בית ספר פאול קור. צילום זאב שטרן
בית ספר פאול קור. צילום זאב שטרן

לבקשת ההורים: העירייה מבצעת בדיקת ראדון נוספת בממ"דים של בית ספר פאול קור

בדצמבר 2016 בוצעו בדיקות במוסדות חינוך בפתח תקוה, בדיקה אחת בפאול קור הראתה על ערכים חריגים אך התברר שבוצעה באופן שגוי. ענת זנזורי עוררה סערה כאשר טענה שהיו ממצאים חריגים. בחברת לייף סייבר מבהירים: כל הבדיקות היו תקינות

פורסם בתאריך: 28.11.19 08:48

העירייה הזמינה בדיקת גז ראדון בשישה חדרי ממ"ד בבית ספר פאול קור באם המושבות החדשה. הבדיקה מתבצעת כבר השבוע, כאשר הגלאים יוצבו מחר ובממ"דים הנבדקים לא יתקיימו לימודים. הבדיקה מתבצעת בעקבות בקשת הורי בית הספר, כדי להסיר את הספק בעקבות חילוקי דעות לגבי דוח בדיקה משנת 2016. הנושא עלה בחזרה לסדר היום בעקבות פוסט שפרסמה חברת המועצה ענת זנזורי. כאמור, העירייה נענתה לבקשת ההורים ותיאמה במהירות בדיקה חדשה.

בדצמבר 2016 יצאו שני דוחות בעקבות בדיקת גז ראדון ארוכת טווח שהתקיימה בבית הספר. דוח אחד הראה שהכל תקין ודוח אחר הצביע על חריגות בממ"ד בקומת הקרקע בבית הספר. בעירייה הבהירו השבוע ואף הציגו מכתב מהחברה הבודקת, חברת לייף סייבר, אשר מאשר את הדברים, כי בבדיקה שהראתה על ערכים חריגים בוצעו החישובים בדרך לא נכונה. לכן בוצעו החישובים פעם נוספת ויצא דוח נוסף שהראה שאין ממצאים חריגים. עוד הסבירו בחברה כי המילה פסול ציינה שגלאי אחד לא היה תקין, אבל הממצאים של הגלאי השני שהוצב באותו חדר לא הראו על ערכים חריגים ולכן כל התוצאות היו תקינות. בכל אופן, לאחר הסערה שנוצרה, וכדי להסיר ספק, ביקשו ההורים בדיקה נוספת, מה שאכן יתבצע בימים הקרובים.

יו"ר ועד הורי בית הספר, ליאורה שאולי, אמרה: "מכיוון שאם יש ספק – אין ספק, אז על מנת להסיר את הספק שנוצר הוזמנה לבקשתנו בדיקת ראדון חדשה לבית הספר והיא תואמה לימים הקרובים. לגבי 2016, חשוב להדגיש כי החברה שביצעה את הבדיקות ומנהל איכות הסביבה בעירייה התחייבו כי הבדיקה שהראתה על ערכים תקינים היא הנכונה".

אבי לוי, אב לשני ילדים בבית הספר ופעיל חברתי, אמר: "עצם זה שיצאו שני דוחות של מדידות לטווח הארוך באותו יום, שאחד תקין ואחד פסול, זה לא בסדר. בדוח אחד כתוב שיש חריגה של 248 בממ"ד והתקן עומד על 200 ובדוח השני כתוב פסול. גם אם מתעלמים מהנתונים, איך ייתכן שיוצאים שני דוחות באותו יום. לאור כך, דרשנו בדיקה שלישית".

גורם בעירייה אמר השבוע, כי הדוח הראשון שיצא בדצמבר 2016 היה טיוטה ולא היה מיועד לציבור הרחב. עוד הוא טען שלאחר שאנשי המקצוע בדקו את הדוח, הם הבחינו בכך שדרך החישוב לא הייתה נכונה, ולכן יצא דוח חדש.

מי שהעלתה את הנושא לסדר היום, היא כאמור חברת המועצה ענת זנזורי, שפרסמה ביום ראשון פוסט ובו פנתה אל הורי בית הספר 'פאול קור'. זנזורי טענה שעם כניסתה לתפקיד האחראית על תיק איכות הסביבה, בו היא כבר לא מכהנת, גילתה שישנם לאותה בדיקת גז ראדון בבית הספר, שתי תוצאות. עוד היא טענה: "בשיחה מול הגורמים האחראיים בחברת "לייף סייבר", נמסר לי מפורשות שהבדיקה האחרונה היא לא תקינה. לצערי, גם הפעם העירייה בחרה להעביר לתושבים מסרים שאינם נכונים וטענה שהחברה הבודקת שגתה בנתוני הדוחות". זנזורי הוסיפה וטענה: "פניתי לראש העיר לפני חודשים רבים, בערך בחודש פברואר, הראיתי לו את הנתונים ואמרתי לו שיש משהו לא תקין בהתנהלות האגף. הוא נתן לי להבין שהוא יאפשר לי לתקן זאת. לצערי הם מידרו אותי גם מנושא זה".

בחברת לייף סייבר סותרים את דבריה של זנזורי ומבהירים: "חברתנו קיימה בדיקות בבית הספר פאול קור בהתאם לבקשת עיריית פתח תקווה. יצא דוח ראשון שהחישוב בו לא היה נכון ובהתייעצות עם המשרד להגנת הסביבה הנתונים חושבו מחדש ויצא דוח עדכני.  הדוח האחרון שהוגש לעירייה, הוא הדוח אשר תחת ממ"ד הקרקע נכתב בו פסול. במילה פסול, הכוונה שהיא שאחד הגלאים לא היה תקין ולא שהבדיקה לא תקינה. בכל כיתה שמים יותר מגלאי אחד. כשהתוצאה פסולה לא נתן לשנות אותה.

חברת המועצה ענת זנזורי טוענת שבשיחות טלפון עם אנשים מלייף סייבר נאמר לה שהדוחות לא תקינים והדוח שמצוין בו פסול הוא הראשון והדוח השני עם ה- 248 הוא הסופי. יש בידיה גם הקלטות של השיחות. מה נכון?

"ייתכן שאנחנו לא הובנו נכון. צריך להבין שכל הבדיקות ייצאו תקינות, מלבד גלאי אחד שנפסל שיכול לקרות בגלל שלוש סיבות: לא יורד מספיק ערך וולטרי, שנגעו בגלאי, או ששמו אותו ליד מקור חשמלי. לכן הגלאי הזה נפסל והשתמשנו בתוצאות של הגלאי הנוסף באותו חדר, שיצאו תקינות מבחינת הערכים".

יצוין כי עוד בתחילת השבוע פנתה העירייה השבוע לחברת לייף סייבר. במכתב שהוציאה החברה מצוין כי בשנת 2016 הם קיימו בדיקות ראדון במוסדות החינוך בעיר פתח תקווה. עוד מצוין כי חלק מהבדיקות בבית ספר פאול קור היו פסולות, ובבדיקות חוזרות נמצאו ערכים תקינים.

בלשכת ראש העירייה העלו טענות קשות כלפי זנזורי: "שוב בוחרת הגברת זנזורי להסית ולפרסם מידע שגוי ושקרי מתוך תסכול הנובע מהעובדה כי לא קבלה שכר כסגנית ראש עיר לאור התנהלותה", נמסר. "חשוב להבין כי מדובר בחלקי נתונים שהיו רלוונטיים בשנת 2016 כך שהטענה כי ראש העיר הנוכחי מנסה כביכול לטייח את הנתונים שהונפקו ע"י קודמו לתפקיד, חסרת כל אחיזה במציאות. ייתר על כן, אם בריאות הציבור באמת חשוב לזנזורי, מדוע המתינה שנה עם פרסום הממצאים "המרעישים"?. כפי שהוסבר בעבר, בעקבות דרישת משרד החינוך ב-2016, ביצעה העירייה בדיקה מקיפה במקלטים וגם בממ"דים הנמצאים מעל פני הקרקע, דבר שהתברר בדיעבד כי אינו נדרש על ידי המשרד להגנת הסביבה מכיוון והדרישה היא רק לבדיקות במקלטים מתחת מפלס הקרקע. עם קבלת הדוחות בוצעה בדיקה מקצועית של מפקחת הקרינה העירונית והתברר שבדוחות רבים, לרבות בבית הספר פאול קור, בוצע חישוב שגוי של הנתונים על ידי החברה הבודקת. לאחר סדרת התייעצויות עם אגף הקרינה במשרד להגנת הסביבה בוצע חישוב מתוקן על ידי החברה ויצאו דוחות מתוקנים. מדובר במצב שהוא הגיוני מכיוון וגוש דן אינו באזור סיכון של גז ראדון הנפלט מסלעים עם מינרליים רדיואקטיביים כמו באזור כרמיאל, ירושלים או ערד. נדגיש כי זנזורי בדקה את הנושא מול האגף לאיכות הסביבה והובהר לה כי הדוחות המדוברים אינם נכונים ואילו הדוחות התקינים נשלחו לאגף הביטחון ולמוסדות החינוך. למרות שהעובדות היו ברורות לה וכפי שהמכתב של לייף סייבר מוכיח, בחרה לזרוע פאניקה בקרב הציבור. לאור דרישת ההורים שעלתה בעקבות הפוסט חסר האחריות וכדי להרגיע אותם, הרשות תקדם בדיקה בימים הקרובים".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. מיקי

    אם הממד או המקלט, לא נמצא מתחת לפני הקרקע אז מדוע לא עושים את הבדיקה בכיתות הלימוד ??

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר