כיתה ריקה. צילום רינת אברג'יל
כיתה ריקה. צילום רינת אברג'יל לכיתה המצולמת אין קשר לכתבה

"המיצ"ב? צריך לעשות מבחנים גם על התנהלות הנהגות ההורים"

שאלה אחת בשבוע לפרלמנט, והפעם: האם צריך לבטל את מבחני המיצ"ב או לערוך בהם שינויים?

פורסם בתאריך: 10.1.19 11:14

חגית ויחנסקי

חגית ויחנסקי

חגית ויחנסקי

"מבחני המיצב הם בעצם מדדי יעילות וצמיחה בבית הספר, אז אני לא רואה סיבה לבטל אותם, אבל בהחלט חושבת שלא צריך להפוך את זה לתחרות בין בתי הספר ובטח שלא לפרסם את מדדי המיצב לקהל הרחב. זה גורם ללחץ מיותר על התלמידים ועל המורים שהופכים להיות משועבדים לציונים. הרי בבסיס מטרת המיצ"ב הייתה לספק למנהלי בתי הספר מידע פדגוגי אובייקטיבי על בית הספר שישמש את המנהלים לבניית תוכניות עבודה ולשיפור ההוראה והאקלים הבית ספרי. וברגע שזה הפך לתחרות ארצית הענין איבד פרופורציה, זה מקטלג את בתי הספר לשווים יותר או פחות וזה לחלוטין מיותר. תלמיד לא אמור להגיע למערכת חינוכית עם תווית על הגב שהוא שווה פחות מתלמיד מבית ספר אחר בגלל מבחן, מה גם שלא לכל הילדים בארץ ישנם את אותם תנאי לימוד אז בטח שלא יהיה פייר להשוות ביניהם אחר כך על פי מבחן". (ויחנסקי היא בעלת סטודיו למחול).

ד"ר שלמה צדוק

ד"ר שלמה צדוק. צילום:פרטי.

ד"ר שלמה צדוק. צילום:פרטי.

"טרנד שיגרתי שנתי קיים בארץ: להפוך את מבחני המיצ"ב לשק חבטות עונתי בטענה שהמבחנים בכיתות ה', ח' הם מיותרים, הם תעשייתיים, אינם משקפים ורק הופכים את המערכת הבית ספרית לתעשיית ציונים זמנית. אגב, ככל שידוע לי אנו המדינה היחידה בעולם עם מתכונת בחינות הערכה שכאלו. בכל אופן – המתנגדים הקולניים מדברים אפילו במונחים של "הצד האפל" של הבחינות, תוך שמסבירים שהלהטוטים שעושה בית הספר כדי לצאת "טוב" בבחינות האלו הוא כדי להוציא את המורים "בסדר" ולא ממש ללמוד על מצב התלמידים. קל מאוד להיסחף עם עדר החובטים, אבל לטעמי זה לא הגון, לא חכם ולא ענייני. וכי מה האלטרנטיבה: לא לעשות בחינות כלל? לא לבדוק את הפערים בין מרכז לפריפריה? ולא לדעת כלום על הפערים בין בצפר אחד למשנהו באותה עיר? ולא להקפיד על שקיפות פדגוגית? עם זאת , ככל שהיה הדבר תלוי בי הייתי מבטל את כל מבדקי הציונים ועובר רק למבדקי אטמוספירה ואקלים. הידע שלי מלמד שמבחני מחוננים, מבחנים פסיכומטריים, מבחני כשירות תעסוקתיים וכיוב' חירטוטי, בחינות הם בלוף גדול ומשרתים רק את מומחי הבחינות. אבל, כפי שאמרתי: אין אלטנרטיבה למיצ"ב ולכן שיימשך כך בינתיים. אולי עם העברת דגשים מבחינת התלמידים לבחינת המורים. ומבחינתי חובה להפיק גם מבחנים בנוגע להתנהלות הנהגות ההורים בבצפר. יהיו שם הרבה הפתעות. נראה אתכם גיבורים". (ד"ר צדוק הוא סוציולוג וראש ענף בתאגיד המים מיתב).

דוד חג'ג'

דוד חג'ג'

דוד חג'ג'

"המטרה העיקרית של מבחני המיצב היא לאפשר לבתי הספר בקרה על תהליכים לימודיים, לאפשר לבתי הספר לדעת האם החומר הנלמד הועבר לתלמידים בצורה טובה, האם יש תלמידים המתקשים והאם יש מקום לשים דגש גדול יותר על נושאים מסוימים הדורשים חיזוק. אבל כמו שקורה בהרבה דברים במדינה במקום לבצע את המבחן וללמוד מתוצאותיו, לתקן את הדרוש תיקון, לזהות את התלמידים המתקשים, לחזק אותם או לשפר את צוותי הלימוד ולתת כלים נוספים, אז חלק מבתי הספר עסוקים באיך למקם את בית ספרם בראש הרשימה. הם עסוקים בלמידה אינטנסיבית יותר של החומר הנכלל במבחן, בדרך כלל הדבר נעשה על חשבון נושאי לימוד אחרים וחשובים לא פחות. וכך יכול בית הספר להעלות את ציוני תלמידיו ולהציג למעשה נתון לא מדויק ומיקום בדרוג בתי הספר אשר רחוק מהמציאות. הלחץ בו נמצאים התלמידים ובית הספר לקראת מבחני המיצב משבש את סדר היום הלימודי ופוגע כמעט בכל מערכי בית הספר. הגיע הזמן להפסיק את הטרוף הזה. להפסיק את התחרות בין בתי הספר על גבו של התלמיד. מבחני המיצב צריכים להיות רק במסגרת בית הספר בלי אפשרות לחשוף אותם לכלל הציבור. רק בצורה כזו ידעו גורמי החינוך להתמודד עם הבעיות שמתגלות ולתקן את המצריך תיקון". (חג'ג' הוא פעיל חברתי).

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מוזר, אבל לדעתי יש להפסיק את התערבות ההורים בבתי הספר ובתכני הלימוד, אלא אם ישנה בעיה של התעללות או גזענות. יש למנוע מהתלמידים הכנסת טלפונים לביה"ס ולהפסיק לדחוף את האף לכל מקום, ובמקום זה לקחת אחריות ולתת חינוך תרבות והתיחסות בבית… זה קשה מאחר וחלק מן ההורים לא זכו לזה בבית הוריהם.

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר