מנהלת מחוז תל אביב במשרד החינוך, חיה שיטאי צילום רמי לוי
מנהלת מחוז תל אביב במשרד החינוך, חיה שיטאי צילום רמי לוי

"לצערי אנחנו עדיין עדים לקשר בין הישגים בלימודים לרמה סוציו אקונומית"

מנהלת מחוז תל אביב במשרד החינוך, חיה שיטאי, דיברה בוועידה על הדגשים של המחוז, על תוכנית מיוחדת לאוכלוסיות חלשות ועל השינויים שצפויים בבתי הספר

פורסם בתאריך: 13.8.18 17:17

מנהלת מחוז תל אביב, חיה שיטאי, התייחסה בדבריה בוועידת החינוך של מלאבס בפתח תקוה לשיתוף הפעולה עם עיריית פתח תקוה, לאתגרים הרבים, להפיכת מוסדות החינוך למוקד משיכה משמעותי  ולחדשנות.

את דבריה פתחה שיטאי ברגע של משאלה, תקווה ואפילו אופטימיות והתייחסה לחוזה המדינה בנימין זאב הרצל. "היה לו חלום למדינה יהודית, המקדשת את כבוד האדם, למרות חוסר האמון בהתכנות מדינה יהודית, היא קמה וחגגנו 70 שנה להיווסדה השנה", אמרה שיטאי. "אמנם לא הכל מתנהל בהתאם לחזון ויש על מה לעבוד ועל מה לתקן, אבל יש המון הישגים להתגאות בהם. חזונו של הרצל התחיל באמונה פנימית גדולה באומרו 'שגם אם יראה מישהו ליהודים את הארץ המובטחת הם ילעגו לו, כי רובם שקועים בייאוש, אבל אף על פי כן אני יודע איפה נמצאת הארץ, היא נמצאת בתוכנו'. זה משפט שאני רוצה שניקח ונאמין בו, שארצנו ועתידנו בתוכנו ובידנו וכל אחד מאיתנו מקטן ועד גדול, יכול לחלום ולממש".

בהמשך ציינה שיטאי שמחוז תל אביב כולל 15 רשויות ופתח תקוה היא אחת הרשויות המרכזיות בו. "זה מחוז שלא מפסיק לחלום, מאמין במצוינות, במנהיגות, בהעצמה ובשותפויות", אמרה. "במאה ה־21 אנחנו עדים להשתטחות העולם, הטכנולוגיה והרשתות החברתיות מזמנות לנו אפשרויות לחזק שותפויות  בינינו לבין עצמנו, בינינו לבין קהילות שונות בארץ ובעולם, איננו תחומים בגבולות הכיתה, בית הספר, הרשות או הארץ, ביכולתנו לנצל זאת על מנת לייצר חוויות למידה מתמשכות שאינן מוגבלות במקום, זמן או מורה יחיד. ביכולתנו ליצור למידה משמעותית ורלוונטית לעולמם של הלומדים".

שיטאי הוסיפה שהם מחויבים לפדגוגיה איכותית, לשיפור וללמידה בלתי פוסקים, להפיכת מוסדות החינוך למוקד משיכה משמעותי ורלוונטי להורים, תלמידים ואנשי חינוך. "הלמידה על מנת שתהיה משמעותית צריכה לצאת מתוך עולמם של הלומדים, תלמידים ומורים כאחד. להיות מחוברת לתחומי העניין ולמעגלים החברתיים והקהילתיים שלהם וכמובן לשוב אליהם בדמות יצירה ותרומה".

בהמשך ציינה שמשרד החינוך מקדם מהלכים משמעותיים הן בתחום הפדגוגי והן בתחום המנהלי ובשנת הלימודים הבאה יעמדו לשימוש בתי הספר מערכות חדשות שישביחו את מלאכת הניהול וקידום פדגוגיה איכותית. היא הסבירה שאחד היעדים המרכזיים אותו מוביל משרד החינוך הוא צמצום פערים. "אנו משקיעים חשיבה ומשאבים רבים בקידום אוכלוסיות מוחלשות וזאת מבלי לוותר על חתירה למצוינות", אמרה שיטאי. "עדיין לצערי אנחנו עדים לקשר בין רמה הישגית בלימודים לרמה סוציו אקונומית, אמנם מתרחשת התקדמות, אבל לא מספקת לטעמי ואנחנו מכוונים לאתר בגנים ובבתי הספר את האוכלוסייה הרלוונטית על מנת  לבנות תוכנית מיטבית".

נושא נוסף אליו התייחסה הוא החינוך המיוחד, עם דגש על שילוב מיטבי של הילדים בעלי הצרכים המיוחד בחינוך הרגיל תוך מתן מענה לכל ילד וילד.

עוד אמרה: "כבר במאה הרביעית  לפני הספירה, נאמר על ידי אריסטו, כי חינוך של המוח ללא חינוך של הלב, אינו חינוך בכלל. עלינו להמשיך להעמיק ולהטמיע את החינוך הערכי, לחזק את ההבנה שכולנו רקמה אנושית אחת ולזכור שמטרתנו המשותפת היא הגשמת חזון לחברה ראויה".

שיטאי התייחסה גם לשיח המתנהל בחברה הישראלית שמעורר דאגה: "חובה עלינו כאנשי חינוך לחנך לשיח מכבד, לסובלנות כלפי האחר והשונה מתוך הכרה והוקרה של הייחודיות בכל אחד ואחת מאיתנו. הדיאלוג וההקשבה בקהילות השונות קשורים גם לנושא מעורבות הורים. מעורבות הורים הינה מרכיב הכרחי בעשיה חינוכית מיטבית". היא ציינה כי במשרד בחנו מספר מודלים של שיתוף פעולה נכון ותורם עם ההורים, התמודדות עם אירועי קצה והעמדת גבולות ברורים.

לבסוף ביקשה להחמיא לפתח תקוה על הישגיה, וציינה כי מדובר בעיר שזכתה בפרסי חינוך ארצי על העשייה האיכותית הרב גונית בתחומים השונים. "התמונה החינוכית הרשותית מצביעה על שיפור בזכאות לבגרות, בגידול באחוז הנבחנים בחמש יחידות מתמטיקה, בירידה באחוזי הנשירה ועוד ועוד", סיכמה שיטאי. "לצד אלו מובילה העיר בשילוב ילדי החינוך המיוחד ובפתיחת מסגרות מתאימות ללקויות השונות".

את דבריה סיימה בכמה מילים אישיות: "החיים בעיני הם רצף של בחירות, בידנו היכולת לבחור במה להתמקד, מה ליזום ולהוביל, אמנם מגבלות אובייקטיביות מעצבות לעיתים חלק מחיינו אבל אני מציעה לא להישאב למלכודת הזו ולזכור שבידנו לחולל שינויים קטנים וגדולים כאחד. אני מאחלת לכולנו לא להסס ולהמשיך לחלום ולממש".

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר