ייפוי כח מתמשך. משרד שלומוביץ'. תמונה ממאגר Shutterstock
ייפוי כח מתמשך. משרד שלומוביץ'. תמונה ממאגר Shutterstock

ייפוי כוח מתמשך וחשיבותו ככלי לתכנון עתיד טוב יותר

מה מאפשר ייפוי כוח מתמשך למיופה ולמייפה הכוח, עד כמה חשוב לבצע ייפוי כוח מתמשך בעודך צלול, ומה הקשר בין העליה בתוחלת החיים והתיקון לחוק? עורכי הדין המתמחים בנושא מסבירים את כל החשוב לדעת בנושא ייפוי כוח מתמשך והדקויות שבו

פורסם בתאריך: 23.1.19 14:32

משרד עורך הדין רונן יפה

במרץ 2016, חוקקה הכנסת תיקון לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות המאפשר לכל אדם כשיר מעל גיל 18 לערוך ייפוי כוח מתמשך כחלופה לאפוטרופוסיות המסמיך את האדם אשר מייפה הכוח סומך עליו, לטפל בענייניו בעת שלא יהיה כשיר עוד לטפל בהם בעצמו.

משרד עורך דין רונן יפה עוסק בעריכת ייפוי כוח מתמשך וכן בתחומי מקרקעין, צוואות וירושות, הוצאה לפועל וחדלות פירעון, הסדרת מעמד לזוגות מעורבים בישראל, דיני אפוטרופוסיות, ליטיגציה, ותביעות אזרחיות.

מהו תיקון ייפוי כוח מתמשך ומהי מטרתו?

"בחודש מרץ 2016 יושם תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות המאפשר ביצוע עריכת מסמך הנקרא ייפוי כוח מתמשך. מטרתו היא לאפשר לאדם להפקיד את קבלת החלטותיו האישיים והעסקיים, אם קיימים בידי אדם אחד או יותר ( תלוי ברצונו ) שהוא סומך עליהם בעת שלא יוכל לדאוג להם בעצמו. התיקון יושם במטרה נעלה וחשובה שהיא כבוד האדם – זכות הבחירה תהיה של הממנה בהתאם לרצונו הבלעדי כשהוא כשיר כהגדרתו בחוק.

"עריכת ייפוי כוח מתמשך מספקת אלטרנטיבה למינוי אפוטרופוס על ידי בית המשפט, ומבוצעת רק על ידי עורכי הדין שעברו הכשרה מיוחדת והוסמכו לכך".

למי מומלץ לערוך ייפוי כוח מתמשך?

"כדאי לכל אדם בוגר לערוך ייפוי כוח מתמשך ולמנות מיופה כוח מטעמו. זאת כדי שידאג לענייניו כשלא יהיה כשיר לדאוג להם בעצמו ובהתאם להחלטתו הבלעדית".

אילו הנחיות כולל ייפוי הכוח המתמשך?

"ייפוי הכוח המתמשך יכול להיות בעניינים אישיים, רפואיים ובענייני רכוש כולם או חלקם בצירוף הנחיות למיופה הכוח מטעמו כגון: אילו טיפולים וניתוחים עתידים הוא מאשר שיבוצעו ואילו לא, סכום כסף להעברה לתרומה (במגבלות החוק) הוראה לגבי המשך מתן התרומות, כיצד לנהוג עם בני המשפחה בהיבט מתנות לחגים וכד', כיצד להפריש כספים שונים ולאן ועוד".

מה מיופה הכוח לא יוכל להחליט?

"במסגרת החוק מיופה הכוח לא יוכל למכור רכוש של מייפה הכוח, או להעניק מכספו מתנות ששוויין עולה על 100,000 ש"ח. הוא יצטרך את אישורו של בית המשפט".

מהו תפקיד עורך הדין בביצוע ייפוי כוח מתמשך?

"בעת ביצוע ייפוי כוח מתמשך, עורך הדין נפגש עם הממנה ומיופה הכוח בוחן את כשירותו של הממנה להחלטה זו ומוודא כי בחירת מיופה הכוח נעשתה מתוך רצונו בלבד וללא השפעה מגורמים זרים. כמו כן, עורך הדין בוחן את כשירותו של מיופה הכוח הנבחר ומסביר לו את המשמעות והאחריות שלו בעניין זה. בין היתר, נקבע בייפוי הכוח המתמשך מועד כניסתו לתוקף של ייפוי הכוח המתמשך הן לעניינים הרכושיים והן לעניינים הרפואיים.

"עריכת ייפוי הכוח המתמשך מתבצעת על טפסים מיוחדים אשר נחתמים על ידי הממנה ועל ידי מיופה הכוח ומוגשים לאפוטרופוס הכללי. יצוין, כי עורכי הדין הרשאים לערוך ייפוי כוח מתמשך עברו הכשרה מקצועית ומיוחדת בעניין זה ורשימת עו"ד המורשים מפורסמת באתר לשכת עורכי הדין".

 

משרד עורך דין רונן יפה

כתובת: רוטשילד 79, פתח תקווה

טלפון: 073-7322233

מעבר לאתר

מייל: [email protected]

עו"ד רונן יפה. צילום: דני גני תקווה

עו"ד רונן יפה. צילום: דני גני תקווה


משרד עורכי דין שלום את שלום

משרד 'שלום את שלום' עורכי דין ונוטריון הוא משרד בוטיק בעל מוניטין המספק ייעוץ וייצוג משפטי לתאגידים,  עסקים ואנשים פרטיים. המשרד נוסד בשנת 1982 וכולל ארבעה עורכי דין מקצועיים המעניקים שירותים משפטיים בתחום האזרחי – מסחרי: חברות, מקרקעין, מיסוי מקרקעין, משפט מינהלי, עבירות תכנון ובניה, דיני משפחה, צוואות, ירושות, יפוי כוח מתמשך ותביעות רכוש נגד חברות ביטוח.

עו"ד רותם צור, בעלת תואר ראשון L.L.B  במשפטים, היא חלק מצוות עורכי הדין האיכותי במשרד שלום את שלום ומתמחה בין היתר בתחום המעמד אישי- ירושות, צוואות וייפוי כוח מתמשך.

"במרץ 2016 תוקן חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון מספר 18), התיקון מאפשר לכל אדם בגיר מעל גיל 18, לקבוע מראש, בעודו צלול וכשיר משפטית, מי יהיה האדם שיטפל בענייניו, אם וכאשר לא יוכל לעשות זאת בעצמו, באמצעות מנגנון שנקרא "יפוי כוח מתמשך". בכך למעשה מרחיב החוק את חירות הפרט לעצב את גורלו", אומרת עו"ד רותם צור.

מה עמד מאחורי תוספת התיקון לחוק?

"התיקון לחוק מייתר את ההכרח לפנות לבית משפט למינוי אפוטרופוס מטעם בית המשפט לאותו אדם שהפך ל'לא כשיר'. כך למעשה, האדם עצמו בוחר מראש מי ישמש לו אפוטרופוס וינהל את ענייניו בעת שלא יוכל לעשות זאת בעצמו, כחלופה למינוי על ידי בית המשפט".

אילו החלטות המיופה יוכל לקבל, במסגרת ייפוי הכוח המתמשך?

"הממנה יכול לבחור אם להקנות למיופה הכוח סמכות לנהל את ענייני הרכוש שלו וכן את ענייניו הרפואיים והאישיים, או רק עניינים בתחום מסוים. כמו כן, יכול הממנה להגביל את תקופת תוקפו של ייפוי הכוח או לקבוע שתוקפו אינו מוגבל בזמן.

"כך, ניתן למנות מיופה כוח שיהיה מופקד רק על ניהול רכושו וכספיו של הממנה או רק על ניהול עניינים אישיים מסוימים של הממנה כגון צרכי יומיום, מגורים, עניינים חברתיים או רק על ניהול ענייניו הרפואיים של הממנה.

"ישנן פעולות מסוימות שמיופה הכוח לא יוכל לבצע, אלא אם כן הוסמך לכך מפורשות במסגרת ייפוי כוח מתמשך. בין פעולות אלה: מתן תרומות, מתנות והלוואות ומתן הסכמה לבדיקה פסיכיאטרית. פעולות מסוימות אחרות, כמו למשל עסקה במקרקעין, למעט השכרה של נכס לתקופה שאינה עולה על חמש שנים, או מתן תרומה, מתנה או הלוואה בסכום העולה על מאה אלף ש"ח, לא יוכל מיופה הכוח לבצע ללא אישור בית המשפט.

"נוסף על כך, החוק מונה מספר פעולות שבשום מקרה לא יהיה מיופה הכוח מוסמך לבצע, ובהן: המרת דת, השתתפות בבחירות, מתן הסכמה למסירת ילד לאימוץ ועריכת צוואה.

בייפוי כוח הממנה רשאי לתת הנחיות מקדימות למיופה הכוח שבהן הוא יפרט את רצונו לגבי החלטות עתידיות שיתקבלו בשמו או פעולות שינקטו בשמו על ידי מיופה הכוח בעניינים המופיעים בייפוי הכוח".

כיצד מתבצע ייפוי כוח מתמשך?

"ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי הנערך רק בידי עורכי דין שעברו הכשרה והסמכה ספציפית לכך. המסמך כולל את כל תחומי האחריות שהממנה מעביר לסמכותו של המיופה, והוא נכנס לתוקף ברגע שמייפה הכוח מוגדר באמצעות חוות דעת רפואית שאינו כשיר משפטית לטפל בענייניו בעצמו. עורך הדין מכין את המסמך על פי רצונותיו של הממנה, ושניהם – גם המייפה וגם מיופה הכוח, חותמים על המסמך בנוכחות עורך הדין. לאחר אישור ייפוי הכוח המתמשך ע"י האפוטרופוס הכללי, המסמך מופקד בידי האפוטרופוס הכללי עד למצב בו יש צורך להפעיל את ייפוי הכוח. כאשר מיופה הכוח סבור שיש להפעיל את ייפוי הכוח, ולאחר שגורם רפואי מוסמך שנקבע בייפוי הכוח המתמשך ע"י הממנה, מאשר כי האדם אכן אינו כשיר משפטית לנהל את ענייניו בעצמו, יש להודיע לאפוטרופוס הכללי על כניסת ייפוי הכוח לתוקף".

עו"ד רותם צור, בעלת תואר ראשון L.L.B  במשפטים, בצעה את התמחות בלשכה המשפטית בעיריית פתח תקוה, מחלקה פלילית  – תכנון ובניה ורישוי עסקים. היא מתמחה בתחומים: מקרקעין – הסכמי מכר דירות יד שניה, דירות מקבלן, חנויות, קרקעות והסכמי שכירות, וכן במיסוי מקרקעין ותכנון מס. תכנון ובניה – ייצוג נאשמים מול התביעה העירונית, ייצוג בבתי משפט, ועדות מקומיות וועדות ערר מחוזיות ותביעות אזרחיות שונות. מעמד אישי- ירושות, צוואות וייפוי כוח מתמשך.

משרד 'שלום את שלום' עורכי דין ונוטריון

כתובת המשרד: רחוב חיים עוזר 21, פתח תקוה

אימייל:  [email protected]   

טלפון: 03-9308175

נייד:  050-4687603

עו"ד רותם צור ממשרד 'שלום את שלום'. צילום: הדס נבון

עו"ד רותם צור ממשרד 'שלום את שלום'. צילום: הדס נבון


עו"ד לורית גרון-גלבוע

איש עסקים נקלע לתאונת דרכים קשה כאשר הוא מונשם ומורדם למשך זמן לא ידוע, אם ורעיה נדבקת בקורונה ויכולותיה המנטליות והתפקדויות לקבל החלטות עבורה נפגעות. מה קורה במקרים כאלה לבני המשפחה שלהם? מי מקבל החלטות קריטיות הנוגעות למצבם הבריאותי? מי האדם האחראי על הכספים, העסק, הבית, הילדים?

עו"ד לורית גרון-גלבוע, מנהלת בשיתוף עם עו"ד מנחם גרון את משרד הבוטיק 'גרון-גלבוע עורכי דין' העוסק בדיני משפחה וירושה ובתחום המקרקעין, אומרת: "מקרים כגון אלו הם משהו שכולנו נוטים לחשוב שקורים לאחרים, אבל לצערנו הם לא מקרים נדירים. מלבד הדאגה והאבל, הם מייצרים לקרובים ולשארים מספר לא מבוטל של בעיות בירוקרטיות שמכבידות עליהם מאוד".

עו"ד לורית גרון גלבוע ועו"ד מנחם גרון. צילום: מאור מויאל

עו"ד לורית גרון גלבוע ועו"ד מנחם גרון. צילום: מאור מויאל

"בדיוק לשם כך נברא מסמך פשוט שנקרא ייפוי כוח מתמשך – שמטרתו למנוע אי וודאות שכזו והוא מאפשר לאדם לייצר בהירות ושליטה בחייו, בנכסיו ובהחלטות החשובות – גם כאשר יכולתו הפיזית או המנטלית אבדה מסיבה כזו או אחרת".

מה היה טרם לכן, לפני כניסתו לחוק של ייפוי כוח מתמשך?

"עד לפני 3 שנים, במקרה בו חדל אדם להיות כשיר לנהל את ענייניו בשל מגבלות בריאות או תפקוד, עברה השליטה למדינה אשר פרשה את חסותה ובאמצעות אפוטרופוס מטעמה, בדקה, התערבה והחליטה במקום אותו אדם. כמובן שבמקרים רבים שימשו בני המשפחה כאפוטרופסים אבל זה אחרי בירוקרטיה לא קצרה, שהם נתונים לפיקוח ודיווח קבוע לאפוטרופוס הכללי על כל צעד ושעל וחייבם לקבל את הסכמתו של האפוטרופוס הכללי, קרי המדינה לאישור כל פעולה.

"ייפוי הכוח שנכנס לתוקף לפני 3 שנים למעשה העביר את השליטה מהמדינה אל הפרט, על ידי כך שנותן בידי הפרט את הזכות לקבוע מראש ובצלילות דעת מי הגורם/ האדם אשר ממונה על ידו לקבל בשמו החלטות בכל עניין, ברגע שהוא עצמו מנוע מלעשות זאת".

מי מוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך?

"רק מי שעבר הכשרה של משרד המשפטים ובעל תעודה לערוך ייפוי כוח מתמשך ושאין לו עניין אישי בייפוי הכוח. על עורך הדין המבצע ייפוי כוח מתמשך להסביר לממנה ולמיופה את משמעויות המסמך בשפה פשוטה וברורה, להסביר מה יכלול המסמך, לפרוש בפניו חלופות נוספות שיש חוץ מייפוי הכוח המתמשך ולבדוק שהממנה אכן מעוניין לעשות את ייפוי הכוח מרצון חופשי ולא כי נכפה עליו על ידי מי מטעמו. בנוסף, על עורך הדין להסביר את אפשרות ביטול ייפוי הכוח על ידו, וכן לנהל שיחה נפרדת עם הממנה ועם הממונה/ ממונים שנבחרים ואף לקבל את הסכמתם ולהסביר להם את מידת האחריות בתפקיד שהם נוטלים על עצמם.

"החוק מאפשר לאדם שעורך את ייפוי הכוח – הממנה, להחליט אם מיופה הכוח שלו יהיה יחיד או יותר, קרוב משפחה או אדם זר ובלבד שמלאו לו 18, לא מונה לו אפוטרופוס, הוא אינו פושט רגל או אינו לקוח מוגבל (רק בעניין של מיופה כוח בענייני רכוש), הוא אינו עורך הדין שלפניו נערך ייפוי הכוח והוא אינו מספק לממנה מגורים תמורת תשלום, אלא אם זה קרוב משפחה".

מהם היתרונות המשמעותיים בייפוי כוח מתמשך?

"היתרונות המשמעותיים בייפוי כוח מתמשך עבור הממנה, האדם שעורך את ייפוי הכוח הם וודאות לגבי האדם (אחד או יותר) אשר ינהלו עבורו את נושאיו הכספיים, יחליטו החלטות בענייני בריאות ובנושאים אישיים. הוודאות מייצרת שקט ורוגע לממנה שיודע שהוא מותיר בידיים טובות ובטוחות את ענייניו ואת מנגנון קבלת ההחלטות בידי אלו שהוא מספיק יקר בעבורם כדי לקבל את ההחלטות הטובות עבורו במקומו ועבורו.

"בנוסף, התהליך הוא פשוט וקצר שאורך מספר שעות ובסיומו מחתימים את הממנה ואת הממונה/נים, מעבירים לאפוטרופוס הכללי ולאחר קבלת האישור מכניסים לארון עד שהמועד להפעילו מגיע.

"יתרון שלישי הוא חופש פעולה – מסמך זה חוסך ופוטר את הממונה להגיש דוחות לאפוטרופוס הכללי ולדווח על כל מהלך ומהלך, כמו גם לקבל ממנו אישור לפעולות כספיות, יחד עם זאת יש בחוק רשימה סגורה של פעולות שיחייבו פנייה לבית המשפט. מסמך זה מייצר לפרט אוטונומיה לקבל את ההחלטות בעצמו ולא שהמדינה תחליט בעבורו".

מתי מגיע המועד להפעיל מסמך כזה?

"ייפוי הכוח ייכנס לתוקפו ברגע שהממנה אינו מסוגל להבין בדבר שלגביו ניתן ייפוי הכוח ולקבל החלטות לגביו. אולם בענייני רכוש יכול לקבוע הממנה כי ייפוי הכוח ייכנס לתוקף גם באופן מידי גם אם הוא מסוגל להבין בענייני רכוש שלגביהם נתן הנחיות למיופה הכוח. יש כאלו שיבחרו שיפוי הכוח ייכנס לתוקף בקרות אירוע מסוים. במקרה שלא כותבים כלום בנושא, ברירת המחדל של המסמך קובעת כי מסמך רפואי המציין כי הממנה אינו יכול לדאוג לענייניו באופן עצמאי ולקבל החלטות בעניינים כספיים ורפואיים – הוא זה אשר ממועד זה ואילך ניתן יהיה להתחיל לפעול מכוחו של ייפוי הכוח המתמשך".

מהו תוקפו של יפוי כוח?

"ייפוי הכוח יכול להתבטל בכל שלב בו הממנה מחליט כאשר הוא יכול לעשות כן שהוא מעוניין לבטל את ייפוי הכוח שנתן למיופה שלו, ובמקרה כזה שולח הודעה על כך בכת לאפוטרופוס הכללי. אפשרות אחרת בה ייפוי הכוח פוקע הוא במקרה של מוות של הממנה או של מיופה הכוח".

 

משרד 'גרון-גלבוע עורכי דין'

כתובת: בית השחם – שחם 30

קישור לדף הפייסבוק

קישור לאתר

טלפונים: 03-9130600, 03-9130601

גרון גלבוע עורכי דין. לוגו באדיבות הלקוח

גרון גלבוע עורכי דין. לוגו באדיבות הלקוח


עו"ד אדם סורקין

עם העליה בתוחלת החיים בעידן המודרני, אנשים מגיעים לגילאים מופלגים הרבה יותר מאשר בעבר. הדבר מהווה ברכה וקללה גם יחד, וזאת משום שלא תמיד ישנה קוהרנטיות בין צלילות המחשבה ובין תוחלת החיים הארוכים. כלומר, תחולת החיים הארוכה אינה מהווה בטוחה לאיכות חיים טובה בהכרח.

באפריל 2017 נכנס לתוקף תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות" העוסק, בין היתר, בעניין "ייפוי כוח מתמשך". ייפוי כוח מתמשך, הינו מסמך משפטי בו אדם  יכול לקבוע כיצד ועל ידי מי יטופלו ענייניו השונים במועד בו הוא לא יוכל עוד לקבל החלטות עצמו ולטפל בענייניו בעצמו. כך למשל: מי ינהל את רכושו של האדם  וכיצד? מי יטפל בו וכיצד?  מי יקנה במקומו מתנות לילדים ולנכדים? מי יחליט על טיפולים רפואיים נחוצים? כל אלו למשל יוכלו להתבצע ע"י מיופה הכוח  ע"פ יפוי הכוח המתמשך ".

עו"ד אדם סורקין, שותף במשרד שלומוביץ, סורקין ושות' ומתמחה בייפוי כוח מתמשך, אומר: "על פי נתוני ה- OECD, בשנת 2015, תוחלת החיים בישראל עמדה על 81 שנים. מחקרים שנערכו בנושא תוחלת החיים הראו בהתמדה, כי איכות החיים האופטימלית בה אדם מתפקד, קוהרנטי וצלול, היא עד גיל 71 בממוצע. המשמעות היא, שעשור מלא לאחר מכן ואף יותר, האדם ממשיך לחיות אולם ברוב המקרים פרק זמן זה יהא מלווה במחלות כאלה ואחרות, לרבות כאלה הפוגעות ביכולת הקוגניטיבית של אותו אדם ".

"בין היתר, מתוך הבנה זו ומתוך רצון להוריד את העומס על מוסדות המדינה, נכנס לחוק התיקון האמור, המאפשר לאדם לתת ייפוי כוח מתמשך למי מטעמו בעודו יכול לקבל החלטות באופן עצמאי, כך שבעת שיגיע למצב בו אינו צלול עוד, מיופה הכוח יוכל להחליט בענייניו באופן קבוע וללא התערבות המדינה באמצעות מנגנון האפוטרופוסיות הידוע".

מהן מטרות תיקון "ייפוי כוח מתמשך"?

"המטרה הכוללת היא לאפשר לאדם לבחור מבעוד מועד מי ינהל את ענייניו של נותן ייפוי הכוח וכיצד ינוהלו; צמצום מצבים של ניצול כלכלי והתעללות; אפשרות לבני המשפחה המטפלים לקבל סמכות חוקית לטפל בנותן ייפוי הכוח, זאת בצירוף הוראות והנחיות להפחתת עומס טיפולי; מניעת אפוטרופסות כפויה ע"י בית המשפט, וחסכון במשאבים יקרים כגון: זמן וכסף לנותן ייפוי הכוח ולבני המשפחה המטפלים".

באילו עניינים מיופה הכוח יוכל לקבל החלטות עבור המייפה?

"בכל הנושאים האישיים, הבריאותיים והרכושיים. כך למשל, בנושאים האישיים, ישנה אפשרות לתת הוראה למיופה הכח לשמור על אורח חייו של המייפה הכח, כך שאם למשל הוא היה נוהג ללכת לבית כנסת או לחוג מסוים הוא ימשיך ללכת כל עוד יכול, כמובן, וזאת על מנת לשמר את אורח חייו של מייפה הכוח. יש גם פעולות מסוימות  המבוצעות מכוח ייפוי הכוח המתמשך המצריכות אישור של ביהמ"ש, וזאת על מנת למנוע מצב של ניגודי עניינים או שימוש לרעה בייפוי הכוח. מיופה הכוח יכול אף לקבל החלטות בנושאים רפואיים עבור מייפה הכוח, למעט חריגים ספציפיים כגון: טיפול מאריך חיים ואשפוז פסיכיאטרי, לגביהם ישנן הוראות ספציפיות למינוי מיופה כוח.

מדוע חשוב ביותר לבצע ייפוי כוח מתמשך?

"עד לתיקון החוק היתה אפשרות אחת בלבד לטיפול באדם שהוכרז כ- "חסוי" והיא – אפוטרופוסות  לרכוש או לגוף, או שניהם יחד. הבעיה היתה, שכאפוטרופוס, אתה הופך למעשה להיות פקיד של הרשות. כל החלטה שתרצה לקבל עבור החסוי, תידרש לאישורים ובירוקרטיה סבוכה ומתישה ובכך, האפוטרופסות הופכת להיות נטל לכל הנוגעים בדבר.

לדוגמה, אספר על מקרה של לקוחה שלנו, הנשואה שנים רבות לבעלה ובעלה לקה בדמנציה והוכרז כחסוי. הבנק, שלמד על המקרה של הבעל, הקפיא את החשבון עד לקבלת החלטת האפוטרופוס הכללי, אשר קבע כי יש לפצל את החשבון לשני חשבונות: אחד לבעל ואחד לאישה. אולם כספי הפנסיה שהיו מקור הפרנסה העיקרי של הלקוחה ובעלה הועברו ישירות לחשבון של הבעל, ובמצב זה האשה לא היתה יכולה להתקיים בכבוד.

ולכן, לא היתה לנו ברירה אלא להגיש תביעה בשם האישה כנגד הבעל ובמקרה זה קיבלנו פסק דין כנגד הבעל שעליו לשלם לאשה מהחשבון שלו כספים על מנת שתוכל להתקיים בכבוד. במצב של ייפוי כוח מתמשך היה ניתן להימנע מסיטואציה סוריאליסטית זו, כי כשיש ייפוי כוח כזה אין את ההגבלות שחלות על אפוטרופסות".

מה ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך ובין צוואה?

"זה בהחלט שני נושאים שונים ומבלבלים. המטרה של ייפוי כוח מתמשך היא לספק מענה עד גיל 120 של המייפה במקרה בו הפך להיות בלתי כשיר לקבל החלטות, שאז ייפוי הכוח נכנס לתוקף. הצוואה נותנת מענה רק לאחר שהאדם נפטר. כל עוד הוא בחיים, הצוואה אינה ברת תוקף ואינה מקנה כל זכויות לאלו הנזכרים בה".

אילו עורכי דין רשאים לבצע ייפוי כוח מתמשך?

"רק אלו שעברו הסמכה מיוחדת לכך והוסמכו לתחום. בישראל, אין הרבה עו"ד שעשו את ההכשרה הזו ולכן אנו מעטים שרשאים לעניין".

כיצד מתבצע תהליך ייפוי כוח מתמשך אצל עו"ד?

"רצוי לחלק את הכנת ייפוי הכוח המתמשך לפחות לשתי פגישות ובמידת הצורך אף יותר. בפגישה הראשונה: עורכים היכרות עם נותן ייפוי הכוח הממנה, נותן ייפוי הכוח מקבל הסבר מקיף אודות ייפוי הכוח, וככל הניתן אף נותן את הוראותיו אודות זהות מיופה הכוח, חלוקת התפקידים ביניהם והוראות ספציפיות שברצון מייפה הכוח לציין בייפוי הכוח, כל מקרה לגופו. באותו הפגישה, עוה"ד מנסה לוודא מה מצבו הקוגניטיבי  ויכולת ההחלטה של נותן ייפוי הכוח. האם הוא כשיר ולא מופעל עליו לחץ בלתי הוגן הן מצד מקבל ייפוי הכוח ו/או מצד בני משפחה אחרים או אף אנשים זרים. לאחר הפגישה הזו, במידה ועוה"ד חש כי ישנה בעיה, הוא מבקש מנותן ייפוי הכוח אישור רפואי מרופא מומחה, המאשר כי נותן ייפוי הכוח הינו במצב מסוגלות המאפשר חתימה על ייפוי הכוח המתמשך. הפגישה השניה היא בנוכחותם של נותן ייפוי הכוח ומקבל ייפוי הכוח לצורך חתימה על המסמכים הנדרשים לצורך מתן ייפוי הכוח המתמשך".

לסיכום אומר עו"ד סורקין, כי אין כל צל של ספק, כי החתימה על יפויי כוח מתמשך הינה פתרון אידאלי עבור אנשים המעוניינים בעודם כשירים וצלולים, לקבל שליטה כבר היום ליום בו לא תהא להם כל שליטה להחליט ולקבוע מי יוכל לקבל החלטות על גופם ורכושם כאשר הם יגיעו למצב בו לא יוכלו להבין ולקבל החלטות בעצמם.

אדם סורקין, עורך-דין
שלומוביץ, סורקין ושות' משרד עו"ד ונוטריון
רח' קלאוזנר 2, רעננה, קומה 3, 4336701
טלפון: 09-7740016 077-3429508
פקס: 09-7710269

קישור למייל

קישור לאתר

עו"ד אדם סורקין. צילום: ירון גרזון

עו"ד אדם סורקין. צילום: ירון גרזון




כתבה שיווקית


 


אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר