הדרכת הורים במרכז. תמונה ממאגר Shutterstock
הדרכת הורים במרכז. תמונה ממאגר Shutterstock

הדרכת הורים במרכז – הכירו את המובילים בתחום

הורות היא עניין מאתגר שמגיע ללא חוברת הדרכה. החל מגמילה מטיטולים, שינה רציפה לאורך הלילה ועד קשיים של גיל ההתבגרות והתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז. מדריכות ההורים מוכיחות שאפשר גם אחרת, והן כאן להראות לכם איך

פורסם בתאריך: 8.4.19 08:10

אורלי כהן: הדרכת הורים, לקויות למידה והפרעת קשב

אורלי כהן מאמינה שכל הורה זקוק ליד מכוונת ולב אוהב יחד עם כתף תומכת כדי לשדרג ולשפר את ההורות שלו, בוודאי אם הוא הורה לילד לקוי למידה או הפרעת קשב וריכוז. כמורה להוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה וגם כאמא לילד היפראקטיבי, היא יודעת שהורות כרוכה בלא מעט אתגרים. אבל היא גם יודעת שבכל הורה ובכל ילד יש ניצוץ מיוחד ועם הדרכה נכונה וליווי אישי הניצוץ הזה גם יתגלה.

אורל: הדרכות הורים, לקוי למידה והפרעות קשב ADHD

אורל: הדרכות הורים, לקוי למידה והפרעות קשב ADHD

לאורלי ניסיון של 28 שנה בליווי ילדים והורים במערכת החינוך, בעיקר בתחום לקויות הלמידה. היא בוגרת תואר ראשון בחינוך מיוחד ותעודת הוראה, מוסמכת תואר שני במנהל חינוכי, בעלת הכשרה כמאבחנת דידקטית, מומחית בהדרכת הורים וילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז ובליווי ילדים והורים במערכת החינוך.

פגישה עם ד"ר רונית פלוטניק, שהיא ה"אורים והתומים" בתחום לקויות הלמידה והקול ההורי, פתחה בפניה שער גם אל תחום הדרכת הורים ממוקדת לקות למידה והפרעת קשב. וזו, לדבריה, הייתה החתיכה החסרה לה בפאזל. ככל שהתעמקה בתחום היא שמה לב שהדגש ניתן בעיקר לילדים המתקשים ופחות להורים שמתמודדים וחווים את קשיי הפרעת הקשב ביומיום. זו הסיבה שהקשר שמורכב מהורים-ילדים-בית הספר לעיתים קטוע ויישאר כזה כל עוד אין התייחסות לכל חלקי המשולש. וכאן היא נכנסת לתמונה.

30% מהילדים בבתי הספר מאובחנים כיום כבעלי לקות למידה או הפרעת קשב. בעוד לקות למידה מוגדרת כהפרעה ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות בגלל שיבושים בתהליכים קוגניטיביים שהבסיס שלהם הוא כנראה נוירולוגי, הפרעת קשב וריכוז (ADHD) מתייחסת להפרעה במערכת העצבים המרכזית שגורמת לקשיים בהקשבה ובריכוז, ופוגעת בתפקוד היומיומי. מתוך הכרותה את מערכת החינוך, בעזרת טיפול וליווי מאות ילדים ומשפחות המאובחנים כבעלי לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז, אורלי יודעת שניתן להתמודד בהצלחה עם הלקות וההפרעה, ללמוד לחיות איתן, לשפר את היכולות האישיות, הביטחון והמסוגלות ולהגיע להישגים גבוהים ולהגשים כל מטרה.

"רבים מההורים שאני פוגשת קצת חוששים לטפל בילד בעל לקות או הפרעה, הם רואים בו מראה שמשקפת אותם בתור ילדים והם בטוחים שכל עוד הם הסתדרו גם הילד יגדל ויסתדר", מסבירה אורלי. "הם רק לא יודעים עם מה הילד מתמודד, ולו בגלל שהם בעצמם לא אובחנו כשהיו ילדים. ולכן, כשהם אומרים לי 'בבקשה תתקני לי את הילד', אני אומרת להם שאין מה לתקן, הילד לא מקולקל, הוא רק מתקשה. ומסבירה להם קודם כל מה זו לקות ואיך להתמודד איתה, לפני שאנחנו פונים יחד, כמשפחה, לעזור לילד בעזרת אסטרטגיות וכלים יישומיים ומוכחים".

בהדרכות של אורלי היא עוזרת להורים להתמודד עם האתגרים בהורות, לשפר את התקשורת עם הילד, לחזק את הביטחון האישי ותחושת המסוגלות שלו, לסייע לו לשפר מיומנויות חברתיות, לפתח אסטרטגיות למידה, לחזק את האחריות והיכולות שלו, להציב עבורו גבולות וליצור אווירה חיובית ומכילה בבית.

הדרכת ההורים מתקיימת במתכונת פגישת יעוץ בודדת או בתהליך ליווי ממוקד של כ-10 מפגשים, בהתאם לצורך של כל משפחה. כבר בשיחת ההכרות הראשונית היא מבררת מה כואב להורים, מה מטריד אותם ומפריע להם, עם איזה חששות וחרדות הם מתמודדים ומחליטה ביחד איתם מהו סדר העדיפויות הנכון ובמה הכי בוער לטפל. עוד בטרם הפגישה הראשונה היא מבקשת מההורים את האבחונים של הילד כדי לבדוק מהם הקשיים שיש לשים עליהם את הדגש, ושולחת להורים שאלון מפורט שמכיל הרגלים, אורח חיים, אמונות ודפוסים. שאלות שלמראית עין לא קשורות לבעיה הספציפית, אך לבסוף מגלות כיצד כל תחומי החיים מושפעים ומשפיעים על הפרעת הקשב. לבסוף, בונה אורלי תכנית שנתפרת במיוחד לצורך איתו מתמודדת כל משפחה.

מדובר בתכנית משפחתית הכוללת את הבנת הקשיים של הילד בעל הפרעת הקשב ולקות הלמידה והבנת ערוצי הלמידה החזקים אצלו. היא מקיפה ומכילה שיטות וכלים יישומים מעולם ההדרכה, האימון וה-CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) איתם יוכלו ההורים לעבוד עם הילד בבית. כאלה שיעזרו לו ולהם קודם כל להתמודד עם הפרעת הקשב ולנהל אותה, אחר כך ייושמו ספציפית על לקות הלמידה, שיפור מיומנויות הלמידה וצמצום הפערים שצבר בכיתה, ולבסוף יסייעו לו להשתלב בהצלחה בלמידה השוטפת.

בנוסף, בתהליך אימון (קואצ'ינג) ילדים ונוער בעלי הפרעות קשב וריכוז, לומדים הילדים להתמודד בהצלחה עם ההפרעה; להחזיר לעצמם את השליטה, להגיע להישגים ולהצליח עם ועל אף ההפרעה. האימון הוא תהליך מרתק, המאפשר לילדים לגעת במקום הרגשי, להכיר בחוזקות וביכולות שלהם וליצור שינוי חיובי. גם כאן, יש אפשרות להורים לקבל הדרכה ממוקדת המתלווה לתהליך האימוני שעובר הילד, על-מנת לרכוש יחד איתו את הכלים להתמודדות ובכך לסייע לו ביישומם בחיי היומיום בבית ובבית הספר.

בכל הנוגע למפגשי הוראה מתקנת לילדים ונוער, מתמקדת אורלי בהקניית הקריאה, רכישת אסטרטגיות למידה, הבנת הנקרא ושיפור ההבעה בכתב ובעל פה. כשבמקביל לתהליך זה מתקיים גם תהליך הדרכת הורים.

מכל פגישה יוצאים ההורים והילדים עם משימות ושיעורי בית, כאשר מרגע שיצאו יחד לדרך שומרת אורלי על קשר שוטף, מקימה קבוצת תמיכה בוואטסאפ ומלווה את ההורים בצורה צמודה ועקבית ביישום ההמלצות. לוקחת אותם יד ביד עד ליצירת השינוי המיוחל.

כמי שמאמינה בחבילה עוטפת ובתמונה המשפחתית, וכמי שיודעת שאין ילד או משפחה הדומים אחד לשני, התכנית של אורלי מתייחסת באופן אישי לכל משפחה והמאפיינים הייחודים לה. בעזרת התכנית היא הופכת את ההורים למטפלים העיקריים של הילד ולאחראיים יחד איתו להצלחה שלו.

כמו כן, במסגרת הקליניקה מקיימת אורלי סדנאות וקבוצות למידה מרוכזות לילדים, ומעבירה הרצאות להורים ולצוותי חינוך.

"כאשת חינוך, כמורה, כמדריכת הורים ובעיקר גם כאמא לילדים עם הפרעת קשב וריכוז אני מבינה מה עובר על ההורים. אני חווה את זה בבית ומביאה את התובנות שלי כמי שעשתה כברת דרך בתחום. הניסיון העשיר שלי עוזר לי לחבר את ההורים לת'כלס, למה שקורה בשטח. ההכוונה שלי לא פעם נותנת להם טוויסט בחשיבה, בהסתכלות ובהבנה. אני שמה את ידי מאחוריהם ונותנת להם דחיפה מעודדת גם מבלי לגעת בהם באופן פיזי. לא מדובר רק בתהליך התערבותי, אלא זה מגיע מהלב. אני מרגישה את ההורים, מרגישה את הילד. ממש נוגעת בנפש שלהם. ובכל פעם אני אומרת להם תודה. תודה על שפתחו בפני את הלב שלהם ונתנו לי את הזכות להיכנס אליו, למקום הכי אישי ורגיש. כך שההצלחה שלהם היא הסיפוק הכי גדול שלי".

לפרטים נוספים ניתן לפנות לאורלי כהן בטלפון: 050-5572262.

במייל: [email protected], דרך האתר, בפייסבוק או באינסטגרם.

בנוסף, ניתן להצטרף לקבוצת הפייסבוק 'הורים, ילדים, לקויות למידה, הפרעת קשב ומה שביניהם' אותה היא מנהלת.

כתובת הקליניקה: אבא קובנר 5, כוכב הצפון, ת"א

אורלי כהן. צילום: יעל שמר

אורלי כהן. צילום: יעל שמר


יפי שפירר- ייעוץ והדרכת הורים

"כל ההורים אוהבים את הילדים שלהם ועושים את הכי טוב שהם יכולים ויודעים עבורם, גם כשהם טועים". כך מתחילה יפי שפירר, פסיכודרמטיסטית ומדריכת הורים, כל שיחה שהיא מקבלת מהורים מותשים, מבולבלים, מודאגים ולא רגועים. גם אם הדרך מלאת אתגרים שלא תמיד קל לעבור אותם ללא עזרה והכוונה, יפי פשוט כאן כדי לעזור, לכוון ולתת לכם את הכלים שיהפכו את הדרך לקלה הרבה יותר.

יפי, המתגוררת בקיבוץ ניצנים שבדרום, הייתה עד לפני 20 שנה מורה ומחנכת בבתי הספר היסודיים ומדריכה במשרד החינוך. לאחר מכן יצאה לשליחות בחו"ל, וכשחזרה למערכת החינוך חזרה גם לאהבה החדשה-ישנה שלה ולמדה פסיכודרמה ותיאטרון. במקביל, ניהלה מערכות חינוך לגיל הרך ומתוקף תפקידה טיפלה בילדים, מבוגרים וקבוצות. את השלב הבא כמדריכת הורים ניתן לייחס למציאות המורכבת בה היא וכחצי מיליון מתושבי הדרום חיים.
מכורח המציאות ומכורח תפקידה מתמחה יפי בהתמודדות עם מצבי חירום וטראומה. היא לא תשכח את היום שבו נכנסה לבית הספר בשדרות וביקשה ממנהלת בית הספר לבחור את הילדים שאותם ניתן להגדיר כסובלים מהמצב הבטחוני ולממש את התקציב המיועד לכך. המשפט הראשון שנאמר לה ונחרט בזיכרונה הוא שלמאה אחוז מהילדים קשה. אומנם יש כאלו שמבליטים את הקושי יותר מילדים אחרים, אבל כולם סובלים בדרך זו או אחרת מהמצב. "המשפט הזה ליווה אותי מאז ומלווה אותי עד היום", מספרת יפי. "הבנתי וגם ראיתי כיצד תגובת הילדים למצב היא בעצם מראה של מה שקורה בבית. עד כמה ההורים לא מודעים להשפעה שיש להתנהגות שלהם. מאדישות טוטאלית ועד היסטריה – לתמהיל הזה יש השפעה על הילדים לטוב ולרע. המתח הזה גורם לניתוקים, להפרעות קשות בהתנהגות ולסימנים מוקדמים של חרדה. לכל תגובה שלנו יש השפעה מכרעת על כל יושבי הבית ואנו נוטים לעיתים לשכוח זאת".

כמטפלת, מודה יפי שהקושי האמיתי הוא לראות את הילדים במקרה הטוב שעה בשבוע, כאשר הסבל איתו הם מתמודדים הוא לאורך כל השבוע. לכן, המטפלים העיקריים הם ללא ספק אנשי החינוך וההורים וזו הסיבה שחשוב לה לטפל לא רק בילדים, אלא גם ובעיקר במי שבא איתם במגע כל יום כל היום. "אני פוגשת הורים בהמון סיטואציות ואני רואה שאחד הדברים הקשים ביותר הוא שההתנהגות של הילד לא תואמת את הציפיות. ניפוץ הפנטזיה שלהם כהורים. הילד מתנהג רגיל, אבל הוא עדיין קצת אחר. הוא חווה קושי שההורים לא יודעים מה לעשות איתו וכיצד לגשת אליו. ההתנהגות הנורמטיבית משתנה. פתאום הילד לא אוכל או אוכל יותר מדי, חסר מנוחה או ישן המון שעות ביום, מסתגר בבית, מפתח אובססיביות יוצאת דופן – כל התנהגות שלא תואמת את הגיל שלו או את ההתפתחות הטבעית, וזה מוביל לא פעם לאכזבה, אתגר, בלבול והמון כאב מצד ההורים".

עוד מסבירה יפי כי לצד כל האתגרים הללו מתווסף פן נוסף המתקשר לחברה הצרכנית ומחייב את ההורים לעבוד הרבה יותר מבעבר, מה שגורם עוד יותר למתח בין ההורה לבין עצמו, בין שני ההורים ובינם לבין הילד. הרצון לטיפוח המימוש העצמי מתנגש לא אחת עם הרצון שלנו להיות הורים טובים יותר ומותיר אותנו לא פעם עם הקושי לשלב בין השניים. יפי מתארת את הקושי הזה כ'רעב הורי' שגורם לעוד יותר נקיפות מצפון ולהתנהגות שבעצם מייצרת תחליף להורות עצמה. "הילד צריך הורה ולא תחליף", אומרת יפי. "לילדים יש חיישנים מחודדים מאוד. הם חשים את ההורים ויודעים בדיוק מהן נקודות החולשה והתורפה שלהם. הם מפעילים את ההורים לתועלתם האישית ומנצלים את המצוקה שלהם לטובתם, וכל אלה בצורה אינטואיטיבית ולא מודעת. ב-80% מהמקרים שאני מטפלת בהם, אני רואה שמי שמצריך יותר עבודה הם ההורים עצמם. שלקושי עמו הם מתמודדים יש שורשים ארוכים ועמוקים הרבה יותר".

בעת פנייה לטיפול מבהירה יפי כי אין זבנג וגמרנו, אלא מדובר במערכת יחסים במהלכה גם היא וגם ההורים מתחייבים לתהליך. לדבריה, הפנטזיה שבה ההורים חושבים שהגיעו למקום בו "יתקנו להם את הילד ויחזירו אותו תקין, רגוע ומאושר", היא לא מציאותית. לא מדובר בחלקי חילוף, אלא ברצון עמוק להתאמץ בשביל השינוי. "הטבע האנושי לא אוהב להיות במקומות קשים, הוא לא אוהב שינויים, אבל בשביל להפסיק להיות אומללים חייבים לשנות הרגלים", מסבירה יפי. "זה לא יגיע מיד, אבל עם הזמן תתחילו להרגיש מחוברים לרגשות, לזהות את הנפילות לפני שהן קורות, לעצור אותן ובסופו של התהליך גם להיות מאושרים".

כדי להגיע לנקודה הזו תבין יפי מה הקושי שלכם, מה הציפיות ומה אתם רוצים להרוויח ולו כדי להגדיל את הסיכוי גם להגיע למטרה. בתהליך עצמו, היא מתמקדת בתפקידים המשפחתיים בעזרת שני כלים עיקריים שהוכחו כיעילים ביותר – שיחות ופסיכודרמה. כלים פשוטים וישירים המציפים מעל פני השטח את הבעיות ומאפשרים לגעת בהן ולטפל בהן. בזכות כלים אלו ההורים והילדים לא מרגישים שהם ב'טיפול' כי הם 'חולים' או 'לא בסדר', אלא בהדרכה, תהליך, שנועד לכוון אותם לתוצאות ולתשובות שהיו אצלם כל הזמן, רק שעד עתה לא קיבלו ביטוי. מטרת הפסיכודרמה היא לגרום להורים ולילדים להמחיז ולהציג את המציאות בעזרת משחקי תפקידים. מדובר בטכניקה שמסייעת לאדם להתבונן פנימה והחוצה. הילדים מציגים כיצד הם חווים את התנהלות ההורים, ולהיפך, ההורים מציגים את התנהגות הילד ומראים לו כיצד היא נתפסת בצד השני. על-ידי אותה התנהלות מזהים ההורים תחושות, רגשות והתנהגויות שלא היו ערים להם ולא ידעו מהיכן הם נובעים.
הדרכת ההורים יכולה להיות טיפול ממוקד קצר מועד התחום בזמן וכולל 12 פגישות שמאפשרות יציאה לדרך. לפי ההתקדמות האישית של כל משפחה, ניתן להאריך את ההדרכה ל-12 מפגשים נוספים. במידה והשיחות יעלו על קשיים היושבים ברבדים עמוקים יותר, נכון יהיה לאפשר תהליך עמוק שימשך לאורך זמן. כל הפגישות מתקיימות כשעה פעם בשבוע, כאשר במקרי חירום תלווה יפי את ההורים גם בטלפון.

"אחד הדברים שחסרים היום הוא מושג 'מדורת השבט'. אם בעבר ההורים שלנו, הסבים והסבתות שלנו והשכנים שלנו היו עוזרים לנו בגידול הילדים, היום הורים רבים מוצאים את עצמם חווים את ההורות כשהם לבד במערכה. ההדרכות שלי עם ההורים זה בחלק גדול מהפעמים להראות להם שהם לא לבד עם הקושי, שהביחד הזה עוזר", מסכמת יפי. "במהלך ההדרכה אני רואה כיצד ההורים בהתנהגות שלהם חוזרים על טעויות שהוגדרו על ידם כטעויות של ההורים שלהם, באופן לא מודע, והעבודה שלי מולם היא להפוך את זה למודע. ברגע שהם משנים את ההתנהלות משתנה גם כל האקלים בבית. חשוב לי להדגיש בפני ההורים שהם נפלאים גם אם הם לא מדויקים. שנקיפות המצפון ותחושות האשם נשארות אצלנו ופוצעות אותנו בעוד הילד לא יזכור זאת במרבית המקרים (אלא אם מדובר במצבים קיצוניים שאליהם לא נכנס כרגע). אז תיהנו מההורות, זה אפשרי. הרי לעולם לא נצליח להיות הכי טובים בעולם וזה רק בסיס לתסכול ולאכזבות, אבל אנחנו כן יכולים להיות טובים מספיק לילדים שלנו ברגע הזה שהם צריכים אותנו".

לפרטים נוספים ניתן לפנות ליפי שפירר בטלפון: 052-3374650, במייל או דרך דף הפייסבוק – יפי שפירר – פסיכודרמה לחיים
הקליניקות של יפי שפירר נמצאות בתל אביב ובניצנים.

יפי שפירר. צילום: שי ארבל

יפי שפירר. צילום: שי ארבל


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר