עידן בן ישי. צילומים נועם שושני
עידן בן ישי. צילומים נועם שושני

מהרכיבה הטיפולית לאליפות ישראל: הסיפור המיוחד של עידן בן ישי

בגיל שש התחיל עידן בן ישי רכיבה טיפולית בחוות הפעמון בכפר סירקין. מאז הוא עבר דרך ארוכה וחמש שנים אחרי הוא אלוף ישראל ומטפל בסוס בחצר בית המשפחה בכפר מעש

פורסם בתאריך: 23.11.18 14:00

הוא עדיין לא בן 11, אבל עידן בן ישי כבר אלוף ישראל ברכיבה לנוער במקצה פלז'ר עד גיל 12 וסגן שני במקצה טרייל עד גיל 15. "אני אוהב לרכב על סוסים ואוהב להתחרות ולהצליח", הוא מספר לנו השבוע. בימים אלה מתחיל עידן ללמוד סגנון רכיבה נוסף – ריינינג, אצל מנהל החווה בכפר סירקין יגאל ג'קסון. רכיבה בסגנון ריינינג (אילוף סוסים בסגנון מערבי) שנחשבת לענף הדגל של הרכיבה המערבית ואחד משני הסגנונות שמוגדרים בדרגת הקושי הגבוהה ביותר, והוא מאוד מתרגש. "שמתרגלים ואוהבים את הרכיבה זה לא משעמם, להפך. העונה מאוד התקדמתי ואני עובר שלב וזה מאוד מרגש", אומר עידן.
את ההיכרות שלו עם ענף הרכיבה על סוסים עשה עידן בן ישי כשהיה בן שש מכיוון אחר לגמרי, במסגרת רכיבה טיפולית. "לקחו אותי לרכיבה במסגרת ריפוי בעיסוק, היו לי בעיות בבית הספר, היה קשה לי ללמוד ובהמשך שמו לי מכשיר שמיעה", הוא מספר בפתיחות גדולה, שלא אופיינית לילד בגילו. "התחלתי ברכיבה לאט לאט, התמדתי ולמדתי לאהוב את התחום".
כעבור שנתיים, בגיל שמונה, אחרי שב'חוות הפעמון' בכפר סירקין ראו את היכולות הגבוהות שלו, הציעו לו להפוך את העיסוק בתחום למקצועי. אמרו לו שמבחינתו, ועם יכולות כמו שלו, השמיים הם הגבול. "היום אני מגיע להישגים גבוהים ומתאמן שלוש פעמים בשבוע", הוא מספר, "יש פעמים שלא הולך לי טוב, היו שני מקרים שהסוסה מעדה, אבל לא פחדתי והמשכתי הלאה".

"גילינו בית ספר עם מאמנים מקסימים ומכילים"

עידן הוא הבן הצעיר במשפחה שבה שלושה ילדים. יש לו שתי אחיות גדולות – עומר, חיילת בת 19 ושקד תלמידת תיכון בת 16. לאורך כל הדרך מלווים אותו ההורים קרן וניר. "כשעידן הגיע לכיתה א׳, במהלך השנה התגלו אצלו כל מיני קשיים שבאו לידי ביטוי ביכולות היום יומיות שלו וקושי עם המסגרת הבית ספרית", מספרת קרן. "עידן הוא ילד מאובחן וסובל מלקויות למידה, והפרעות קשב וריכוז, נתונים שבהחלט גורמים לילדים עם בעיות שכאלה להתמודדות לא פשוטה, כמו למשל עם התחושה ש'אני לא כמו כולם'. בנוסף לכך, במהלך כיתה א׳ בבדיקת שמיעה שגרתית שבית הספר ערך התגלה כי עידן שומע באוזן ימין רק עשרה אחוז, נתון שגם מעיד על פער שהיה לו במהלך התקופה שבה החל ללמוד הברות ומילים בשיעורים בכיתה".
קרן מוסיפה שליקוי השמיעה של עידן לא ניכר עליו ביום יום כי האוזן השומעת עשתה את העבודה אבל ישנן הברות מסוימות שהוא לא שומע בצורה חלקה. הרכבת המכשיר עוזרת לו ומשלימה לו כמעט לגמרי את הפער. "כבר בתחילת הדרך אחת ההמלצות שקיבלנו הייתה שיש להפנות את עידן לטיפול רגשי, ריפוי בעיסוק, משהו שייתן לו פתרון רגשי בקהילה. קבלנו המלצה לפנות לחוות הפעמון (ארנה) בכפר סירקין כחווה טיפולית וכך עשינו. גילנו בית ספר עם מאמנים מקסימים, סבלניים ומכילים עבור ילדים עם צרכים כמו עידן. עידן, עם המורכבות הפרטית שלו, פיתח קשר עם הסוס בעבודה פרטנית שהחלה מפעם בשבוע ועם הזמן התרחבה לפעמיים ושלוש בשבוע. הקשר בין עידן לחווה ולעבודה עם הסוס עלה שלב. עידן טיפח קשר חברי בינו לבין הסוסים בחווה ואין ספק שהרצון ללמוד ולחוות את העבודה והטיפול בהם עזר לו להתמודדות עם קשיים בתחומים שונים שאותם חווה ביום יום".

עידן בן ישי צילום נועם שושני

עידן בן ישי- צילום נועם שושני

עידן בן ישי צילום נועם שושני

איך הרכיבה עוזרת לילדים עם בעיות רגשיות ולימודיות?
"מטופלים עם לקויות למידה וקשיי הסתגלות צריכים להתמודד עם הרגשות והתחושות שמלוות את הקשיים שלהם. הם חווים תחושות של אכזבה, תסכול, חוסר אונים וחוסר ערך בתחום הלמידה וההתמודדות עם דרישות בית הספר. הם לא פעם צובעים את החיים שלהם בצבע אפור וזה לעיתים מקרין גם על תחומים אחרים בחיים. עידן התחבר בחווה מהרגע הראשון למדריך שעזר לו להתמודד ולהסתגל. בחווה עובדים עם הילדים על הדרך לשלוט בסוס, היכולת לנוע איתו בעצמאות ובביטחון וזה אחד הצעדים הגדולים בבניית הביטחון והדימוי העצמי של הילדים. כשעידן על הסוס, הוא מרגיש את היכולת לשלוט. הוא קיבל במהלך השנים המון כלים, התגבר על פחדים, העלה את הדימוי העצמי שלו וכמובן פיתח אחריות. עם הזמן, הקשר שנוצר לו עם הסוס והסקרנות שלו, גרמו לו להצטרף לתחרויות של ההתאחדות שהחווה לוקחת בהן חלק ופתחה את זה גם בפני הילדים ברכיבה הטיפולית".
קרן מציינת שבשנה האחרונה יצאו מהחווה 14 תלמידי נבחרת, ילדים שהגיעו לחווה כחלק מטיפול רגשי, התפתחו בתחום והמשיכו לאקסטרים. "יש חמש תחרויות ארציות בשנה", היא אומרת, "בנוסף לתחרות ולפרסים, העבודה של עידן עם ילדים נוספים בנבחרת מובילה גם להישגים נוספים ובעיקר חברתיים. הוא משתלב במסגרת חברתית, יש לו אינטגרציה בעבודה, הוא מכבד את ההישגים של האחרים, לומד לעמוד על שלו ובמקביל לוותר כשצריך, מודע לצורך לעזור אחד לשני גם ביום יום בחווה וגם בתחרויות".

שם עליו את הראש

עידן ביקש שניפגש בבית המשפחה בכפר מע"ש ואת השיחה קיימנו בחצר האחורית, היכן שנמצא הסוס הפרטי של עידן, 'בלונדי', סוס שלא מיועד לתחרויות, אלא בעיקר לטיפול. אפשר לראות מהרגע הראשון את הקשר המיוחד בין עידן לבין 'בלונדי'. עידן יושב על הכיסא והסוס שם עליו את הראש, עידן מחבק אותו ונהנה מכל רגע. "מדובר בסוס שהיה שייך לשכן שלנו שהיה מסתובב בכפר", מספר האב ניר. "השכן שלנו שאל את עידן אם הוא רוצה לטפל בו ועידן כמובן רצה, בנינו לו מקום ועכשיו עידן מטפל בו. זה לא סוס לתחרויות, אלא זה סוג של אחריות עבור עידן".
מבחינת עידן, הסוסים הם האהבה הראשונה שלו. הוא מגיע לחווה גם בימים שהוא לא רוכב, עוזר לטפל בסוסים, מבריש, שוטף ומאכיל. "זה מאוד חשוב להתמיד ולטפל בסוסים גם שאתה לא רוכב. צריך להיות מאוד אחראי על הסוס וזו אחריות גדולה. יש לי חברים שמאוד מפרגנים ושואלים שאלות, הרבה חברים מתעניינים בזה ואני מרגיש שגם השתפרתי מבחינה לימודית".

עידן והסוס בלונדי

כמובן שמלבד הסוסים, עידן אוהב מחשבים, לא מוותר על פורטנייט, הוא רוכב על אופניים עם החברים ובעיקר חולם להמשיך ולהצליח: "אני מאוד נהנה להיות בחווה והם כל הזמן שואלים לדעתי, למשל הם ביקשו שאבדוק להם סוס חדש שהם ביקשו להביא לחווה לפני התחרות".
רכיבה היא לא סיפור זול, אבל משפחת בן ישי לא מוותרת. הם נוסעים לתחרויות שמתקיימות בישוב שרונה שבצפון, שכרו לעידן סוס איתו הוא מתחרה באופן קבוע (בשכירות משותפת) ובעיקר נהנים לראות את ההצלחה וההתפתחות של עידן. "זו אהבה יקרה", אומרת קרן בחיוך, "אבל אני רואה שזה עושה לעידן טוב ואני זורמת איתו. כאשר עידן עלה שלב, הדבר הצריך סוס משלו או בשותפות, ולכן שכרנו עבורו סוס בשכירות משותפת עם עוד רוכב שבו הוא מטפל ועליו הוא אחראי. עידן הוא אחד הרוכבים הצעירים בחווה. הוא הכי קטן במקצה שבו הוא מתחרה, אבל המדריך שלו אמר לנו שהוא מרגיש שהוא בוגר לגילו. למרות שהמדריך מאוד קשוח, עידן משתלב מצוין. הוא יודע לקחת אחריות, הוא יודע שהסוס מחכה לו ומגיע בזמן לחווה וגם בתחרויות, הם עומדים כל הזמן ליד המדריך ועוזרים לו בכל מה שצריך". האב ניר מוסיף: "האחריות הפכה אותו להיות יותר בוגר. מישהי בחווה הגדירה את עידן כמו 'זאב בודד', הוא אוהב לעשות את מה שטוב לו ואוהב להיות במקום שהוא מרגיש שטוב לו ואנחנו רואים שבתחרויות הוא פורח, למרות שאותנו זה מאוד מלחיץ". קרן: "כשעידן בתחרות על הסוס, אני לא נושמת, אני מפחדת שהוא ייפול או יקרה לו משהו, אבל הוא שואף למקומות גבוהים וזה מאוד מרגש אותי".
עידן, מה החלום שלך?
"אני רוצה להתקדם ברכיבה כמה שיותר ולהיות בשורה הראשונה של הרוכבים".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר