מגזין תלמידים- ליאל אלחדד,מאיה ממן, אביתר בראל. צילום פרטי, סלי פרג'

זום IN זום OUT: תלמידי י"א – י"ב בפתח תקוה מספרים על הקשיים והשגרה החדשה

הריחוק החברתי, הלמידה לבד, הגירויים מסביב, ובחינות הבגרות שבפתח: שלושה תיכוניסטים מדברים על שגרת הלימודים בזום, על הקשיים וגם על היתרונות

פורסם בתאריך: 20.11.20 09:19

אחרי תקופה ארוכה בה התלמידים נמצאים בבית, השבוע הודיע קבינט הקורונה, שאם לא יהיה שינוי, תלמידי כיתות י"א – י"ב, יחזרו ככל הנראה ללמוד בבית הספר באופן חלקי ב-1.12.
איך זה יתנהל, כמה ימים הם יגיעו פיזית לבית הספר ואם בכלל זה ייצא לפועל, זאת ימים יגידו. בינתיים נאלצים תלמידי התיכון, שנמצאים רגע לפני בגרויות החורף, וחושבים כבר גם על מבחני הבגרות שיהיו בקיץ, ללמוד מהבית ולהתנהל בסוג של חוסר וודאות. שוחחנו עם שלושה תלמידים על הקשיים, על היתרונות, וגם כל מבחני הבגרות הצפויים.

ליאל אלחדד. צילום סלי פרג'

"החשש הוא שהמצב ישפיע גם על הציונים"

ליאל אלחדד, תלמיד כיתה י"א בתיכון הרב תחומי ב'

ליאל אלחדד לומד במגמת הנדסה תוכנה בתיכון הרב תחומי ב'. "מדובר בתקופה מאוד לא פשוטה וקשה לקלוט שכבר שמונה חודשים אנחנו נמצאים בסיטואציה הזו", הוא אומר. "צריך להבין שהלמידה מרחוק והזום אינם אחידים עבור כל התלמידים. יש תלמידים שזה יותר נוח להם והם מסתדרים עם הזום ויש כאלה שהלמידה באופן הזה מאוד קשה להם והם לא מצליחים להתרכז. לי באופן אישי, זה גורם להבין שכאשר אני חדור מטרה ורוצה ללמוד, אני אלמד ואני מנסה לממש את זה בפועל".
מה מפריע לך בלמידה בזום?
"יש הרבה גירויים מסביב ודברים שיכולים להסיח את הדעת בזמן השיעור, אם זה דברים במחשב, הטלפון שנגיש בניגוד לבית הספר, אח קטן שנכנס פתאום לחדר בזמן שאתה לומד. זה יכול להיות כל דבר. בבית ספר אתה יודע שאתה קם בבוקר ומקבל מידע, בבית יש אווירה אחרת ויש קושי לשים את הכל בצד ולהתרכז רק בלמידה".
אלחדד מסביר שיש ימים שהוא מתחיל ללמוד בזום בשעת אפס, כלומר ברבע לשמונה, ויש ימים שהוא מסיים רק בשעה 17:00. "זה המון שעות לשבת מול המחשב, למרות שבבית הספר ממש באים לקראתנו. לדוגמא בין השעות 13:30-14:30 יש לנו הפסקת צהריים, לאכול ולהתאוורר מהשעורים. אז נכון שאנחנו לומדים עד שעות מאוחרות, אבל גם בבית הספר זה כך".
"המקצוע שלי זה מחשבים ולכן מהבחינה הזאת הזום פחות משנה, כי מרבית העבודה היא על המחשב ואני מסתדר היטב", ממשיך ליאל ומסביר. "במקצועות אחרים, למשל מקצועות רבי מלל כמו היסטוריה, תנ"ך וספרות, זה קצת יותר קשה ושם הרבה יותר קל ללכת לאיבוד, להיכנע לגירויים ולעשות משהו אחר".
איך זה משפיע על הלמידה לקראת בחינות הבגרות?
"זו תקופה מאוד לא פשוטה ומאוד לא אידיאלי לשבת וללמוד לבגרויות לבד. אני יודע על עצמי, שיותר קל לי כשיש לי את המורה מולי שמדריך אותי, מאשר ללמוד לבד. כיום אני מרגיש טיפה פחות בטוח בעצמי. אני עושה מה שאני יכול, אבל החשש הוא שהמצב ישפיע גם על הציונים. נכון שבאים לקראתנו ואמורים להוריד חומר לבגרות, אבל אני מאוד מקווה שבסופו של דבר זה לא ישפיע על הקבלה לאוניברסיטה. מצד שני, אני אופטימי. הלמידה לבד גם מלמדת אותך דברים, איך לגשת לחומר, איך ללמוד לבד, איך להגיע לפתרונות".
כמה אתה מחכה כבר לחזור ללימודים בבית הספר?
"מאוד. זה מאוד חשוב לי, אבל לצערי אני רואה את המצב מסביב ומתקשה לדעת האם זה באמת ייצא בסוף לפועל. אני יודע שזו החלטה של האנשים שממונים על המצב ויש להם את הידע מתי להחזיר אותנו. אני בכל אופן אשמח לחזור לבית הספר".

מאיה ממן

"יש מצבים שאתה לא מבין משהו ואתה מרגיש מתוסכל"

מאיה ממן, תלמידת כיתה י"א בתיכון ברנר

מאיה ממן לומדת במגמת כימיה וערבית. "מצאתי שבקורונה יש יתרונות וגם חסרונות. החיסרון המרכזי שאפשר לראות אצל הרבה ילדים וגם מבוגרים זה כל העניין החברתי והנפשי. להעביר יום שלם בבית, מול מחשב וגם בהפסקות להיות לבד מול הטלפון, זה מאוד קשה ומאתגר וגורם לך יותר לחשוב על החיים, על איפה אתה נמצא וזה מאוד שינה את החיים", היא משתפת. "החיסרון הלימודי הוא שקשה להתרכז לפעמים. אין לך אנשים פיזיים מולך, אלא עיגולים קטנים ולפעמים קשה להקשיב למה שאומרים בשיעור. זה שיעור חי ואתה חייב להיות 100% עם המורה ולפעמים יש מורים שמאבדים את התלמידים. יש מצבים שאתה לא מבין משהו ואתה מרגיש מתוסכל. קושי נוסף בזום הוא שיש תלמידים שמתביישים להתבטא, או שהם רוצים לשאול משהו ולא שומעים אותם ואז הם מוותרים. לי באופן אישי יש מקצועות שיותר קלים בזום והזום עזר לי להבין יותר את החומר, ויש מקצועות שזה כמעט בלתי אפשרי כמו כימיה ומקצועות מתמטיים או רבי מלל. וכמובן, יש פיתויים נוספים כמו הטלפון והטלוויזיה שאפשר להיסחף אליהם. בכלל, כל שגרת החיים השתנתה ואת עוברת מהמיטה למחשב ומהמחשב למיטה. לי בגלל הפחד מהמחלה, אין יותר מידי מפגשים עם חברים ודי בודדתי את עצמי לבד".
יש יתרונות ללמידה בזום?
"יש, בכך שישנו איזשהו סדר יום והכל נמצא לך מול העיניים. בנוסף, אני חושבת שהלמידה מהבית נתנה לנו כלים ויכולת להפעיל את עצמנו לבד, גם אם לא הבנו משהו, זה מצריך מאיתנו מחשבה נוספת לראות איך אנחנו מגיעים לפתרון".
ואיך זה משפיע על ההכנות לבחינות הבגרות שבפתח?
"יש הרבה חששות. מתחילים עכשיו לזרוק לנו בגרות פנימית בגרות חיצונית ולצערי, אנחנו התלמידים לא מרגישים בכלל קרובים להיות מוכנים לבגרות וזה נורא מפחיד. יש לנו הרבה שאלות שעדיין אין תשובות ואנחנו חוששים שלא נעבור את זה בהצלחה. לכן היינו רוצים אלטרנטיבות נוספות כמו שהחומר יצומצם, שישנו את פורמט הבגרות ואולי לצד זה להגיש גם עבודות. לצערי, אני מרגישה שלא נגיע מוכנים לבגרות".
מה את חושבת על החזרה ללימודים שמתוכננת בתחילת דצמבר?
"מצד אחד אני חושבת שהלמידה הפיזית תעזור חברתית, בעיקר לפגוש אנשים ולתקשר, כי התקשורת היום היא בעיקר בזום ובהתכתבויות בטלפון. מצד שאני אני מאוד חוששת מהקורונה עצמה כנגיף וכמחלה. אחת ההצעות שעלו זו למידה שהיא חלקית, כמה ימים בזום וכמה ימים בכיתה ואני חושבת שכדאי לאמץ את המודל הזה. בכלל, יש משהו מרענן כשאתה לומד בבית והייתי שמחה אם היה לנו גם בשגרה, יום ריענון באמצע השבוע, זה נותן לך כלים ללמידה עצמאית".

אביתר בראל

"בלמידה מהבית אנחנו מספיקים הרבה יותר חומר"

אביתר בראל, תלמיד כיתה י"ב בתיכון יצחק שמיר

אביתר בראל לומד במגמת פיסיקה וביולוגיה. "אני אחד שאוהב ללמוד ולכן ברוב המקצועות אני די מסתדר עם הלמידה מהבית. עצם זה שהכריחו אותנו ללמוד מהבית, זה גרם לנו לשינוי באופן שאנחנו לומדים, אם זה בעבודות שאנחנו צריכים לעשות, בשעורים האסינכרוניים או בצפייה בסרטונים שדרכם אנחנו לומדים את החומר. באופן אישי, אני מרגיש שקיבלתי הרבה מאוד כלים המאפשרים לי ללמוד את המקצועות".
יש מקצועות או שיעורים בהם קשה לך יותר?
"לשמחתי, אני מסתדר ונוח לי הלמידה מרחוק, השעורים המוקלטים והסיכומים ששולחים. אבל יש לי לא מעט חברים שקשה להם, שהלימודים פחות מתאימים להם, שמתקשים להתרכז ומתפתים לצאת מהשיעור ולשים מיוט".
ואצלך?
"יש לפעמים תקלות טכניות שפתאום האינטרנט מתנתק, אבל כשאני נכנס לשיעור, אני מרוכז רק בו. אם אני יודע את החומר ואני מרגיש שאני ברמה גבוהה או צריך כמה דקות מנוחה, אז אני פשוט לא מתחבר לשיעור ואם צריך משלים אותו. מבחינתי, דווקא הלמידה מרחוק מועילה. למשל בשנה שעברה היו שעורים שלא הייתי מגיע אליהם פיזית והשנה בגלל שזה בזום אני נכנס. בנוסף, בלמידה מהבית אנחנו מספיקים הרבה יותר חומר, השיעור הוא 45 דקות, אנחנו מתחברים ולומדים, בכיתה בפועל לומדים אולי חצי שעה, עד שהמורה מגיעה, מקריאה שמות".
אתה מרגיש מוכן לבחינות הבגרות הקרובות?
"כן. אני מרגיש שאנחנו עומדים בקצב של החומרים, רוב התלמידים לומדים הרבה יותר טוב מהבית, יש אתרים שבהם ניתן לראות את החומר שאמור להיות בבגרות ואנחנו פותרים תרגילים. בנוסף, המורים שלי, בכל אופן, מעבירים את החומר השנה בצורה אחרת, הרבה יותר מעניינת ומתקדמת משנים קודמות. אנחנו שותפים ללמידה ולא רק מסתכלים על המסך או על מצגת וזה מוסיף הרבה".
יש חשש מההשפעה על ציוני הבגרות?
"לא. כי אני רואה את הציונים של הבגרויות של שנה שעברה ורואים שינויים. מהרגע שנכנסו לסגר, הציונים שלי קפצו בכמה עשרות נקודות".
אתה רוצה לחזור כבר לבית הספר, ללמידה הפיזית?
"הייתי רוצה לחזור לחלק מהזמן, בעיקר בשביל הקטע החברתי שהוא מאוד חסר לי. אני מאוד שומר ולא יוצא הרבה מהבית וגם כשאני יוצא אני עם מסכה. הקטע החברתי חסר לי, אבל מצד שני, יש חשש לצאת כי אנשים לא ממש מקפידים על הנהלים ואם לא כולם ישימו מסכות זה מאוד מסוכן".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר