תמונה ממאגר Shutterstock. צילום: Just dance
תמונה ממאגר Shutterstock. צילום: Just dance

טיפול בהוראה מתקנת: הכירו את המומחים בתחום

הוראה מתקנת או בשמה המדויק יותר הוראה מותאמת, היא תחום העוסק בטיפול בלקויות למידה על ידי שימוש בכלים וטכניקות הוראה מותאמות לתלמידים. הטכניקות מועברות על ידי מומחים ומאבחנים דידקטיים מקצועיים. אספנו עבורכם את המומחים בתחום

פורסם בתאריך: 4.8.19 17:43

מרכז "חיוך" – ההוראה המותאמת לצרכים של ילדכם

"הביטוי 'הוראה מתקנת' חוטא למטרה במהותו, הרי אין שום דבר מקולקל שדורש תיקון אז מדוע ילדים צריכים לקבל את התחושה שמשהו אצלם "מקולקל"? הביטוי הנכון והראוי הוא 'הוראה מותאמת' ואני מתעקשת 'לתקן' כל הורה שפונה אלי בחיפוש אחר שירות זה", כך מציינת מיכל אמטנאני, מייסדת מרכז "חיוך" בפתח תקוה, המעניק ארגז כלים פרקטי ומותאם אישית לצרכים, לתפקודים ולאתגרים של כל ילד.

"ההגדרה הנכונה של הוראה מותאמת היא התאמת שיטת הלימוד לצרכים ולקשיים של הילד בצורה בה הוא יוכל להפיק ממנה תועלת במקום להיות מאותגר ומאוים על ידה. בהתאמה יש להתייחס לצרכים הרגשיים והקוגניטיביים-לימודיים, ומי שלא בקיא בתחום החינוך לא תמיד מבין את המושגים והדרך בה יש לפעול כשעולה הצורך של הוראה מותאמת. לכן במרכז חיוך אנחנו מעניקים את המענה המדויק והרלוונטי", מסבירה מיכל.

"כמו כל רעיון שנולד מקושי או צורך מסוים, מרכז חיוך נולד "בזכות" חוויות שחוויתי על בשרי בכל הנוגע לאתגרי הקשב והריכוז אתם אני מתמודדת, וכמו כן ילדיי. המרכז מציע פתרונות גם לאתגרים אחרים כמו אתגרי התנהגות וקשיים חברתיים ורגשיים, לקויות למידה, חוסר מוטיבציה ועוד", מספרת מיכל שההתמודדות שלה עם אתגריה האישיים הובילו אותה למסקנה אחת – משהו מהותי בגישה החינוכית חייב להשתנות. מיכל, שהגיעה מרקע מקצועי ורב שנים בהנדסת ביוטכנולוגיה, החליטה להעמיק בנושא ועשתה הסבת מקצוע לתחום החינוך במטרה לעשות שינוי שישפיע על פני החינוך, ובקרוב היא מסיימת תואר שני בחינוך מיוחד ולקויות למידה.

במהלך הדרך הבינה מיכל שהציפייה לכך ששיטה לימודית אחת תתאים למגוון רחב של תלמידים בכיתה בצורה אבסולוטית, היא פחות ריאלית ממה שאולי נהוג לחשוב: "לכל ילד יש את היכולות שלו והצרכים שלו, ובהתאם אופן הלמידה וההתמודדות הנכון לו. במרכז אנחנו מבינים את האתגר של הילד ומעניקים לו מבחר כלים יעילים ומעשיים להתמודדות במערכת הלימודית. כך הוא חוזר לכיתה חזק ומועצם ויודע להתמודד עם הקשיים בעזרת הכלים המתאימים אותם הוא בוחר בעצמו מתוך המכלול שאנחנו מציעים לו.

"כשמדובר בילדים עם צרכים מיוחדים, מסגרת החינוך המיוחד אליה הם מופנים עושה עבודת קודש ומקדמת אותם תוך התייחסות לצרכים של כל ילד, אך אני יותר ויותר מבינה היום שכל כיתה היא כיתה מיוחדת -בכל כיתה יש לפחות חמישה ילדים שאמנם לפי הגדרות משרד החינוך לא מתאימים לחינוך המיוחד, אך הצרכים שלהם לגמרי מיוחדים. מספיק שלילד נולד לאחרונה אח קטן, הוא לא פנוי כרגע ללמידה ויש לו צורך מיוחד הנוגע בפן הרגשי, הדבר דומה גם במקרה של ילד שהוריו התגרשו ועוד מקרים נוספים שקורים על בסיס שגרתי. הצרכים המיוחדים האלו מייצרים פערים שחשוב לתת להם מענה בזמן ולטפל בהם בצורה המתאימה", מסבירה מיכל.

צילום עצמי

צילום עצמי

חיוני לעשות התאמות כל הזמן: "העולם מתקדם, הטכנולוגיה מתקדמת, הדרך בה הדור הבא מתקשר מתקדמת גם היא, ואין סיבה ששיטת החינוך תישאר כפי שהיא".

בעזרת הקניית אסטרטגיות ושיטות למידה עצמאיות המוענקות במרכז חיוך, הילד לומד למצוא פתרונות יצירתיים לבעיות השונות וכשהוא נתקל באתגר הוא יודע לשלוף את הפתרון המתאים מתוך ארגז הכלים שניתן לו: "בבית הספר הילדים מקבלים כל כך הרבה ידע, אך לא בהכרח מקבלים כלים ללמידה. הילד מגיע הביתה עם כמויות ידע ותסכול, ההורים מחפשים שיעורים פרטיים במטרה לצלוח את המבחנים וכך שורש הבעיה נותר בעינו – הילד לא רוכש מיומנויות למידה והקשיים שלו לא מקבלים פתרון. בשיטת הקניית כלים ללמידה עצמאית במרכז חיוך, הילד מפתח עצמאות ומוכיח לעצמו שהוא יכול ומסוגל ומכאן השמיים הם הגבול", מציינת מיכל בהתרגשות.

במרכז לומדים הילדים בין השאר להשתמש בכל החושים כך שבמצב בו אחד החושים חלש יותר, הוא יגובה בחוש חזק אחר: "למשל, אצל ילדים המתמודדים עם ויסות חושי נמוך המתקשים להתרכז בסביבה רועשת, נבדוק את חוזק החושים הנוספים ובמידת הצורך נשלב את הפן החזותי ואלמנטים שונים של תנועה", מסבירה מיכל. בתחום לקויות הלמידה חלק גדול מהקשיים נובע מבעיות זיכרון לטווח הארוך ולטווח הקצר. לכן חשוב לאמן את המוח ולשפר את מיומנויות השחזור המבוססות על הזיכרון היומיומי. האימון משפר פלאים את יכולת הלמידה וניתן לעשות זאת באמצעות משחק והנאה – בדיוק כמו שאימון ספורט מחזק את השרירים, כך האימון למוח משפר ומחזק את הזיכרון.

הצוות במרכז שם דגש על הפן הרגשי והקשר עם הילד כדי ליצור אצלו מוטיבציה ולהניע את המנוע הפנימי ללמוד ולהתפתח: "הכל קשור בהכל והקשר הרגשי מהווה בסיס לצמיחה של הילד", מדגישה מיכל. כמו כן, המרכז משתמש בין השאר בשיטת המישחוק – למידה באמצעות משחק: "כשהלמידה חווייתית ומהנה הטמעת החומר הנלמד נעשית בצורה טובה יותר.

 

צילום עצמי

צילום עצמי

לסיכום, מיכל משתפת שהיא פוגשת כל כך הרבה תלמידים חדשים בכיתה א' שמגיעים נלהבים לבית הספר ומהר מאוד נוצרת אצלם שחיקה בעקבות הלמידה הפרונטלית. פעילות מעשית ומהנה תוציא אותם ממצב הטייס האוטומטי ותגרום להם לרצות לפעול, ליצור ולהגיע לעולמות חדשים.

מרכז חיוך נותן מענה רחב תחת קורת גג אחת גם לילדים וגם לכל מי שידו עוסקת בחינוך ולצוותי חינוך בפרט: סייעות, גננות, מורים, מדריכי צהרונים, מאמנים בשיטות מגוונות, ואפילו פסיכולוגים והורים.המרכז מעניק טיפול מקיף בתחומים התנהגותיים, רגשיים, ולימודיים לילדים. צוות המטפלים מוכשר על ידי מיכל בהתאם לשיטת "חינוך בחיוך" הנותנת מענה הוליסטי ומתייחסת לארבעה פרמטרים עיקריים: "לתקשר בחיוך" – מיומנויות תקשורת בכלל ותקשורת מקרבת בפרט, "ללמוד בחיוך" – חשיפת הילד לחסמים שתוקעים אותו בלמידה והקניית אסטרטגיות שמותאמות לצרכים וליכולות שלו, ״לחיות בחיוך״ – שילוב מגישת ה-CBT – פסיכולוגיה חיובית, וכלים אימוניים נוספים שנועדו לאמן את הילד לדפוסי התנהגות חיוביים, ו"הורות בחיוך" שמלווה את ההורים בהתמודדות עם אתגרי ילדיהם.

מרכז "חיוך" – מיכל אמטנאני
טלפון: 050-940-9888
כתובת: קפלן 15, פתח תקווה
שעות פעילות:
א' – ה': 09:00 – 19:00
ש': 10:00 – 14:00
קישור לעמוד הפייסבוק
קישור לאתר

מיכל אמטנאני. צילום: דנה אופיר

מיכל אמטנאני. צילום: דנה אופיר

צילום עצמי

לחיות בחיוך. צילום עצמי


כתבה שיווקית

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר