תמונה ממאגר Shutterstock. צילום: wavebreakmedia
תמונה ממאגר Shutterstock. צילום: wavebreakmedia

טיפול CBT – הכירו את המומחים בתחום

טיפול CBT - קוגניטיבי התנהגותי, מתייחס לבעיות ולקשיים רגשיים אשר מופיעים במהלך חיינו. השיטה מעניקה כלים ופתרונות ממוקדים בתקופה קצרה ונמצאה כיעילה ומסייעת בשיפור החיים והתנהלות המטופלים. הכירו את המומחים בתחום

פורסם בתאריך: 11.8.19 14:15

יניר יעקובי: טיפול התנהגותי קוגניטיבי CBT

שיטת טיפול פסיכותרפית -CBT, הפכה בשנים האחרונות למפורסמת ומבוקשת יותר ויותר בזכות יתרונותיה המובהקים.
הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי Cognitive Behavioral Therapy) – CBT) מסייע לאנשים במצבי דיכאון וחרדה ובקשת רחבה של קשיים נפשיים נוספים באמצעות פסיכותרפיה מובנית בדגש על ההווה, המכוונת לפתור בעיות עכשוויות וללמד מיומנויות התנהגותיות לשינוי חשיבה והתנהגות לא רצויה או לא תפקודית.

יניר יעקובי, מטפל CBT מוסמך, מטעם המרכז הישראלי לטיפול קוגניטיבי התנהגותי תל השומר, הוא בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה ועבודה סוציאלית, תואר שני בעבודה סוציאלית, ומטפל ביחידה לטיפול בהתמכרויות בתחום הציבורי מזה 15 שנים.

על בחירתו בשיטת הטיפול CBT, הוא אומר: "שיטת CBT פועלת לשינוי המחשבה בכדי להביא לשינוי הרגשות וההתנהגות. בחרתי בשיטת טיפול זו בשל מגוון יתרונותיה: השיטה הגיונית, פונקציונלית ופרקטית. מספקת תוצאות בזמן קצר והקלה משמעותית עבור המטופלים והיא מוכחת ומגובה במחקרים רבים".

כיצד שיטת CBT פועלת?

"על פי מכון בק (Beck Institute), טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) מתמקד ב'מערכת היחסים בין מחשבותיו, רגשותיו והתנהגויותיו של אדם'

"במהלך טיפול CBT, אני עובד עם המטופל לחשיפת דפוסי מחשבה לא בריאים או לא רצויים ומראה לו כיצד הם עלולים להוביל להתנהגויות מזיקות והרסניות. הטיפול מסייע למטופל להיות מודע לחשיבה לא מדויקת או שלילית שלו, כך שהוא יוכל להימצא במצבים מאתגרים ולהגיב להם בצורה טובה, נכונה ויעילה יותר.

"בפועל, יש לשיטת CBT שלושה 'גלים' או קווים מנחים שפותחו החל משנות ה-60 ועד לשנים האחרונות. הגל הראשון, הוא גל התנהגותי שגורס שאם יש בעיה, צריך לשנות את ההתנהגות. הגל השני גורס, שאם אשנה את המחשבות שלי, אשנה גם את ההרגשה שלי וגם את ההתנהגות. הגל השלישי מספק חיבור רוחני יותר: מיינדפולנס, דמיון מודרך, גישת ACT , וסכמה תרפיה.

"כמטפל CBT, אני משלב בטיפול אלמנטים משלושת הגלים, בהתאם לכל מטופל לצרכיו וקשייו".

מה נעשה בפועל, בחדר?

"בפועל, לאחר פגישת האבחון הראשונית ושיחה עם המטופל באשר לקשיים ולדברים שהוא מעוניין לפתור, אנו עובדים יחד במטרה לאתר את המחשבות שגורמות לו להרגיש כך או אחרת.

"לאחר איתור המחשבה שמובילה להתנהגות הלא רצויה לו, אנחנו מתחילים בעבודה: קובעים יעדים ומטרות טיפוליים על מנת לבצע את השינוי המיוחל. לדוגמה, מטופל שהגיע עם חרדה ממעליות, ההתנהגות הלא רצויה היא הימנעות משימוש במעלית.

"לאחר שאיתרנו את המחשבה החרדתית 'משהו נורא עומד לקרות אם המעלית תיתקע', אנחנו עובדים על הפן הקוגניטיבי, לשינוי החשיבה והפן ההתנהגותי של החשיפה ההדרגתית. לעיתים קרובות אני משלב בטיפול כלים הרגעתיים מהגל השלישי: כמו מיינדפולנס – מדיטציה דמיון מודרך, נשימות ועוד.

"אני מסייע למטופל לעבור מהעתיד – מהפחד העתידי של מה שיתרחש במעלית, ל- כאן ועכשיו, להווה. הכלים ההרגעתיים בשילוב הטיפול הקוגניטיבי, מרגיעים ומביאים לשחרור מהמחשבות הלא רצויות ולהסתכלות על הסיטואציות בצורה אחרת, זה מה שמוביל לשינוי הרגשי ולשינוי בהתנהגות".

לאילו קשיים ובעיות השיטה מתאימה?

"השיטה מטפלת במגוון רחב מאוד של קשיים, החל מכל סוגי החרדות: חרדה כללית, חרדות ספציפיות, חרדה חברתית, התקפי פאניקה, פוביות למיניהן,. בעיות דיכאון, מחשבות טורדניות, OCD, לניהול ושליטה בכעסים, בעיות התמכרויות לחומרים פסיכואקטיביים, מסכים, הימורים ומין, בעיות קשב וריכוז, קשיי שינה, משברי חיים שונים – כגון גירושין, מצבי אובדן ואבל, פוסט טראומה ועוד".

כמה זמן נמשך הטיפול?

"המפגשים בני 50 דקות כל מפגש. טיפול CBT ממהותו הוא טיפול ממוקד וקצר מועד, ולכן מספר המפגשים נע לרוב בין 10-20 מפגשים, על פי מידת הצורך ובהתאמה לכל מטופל. לא מדובר בטיפול פסיכולוגי שנפרש על פני שנים, אלא טיפול המספק כלים פרקטיים ויישומיים לטיפול בבעיות ושינוי התנהגויות לא רצויות. בין המפגשים ולאחריהם, יש עבודה שהמטופל צריך לעשות עם עצמו בבית בכדי להמשיך ולהשיג תוצאות אפקטיביות, אני מקבל מטופלים החל מגיל 15 ומעלה ללא הגבלה".

יניר יעקובי, פסיכותרפיסט, עובד סוציאלי וחבר באיט"ה – איגוד הישראלי לטיפול התנהגותי קוגניטיבי CBT. הוא מדריך מוסמך למתמחים מאוניברסיטת אריאל ומכללת אשקלון, ועוסק בטיפול במתבגרים ומבוגרים על פי גישת ה CBT. יעקובי מטפל פרטני מטעם משרד הביטחון וביחידה לטיפול בהתמכרויות, עיריית נתניה; מטפל בנוער בסיכון, קידום נוער נתניה ומנחה קבוצות נוער, הורים, מבוגרים, מורים ואנשי מקצוע. יניר מטפל בקליניקה הפרטית שלו בנתניה למעלה מעשור.

יניר יעקובי מטפל CBT
כתובת הקליניקה: בן יהודה 9 נתניה
מעבר לאתר 
טלפון: 052-3800007

יניר יעקובי. צילום: אודי מייזליש

יניר יעקובי. צילום: אודי מייזליש


כתבה שיווקית

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר