יועצי שינה במרכז. מאגר Shutterstock
יועצי שינה במרכז. מאגר Shutterstock

יועצות שינה במרכז: כך יעזרו יועצות השינה לפעוטות להירדם בלילה

הורים לתינוקות רכים מתמודדים עם חששות ואתגרים רבים כשהמרכזי בהם הוא מחסור מתמשך בשינה רצופה. תינוקות בחודשיהם הראשונים לחיים מתקשים להירגע בעצמם ולהיכנס באופן עצמאי למצב שינה. שוחחנו בנושא עם יועצי שינה ומדריכי הורים מובילים מאזור המרכז

פורסם בתאריך: 2.1.19 08:43

עניין של זמן – דנה קידר יועצת שינה

הבאת ילד לעולם זורקת בכל פעם מחדש את ההורים למים העמוקים. הם אולי קוראים ספרים, הולכים לסדנאות ומקבלים עצות מבעלי ניסיון, אבל תמיד מגיע שלב שהמציאות מפתיעה אותם והם מתקשים למצוא את הידיים והרגליים. התלונות השכיחות ביותר הן הלילות הלבנים ואי השקט במהלך היום שהופכים לחלק בלתי נפרד מהשגרה. לדנה קידר, מדריכה מוסמכת לליווי התפתחותי לתינוקות ויועצת שינה בגישה התפתחותית, יש פתרון. ותאמינו או לא, הוא מתחיל כבר מגיל אפס.

עולם הילדים לא זר לדנה. היא עבדה כמטפלת פרטית וגם בגן ילדים כדי להגשים חלום ולהיות גננת. אבל אז היא חלתה ונאלצה לצאת לחופשת מחלה שנמשכה חודשים ארוכים. כשהחלימה החליטה שהיא צריכה שינוי. אז היא טסה לחצי שנה לניו זילנד ואמרה לעצמה שהיא לא חוזרת לארץ עד שלא תגלה מה היא רוצה לעשות כשתהיה גדולה. וזה כשהיא בת 29. שם, ללא רעשי רקע, כשהיא נחה ממירוץ החיים, הרחק מעצות וביקורות של האנשים מסביב, היא מצאה את הייעוד שהיה שם מגיל 10 – להישאר בעולם הילדים אבל לא מהמקום המטפל, אלא הטיפולי. להבין מה המשמעות האמיתית שעומדת מאחורי ההתפתחות המוטורית של הילדים.

דנה קידר. קרדיט צילום: Adi Lamm photography

דנה קידר. קרדיט צילום: Adi Lamm photography

קרדיט צילום: Adi Lamm photography

קרדיט צילום: Adi Lamm photography

עולם הליווי ההתפתחותי קרץ לה והיא נרשמה ללימודים שנמשכו שנתיים בשיטת 'צעד ראשון' וכיום היא מדריכה מוסמכת שעובדת עם תינוקות עם עיכוב התפתחותי וגם נפגשת עם הורים ממש לאחר לידה, כדי לתת להם ארגז כלים מבחינה התפתחותית (איך להחזיק נכון, איך להרגיע כאבי גזים, שימוש נכון במנשא וכדומה). בהמשך, דנה הוסמכה כיועצת שינה בשיטת 'כישורי שינה 0.1', כאשר הדגש היה לבחון כיצד ההתפתחות הטבעית של התינוק משפיעה על השינה שלו. לא מבחינת הרגלים כפי שנהוג בעולם ייעוץ השינה, אלא דווקא מבחינה פיזיולוגית. מאז, היא הבעלים של סטודיו 'דודנה – התפתחות מבראשית' לליווי התפתחותי בו היא מעבירה סדנאות ומפגשים אישיים מגיל לידה, מלווה גם הורים לתאומים ושלישיות, וכן יועצת שינה שמלווה באופן אישי מאות הורים מתוסכלים.

"בניגוד לגישות אחרות, הגישה ההתפתחותית שמה במרכז את הקושי עימו מתמודד התינוק", מסבירה דנה. "היא בוחנת מצבים מולדים, קושי חושי, אנטומיה ואת אופי הילד ומתאימה לו את הטיפול הנכון לו בלבד. למשל, יש ילד שאוהב לזוז ואחר יכול להיות אדיש יותר. יש מי שאוהב אור ויש מי שנרדם רק בחושך מוחלט. את כל זה ניתן לדעת כבר בימים הראשונים  לחייו של התינוק ולא בגיל כמה חודשים כפי שנהוג לחשוב. מגיעים אליי הורים רבים שלא בכוונה עשו כל טעות אפשרית במשך חודשים. לאורך כל ההיריון והלידה הם זכו לליווי של המערכת הרפואית שנתנה להם מענה לכל הצרכים, אך מהרגע שנולד התינוק אין יותר מדי תמיכה מקצועית. לוואקום הזה נכנסים בעיקר קרובי משפחה וחברים שנותנים עצות מתוך ניסיון, שאם ההורים הטריים יעשו כך או אחרת הם יצליחו לגרום לילד לישון. אלא שאז הילד אולי הצליח להירדם אבל בדרך לא דרך, ולרוב תוך שהוא מפתח תלות קיצונית בגורם חיצוני".

בניגוד לייעוץ שינה בגישה התנהגותית שמומלץ רק מגיל 5 חודשים לפחות (ואז ההרגלים לרוב כבר מוטמעים), כאשר דנה נפגשת עם תינוק בגיל חודש היא מזהה את הקשיים הספציפיים שלו שגורמים להורים לייצר הרגלים עם תלות. לדוגמא, תינוק עם טונוס גבוה זקוק לתנועה והרבה מגע לפני השינה כדי שיוכל להרפות את השרירים ולהירדם. הקושי של תינוק במקרה כזה, שהוא לא יודע לעשות את תהליך ההרפייה בעצמו ולכן ההורים מייצרים עבורו תנועה ללא הפסקה בתהליך ההרדמות. כל הדרכים כשרות כאשר רוצים להרדים תינוק – לקפוץ על הכדור במשך שעה, להרדים בעגלה, להסתובב שעות עם תינוק במנשא או להרדים בידיים. באמצעות האבחון המוקדם דנה עוזרת להורים ללמוד איך להתמודד עם הקושי המוטורי של התינוק ולעזור לו להירדם, במקום לעבור חודשים של תסכול וחוסר שינה של התינוק ושל ההורים. הידע והמענה ההתפתחותי הם חלק בלתי נפרד מתהליך אבחון קשיי שינה וזה ההבדל לטענתה של דנה מגישות אחרות שעוסקות בייעוץ שינה.

דנה, שמאמינה בגישה התפתחותית כמענה לקשיי שינה של תינוקות, אומרת שהמתנה הטובה ביותר שתוכלו לתת לעצמכם היא הדרכה אצל יועצת שינה כבר לאחר הלידה. כך, שבתוך מספר מפגשים ספורים בלבד תוכלו לקבל ארגז כלים רחב שיעזור לכם להרדים את הילד בשעות הנכונות לו, לטפל בכל קושי שיצוץ ושישרת אתכם גם בשנים שלאחר מכן. כיאה ליועצת שינה בגישה התפתחותית שמתמקדת בקשיים הספציפיים של התינוק, דנה מגיעה לבית ההורים במטרה לבחון את הסביבה בה גדל הילד, את הקשר בינו לבין ההורים ובאיזה שלב התפתחותי הוא נמצא כדי לראות מה משפיע על השינה שלו ואיך ניתן לטפל בזה. הליווי יכול להימשך מפגש אחד או שניים שבהם מקבלים ההורים כלים יישומיים להצלחת התהליך כבר בראשית הדרך, או עד כחודש במהלכו תופרת דנה תכנית המותאמת אישית לצרכיו של התינוק. התמיכה ממשיכה כל העת בייעוץ טלפוני יומיומי מול ההורים והיא זמינה לכל קושי נוסף שמתעורר, ובמידה ויש צורך היא מגיעה למפגש נוסף. הכל, כדי שבסוף התהליך הילד יזכה לשינה המיוחלת והקריטית כל כך להתפתחותו.

דנה מדגישה כי קשיי השינה של התינוק נוצרים כבר ביום הראשון להיוולדו וחשוב לתת להם מענה מיידי אחרת הקושי רק ילך ויגדל. כשההורים מודעים לקושי, יודעים כיצד להתמודד איתו ומשתמשים בכלים הנכונים בזמן הנכון – תגיע גם השינה המיוחלת. כבר מגיל אפס יוכלו ההורים לקבל את הכלים האופטימליים להרגלי השינה של התינוק ללא תלות או הרגל, היות והאופי שלו הוא שמכתיב את הרגלי השינה שלו. והבשורה הטובה היא שקופות החולים נותנות החזר כספי על ייעוצי שינה מתוך סל ההיריון והלידה עד לגיל חצי שנה. דנה בטוחה שעוד הרבה לפני כן, גם ההורים וגם הילד יזכו לשינה טובה, איכותית, נכונה ומדויקת.

"חשוב שההורים ידעו להסתכל על הילד שלהם באופן אינדיווידואלי, להבין את הקושי הספציפי איתו הוא מתמודד ולא ישוו אותו לאף ילד אחר", מסכמת דנה. "הילד לא צריך להגיע למצב של בכי כדי לקבל מענה. ברגע שההורים יגלו את הקושי הם יתנו לו את הכלים המדויקים והנכונים ביותר הרבה לפני שהוא ידרוש אותם בצרחות ובתסכול. בעידן המודרני לצערנו ביטלנו יכולות שתינוקות נולדים איתם רק כי היינו עסוקים באיך לגרום להם לישון, וזאת במקום לקחת את אותן יכולות ובעזרתן להקל על הקושי שלו לישון. לאפשר לו להתמודד עם אותו קושי כשאנחנו במקביל נבין מאיפה הוא נובע. על ההורים לדעת שאין דבר כזה ילד שלא רוצה ללכת לישון, יש ילד שלא מצליח לישון".

לפרטים נוספים ניתן לפנות לדנה קידר בטלפון: 052-2242487, במייל: [email protected], בעמוד הפייסבוק ובחנות האינטרנטית למוצרים התפתחותיים

עניין של זמן - דנה קידר יועצת שינה. קרדיט צילום: Adi Lamm photography

עניין של זמן – דנה קידר יועצת שינה. קרדיט צילום: Adi Lamm photography


חן טיסון מדריכת שפת התינוקות דנסטן ויועצת שינה 'מתחברים לקסם'

מזל טוב, נולד לכם בייבי חדש. ההתרגשות גדולה והשמחה רבה. אנחנו נלהבים מכל חיוך, הברה ותנועה אבל לא מעט הורים היו שמחים להבין יותר מה עובר על התינוק החדש שזה עתה נולד. הוא הרי לא יכול לדבר באופן ברור שיאפשר לנו להבין מה הוא רוצה וצריך. חן טיסון מדריכת שפת התינוקות ויועצת שינה גילתה את שפת התינוקות של דנסטן ובסדנאות אישיות, אינטרנטיות וקבוצתיות היא מסבירה להורים איך לחיות בתוך הורות שלווה ורגועה- כזאת שתאפשר לישון טוב בלילה.

חן היא אמא לשתי בנות וכבר לפני 12 שנים בהריון הראשון הבינה שמדובר בפלא וקסם של ממש. כאמא היא התחברה מיידית לקסם המופלא הזה והצליחה להקשיב לתינוקת שלה וליהנות מהאמהות במלוא עוצמתה. הניסיון האישי והרצון לסייע להורים לגלות את הקסם היו אלה שהביאו אותה להקים את 'מתחברים לקסם'. טיסון שמה בפרונט את שפת התינוקות ומלמדת הורים טרוטי עיניים להבין את תחושות, רצונות וצרכי תינוקם בצורה טובה יותר ומדויקת יותר.

מהי שפת התינוקות?

את שפת התינוקות יצרה מוזיקאית מחוננת בשם פריסיליה דנסטן. היא הצליחה לזהות בבכי של בנה חמישה צלילים ברורים אחרי מחקר של 10 שנים בהשתתפות של יותר מ- 1,000 תינוקות מרחבי העולם הגיעה דנסטן למסקנה שאלו הן חמש מילים שכל התינוקות משתמשים בהן כדי להביע את צרכיהם הבסיסיים. המילים מבוססות על רפלקסים של הגוף שאיתם התינוק נולד. כך למשל, כשתינוק רעב נוצר אצלו רפלקס המציצה, וכשנוסף לזה קול, זה תמיד יישמע כ”נה”. כשתינוק עייף, נוצר אצלו רפלקס הפיהוק, וכשנוסף לזה קול זה יישמע כ”אאו”. שפת התינוקות מאפשרת לזהות את צרכי התינוק שלנו ומאפשרת לנו להכין אותו לשינה טובה והירדמות במצב מיטבי יותר.

בסדנא חד פעמית- אישית או קבוצתית מלמדת טיסון את שפת התינוקות ומאפשרת להורים ללמוד ולהבין אותה. לאחר הסדנא זוכים ההורים לתמיכה וליווי צמוד ומקצועי של חן עד לנקודה שבה ההורים מרגישים שהם מדייקים, מבינים ויכולים לבד. אין ספק ששפת התינוקות היא שפה שתאפשר לכם ההורים להתחבר לתינוקכם, להבין את צרכיו וגם תאפשר לכם לישון בשקט בלילה.

חן טיסון, מתחברים לקסם-  הדרכת שפת התינוקות דנסטן, ליווי התפתחותי בייבי באלאנס וייעוץ שינה

טלפון: 054-7881883

קישורים לאתרים של חן טיסון, היכנסו ועקבו אחר הסדנאות הבאות איתה:

 www.chentison.com

https://chentis1.wixsite.com/sfat-hatinokot

חן טיסון

חן טיסון


הלוחשת לתינוקות – גילה פרץ

גילה פרץ, יועצת שינה מקצועית ומוסמכת, מסייעת להורים בכל הארץ להקנות הרגלי שינה עצמאית ומסודרת לתינוקות החל מגיל חמישה חודשים ועד חמש שנים, בהתמחות מיוחדת להורים לתאומים ושלישיות.

הורים העומדים בפני סיטואציה מורכבת וכמעט בלתי אפשרית של לילות ארוכים ללא שינה, וודאי יופתעו לגלות, כי הם אינם היחידים הצמאים לפתרונות השינה. גם רופאי ילדים ואנשי מקצוע אחרים בתחום בריאות הילד, מתמודדים עם סוגיות השינה מדי יום. למעשה, מחקרים שנעשו בתחום מראים, כי קרוב ל -25% מהילדים הצעירים חווים סוג של בעיית שינה שיכולה להשפיע באופן משמעותי על תיפקודם.

גילה פרץ, יועצת מומחית להקניית הרגלי שינה עצמאיים ונכונים לתינוקות ופעוטות, היא אחת היועצות המובילות בתחום בישראל, ואף ברחבי העולם. גילה עוסקת בתחום הליווי והייעוץ להורים מזה 11 שנים. היא החלה את דרכה בלימוד עיסוי תינוקות ומשם הרחיבה את לימודיה ללווי אמהות לאחר הלידה, עסקה בהנחיית קבוצות אמהות, ובוגרת מכון וינגייט בלווי התפתחותי. "לתחום ייעוץ השינה הגעתי בעת שזיהיתי את המצוקה הגדולה של ההורים שחווים לילות בלתי נגמרים ללא שינה, המשפיעים על כל היבט בחייהם". היא אומרת.

ללמד תינוקות להירדם באופן עצמאי

"לתינוקות שאך נולדים, אין את היכולת להירדם באופן עצמאי". מסבירה גילה "זה עניין פיזיולוגי הקשור להפרשת הורמון השינה", כאשר בגילאים הצעירים בחודשים הראשונים לחיי התינוק, אין הפרשה מספקת של הורמון זה ולכן הוא מתקשה להירדם בעצמו וזקוק לעזרה. במקרים רבים, זה הופך לסיוט עבור ההורים כאשר התלות של התינוק בעזרה להירדם, ממשיכה לגילאים המאוחרים יותר. זה המקום בו אני נכנסת ומדריכה את ההורים בהדרגה, כיצד לעזור לתינוק לנתק את התלות ולהצליח להירדם בעצמו".

הלוחשת לתינוקות - גילה פרץ

הלוחשת לתינוקות – גילה פרץ

באיזה גיל התינוק אמור להצליח להירדם לבד, מבחינה פיזיולוגית?

"בדרך כלל, בסביבות גיל חמישה חודשים, התינוק יכול להרגיע את עצמו לבד ולהיכנס באופן טבעי למצב של שינה. העניין הוא, שהוא התרגל בינתיים להורים שמסייעים לו להירגע, ולכן צריך לבצע תהליכים הדרגתיים ועדינים, שיאפשרו לו להתנתק מהתלות הזו. אני מלמדת את התינוק (ואת הוריו) כיצד להרגיע את עצמו ואז גם הוא וגם ההורים חוזרים לישון באופן נורמלי. ללמד תינוק לישון זו הקלה ואיכות חיים לכל המשפחה".

כיצד משפיעים הלילות ללא השינה על איכות חייהם של ההורים?

"הורים נמצאים במצוקה גדולה מאוד כאשר הם חווים לילות תמידיים ללא שינה מסודרת. אחד הקשיים הגדולים בהורות הם לילות עם הרבה התעוררויות. הורים מתנהלים בעייפות גדולה מאוד שפוגעת ביכולת שלהם לתפקד בדברים נוספים מלבד ההורות עצמה. כגון: העבודה, הזוגיות, הטיפול ביתר הילדים בבית ולבסוף, גם בתינוק עצמו. הורים עייפים הם באופן טבעי פחות סבלניים ופחות רגועים, וגם התינוק עייף ולא נעים לו, הוא בוכה יותר וחשוף יותר למחלות בשל מערכת החיסון שנחלשת כתוצאה משינה לא סדירה. אין ספק שיש להסדיר את השינה וכמה שיותר מהר, עבור כל הנוגעים בדבר".

מהי המומחיות שלך בנושא הלווי והייעוץ להורים לתאומים?

"כאם לתאומים בעצמי שמבינה את מורכבות העניין, הרחבתי את הלימודים כשהתחלתי לעבוד כיועצת שינה והתמקדתי בעבודה עם הורים לתאומים. במקרה של תאומים, כמובן שבעיות חוסר השינה גדולות יותר, וכשאני מבצעת ייעוצי שינה אני מביאה את ארגז הכלים הגדול שצברתי גם בתחום התאומים והשלישיות ואני בין הראשונות בארץ שלמדה ועסקה בתחום. המומחיות שלי בנושא תאומים חשובה מאוד. לתפישתי, יועצת שאינה מכירה את המורכבות של ההורות לתאומים על האתגרים שיש בה, תתקשה לספק פתרונות יעודיים לנושא, כך שההורים ירגישו שבאמת הבינו אותם עד הסוף. יש חשיבות גם לניסיון האישי, כאם לתאומים שחוותה את הלילות המורכבים הללו ואת השפעותיהם. לגדל שני תינוקות שיושבים על אותה משבצת התפתחותית זה יוצר סיטואציות שהורים לילדים שנולדו אחד אחרי השני, פחות מכירים.  אני מספקת להורים לתאומים כלים להבין ולטפל בכל תינוק באופן ספציפי ולא כיחידה אחת. להבחין במה כל תינוק זקוק ולמה הוא צריך לפני השינה ובמהלכה, לא רק בלילה, גם בשעות היום.  אני מספקת ערך מוסף חיוני מאוד להורים לתאומים ושלישיות, כי הורות כזו היא מורכבת ושונה".

כיצד מתבצע תהליך ייעוץ השינה לתינוקות?

"אני עובדת בשיטה שנקראת "לילה טוב", הכוללת שני אלמנטים עיקריים: תהליך לימוד הדרגתי שמלמד את התינוק להרגיע את עצמו ולהירדם לבד (ולא שנרדם כי הוא התייאש מכך שלא ניגשים אליו), וכן התמודדות עם הבכי של התינוק ולאפשר לו להבין שיש מישהו שנמצא איתו כל הזמן ושהוא לא לבד.

התהליך בנוי כך שאני מגיעה להורים לפגישת אבחון ראשונה נפגשת עם ההורים בביתם או בסקייפ. אני יושבת איתם ומתשאלת אותם, לומדת איך הדברים מתנהלים אצלם בבית ומתוך זה אני מבינה את הקשיים ומאתרת את "הבאגים" בהתנהלות השינה. על סמך התשובות אני בונה להם תכנית עבודה אישית להם ולתינוקות שלהם ומסבירה להם את עיקרי התכנית. מהנקודה הזו הם יוצאים לדרך ומיישמים את תכנית העבודה בעצמם, כאשר אני מלווה אותם מדי יום בטלפון ובמייל בסקייפ. אני מספקת שני סוגי תמיכה: תמיכה טכנית לדבקות ביעדי לעקרונות התכנית, וכן תמיכה רגשית להורים העייפים והמודאגים. חשוב להבין כי, הקשיים של ההורים יושבים בעיקר על קשיים רגשיים שלהם ולכן חשובה התמיכה הזו חשובה ביותר . ההצלחה הגדולה של התהליכים מבוססת על הלווי ועל היכולת לקבל בכל שלב הדרכה מותאמת למה שקורה בבית כי כשיוצאים לדרך יש סיטואציות חדשות שההורים לא נתקלו בהן לפני כן וצריך לתת פתרונות וידע בכל סיטואציה. כמובן, שאם אני מזהה בשיחה הראשונה שהתינוק סובל מבעיה התפתחותית או רפואית ולכן מתקשה לישון, אני מיד אפנה לגורמי המקצוע המתאימים".

גילה פרץ מספקת הדרכה ולווי שינה לתינוקות בכל רחבי הארץ וכן מעבר לים. במקרים בהם היא אינה יכולה להגיע פיזית למקום בשל המרחק, הייעוץ נעשה טלפונית ודרך הסקייפ. כמו כן, מספקת גילה אחריות למשך שנה עבור התהליך כך שההורים יכולים לפנות בכל עת ולקבל סיוע נוסף".

מעבר לאתר

בסימן תאומים

טלפון : 054-6805034

הלוחשת לתינוקות – גילה פרץ


ליאן בודאגה בן חביב יועצת שינה בכירה – מומחית לגיל הרך

ההתרגשות המלווה את כניסתו של תינוק חדש למשפחה מגיעה יחד עם חששות, דאגות והבנה שהאוצר הזה כאן לכל החיים. לאורך כל ההיריון עולות אין ספור שאלות על ההורים שנהיה, כיצד נגדל את הילד, איך נבטיח שלא יחסר לו דבר ומה עוד אנחנו יכולים לעשות כדי להפוך אותו למאושר עלי אדמות? אבל על שאלה אחת הורים רבים נוטים לדלג – איך נדאג שהילד ישן לאורך כל הלילה? שאלה שליאן בודאגה בן חביב יודעת שיום אחד תדיר שינה מעיניהם של ההורים. שאלה שהתשובה שלה נמצאת במרחק שיחת טלפון אחת.

כבר יותר מ-15 שנה שליאן עוסקת בחינוך לגיל הרך. היא בעלת תואר שני בחינוך, יועצת שינה בכירה, יועצת זוגית ומשפחתית, מנחת הורים, מדריכת שפת התינוקות של דאנסטן, יועצת ומדריכה פדגוגית בגני ילדים. הניסיון העשיר שלה הוביל אותה לחקור ולהתמחות בין היתר בבעיה שמטרידה את רוב ההורים לילדים צעירים – חוסר שינה של תינוקות וילדים. או במילים אחרות, מי המציא את המשפט "לישון כמו תינוק?", האם היו לו ילדים? האם הוא ידע שזוהי אחת הבעיות הקשות ביותר שהורים מתמודדים איתה?

אחרי שחקרה את תחום השינה לאורכו, לעומקו ולרוחבו פיתחה ליאן טכניקות רבות שבעזרתן היא מובילה תינוקות, ילדים והורים רבים לשינה רצופה ואיכותית. ליאן מתחברת לכל הורה באשר הוא ולגישתו הייחודית ומוצאת את הפתרון הנכון עבור כל משפחה ומשפחה.

הורות בתבונה

כשמדובר בתינוקות מגילאי לידה ועד 5 חודשים נעזרת ליאן בשפת התינוקות של דאנסטן. את השפה גילתה פרסיליה דאנסטן שהצליחה לזהות בבכי של תינוקה חמישה צלילים ברורים שחזרו על עצמם בצורה עקבית בתגובה לרפלקסים של רעב, עייפות, גזים עליונים ותחתונים וחוסר נוחות. מדובר בשפה אוניברסאלית שנחקרה מדעית ומתאימה לכל התינוקות בעולם. על-מנת ללמוד את השפה ממליצה ליאן להגיע לסדנה עוד לפני הלידה, כך יכולים ההורים להתאמן וללמוד את השפה עוד בטרם תינוקם נולד. וכאשר התינוק יגיע, הם כבר ידעו בדיוק מה הוא אומר, הרבה לפני שהוא ילמד להגיד 'אבא' ו-'אמא'.

מניסיונה של ליאן, מרבית הפניות מגיעות מהורים אחרי כמה חודשים נטולי שינה ועם מטען כבד של עצבים, חוסר אונים ורגשות אשם. הורים רבים נמנעים מלהגיע לייעוץ שינה משום שהם טועים לחשוב שזה אומר לגרור לילות שלמים של בכי והתעלמות מהילד. ייעוץ שינה נכון אמור לתת מענה לבכי וללמד את הילד, בצורה נעימה עד כמה שניתן, לבטוח בעצמו ולהירדם בצורה עצמאית וכן לישון ברצף כל הלילה. כמובן שלכל גיל יש את הציפיות המציאותיות שלו מבחינת אופן ההירדמות וכמות השינה, וליאן מתאימה את המטרות ליכולתו של הילד מבחינה רגשית ופיזיולוגית.

"לא פעם אני מגלה שהורים מפחדים לתת לילד לבכות ובמשך שעות מחזיקים אותו על הידיים בתקווה שיירגע", מספרת ליאן. "מצד שני, יש הורים שמאמינים שבכי ולילות ללא שינה הם חלק בלתי נפרד מהחודשים הראשונים של התינוק. לעיתים הורים לא מזהים את הצורך של הילד ומטפלים בו דווקא בצורה שעלולה להגביר את הבכי, ואת התסכול של הילד ושלהם. כשאני פוגשת אותם אני לא שופטת אותם, אלא מראה להם שהם רק צריכים למצוא את החיבור הנכון לדרך המתאימה להם ולהתמיד בה. במקום להיות קורבן של הנסיבות אני מלמדת את ההורים לשלוט בנסיבות ולנהל אותן, תוך שימוש בהמון רגישות לתינוקם או לילדם".

תהליך הפנייה אל ליאן מתחיל במילוי שאלון במייל ובפגישה בת שעה וחצי -שעתיים, במהלכם היא מגלה את כל הסיבות העלולות להפריע לתינוק או לילד להירדם בלילה ולישון ברצף עד הבוקר. היא בוחנת את  כל הגורמים שמשפיעים על השינה של התינוק או הילד ובהתאם לכך בונה תכנית לשינוי הרגלי השינה ונותנת מענה מותאם לכל משפחה ומשפחה.

בפגישה היא מסבירה להורים את הגורמים לבעיות השינה ומציעה להם תכנית או שתיים לשינוי הרגלי השינה, מתוכן בוחרים ההורים את התוכנית המתאימה להם ביותר. לאחר הפגישה מלווה ליאן את ההורים טלפונית ותומכת בהם לאורך כל הדרך, עד להשגת התוצאות הרצויות. במקרים בהם הפניות מתבצעות מכל רחבי הארץ ואף מחו"ל, היא תבקש מההורים לצלם את סביבת השינה של התינוק ותייעץ דרך הטלפון או הסקייפ. בכל מקרה היא לא תשאיר את ההורים לבד ללא תמיכה מלאה.

הורים כותבים לליאן

הורים כותבים לליאן

הורים כותבים לליאן

"בייעוצי השינה אני דואגת להתאים את השיטה לכל משפחה על-פי הגישה ההורית שלה. אני, אישית, מאמינה שאם מבינים מה הילד צריך ונותנים לו מענה לכך, אין כל סיבה שהוא יבכה ארוכות ויתנגד", מסבירה ליאן. "יתרה מזאת, אצל תינוקות מתחת לגיל 4 חודשים, ברגע שההורים מזהים את הצלילים שבוקעים מפיו של התינוק ויודעים לטפל בו בהתאם, כל הבית נרגע. התינוק מקבל מענה מדויק והופך להיות רגוע יותר, ההורים מרגישים בטוחים בעצמם, רגועים ואף פנויים לחזק את הזוגיות שהתערערה בעקבות הלידה. ובעיקר, מבינים שאפשר גם אחרת".

המטרה העומדת לנגד עיניה של ליאן היא להעצים את הילד ולגרום לו להאמין בעצמו שהוא יכול להירדם בצורה עצמאית, ללא פחד וחרדה וללא תלות בהורים. התהליך מתבצע בהדרגה ולכן חשוב לה ליצור את השינוי בצורה אחראית, נעימה, המותאמת לגיל הילד ולשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא, תוך רגישות מקסימאלית והמון חום ואהבה. "אני נותנת להורים תחושת מוגנות, אני מלווה אותם בצורה מכילה ומקצועית. אני מרגישה לאורך כל הדרך את המקום בו הם נמצאים ובודקת כל הזמן מה נכון להם ומה לא. אין שום לחץ או דד ליין לעמוד בהם, אני פשוט מתחברת למה שנכון. הליווי הוא יום יומי וללא הגבלת זמן, במסגרתו אני גם נותנת הדרכת הורים כחלק מהשירות וכחלק בלתי נפרד מהפתרון. גם במקרים בהם לאחר השלמת התהליך יצוצו לפתע שאלות או קשיים, אני עדיין אהיה במרחק שיחת טלפון אחת".

לפרטים נוספים ניתן לפנות לליאן בודאגה בן חביב בטלפון: 052-6203221, באתר או בפייסבוק 'הורות בתבונה'

ליאן בודאגה בן חביב. קרדיט צילום: גליה חרמון

ליאן בודאגה בן חביב. קרדיט צילום: גליה חרמון


מושית פורז – מדריכת הורים ויועצת שינה

חודשי ההיריון מלווים באין ספור רגשות שמתערבבים זה בזה. אנחנו חולמים, מצפים, מתכוננים לבואו של תינוק חדש למשפחה ומדמיינים כיצד נעטוף אותו בביטחון, חום ואהבה. ביום שהוא יוצא לאוויר העולם, כשהוא קטן ושברירי, מתחדדת ההבנה שלפחות לתקופה הקרובה הוא תלוי אך ורק בנו. לצד תחושות האושר שאנו חווים מתחילים לצוץ חששות, פחדים וקשיים שחלקם באים לידי ביטוי – גם בקושי של התינוק להירדם. אנחנו מוצאים את עצמנו ערים כל הלילה בניסיון להרדים את הילד והמחסור בשעות שינה עלול לכרסם בתמונה ההרמונית שציירנו לעצמו.

חוסר שינה היא תופעה שכיחה בעולם המערבי. למעשה, ישראל היא מהמובילות בעולם בחוסר שעות שינה של ילדים בכל הגילאים, כך שאם חשבתם שאתם לבד, תופתעו לשמוע שלא. אין ספק שמחסור בשינה הוא אחד הדברים שמקשה עלינו ופוגע בתפקוד שלנו כהורים. על-מנת שנוכל להמשיך ולתפקד כהורים על הצד הטוב ביותר, כדי שילדנו יקבל אותנו במיטבנו ועל מנת שהתינוק שלנו יגדל ויתפתח כראוי – אנחנו זקוקים לשנת לילה טובה ורציפה.

מושית פורז, אם לארבעה, היא מוסמכת המסלול להנחיית קבוצות הורים ומשפחה במכון אדלר, מוסמכת להדרכה פרטנית בגישת אדלר מהבית למקצועות ההורות, מוסמכת בהדרכת הורים ב'גישת הסמכות החדשה' (המרפאה לסמכות הורית מרכז שניידר לרפואת ילדים) ויועצת שינה ואימון שינה בגישת 'לילה טוב'. לתחום היא הגיעה מהצורך האישי שלה במטרה לעשות טוב לילדיה וביתה. מאז היא לא הפסיקה ללמוד, לצאת להשתלמויות ולהירשם לקורסים. כמדריכת הורים היה חשוב לה להעביר את הניסיון, הידע שצברה ואת המקצועיות שלה גם הלאה, להורים שנמצאים בדיוק במקום בו היא הייתה.

מושית פורז. צילום: דויד סקורי

מושית פורז. צילום: דויד סקורי

מהי בעיית שינה?

"אם נשאל את רוב ההורים מדוע לדעתם ילדם סובל מבעיית שינה, הם יענו שהילד לא ישן כל הלילה, שלוקח לו המון זמן להירדם או שהוא מתעורר כמה פעמים במהלך הלילה. זו הגדרה מאוד סובייקטיבית, עניין של פרשנות, מאחר ולחלק מההורים העובדה שהילד מתעורר פעם-פעמיים בלילה זה קשה עד בלתי אפשרי, ולעומתם הורים שהילד שלהם מתעורר ארבע פעמים בלילה זה דווקא הגיוני.

לכן, הגדרת בעיית שינה לפי גישת 'לילה טוב', הגישה לפיה אני עובדת, היא חוסר היכולת ו/או המיומנות של הילד להירדם באופן עצמאי לאורך כל היממה, גם בתחילת הלילה וגם כשהוא מתעורר במהלך הלילה ומתקשה להירדם לבד חזרה. חוסר יכולת שנובעת, לרוב, מהתלות של הילד בגורמים חיצוניים שעד עתה עזרו לו להירדם. בין אם זו הירדמות על הידיים, במהלך ההנקה/האכלה, בעגלה או במיטה של ההורים וכדו'. תלות שכזו יכולה לגרום לבעיות שינה ולהקניית הרגלי שינה לא נכונים.

חשוב לדעת שמדובר בבעיה שאינה עוברת לבד עם הגיל. מחקרים מראים שילדים שאינם יודעים להירדם באופן עצמאי ממשיכים לסבול מהקושי הזה גם בבגרות, כך שבעצם המטרה שלנו היא ללמד את ילדנו להירדם עצמאית וללא גורמי תלות. לייצר לילד שלנו חוויית שינה חיובית, מתוך ביטחון עצמי ושחרור מהתלות בכל שעות היום והלילה".

מושית פורז: הדרכת הורים וייעוץ שינה

מושית פורז: הדרכת הורים וייעוץ שינה

מהי גישת 'לילה טוב'?

"גישת 'לילה טוב' מבוססת על תיאוריות פסיכולוגיות, התנהגותיות והתפתחותיות. והכלים שההורים מקבלים בתהליך ילוו אותם גם בהמשך הדרך. זוהי למעשה הדרכת הורים ממוקדת בשינה, המתייחסת ומסתכלת באופן רחב על ההתנהלות המשפחתית, הגישה ההורית, הסגנון והאווירה בבית.

את התהליך אפשר להתחיל מגיל 5 חודשים, כשהשעון הביולוגי של הילד בשל. מדובר בתהליך הדרגתי ומשותף המותאם לכל משפחה.

לגישה מספר עקרונות, כאשר העיקרי שבהם הוא קודם כל מענה תמידי לבכי. ילד שמתקשה להירדם לבד ככל הנראה באמת קשה לו או לא יודע להירדם עצמאית, והוא מבטא את הקושי שלו דרך הבכי. חשוב להיענות לכך, כדי לעזור לילד לדעת שאנחנו, ההורים, תמיד שם בשבילו, בכל מצב ובכל גיל. התהליך עצמו הינו תהליך הדרגתי המורכב מארבעה שלבים ונמשך בממוצע כחודשיים, בו אנו גומלים את ילדנו, באופן הדרגתי, מגורמי התלות החיצוניים".

אמרת שהתהליך מורכב מארבעה שלבים, מהם השלבים שעוברים התינוק וההורים בדרך לשינה רציפה?

"בשלב הראשון, ההורים מלמדים את התינוק להתיידד עם המיטה כשהם כל הזמן נוגעים בו ומרדימים אותו בעזרת מגע תמידי. בשלב השני, ההורים יושבים ליד הילד כשהמגע הוא לצורך הרגעה בלבד. בשלב השלישי, אנחנו מתרחקים מעט מהמיטה, אך עם זאת נשארים בחדר. הילד יודע להירדם ללא המגע, הוא מרגיש שאנחנו שם, אבל לא רואה אותנו באופן קבוע. בשלב הרביעי, הנקרא 'חזון אחרית הלילות', משכיבים את הילד במיטה אחרי טקס השינה, מאחלים לילה טוב, נותנים לו נשיקה ויוצאים מהחדר כשהילד כבר נרדם באופן עצמאי. בכל שלב, במידה והילד בוכה או לא רגוע, אנחנו ניגשים ומרגיעים אותו בעזרת במגע. במידה וזה לא עוזר, נרים את הילד למגע קרוב יותר עד שהוא נרגע.

בכל השלבים אנחנו יוצרים אמון ומחזקים לילדנו את הביטחון והעצמאות. ההיענות לבכי באופן קבוע, בתגובה עקבית, גורמת לילדנו להרגיש בטוח ולסמוך עלינו ההורים שנהיה שם בשבילו כל הזמן, מכילים את הקושי, קשובים  ונכונים לעזור לו.

כמו בכל תהליך, גם כאן, ייקח לילד שלנו זמן להתרגל וללמוד, ולכן המעבר משלב לשלב מתבצע בהתאם לקצב האישי של ההורים והילד ובהתאמה אישית. התהליך הוא מעבר לשלבים עצמם, וההורים מקבלים תכנית עבודה הכוללת התייחסות להיבטים נוספים, כגון שגרת היום, טקס השינה, האכלות לילה ועוד".

למרות השלבים הברורים, איפה בכל זאת את רואה שההורים מתקשים בדרך לשינה המיוחלת?

"השלבים אומנם מאוד ברורים, אבל ההתמודדות עצמה עם הבכי, השינוי, הקושי בלהירדם והמחסור בשעות שינה יכולה להיות מתישה ומתסכלת. עלינו להבין שלילד באמת קשה, הוא באמת לא יודע להירדם באופן עצמאי ולא תמיד קל לו לעשות את המעבר מפעילות מלאה במהלך היום לשינה בלילה, ל'הוריד הילוך' ולהירדם. הצלחת התהליך תלויה בנחישות ובעקביות של ההורים, ולכן חלק בלתי נפרד מהתהליך הוא עבודה ושיחות על הקשיים של ההורים עצמם: רגשי אשם שעולים, לפעמים, הצפה רגשית שההורים מוצאים את עצמם בה, עייפות, הצורך של חלק מההורים בשליטה, ייסורי מצפון וכו'. אנחנו עובדים על העלאת הביטחון והאמון של ההורים בעצמם ובילד ועל המסרים שחשוב שיהיו בתהליך, מסרים של למידה, התגברות, יכולת, מסוגלות, הצלחה ועוד. כל התהליך נעשה בצורה רכה, מכילה, קשובה ועוטפת ומאפשרת להורים לקבל כלים שיהפכו לחלק בלתי נפרד מההורות שלהם.

בליווי שאני נותנת להורים אני מסבירה להם שאנחנו תמיד נענה לבכי של התינוק, מאחר ולא מהמענה עצמו נוצרת התלות, אלא ממה שאנחנו עושים כשאנחנו נכנסים לחדר, מאיך שאנחנו נענים לצורך הזה. המטרה היא ללמד הרגלים חדשים וגבולות ברורים עם המון רגישות מצד אחד ונחישות מצד שני. ברגע שאנחנו ברורים ובהירים במסרים לעצמנו, כך אנחנו ברורים לילדנו".

כיצד בעצם מתבצע תהליך הליווי?

"תהליך ייעוץ השינה מתחיל בפגישת היכרות ראשונית עם ההורים לצורך אבחון ולימוד הרגלי המשפחה לאורך כל היממה. אנחנו מבינים את הקושי, עולים על 'הבעיה', מתאמים ציפיות, מגדירים יחד מטרה ובונים תכנית עבודה המותאמת לילד ולמשפחה.

לאחר מכן, הליווי עצמו יכול להיות אחד מהשניים – שיחה שבועית או ליווי יומיומי. הכל, בהתאם לצרכים ולשלב שבו כל משפחה נמצאת. היתרון בליווי הוא מתן מענה לקשיים ולהתמודדויות שעולים בזמן התהליך, וכך לאפשר התאמה מדויקת יותר לילד ולהורים ולהביא לאחוזי הצלחה גבוהים".

מהם יתרונות הגישה בהקניית הרגלי שינה בריאים יותר?

"ראשית, בכך שאנו שמים לנגד עינינו את הצרכים של ילדנו וטובתו, כמובן תוך התייחסות למשפחה כולה. בנוסף, התהליך כולו מתבצע בהדרגה תוך היענות תמידית ומידית לבכי של הילד, כאשר במקביל, בצעדים קטנים, בקצב של ההורה והילד, אנחנו גומלים בעדינות וברוך את ילדנו מגורמי התלות. בכך, ההורים מלמדים את הילד להירדם לבד, להקשיב לגוף שלו, נותנים לו הרגלים לחיים וכלים שיעזרו לו לרכוש ביטחון ועצמאות שילוו אותו בסופו של דבר בתהליך השינה בפרט ולאורך כל חייו בכלל".

היכן הניסיון שלך כמדריכת הורים בא לידי ביטוי בתהליך ייעוץ השינה?

"הערך המוסף שאני מביאה מניסיוני כמדריכת הורים מוסמכת הוא בעזרת הכלים שההורים מקבלים לא רק עבור פתרון בעיה ספציפית, אלא כאלה שילוו אותם במהלך ההורות ובמגוון התמודדויות. השילוב בין הדרכת הורים וייעוץ השינה, מאפשר לי לראות את התמונה הרחבה, להתייחס למגוון סוגיות חינוכיות ולתת את המענה המתאים תוך ראייה כוללת של המשפחה. כפי שכתבה לי אחת האימהות לא מזמן – "אנחנו שמחים שבחרנו בך ללוות אותנו בתהליך שהוא לא רק נוגע בשינה של…". היתרון הגדול בהדרכת הורים ממוקדת שינה, הוא שגם אם כרגע אנחנו באים לפתור את הקושי בהירדמות, התינוק מקבל הרגלים בריאים שנשמרים לאורך כל חייו וההורים רוכשים כלים שהופכים לחלק מחייהם. לאורך כל הדרך אני שם, עוזרת להורים לעבור את התקופה הקשה בעזרת המון הקשבה, חום, הכלה ואהבה, צעד-צעד, ובקצב שלהם".

לפרטים נוספים ניתן לפנות למושית פורז בטלפון: 054-4934470, במייל: [email protected], בדף הפייסבוק – מושית פורז – הדרכת הורים וייעוץ שינה או באינסטגרם

המלצות מהורים על הטיפול והייעוץ מצדה של מושית פורז:



כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר