רון כץ. צילום זאב שטרן
רון כץ. צילום זאב שטרן

"אנחנו לא מגזימים, אלא נוקטים משנה זהירות" | ראיון מיוחד עם רון כץ

ראש מינהל החינוך ומ"מ ראש העירייה, רון כץ, מסכם שבוע סוער שכלל הדבקות בקורונה, סגירת בתי ספר, טענות של הורים, ועוד. הוא מתייחס גם לביטול נשפי הסיום ולפרשת הילדה שהושארה בתחתון וחולצה

פורסם בתאריך: 19.6.20 07:55

זה לא היה שבוע פשוט עבור לא מעט אנשים בפתח תקוה, עם התגברות הקורונה וכמה אירועים גדולים במוסדות חינוך. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בראש מינהל החינוך ומ"מ ראש העירייה, רון כץ. בעוד כחודש מסתיימת שנת הלימודים, שנה לא פשוטה בכלל לתלמידים, להורים, לצוותי החינוך ולאנשי מינהל החינוך. את כץ שאלנו על הלמידה בצל הקורונה, התוכניות לשנה הבאה, סגירת בתי הספר, חוסר הבהירות אצל ההורים, ועוד.

לאחר הראיון, ביום חמישי, נסגרו בתי ספר נוספים בשל נוכחות חולי קורונה והעירייה החליטה להחזיר את תלמידי ה'-י' ללמידה מקוונת, את תלמידי א'-ד' להשאיר בבתי הספר אבל בקבוצות למידה קטנות יותר (קפסולות), ואילו תלמידי יא'-יב' ימשיכו ללמוד למבחנים ויגיעו לפי הצורך. כץ אמר לאחר ההחלטה על השינוי: "נתוני התחלואה לא הותירו לנו ברירה אלא לעבור ללמידה מקוונת בכל הכיתות הבוגרות. המנהלים והמנהלות יעדכנו את התלמידים וההורים לגבי הפרטים של מערכת השעות המקוונת, איסוף החפצים מהלוקרים, חלוקת התעודות בסוף השנה וכדומה".

# # # 

"שנה מיוחדת עברה על כוחותינו ואני חושב שהקורונה היא תקופה מאתגרת לא רק ברמה החינוכית, אלא ברמה של העיר והמדינה בכלל", אמר כץ בתחילת הראיון. "זה מצב שלא הינו מאורגנים אליו, אבל אני שמח שמינהל החינוך התעשת מהר וידע לתת את המענה הנכון גם בשביל לשמור על השגרה ועל הרצף החינוכי".
יש עדיין חוסר בהירות ותלונות של הורים שהם לא יודעים איך להתנהל, שסוגרים מוסדות חינוך שיכולים להישאר פתוחים ושהעירייה מגזימה בדרישות שלה.
"גם אלינו הגיעו פניות רבות של הורים ולכן הקמנו בימים האחרונים חמ"ל קורונה שנותן מענה פרטני לכל שאלה ולכל מקרה ולכל אירוע מערכתי נקודתי. החמ"ל מורכב מאנשי חינוך ומנהלי יחידות שעובדים מול מינהל החינוך ואגף הביטחון שמתכלל את כלל האירועים. חשוב להבהיר שאנחנו מתואמים עם הרופא הנפתי ואין הנחיות שיוצאות בניגוד למשרד החינוך ומשרד הבריאות. זה נכון שאנחנו מקפידים הקפדה יתרה ונזהרים הרבה יותר, אבל אנחנו לא מגזימים, אלא נוקטים משנה זהירות ובסופו של דבר פתח תקווה ממוקמת טוב, תודות לניהול האישי של ראש העיר שמתחילת המשבר הוא מתעסק בזה ומנהל את זה ביד רמה. בסופו של דבר אנחנו רואים במקומות אחרים את ההדבקות ורואים מה קורה אצל מי שלא מקפיד והכל נעשה בשביל להציל חיים. הנגיף הוא מאוד מדבק וזה משהו שאנחנו לא מכירים ולכן ככל שנבודד יותר מהר את הבעיה ונקפיד יותר, כך יש פחות סיכוי שהעיר תיפגע וזו בסופו של דבר המטרה הסופית שלנו. אנחנו שומרים על ההנחיות וזה מוכיח את עצמו ובמקומות שיש בעיה מקומית, אנחנו מטפלים בה ועוברים לסוגים שונים של למידה, אבל מצליחים לשמור על שגרת חיים".
האם קצב ההדבקה בבתי ספר מפתיע אותך?
"זה משהו שכולם לקחו בחשבון. ברגע ששמים הרבה מאוד אנשים ביחד, לאו דווקא תלמידים, זה יכול לקרות בכל מקום, מאחר ומדובר בנגיף מדבק ומספיק שיהיה אדם אחד חולה וזה יעבור הלאה. ההדבקות הן בשליטה והסיבה היא שאנחנו מקפידים על משנה זהירות. חשוב להגיד שתלמיד שנמצא בבידוד מיד בית ספר מתגייס לטובת אותו תלמיד".
עם איזה בעיות נתקלתם בתחילת הדרך כשהתחילה הלמידה מרחוק?
"לא בכל בית היו מחשבים ופתרנו זאת באמצעות השאלת מחשבים מבתי הספר ורכישת מחשבים לחלק מהמשפחות שהיו צריכות, זאת על ידי תקציב שראש העיר דאג לזה. פתח תקוה הייתה ערוכה לנושא הלמידה מרחוק דרך פרויקט ביתא סקול שפועל בשיתוף פעולה עם מייקרוסופט. הצוותים בפתח תקווה מכירים אותו ועברו הכשרות מקצועיות וזו אחת הסיבות שפתח תקווה עברה יחסית בקלות ללמידה מרחוק. ממה שאני רואה ברמה הארצית, הצוותים ידעו להפעיל את הזום, אך לא ידעו ללמד מרחוק שזו מיומנות אחרת".
אתה חושב שההחלטה לפתוח לגמרי את מוסדות החינוך הייתה נכונה?
"אני סומך על המדינה שידעה מתי לחזור, אבל אני כן חושב שאפשר היה לעשות את החזרה ללימודים בצורה קצת יותר מתונה. מצד שני הייתה הפסקה גדולה והיה צריך לחזור על מנת להחזיר את המשק לשגרה. צריך להבין שהקורונה היא בעיה רפואית, אבל הסגר הוא בעיה כלכלית קשה שלא ניתן ואי אפשר להתעלם מזה ולכן אנחנו נוקטים משנה זהירות. אני חושב שהחזרה לשגרה הוכיחה את עצמה כדבר נכון".
איך מתמודדים באופן יומיומי עם ההדבקות בבתי הספר?
"יש לנו כל מיני אתגרים כמו לזרז בדיקות בסדר גודל רחב יותר כמו שעשינו באריק איינשטיין ובאלימלך כנר. יש יותר לוגיסטיקה וחקירות שאנחנו מבצעים בעצמנו ויש עשייה מאוד רחבה סביב הקורונה שמצריכה מחשבה והתעסקות. אני מאוד שמח לומר שמינהל החינוך, עובד ומטפל בנושא הזה ביד רמה".
נושא נוסף שמטריד לא מעט תלמידים והורים הוא מסיבות סוף השנה ונשפי הסיום של בוגרי י"ב. מה אתה חושב?
"משרד החינוך ומשרד הבריאות החליטו שלא יהיו נשפי סוף שנה ועם כל הצער, אני יכול להבין את זה. נתנו פתרונות חלופיים כמו מסיבות ברמה הכיתתית. אין ספק שהקורונה מציבה אותנו במצבים שלא הכרנו קודם ואנחנו צריכים ללמוד להתמודד איתם, חלק מזה זה לעבור למתכונות אינטימיות".
איך אתה עובר את תקופת הקורונה?
"תקופת הקורונה היא תקופה מאוד מאתגרת. גם בשגרה תפקידו של ראש מינהל החינוך הוא מאתגר וכשמוסיפים לו את הקורונה, זה מכפיל את האתגר. אבל לשמחתי יש בפתח תקווה ראש עיר שהחינוך חשוב לו ואני לא חושב שהייתי יכול לעבור את התקופה בלי העזרה והכוונה הצמודה שלו".
# # #
לצד הקורונה, נושאים נוספים איתם היו צריכים להתמודד במינהל החינוך, הם הסיפור מעורר הסערה אודות התלמידה שהושארה בחולצה ותחתונים, וכן מחאת המכנסים שצצה בחלק מבתי הספר בעיר. "זה סיפור שטיפלתי בו באופן אישי ולמחרת כבר הייתי בבית הספר עם הורי הילדה, צוות בית הספר ומשרד החינוך וההורים קיבלו מענה לשביעות רצונם. כמו שאמרתי בעבר, זו הייתה טעות בשיקול הדעת ואני חושב שזה היה משהו נקודתי שלא יחזור על עצמו. זה נעשה בתום לב ונפתר כמהו שעות לאחר מכן".
מה דעתך על מחאת המכנסיים?
"קיימנו שולחן עגול עם נציגי הורים, מנהלות, מינהל ומשרד החינוך וכן שוחחנו עם תלמידים על מנת להבין מה מעניין אותם. דנו בנושאים מה אנחנו בתור עיר מצפים שיהיה. לשמחתי ראיתי שפחות או יותר כולם מדברים באותו קו. יש תהליך נכון ובריא שכל בית ספר עושה עם הקהילה שלו ואיפה שהיה צריך את התערבות שלנו ואת הראיה המרחבית נתנו את הדגשים. כמו כן, צריך להבין שבית ספר הוא בית ספר וכמו שמכבדים מקום עבודה וכמו שמגיעים בצורה מסוימת לכל מקום אחר, גם בבית ספר יש כללים וצריך לעמוד בהם, בית ספר הוא מקום שמכין לחיים וצריך להתייחס לכך בהתאם".
איך אתם נערכים לשנת הלימודים הבאה?
"אף אחד לא נביא ולא יודע מה יקרה פה. אני מאמין גדול בכך שצריך להיערך מראש לחירום בצורה המקסימלית וזה יקל עלינו. אנחנו נערכים לכל התרחישים וכל האופציות נמצאות על השולחן ויהיו בזמן אמת. אנחנו בעיר כבר התנסינו בלמידה מרחוק, בקפסולות ובחזרה לשגרה ואי אפשר להפתיע אותנו בצורת למידה שאנחנו לא מכירים. כרגע אנחנו ממתינים להוראות של משרד הבריאות של מה שמצופה מאיתנו ובמה שמצופה מאיתנו אנחנו נעמוד בו בצורה הטובה ביותר, כמו שמינהל החינוך בפתח תקווה יודע לעשות".
הוא מבקש להודות לצוותים: "הצוותים החינוכיים בפתח תקווה עברו תהפוכות מלמידה מקוונת לקפסולות וחזרה תוך כדי הקפדה של כל ההנחיות של משרד הבריאות. כמי שמלווה מקרוב את הצוותים צריך לומר להם מילה טובה על העבודה שהם עושים".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר