רמי הופנברג
רמי הופנברג

ההסעות, החינוך המיוחד, המעונות הפרטיים וילדי העובדים הזרים: רמי הופנברג עושה סדר

רגע לפני ועידת פתח תקוה לחינוך וכשלושה שבועות לפני פתיחת שנת הלימודים, מנהל מינהל החינוך מדבר על הכל ומדגיש: "אנחנו עושים מאמץ משולב כדי לאפשר לכל ילד להגיע לבית ספר וגן מוכן, נקי וראוי"

פורסם בתאריך: 12.8.18 08:49

ועידת החינוך של פתח תקוה, יום שני, 13.8, 09:00 בבוקר

לפרטים המלאים על הוועידה ולהרשמה

כשלושה שבועות לפני שהתלמידים חוזרים אל כיתות והגנים, מספר מנהל מינהל החינוך בעירייה, רמי הופנברג, על ההכנות לפתיחת השנה, על מערכת החינוך ועל הפיקוח על המעונות הפרטיים שיחל השנה. "מערכת החינוך בפתח תקווה היא גדולה מאוד ומורכבת מאוד ונמצאת כרגע בשיא ההכנות לקראת פתיחת השנה", מסביר הופנברג. "בתחום כוח האדם, רוב ההכנות הושלמו, מנהלים ומורים שובצו ועדיין יש לנו ספיחים אחרונים ואנחנו מנסים לגייס כוח אדם גם חינוכי וגם מינהלי. בתחום הפיזי, אנחנו עושים מאמצים גדולים ונרחבים, כי צריך לזכור שניתן לעשות עבודות פיתוח ושיפוץ גדולות רק בזמן הקיץ והזמן הזה מצומצם לפחות מחודשיים ולכן זה מכניס את כל המערכת לזמן לחוץ".
על פי פרסומים של העירייה, במהלך הקיץ האחרון הושקעו כ־16 מיליון שקלים בשיפוצים במוסדות החינוך וסך עלות השיפוצים השנתית במוסדות החינוך הינה כ-25 מיליון שקלים. "מעבר לעבודות הבנייה", אומר הופנברג, "אנחנו דואגים גם לכל תחומי הבטיחות והביטחון שצריכים להיות מוכנים לפני פתיחת שנת הלימודים. אנחנו עושים מאמץ משולב כדי לאפשר לכל ילד להגיע לבית ספר וגן מוכן, נקי וראוי בפתיחת שנת הלימודים".
עוד אומר הופנברג: "העיר פתח תקווה עוברת גידול כל הזמן, נבנים מוסדות חינוך חדשים ומערכים חדשים של החינוך המיוחד וזה מחייב גיוס כוח אדם בהיקף גדול של מיליוני שקלים. כל המערכת נמצאת בפעילות מלאה, כי צריך להתמודד עם הרבה בירוקרטיות. צריך להבין שעד הדקה התשעים מתחוללים שינויים, כמו שינויים בתחום שיבוצי הילדים למשל. יש לנו במערכת ילדים שההורים שלהם נזכרים רק עכשיו לבקש שיבוץ, למרות שעונת הרישום הסתיימה, אבל הרי לא נשאיר את הילדים שלהם בחוץ. אמנם מדובר באחוזים בודדים מכלל הנרשמים, אבל עדיין זה הרבה כאבי ראש. בכל אופן המטרה שלנו היא לתת את המענה הראוי לכל ילד בזמן".
בנוסף לכל ההכנות הפיזיות והמנהלתיות, מספר הופנברג, המערכת בפתח תקוה ממשיכה להתקדם ולצעוד קדימה מבחינה פדגוגית חדשנית. כך למשל ממשכים בעיר להרחיב את כיתות העתיד M21, כיתות העידן המודרני. "כל המערכת ממשיכה כל הזמן בפיתוח רעיונות להמשיך את התהליכים החינוכיים שאנחנו נמצאים בהם, רוב המערכת ממשיכה לעבוד במלוא הקיטור גם בקיץ ולהבטיח לא רק פתיחה חלקה, אלא שנת לימודים מוצלחים", הוא אומר. "ה־1.9, או השנה ה־2.9, זה טקס פתיחה חשוב מאוד, אבל העבודה שלנו מופנית לכך שתהיה שנת לימודים מוצלחת לאורך כל השנה. שהתלמידים יוכלו להתקדם, ללמוד ולהצליח. אנחנו מדברים על היכולת לפתח אותם בכל גורמי קשת התלמידים: החלשים, השכבות החזקות, המצטיינים, המחוננים ותלמידי הביניים, אנחנו שואפים שכולם יוכלו למצות את היכולות שלהם ולהכשיר את עצמם לקראת היציאה לחיים. הילדים שלנו ייצאו בעוד חמש, שש, ועשר שנים לעולם המבוגרים האמיתי. אנחנו לא יודעים איך הוא יראה ולכן אנחנו צריכים להכין אותם הכי טוב שאפשר, תוך שמירה על האיזון בין חינוך, ערכים, אזרחות טובה, ידע ויכולות טכנולוגיות ופדגוגיות".
נושא שלא יורד מסדר היום בחודשים האחרונים הוא המעונות הפרטיים, זאת לאחר הריגת הילדה יסמין וינטה ז"ל על ידי הסייעת אינה סקיבנקו בפתח תקוה. לאחר שההורים יצאו להפגין, צעקו ודרשו, הודיעה עיריית פתח תקוה, שמינהל החינוך יציע לגנים הפרטיים להצטרף למסלול פיקוח של הרשות שיכלול מתן שירותים בתחומי הבטיחות, ההדרכה וכמובן פיקוח ובקרה. את התחום מרכזים הופנברג וצוות משרדו.
איפה זה עומד? האם יש התקדמות בנושא?
"אנחנו כרגע נמצאים בתחילת הדרך לפתוח מסלול מעונות פרטיים שיהיה בפיקוח עירוני. אנחנו מציעים למעונות הפרטיים הכשרות חינם על חשבון העירייה, ליווי מקצועי, פיקוח ובקרה על מנת להבטיח את איכות הפעילויות ושלומם של הילדים. במהלך חודש אוגוסט נפרסם ונראה את מידת ההיענות. לשמחתי יש לנו שיתוף פעולה של ועד ההורים העירוני. הנחת העבודה שלנו היא שלחלק גדול מההורים בבתי הספר והגנים יש ילדים צעירים יותר במעונות ודרכם נדאג שהם יפעילו לחץ על המעונות להצטרף למערך הפיקוח העירוני".
בעיה נוספת שמטרידה לא מעט הורים היא הסעות התלמידים בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד. הופנברג: "עיריית פתח תקוה מפעילה מערך הסעות ענק, החלק היותר קל זה החינוך הרגיל, אנחנו נמצאים במשע ומתן תמידי ולא פשוט עם המערכת הזו ומשרד התחבורה כדי שהקווים שמופעלים ייתנו מענה ריאלי, לאור השינויים הדמוגרפיים בעיר. בנוסף, יש מערך ענק של החינוך המיוחד שכל שנה עובר שינויים משמעותיים, יש מכרזים וכל שנה יש צורך לרענן אותם, לשנות ולבנות מערכת הסעות שלכל אחד יהיה מענה וקו שהוא זכאי לקבל".
לאורך השנה היו לא מעט מקרים ששכחו ילדים, הורידו בתחנות לא נכונות וכדומה.
"כל מקרה חריג שבו שוכחים או לא מורידים ילד במקום מטופל ברמות הגבוהות ביותר, עד הדחת חברות ועובדים. אנחנו מקיימים מערך של פיקוח, חידוד נהלים, בקרה של חברות ההסעות על הנהגים שלהם והכל על מנת שכולם יגיעו בשלום לבית הספר והביתה. בנוסף יש מערך גדול של מלווים בהסעות שכולם מצוידים ברשימות ותחנות. אנחנו מנסים לשכלל את המערכת כל הזמן, שמעבר למערך האנושי, יהיה גם מערך דיגטלי, על מנת לכסות כמה שיותר ולמנוע טעויות".
תחום נוסף שהופנברג נותן את הדעת עליו הוא נושא ההיעדרויות של אנשי הצוות לאורך השנה. "אנחנו מכינים מערך גדול של ממלאי מקום להיעדרויות של עובדי חינוך לקראת החורף. גם פה, אנחנו מנסים לשכלל את המערכת. גם משרד החינוך נרתם לעניין הזה והוא הבטיח להרחיב את המערך שהוא בונה של ממלאי מקום".
עוד תחום שפתח תקוה מאוד מתגאה בו הוא החינוך המיוחד: "פתח תקוה היא בירה אזורית של החינוך המיוחד, אנחנו משקיעים משאבים ענקיים גם מבחינת תנאי הלימוד וגם מבחינת ההכשרות הפדגוגיות. החינוך המיוחד נמצא בתהליך גידול שקשה להתמודד איתו וכל שנה נוספים עוד גנים וכיתות חינוך מיוחד. פתח תקוה היא אחת הערים שנותנות מענה כמעט מקסימלי לכל ילדי העיר בתוך העיר ובמידה ואין מסגרת מתאימה, מחוץ לעיר. ישנה תופעה של ילדים מאובחנים שההורים שלהם בוחרים לעבור לגור בפתח תקוה כי הם רוצים לקבל אפשרות שיבוץ ראשונה, כי אנחנו מקבלים קודם כל את ילדי העיר ולאחר מכן על בסיס מקום פנוי".
רגע לפני שאנחנו מסיימים את השיחה, אי אפשר לא לדבר על נושא ילדי העובדים הזרים שמערכת החינוך בעיר קולטת. "פתח תקוה מתמודדת עם קליטת ילדי עובדים זרים בהיקף גדול", אומר הופנברג, "כרגע בעיקר בשכבות הגן וכיתות א' ו-ב'. המדיניות שלנו היא לפזר אותם כך שלא יהיו קבוצות גדולות בתוך בתי הספר ואפשר יהיה להתמודד טוב עם השילוב שלהם בתוך הלמידה הבית ספרית".
הוא מפנה אצבע מאשימה כלפי המדינה: "מדינת ישראל די כושלת מבחינת המענה שהיא נותנת לילדי העובדים הזרים. מבלי להיכנס לשאלות הציבוריות, כל עוד הילדים פה צריך לתת להם את המענה הטוב ביותר. משרד החינוך אמור להשקיע כספים על מנת לסייע בצמצום פערים בקליטה שלהם ולצערי הם לא כל כך עושים זאת, אבל המערכת העירונית מתמודדת ודואגת שיהיה מצד אחד מענה לילדים ומצד שני לא זה לא יכביד על מוסדות החינוך של העיר. לא מזמן פורסם שמשרד הפנים הגדיר את פתח תקוה כאחת הרשויות כמו תל אביב שמבקשים להגיע אליה. בעיר יש קבוצות גדולות של ילדי עובדים זרים, ההתמודדות לא פשוטה וצריך בשלב מסוים לעצור זאת ולפזר את הנטל עם ערים אחרות".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר