טיפול מיינדפולנדס במרכז. תמונה ממאגר Shutterstock

טיפול מיינדפולנדס מומלץ במרכז

לא להסתכל לאחור, לא להביט קדימה, פשוט לעצום את העיניים ולהיות בכאן ועכשיו - בהווה, המקום הכי בטוח שלכם ממנו רק תוכלו לצמוח. מומחי שיטת מיינדפולנס במרכז הארץ, מסבירים איך זה עובד וכמה זה יכול לעזור לכם לחיות חיים טובים יותר

פורסם בתאריך: 28.4.19 09:29

להתאים את הטיפול למטופל – רונית חיימוב מומחית לטיפול בחרדה וטראומה

70% מבני הנוער מפתחים הפרעה של חרדה חברתית, כל אדם שלישי חווה התקף פאניקה ולכל אדם שמיני יש תגובות פוסט טראומטיות. ובכלל, חרדות וטראומה הן ההפרעות הנפוצות ביותר בישראל. מעבר לסטטיסטיקה, מה שמגביר את התופעות הוא העולם המודרני בו אנחנו חיים. עולם שבו התקשורת החברתית מצטמצמת והופכת לווירטואלית יותר, מרוץ החיים חושף את האנשים ללחוצים וחרדתים מהבאות, השגרה שבנויה ממבצע צבאי אחד לאחר ואלף הסחות הדעת שאנחנו חווים ביומיום. זה בדיוק המקום בו אנחנו מפסיקים להקשיב לגוף שלנו ומתקשים להימצא בכאן ועכשיו. וזה בדיוק המקום שבו רונית חיימוב, מומחית לטיפול בחרדות וטראומה, רוצה שתהיו.

רונית בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית, פסיכותרפיסטית קוגניטיבית התנהגותית ואינטגרטיבית, מרצה וטריינרית ב-NLP, עובדת בשיטות אפקטיביות, ביניהן פסיכותרפיה גופנית, NLP, מיינדפולנס ועוד. לרונית ניסיון של 20 שנה כעובדת סוציאלית, מתוכם 15 שנה בבית החולים וולפסון בעבודה עם מטופלים הסובלים מחרדה, טראומה, נפגעות תקיפה מינית, אלימות במשפחה, סוכרת נעורים ומבוגרים, טיפול נמרץ ילדים ועוד. בשלב מסוים היא שמה לב שללימודים האקדמיים שלמדה אין מענה לכל מה שהיא נתקלה בו בשטח והחלה בכל כמה שנים ללמוד ולהתמחות בתחום טיפולי נוסף. אבל רק כשעבדה שנה בלונדון בשירות למען הילד היא שמה לב לפערים שבין ישראל לאירופה, פערים שחשוב לצמצם במיוחד במדינה שלחץ הוא שמה השני.

"למרות שמערכת החוקים בישראל מבוססת על המנדט הבריטי פה מסתיים הדמיון, במיוחד בכל הקשור למערכת הטיפולית", מסבירה רונית. "העבודה באירופה מאורגנת ומסודרת יותר, ישנם יותר גורמים שעוטפים את המטופל ובאים לקראתו. כך לדוגמה, אם אתה מתחיל אצל איש מקצוע מסוים אתה נשאר איתו לאורך כל הדרך ונופל פחות בין הכיסאות. או למשל, אם מטופל חווה טראומה הוא חייב לעבור חשיפה הדרגתית בשיטות שהוכחו מחקרית, ואם הוא לא מקבל את אותו פרוטוקול טיפולי הוא יכול לתבוע על רשלנות רפואית. בארץ, לצערי, התחום קצת יותר פרוץ".

בניסיון להפוך את העולם הטיפולי לאחר הוסיפה רונית בכל פעם עוד כלי לארסנל. היא שמה לב כי מטפלים נוהגים להתמחות בשיטה אחת או שתיים והמטופלים בעצם נאלצים להתאים את עצמם לאותה שיטה. גישה מעט צינית שמצפה ממטופל שאין לו כוחות ושנמצא במצוקה לעבוד בשביל המערכת במקום להיפך. הוואקום גדל עוד יותר בעיקר בתחום החרדות והטראומה, בו נרתעים המטפלים מלגעת. לדבריה של רונית מדובר בתחום המורכב ביותר, היות ומעבר למערכת הביולוגית שמגיבה במצבי טראומה וחרדה ישנם עוד שישה מנגנונים אישיותיים שמתפרצים אצל מי שסובל מתופעות אלו, כך ששיטה שמתאימה למטופל באותו רגע לא יכולה להיות אותה שיטה שתתאים לו כשהוא נמצא בשלב אחר.

זו הסיבה שרונית הקימה את המרכז האפקטיבי לטיפול בחרדות, טראומה ומחלות כרוניות. בקליניקה היא מכשירה, בין היתר, מטפלים בכל רחבי הארץ המתמחים בזיהוי מנגנוני ההישרדות וההתמודדות עם חרדה וטראומה, והתאמת לא פחות מ-12 שיטות אותן למדה במשך 20 שנה למטופל באופן אישי ובכל רגע נתון. אחת מהשיטות האפקטיביות להתמודדות עם אותן הפרעות היא שיטת המיינדפולנס בעזרתה זוכים המטופלים לעצור לרגע את טירוף החיים ולהקשיב, לא רק לשמוע, לאיתותים של הנפש והגוף.

המרכז לטיפול בחרדה וטראומה

"חרדה וטראומה נובעות משני מצבים – או שאני תקועה בעבר או שאני מפחדת מהעתיד. המקום היחיד שבו אני לא נמצאת הוא בהווה", אומרת רונית. "שיטת המיינדפולנס מתמקדת בכאן ועכשיו, במקום הבטוח שבו אני נמצאת כעת. וכל עוד אני נמצאת במקום הזה אני לא חווה חרדה או טראומה. השיטה עוזרת לי לא להיות בעבר או לפחד מהעתיד, אלא לחוות את הכאן ועכשיו ומהמקום הזה לתת לגוף לדבר אליי. אי אפשר לטפל בגוף מבלי לטפל בנפש ולהיפך, והמיינדפולנס מאפשר את השילוב הזה. מחקרים הוכיחו שבעולם של היום המקסימום שאנחנו יכולים להחזיק ללא מסכים הוא שש דקות בלבד. הקושי הגדול ביותר שלנו הוא לשנות את אותם הרגלים ולהימנע מהסחות הדעת. אבל ההתעלמות מהמצוקה שמשדרים הגוף והנפש היא בעצם פצצה מתקתקת שאנחנו לא מודעים לכך שיש לה טיימר ובסוף היא תתפוצץ. הקשיבות לעצמנו יכולה למנוע ממנה להתפרץ. אומנם לא מדובר בתהליך קל, אבל הוא קריטי בעיקר אצל מי שחווה חרדה או טראומה".

בעידן האינסטנט גם הטיפול אותו אנחנו מחפשים הוא טיפול שיתקן אותנו כמה שיותר מהר. רונית מסבירה שאין חיה כזו. כל טיפול, כל שיטה, על מנת שתהיה אפקטיבית דורשת תהליך ממושך. אומנם לא כזה שנמשך עשר שנים, אבל בוודאי לא כזה שנמשך שבועות ספורים. לכן, התוכנית הטיפולית שמציע המרכז של רונית מתחילה קודם כל באבחון ראשוני טלפוני. לפי התשובות מחליטה רונית מי ממטפלי המרכז הוא הנכון ביותר עבור המטופל. לאחר מכן מתקיימת פגישת היכרות בת שעה וחצי במהלכה נבחנים איזה מנגנוני הישרדות פעילים אצל המטופל. ביחד עם המטופל נבחרת שיטת הטיפול או מגוון השיטות היעילות ביותר, מתוך 12 גישות טיפוליות שמשלבות בין גוף ונפש ושכולן הוכחו מחקרית לטיפול בחרדות ובטראומה. לבסוף, מתחיל התהליך שהותאם באופן אישי למטופל לפי הפרוטוקול הרפואי.

המרכז לטיפולי פסיכותרפיה

המרכז של רונית מטפל בעיקר בבני נוער ומעלה, כאשר במקרים מסוימים פונים לעזרה גם ילדים בגילים צעירים יותר. המטפלים הגיעו כולם מעולמות החינוך, הפסיכותרפיה והטיפול והם נותנים מענה מגבעת אלה שבצפון ועד ראשון לציון שבמרכז. כיאה לסטנדרטים שהביאה איתה מאירופה, לאורך כל הדרך תמיד יהיה מטפל עיקרי אחד אליו צוות המטופל, גם כאשר יש צורך בהתערבות של מטפל או שניים נוספים. אותו מטפל עיקרי מסביר את כל שלבי הטיפול כדי שאותם מטופלים יידעו תמיד לקראת מה הם הולכים. הטיפול עצמו לא מסתיים בבת אחת, אלא באופן הדרגתי לאחריו מתקיים פולו-אפ שמטרתו לבחון מה שלומו של המטופל וכיצד הוא מסתדר. במידה ויש נסיגה, רונית מבהירה, כי זה לא אומר שהטיפול נכשל אלא שעל אותו מטופל לחזור למפגש או שניים שיתמקדו בחיזוק, שהרי יש לו כבר את כל הכלים על-מנת להצליח. בנוסף, מקבל המטופל תומך טיפולי, חבר קרוב או בן משפחה, שיהווה עבורו כתובת ושאליו יכול המטופל להתקשר בכל רגע של קושי. משך הזמן לא הוא שנמדד במהלך הטיפול, אלא ההטמעה שלו במהלך חיי היומיום במטרה לצאת מתחושות החרדה והטראומה ולנהל חיים רציפים ובריאים.

"החיים הם דינמיים", מסכמת רונית. "אפילו שינויים לטובה בחיים, כמו היריון או התחלה של עבודה חדשה, הם שינויים שעלולים ליצור משבר, לחץ או דחק וחשוב לדעת זאת וללמוד איך להתנהל עם זה. התגובות של החרדות והטראומות נשארות כאשר אדם ממשיך להתנהל באורח חיים מסוים, לכן ההצלחה היא לא רק כשהטיפול הוא טוב אלא גם כשההתנהלות משתנה. אני יודעת שלא תמיד אפשר לעמוד בזה, וכאשר סוטים מהדרך גם הסימפטומים עלולים לחזור, ואנחנו כאן בשביל להגיד למטופלים שזה בסדר, שאל להם להילחץ. כל מה שהם צריכים הוא לחשב מסלול מחדש, ותפקידנו הוא לכוון אותם למקום הנכון".

לפרטים נוספים ניתן לפנות למרכז לטיפול אפקטיבי בחרדות, טראומה ומחלות כרוניות בטלפון: 052-3299219/ 052-3634674, במייל: [email protected], באתר ובפייסבוק

רונית חיימוב: להתאים את הטיפול למטופל



כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר