ילד במצוקה, צילום אילוסטרציה , לילד המצולם אין קשר לכתבה Wavebreakmedia depositphotos.com
ילד במצוקה, צילום אילוסטרציה , לילד המצולם אין קשר לכתבה Wavebreakmedia depositphotos.com

מונולוג מצמרר של אמא: ילד בכיתה א' שעובר חרם לא מועבר לבית ספר אחר

"איבדתי אמון בכל הגורמים", אומרת האם בכאב. היא מבהירה כי לאחר שבקשת ההעברה לבית ספר אחר לא אושרה, בנה יישאר בבית ב-1 בספטמבר: "אני לא שולחת אותו לבית ספר בו עושים עליו חרם". ומה הסיבה להחלטה התמוהה לגבי ההעברה?

פורסם בתאריך: 30.8.23 07:44

עיריית ראש העין ומשרד החינוך לא מעבירים ילד בכיתה א', שעבר חרם חברתי נוראי במהלך השנה, לבית ספר אחר. לדברי אמו של הילד ההסבר שקיבלה היה כי מדובר בבעיית תקנים בבית הספר. מדובר בילד בן 7, שסיים בשנה האחרונה את כיתה א' באחד מבתי הספר היסודיים בראש העין. לאם טענות קשות על הטיפול, או כהגדרתה "חוסר הטיפול של בית הספר בחרם שעבר בנה", וטענות קשות על כך שאגף החינוך בעירייה לא מעביר אותו לקראת ה-1 בספטמבר לבית ספר אחר, בו יש לו חברים. "מגיעה לו חוויה מתקנת", אומרת האם בכאב, "אבל המערכת לא עוזרת לו. איבדתי אמון בכולם. לא אשלח אותו ב-1 בספטמבר אל מקום בו הוא עבר את מה שעבר במהלך השנה האחרונה ללא טיפול ראוי בבעיה".

במונולוג כואב מספרת האם למלאבס: "באמצע השנה האחרונה גילינו שהוא עובר חרם חברתי. שמנו לב לשינויים במצב רוח שלו, אבל לא חשבנו שדבר כזה יכול להיות. הוא התבודד, היה עצוב ולא רצה ללכת לבית ספר. האירוע בו גילינו את זה היה ביריד שהיה בבית ספר ביום המשפחה. ישבנו איתו במדרגות של בית הספר ואז עברו חבורה של ילדים מהכיתה, 4 בנים. הבן שלי ניגש אליהם להראות להם מה הוא אוכל, הילדים פשוט התעלמו ממנו לחלוטין כאילו הוא אוויר והמשיכו ללכת. בעלי ואני קפאנו במקום, היינו בהלם, לא האמנו שדבר כזה יכול לקרות בכיתה א'. סיפרתי למחנכת, שאלתי אם יכול להיות שעושים עליו חרם, היא אמרה מה פתאום, אבל שתבדוק. עוד לפני כן הוא אמר בבקרים שהוא לא רוצה ללכת לבית ספר, אחרי המקרה הזה התחלנו לשאול יותר שאלות אבל בצורה עקיפה ולא ישירה. שאלתי אותו למה הוא לא רוצה ללכת לבית ספר. הילד אמר: 'אמא לא טוב לי בהפסקות, אין לי עם מי לשחק'. וכשהוא אמר לי דבר כזה נשבר לי הלב, כי הדבר הכי כיף לילד בבית ספר זה ההפסקות והחברים, ילדים מחכים לזה.

האם ממשיכה ומספרת: "שבועיים לאחר מכן היה תורנו בבית המארח וארחנו חמישה ילדים. הכנתי להם חבילה עוברת וכשזה עצר אצל הילד שלי הוא קרא והילדים צחקו עליו איך שהוא קורא, זאת למרות שאין לו קשיים בקריאה. עצרתי את זה, הסברתי לילדים שאצלנו לא צוחקים על אף אחד. היו מיקרים נוספים שגרמו לנו להבין שיש עליו חרם, כמו למשל כשהייתי בחופשת לידה והחלטתי שאני עושה יותר מעקבים, לקחתי את התינוקת ועשיתי הליכה לבית ספר, רציתי לראות מה הוא עושה בהפסקות, יצא לי פעמיים שלוש, לראות את הילד שלי עומד לבד בצד בהפסקה בודד לגמרי, הלב שלי נקרע. אני לא מבינה איך בבית הספר לא ראו את זה. היו לי לא מעט שיחות טלפון על כך עם היועצת והמחנכת, הן אמרו שהן לא רואות דבר כזה, התכחשו לכך לחלוטין. העבירו אותו מקום בכיתה ליד ילד אחר וטענו שהן במעקבים אחריו.

"ראיתי שהדברים לא השתנו ולא טופלו בכלל, הוצאתי מכתב לאגף החינוך בעירייה", מספרת האם. "ואז התקשרה אליי מנהלת מחלקת בתי הספר היסודיים באגף החינוך ואמרה שלא מעבירים ילד בית ספר באמצע שנה וצריך לתת לבית הספר לטפל בזה. בעקבות המכתב זימנה אותי מנהלת בית הספר לשיחה. היא כעסה עליי על המכתב, אמרה שהייתי צריכה לדבר איתה, הבהרתי לה שהמחנכת והיועצת אמרו שהיא מעודכנת, היא הבטיחה שתעקוב ותסייע. הגשנו בקשה בינואר לעבור בית ספר. ביקשנו לעבור לבית ספר אחר, קרוב לשכונה בה אנחנו גרים ולילד יש חברים כי גרנו באזור בעבר. עשיתי בדיקה מקיפה, דיברתי עם הורים, מנהלת, מורים, וראיתי שבית הספר הזה יכול לספק לו חוויה מתקנת. בתחילת יולי ענו לי ש הבקשה נדחית בגלל סיכון שיכול להיות שזה יסגור תקן לכיתה. הבנתי שיש 13 ילדים שעזבו את בית הספר בו הילד שלי למד בגלל מעברי דירה וסבות דומות, וכל עזיבה נוספת יכולה להיות בעייתית. הרגשתי שוב שמתייחסים אלינו בחוסר רגישות. לקחנו עורך דין ושלחנו מכתב ערעור למשרד החינוך. המכתב נשלח בתחילת יולי גם לעירייה.

ומה ענו במשרד החינוך?

"משרד החינוך ענה שבגלל הבעיה של התקן התשובה שלילית ואנחנו מוזמנים לנסות שוב לקראת סיום החופש הגדול. הם גם הציעו לנו לפנות שוב לעירייה כדי ששם ישקלו שוב את הבקשה שלנו. פנינו שוב לאגף החינוך בעירייה והם הציעו שעד סוף אוקטובר הילד ילמד בבית הספר הנוכחי ולאחר מכן הבקשה תיבחן שוב ואם ימצאו לנכון הוא יעבור, אבל לא לבית הספר שביקשנו. שאלתי למה, הסברתי שבבית הספר שביקשנו תהיה לו חוויה מתקנת, אמרו לי שאין מקום, אבל בהמשך אמרו שיש מקום, אבל יש מורכבות ולא פירטו. מאז באגף החינוך לא מוכנים לדבר איתי".

מה יקרה ב-1 בספטמבר?

"הוא יישאר בבית, אני לא שולחת אותו לבית ספר בו עושים עליו חרם נוהגים באלימות מילולית כלפיו. אני איבדתי את האמון בכל הגופים, בעירייה, במשרד החינוך, איבדתי את האמון בכולם. אבל בעיקר איבדתי את האמון בבית הספר".

מעיריית ראש העין נמסר: "ביטחונם ורווחתם של ילדי ראש העין נמצא בראש סדר העדיפות העירוני. אכן אישור ההעברה מבטל תקן ואנו פועלים עפ"י הנחיות משרד החינוך. מבדיקה עם הנהלת ביה"ס לא מדובר בחרם וצוות ביה"ס מטפל במקרה לעומק".

ממשרד החינוך מחוז מרכז נמסר: "נוהל שיבוץ ורישום תלמידים הינו בסמכות הרשות המקומית. בעקבות ערעור השיבוץ שהוגש למחוז והטענות שנטענו על ידי ההורים, ערך המשרד בדיקה מעמיקה ויסודית. מהבירור עולה כי טענות ההורים נבדקו לאורך השנה על ידי כלל הגורמים המקצועיים. כמו כן, התקיימו מספר פגישות עם ההורים והנהלת בית הספר בנושא, בהן עודכנו ההורים בממצאי הבדיקות שקיים בית הספר. בחינת הנושא וממצאיו הביאו לכך שהמחוז דחה את בקשת הערער. למותר לציין, בית הספר שם בראש סדר העדיפויות שלו את הפן הרגשי וחברתי ועושה כמיטב יכולתו לייצר אקלים בית ספרי תומך תוך מתן תשומת לב לכל ילדה וילד. מטעמי צנעת הפרט לא ניתן לפרט מעבר לכך".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר