים לב לילדים".

המזרקות בפארק טדי

המזרקות בפארק טדי הן אטרקציה לכל ירושלמי ולכל מבקר שמבקש להתרענן לכמה שעות. בשטח הפארק, המשתרע על כ-11 דונם והכניסה אליו ללא תשלום, יש שטחי מדשאות, ספסלים ומרכז מבקרים, המספר את סיפור בנייתה של ירושלים המודרנית בתקופת כהונתו של טדי קולק, מבנה היסטורי משוחזר, באר משאלות עשויה אבן ירושלמית, אמת מים, פסלים סביבתיים ושעון שמש שתוכנן על ידי האמן הישראלי הבינלאומי, מתי גרינברג.

המזרקות בפארק טדי (צילום: James Cross)

המזרקות בפארק טדי (צילום: James Cross)

אולם האטרקציה המבוקשת ביותר על ידי המבקרים היא, ללא ספק, המזרקות שפתוחות לאורך כל שעות פעילות הפארק. במקום מתקיים בכל שעה עגולה, בין השעות 17:00-10:00 ובין השעות 21:00-20:00 (יש לוודא מראש שאין שינויים) מופע מזרקות מרשים המשלב מוזיקה מקורית שמנגנת תזמורת ירושלים החדשה, אורות מכ-1800 גופי תאורה ויותר מ-250 זרנוקי מים.

המזרקה פועלת בהתאם לתקנות איכות וסינון מים מחמירים שנקבעו על ידי משרד הבריאות.

לא רחוק מהאתר אפשר לסייר בעיר דוד, בטחנת הרוח במשכנות שאננים–מונטפיורי, במנהרות הכותל ובפארק עמק הצבאים.

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר