ילד אוכל סנדוויץ צילום אי.אס.אי.פי

המדריך המלא להורה: איזה כריכים מומלץ להכין לילדים לבית הספר?

מתלבטים מה לשים בכריך? שני שפים ודיאטנית עושים לכם חיים קלים: מה הופך את הכריך לטעים, מה כדאי יותר ומה פחות, באיזה לחם להשתמש ומה חייבים לתת לילדים לצד הכריך

פורסם בתאריך: 30.8.19 08:57

לא פעם אנחנו מוצאים את עצמנו רגע לפני שהילדים יוצאים אל בית הספר, בוחנים את תכולת המקרר ומתלבטים עם איזה כריך לשלוח אותם – שיהיה מצד אחד מספיק טעים ומשביע כדי שיאכלו אותו, ומצד שני בריא ומזין. בדיוק לשם כך, יצאנו לקבל טיפים מהשפים צ'רלי פדידה וקובי כץ והדיאטנית דפנה זיו בוסאני ממרכז שניידר, כדי לתת לכם את תורת הכנת הכריכים על רגל אחת.

צ'רלי פדידה צילום איציק סימנטוב

"הכי חשוב זה להשקיע בלחם טוב וטרי"
צ'רלי פדידה, שף

השף צ'רלי פדידה, כוכב תכנית הבישול "צ'רלי בממלכת הדגים" והבעלים של חברת הקייטרינג "צ'רלי ארט", חולק את ניסיונו הן כהורה והן כשף. "בתור אבא לשלושה ילדים, ששניים מהם כבר סיימו בית ספר ועדיין לוקחים כריכים לצבא, אני יודע כמה חשוב שהכריך יהיה טעים ומזין", אומר פדידה, "חייבים להשקיע בו, לא לעשות את זה סתם על הדרך. לכן חשוב מאוד לחשוב על הכנת הכריך מבעוד מועד. איך אומרים? אם עושים הכנות לשבת, אוכלים טוב בשבת".
מה הסוד לכריך טעים?
"טריות. הכי חשוב זה להשקיע בלחם טוב וטרי. מומלץ ללכת על לחם מחיטה מלאה, אבל גם לחם אחר זה בסדר. אם רוצים את הכריך המושלם, צריך לקנות את הלחם מוקדם בבוקר, ואז הטעם של השמרים עדיין באוויר. לא להכניס את הלחם למקרר ואז להוציא. ברגע שזה טרי, יש לנו כבר 50 אחוזי הצלחה. לגבי המילוי, ללכת על ממרח טרי ולהשקיע במילויים כמו פסטו, טפנד זיתים או ממרח עגבניות מיובשות. אפשר גם לגוון באופציות נוספות למילוי: אפשר לדוגמא לצרוב חזה עוף על המחבת באותו הבוקר, או בלילה לפני. לצד ממרח טוב ומספיק מלח, יוצא טעים מאוד. אם הולכים על גבינות, במידה וזו גבינה נטולת טעם, גם פה מומלץ להוסיף ממרחים".
מה עם ירקות?
"אני נמנע מלהוסיף ירקות לתוך הסנדוויץ', כי זה רטוב ולא נעים. ירקות טעימים לאכילה כשהם טריים, לא כשעוטפים אותם בניילון. את הירקות מומלץ ואף חובה לשים בקופסא נפרדת. אם רוצים לשדרג את הירקות, מומלץ להוסיף שתי קוביות קרח, וכך הירקות נשארים קרים".
יש לך טיפים נוספים?
"כן. קודם כל, לעולם לא לעטוף סנדוויץ' בניילון כשהוא חם. הוא הופך להיות בצקי וזה לא נעים. אם רוצים שהוא לא יספוג את הנוזלים, פותחים את הלחמנייה או את הלחם, ופשוט מעבירים אותו מעל הכיריים כשהלהבה דלוקה ושורפים קצת את החלק הפנימי. כך הוא הופך ליותר קריספי ואז זה סופג פחות את הנוזלים בכריך. וכמובן לבקש מהילדים להימנע מלהשאיר את התיק בשמש, תמיד להניח בצל או בכיתה, כדי לשמור על הטריות".

דפנה זיו בוסאני באדיבות מרכז שניידר

"חשוב שהאוכל יוגש בתורה אסתטית, עדיף בקופסא"
דפנה זיו בוסאני, דיאטנית

דפנה זיו בוסאני היא דיאטנית במרכז שניידר לרפואת ילדים. "רגע לפני החזרה לשגרה זה זמן טוב לשבת עם הילדים ולשמוע מה הם מעדיפים, מה הם אוהבים ומה הם רוצים שיהיה להם בכריך", היא אומרת. צריך לזכור שיש ילדים שפחות אוהבים כריכים ומעדיפים משהו אחר. צריך לשבת ולעשות תיאום ציפיות, ובהתאם לכך להכין מערכת שבועית מה שולחים בכל יום. בהזדמנות הזו, אפשר גם להכניס מסרים, להסביר שסידן בונה עצמות ואם יאכלו ארוחת בוקר הם יהיו יותר מרוכזים. בשיחה צריך לתת לילד את המקום שלו להתבטא וכמובן ולהכניס את האני מאמין שלנו בתור הורים".
אז לחם מלא או לבן?
"כמובן שעדיף לחם מלא, אבל יש ילדים שלא רגילים לאכול לחם מלא ואם נשלח איתם משהו שהם לא רגילים ולא אוהבים, פספסנו את המטרה. אפשר להשתמש בלחם שהוא לא 100 אחוז מלא או לחם אחיד וכמובן להשתמש פחות בלחם לבן ולאט לאט לחשוף את הילד לעוד מגוון של לחמים. חשוב שיהיה בבית מגוון של לחמים מקמח מלא באופן קבוע וברגע שהם יראו את ההורים אוכלים יהיה יותר קל לשלב את זה בתפריט של הילד. וכמובן יש גם לחמניות ופיתות מחיטה מלאה.
ומילויים?
"כדאי לשים דברים איכותיים כמו גבינה לבנה, קוטג', חומוס, טחינה, אבוקדו וחביתה. ילדים שמאוד מתעקשים על משהו מתוק, אפשר פעם בשבוע לגוון עם ממרח חלבה ביתית של טחינה וסילאן ואם הילד ממש מתעקש אז ממרח שוקולד רק פעם בשבוע. חשוב להסביר לילד ששוקולד זה סוג של ממתק, לדבר על העניין של הריכוז בבית הספר, הצמיחה והגדילה ולמה חשוב לאכול אוכל בריא".
ודרך ההגשה חשובה?
"כמובן. חשוב שהאוכל יוגש בצורה אסתטית ועדיף בקופסא על מנת שהכריך לא יגיע מעוך. יש היום קופסאות שאפשר לשים בהן גם ירקות חתוכים וכך לא שמים אותם בתוך הכריך. ואם רוצים כן ירק בכריך, אפשר לשים עלה של חסה ובתוכו לשים את הירקות וכך הוא לא נרטב".
ומבחינת השתייה?
"כמובן מים. יש היום שפע של בקבוקים אסתטיים, נוחים ולא נשפכים. צריך לתת לילד בקבוק של חצי ליטר ולהסביר לו שחשוב שהוא יסיים אותו ובמידת הצורך ימלא אותו בבית הספר. וכמובן לא לשלוח מיצים ושתייה ממותקת, גם מהסיבה שזה לא מרווה וגם משום שזה בעצםסוג של ממתק".

קובי כץ

"לא לתת פיתות, בעיקר לא פיתות עם שוקולד"
קובי כץ, שף

השף קובי כץ עבד בעברו במסעדות כגון "טורקיז", "רוקה", "גזיבו" ו-"מקום בלב". כיום הוא עובד בברצלונה, ונמצא בישראל לחופשת מולדת קצרה. "חשוב להשקיע בכריכים של הילדים שלנו", אומר כץ, "גם לי יש ילדים, ואני כל הזמן מחדש, ומנסה לתת להם פתרונות יצירתיים לאוכל, שיהיה גם בריא וגם מזין".
מה למשל?
"למשל, אני לא אשלח את הילד עם ממרח שוקולד רגיל, אבל כן אשלח אותו עם ממרח שוקולד חרובים. גם מבחינת הלחם, לחם מחיטה מלאה זה מאסט, לא לבן ולא שחור. נכון שזה יקר יותר, אבל עדיף להשקיע בלחם טוב ולא בלחם שהוא פחות מזין ופחות בריא, במיוחד בזמן הלימודים שהילדים צריכים לאכול משהו מזין. מומלץ להימנע מנקניק ומאכלים מעובדים, אפשר להשתמש בגבינה לבנה או צהובה, 5 או 9 אחוז".
ומה עם ירקות ומתוקים?
"חשוב תמיד לשלב ירקות בארוחה של הילדים ולהימנע ממתוקים. רוצים משהו מתוק? תשלחו אותו עם נקטרינה או אפרסק. אני בחיים לא הכנתי לבן שלי כריך מתוק לבית הספר. תמיד אני אשים ירקות ופרי, מקסימום הוא אכל רק פרי או ירק אחד, אבל זה טוב שיש להם את זה מול העיניים. ואם חטיף מתוק, אז חטיף אנרגיה. יש בו 80 קלוריות אז זה בסדר בעיניי. לתת לילדים להגיד מה הם רוצים לאכול, ולחשוב יחד איתם מה להכין להם".
ומה אסור להכין להם לבית הספר?
"לא לתת פיתות. בעיקר לא פיתות עם שוקולד. זה 400 קלוריות. ולהקפיד להימנע מאוכל מעובד".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר