חזרות למחזה הניצול בגן ונוף, צילום ישי בריסי

"הניצול" ו"בתיאבון": פסטיבל תיאטרון מתקיים בבית הספר גן ונוף

שני מחזות מועלים על הבמה על ידי תלמידי מגמת התיאטרון בבית הספר. האחד עוסק בילדים שהבריחו מזון בתקופת השואה, השני עוסק בהפרעות אכילה אצל נערות. הכניסה חינם בהרשמה מראש

פורסם בתאריך: 14.2.22 10:00

פסטיבל של תאטרון: במשך שלושה ימים מציגים תלמידי י"ב במגמת התיאטרון "ויצו גן ונוף" בפתח תקוה, שני מחזות בועטים בנושאים אקטואליים. מחזה אחד בשם "בתיאבון", עוסק בנושא של הפרעות אכילה ומספר את סיפורן של שש בנות, המאושפזות במחלקה לטיפול בהפרעות אכילה. המחזה השני "הניצול", על פי ספרו של ג'ק אייזנר/יאצק, מספר את סיפורם האמיץ של חבורת ילדים שהבריחו מזון עבור היהודים בימי מלחמת העולם השנייה.

שני הנושאים הטעונים הללו מככבים בתקשורת חדשות לבקרים, ולאחרונה אף עלה לכותרות סיפורה הקשה של הדוגמנית לשעבר, קארין באומן, המתמודדת עם אנורקסיה קשה. לירי יוכטר, במאית ההצגה "בתיאבון" מספרת על הבחירה בנושא: "את התהליך התחלנו לפני שנה, כאשר התבקשנו בכיתה י"א לבחור מחזה להפקת הבגרות, היה לנו ברור שהנושא שאנחנו רוצות להתעסק בו בהפקת הבגרות שלנו צריך להיות בעל משמעות, עם מסר חזק שאנשים יוכלו להזדהות איתו. קראנו הרבה מחזות ולפתע נתקלתי במחזה בתיאבון, מחזה שעוסק בהפרעות אכילה וראיתי במחזה הרבה סיטואציות שקיימות בחיי היום-יום שלנו כבני נוער המושפעים מתרבות הפייסבוק והאינסטגרם".

חזרות למחזה בתיאבון, צילום ישי בריסי

לדבריה, בני הנוער של היום עסוקים יתר על המידה בתדמית שלהם ברשתות החברתיות. "כולנו רוצים להעלות את התמונות הכי יפות לרשתות החברתיות. אנחנו מתחילים להשוות את עצמנו לתמונות של אנשים אחרים מבלי לדעת מה באמת מתרחש מאחורי התמונות שאותם אנשים מעלים לרשת. אנחנו מושפעים בקלות מפרסומות, סטוריים ותמונות של אנשים יפים" היא אומרת ומוסיפה כי "כיום, אולי יש יותר מודעות לנושא מפעם, אבל עדיין יש המון אנשים שמתמודדים עם הפרעות אכילה ומתקשים לפנות לסיוע. בתקופת המחקר שעשינו, הבנתי שלרב האנשים יש חוסר ביטחון לגבי הגוף שלהם – תמיד נרגיש שמשהו בנו לא מספיק, שאנחנו צריכים עוד להרזות, עוד להתאמן, עוד להתחטב והרדיפה הזאת אחרי השלמות עולה לנו ביוקר. אני מאמינה שהנושא של דימוי עצמי נוגע בכל אחד".

לירי מסבירה כי במהלך ההצגה ישנם קטעים שונים שבהם רואים כיצד החברה משפיעה על שש הבנות ועל דימוי הגוף שלהן. "הקהל נחשף לפנטזיות ולסיוטים השולטים במוחותיהן של הבנות. הבנות חולמות להיות דוגמניות, נאהבות ושיום אחד יהיו שלמות עם עצמן"

 

שגב מובשוביץ במאי ההצגה "הניצול" מסביר אף הוא על בחירת הנושא: "בחרנו לעסוק בנושא זה מכיוון שאנו חיים בתקופה שישנה מגיפה בעולם שמאלצת אותנו לשרוד את הבדידות וחוסר הוודאות שבה אנו חיים ובנוסף, להעלות את המודעות והמשמעות לנושא השואה והניצולים שחיים בקרבנו לעיתים בעוני מחפיר ובתנאים לא ראויים לחיים. בתהליך החזרות התלמידים ערכו, כתבו, בנו תפאורה ותאורה, עיצבו מוזיקה ייחודית וקיימו חזרות אינסופיות שנמשכו אל תוך הלילה וכל זאת במטרה ליצור אומנות תיאטרון חדשנית ובועטת". לדבריו, הוא וחבריו "דור העתיד" ולכן עליהם לדבר, להעלות מודעות וליצור שיח על שורדי השואה. "בעוד מספר שנים לא יישארו עוד אנשים שיוכלו לספר את סיפורם האישי והמצמרר ובשביל זה אנחנו פה. השאלה איתה התמודדנו דרך המחזה היא: לשרוד – השג או הפסד? תוך שאנחנו מראים על הבמה מה חווה אדם שהוא פוסט טראומתי מאותה התקופה"

תלמידי מגמת התיאטרון מחולקים לשתי הפקות ומלבד היותם השחקנים בהפקות, עליהם לבחור תפקיד הפקתי שעליו יהיו אחראיים בהצגה כמו בימוי, מחזאות, עיצוב תפאורה, עיצוב תלבושות, עיצוב תאורה, עיצוב תנועה, מוסיקה והפקה. במחזה "בתיאבון" מאת אפרת שטינלאוף ובהנחיית ישי בריסי, היוצרות והשחקניות הן לירי יוכטר, קרין דהן, גליה יחזקאל, שילת כחלון, אורפז דיב, אור קורולקר. במחזה "הניצול" מאת סוזן נאנוס ובהנחיית סיון הכוכבי, היוצרים והשחקנים הם שגב מובשוביץ, נטע שמואלי, קאי הדר פתאל, עדן באיה, לב דונר, פז דונר, מרים פולד, אביאל אברהם כזמה.

פסטיבל התיאטרון מתקיים בימים ראשון עד שלישי (13-16.2), בכפר הנוער "ויצו גן ונוף" בכתובת שלום שרעבי 3, פתח תקווה. הכניסה חינם ומותנית בהצגת תו ירוק. יש לשריין מקום בטלפון: 03-9079005.


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר