טיפול CBT במרכז(Shutterstock) צילום: Photographee.eu
טיפול CBT במרכז (Shutterstock) צילום: Photographee.eu

טיפול CBT במרכז: הכירו את המומחים בתחום

טיפול CBT הוא טיפול פסיכותרפי ממוקד וקצר טווח, המתמקד בבחינת הקשרים בין המחשבות, הרגשות וההתנהגויות של המטופל ובשינוי אותן המחשבות ודרכי החשיבה, המובילות להתנהגויות לא רצויות. אגדנו בכתבה הבאה כמה מהמומחים בתחום באזור המרכז

פורסם בתאריך: 2.9.19 11:18

רונית בודנר: מטפלת CBT לילדים ובני נוער

בשנים האחרונות, הובנו יתרונותיו של טיפול הקוגניטיבי-התנהגותי (CBT) לילדים ובני נוער. טיפול CBT הוא טיפול פסיכותרפי ממוקד וקצר טווח, המתמקד בבחינת הקשרים בין המחשבות, הרגשות וההתנהגויות של המטופל ובשינוי אותן המחשבות ודרכי החשיבה, המובילות להתנהגויות לא רצויות.

מחקרים שנערכו בארה"ב הראו בהתמדה, כי טיפול CBT נמצא יעיל באתגרים פסיכולוגיים ורגשיים שילדים ובני נוער חווים, בעיקר בתחומים הבאים: בעיות התנהגות, בעיות חרדה, בעיות חברתיות, דרישה קיצונית לתשומת לב, אימפולסיביות, דכדוך, דיכאון, חוסר בביטחון עצמי, התמכרות לסמים ואלכוהול.

רונית בודנר, מטפלת CBT לילדים ובני נוער ומדריכת הורים, אומרת: "אין אמצעים טיפוליים לילדים עם בעיות התנהגות וקשיי ויסות הלומדים במסגרות הרגילות, טיפול ה- CBT הוא הטיפול האידאלי והאפקטיבי עבורם, נותן מענה בזמן קצר יחסית, לכן הוא מועדף על בני נוער והוריהם".

רונית בודנר, פסיכולוגית חינוכית, עוסקת בטיפול בילדים ובני נוער מזה 30 שנה. היא שמשה פסיכולוגית חינוכית בבתי ספר לאורך השנים, עבדה בשירות הפסיכולוגי ברמת גן וסייעה לילדים ובני נוער עם בעיות שונות ומגוונות. בודנר למדה CBT והוסמכה כמטפלת CBT בתכנית ל- CBT בתל השומר לפני כעשור, כיום מקבלת מטופלים בקליניקה הפרטית שלה ברמת גן. כמו כן, רשומה במאגר מטפלי CBT של איט"ה.

על ההתמחות כמטפלת CBT לילדים ובני נוער, היא אומרת: "בעשור האחרון הקדשתי את זמני בעיקר לטיפול CBT כיוון שנוכחתי שהטיפול מאוד מדבר ומסייע לילדים בגילאי בית הספר. עבדתי עם ילדים מתקשים בכיתות ז'-ח' בהכנה לקראת המעבר לתיכון, כאלו המתמודדים עם בעיות בלמידה, בעיות דימוי עצמי, וחוסר מוטיבציה ללמידה, כמו גם עם ילדים ובני נוער עם בעיות התנהגות משמעותיות".

רונית בונר. צילום: פוטו נגבה

רונית בונדר. צילום: פוטו נגבה

טיפול לילדים ובני נוער והדרכת הורים

רונית בודנר מקבלת בקליניקה שלה ילדים ובני נוער. "כשמדובר בילדים צעירים מאוד, הטיפול מיועד בעיקר להורים שמקבלים כלים להתנהלות נכונה עם מצבי חרדה, הימנעות וקשיי התנהגות אצל ילדיהם. ככל שהגיל עולה, אני נפגשת גם עם הילד ובמקביל יש ליווי להורים כדי שהם יוכלו לסייע לילד בהטמעת השינוי הרצוי". היא אומרת. "ההדרכה להורים מותאמת למציאות החיים שלהם ולערכים שחשובים להם. בנוסף, הטיפול מתייחס לחוויית הילד בביה"ס: מה נדרש ממנו שם ומי הדמות המשמעותית שתוכל לסייע לו".

עם אילו קשיים ואתגרים מגיעים אליך המטופלים/הוריהם?

"במקרים רבים, הורים מחפשים טיפול לילדיהם בגלל קשיים במסגרות החינוכיות בתחום הלימודי ו/ או החברתי. ויש מקרים בהם הורים מתקשים עם הילד בבית (קשיים בשינה, אכילה, התנהגות וכו')".

מהו טיפול CBT?

"טיפול CBT – טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, פותח במטרה לתת מענה ממוקד לקשיים רגשיים והתנהגותיים. במהלך הפגישות חשוב להבין מהו הקושי ומהי מטרת הטיפול עבור המטופל.

"במסגרת הטיפול אני מבררת מה גרם לקושי, מה העצים אותו ובאילו מצבים הקושי פחות מורגש או אפילו לא קיים. ההנחה בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי היא שמה שגורם לסבל זו הפרשנות שאדם (ולעיתים הסביבה) נותן לתחושות הגופניות שלו ולתופעות שקורות סביבו . הטיפול הוא לרוב קצר, כאשר במהלכו המטופל מתרגל משימות שונות ובעקבות כך חל שיפור בדרך בה הוא מתמודד. לעיתים קיים גם צורך בהקניית מיומנויות לפתרון בעיות.

"לדוגמה, נער בן 15 שהגיע לטיפול כיוון שסבל בנסיעות ארוכות ובעיקר באוטובוס. הוא נמנע מלצאת עם חברים לבילויים ולא יצא לטיולים של בית הספר או עם המשפחה. במספר מפגשים מועט, הבין את הקשר בין התחושות הגופניות שחש (בחילות, כאבי ראש וכו') כתוצאה מהחרדה שלו. במהלך הטיפול, הנער נחשף בהדרגה לנסיעות ולמצבים מעוררי חרדה ולמד מה עוזר לו להירגע. ככל שהתנסה יותר, כך חש בעל מסוגלות גבוהה יותר. מה שסייע לו היה חיבור לתחומים בהם הוא גילה יכולות גבוהות של התמודדות. ההורים קיבלו אף הם הדרכה איך להגיב במצבים שונים".

כיצד מתנהל הטיפול בילדים צעירים, דרך ההורים?

"במפגש הראשוני עם ההורים, הם מציגים את הבעיה כפי שהם מבינים אותה. אני מבררת איתם מתי הבעיה החלה, מה הגביר את הבעיה ומתי אין קושי. אם מדובר בילד בגילאי יסודי ומעלה, אני נפגשת בהמשך עם הילד כדי להבין מה קורה לו, איך הוא מרגיש ומה הוא היה רוצה שיקרה בעקבות הטיפול . לעיתים יש צורך במפגש משפחתי כדי להבין כיצד בעיית הילד מתחברת לתהליכים אחרים במשפחה. בעקבות בירור כזה, מתבהרת מטרת הטיפול המרכזית ונבנה התהליך הטיפולי בהתאם".

למי טיפול CBT מתאים בעיקר?

"טיפול קוגניטיבי-התנהגותי מתאים לכולם. יחד עם זאת, במצבים בהם נדרש תהליך רגשי ארוך, כשחשוב לטפל בקונפליקטים פנימיים או בהפנמות רגשיות עמוקות נדרש טיפול פסיכו-דינמי, שבו המטפל מאפשר למטופל לעבד חוויות רגשיות בקצב הרבה יותר איטי ועם הרבה פחות התערבות והכוונה מצד המטפל. לדעתי, כשמדובר בבעיות אצל ילדים, רצוי למצוא פתרונות מהירים יחסית למצוקה שלהם, כי בדרך כלל הזמן רק מעצים את הקשיים ואת הפערים שהילדים צוברים. הטיפול יהיה אפקטיבי וקצר ככל שנדע למקד מהי הבעיה המרכזית של הילד, כשתהיה עבודה על הוויסות הרגשי וכשיתורגלו מיומנויות לפתרון בעיות".

אילו יתרונות את מספקת למטופלים שלך?

"כפסיכולוגית שעבדה למשך שנים רבות במסגרות חינוכיות מגוונות, אני מודעת לקושי של הצוות החינוכי לתת מענה פרטני לכל ילד. אני מבררת מהי הבעיה שרואה הצוות החינוכי, עוזרת להם להבין מה קורה לתלמיד וחשוב לא פחות, מחפשת יחד איתם דרכים לסייע לו. אני דוגלת בהקשבה עמוקה ואמפתיה מכילה למטופליי. מקפידה להיות זמינה בין המפגשים (בעיקר להורים), וחשוב לי לציין כי למדתי הכי הרבה מהמטופלים שלי וכי הם שותפים מלאים לטיפול".

רונית בודנר מטפלת CBT לילדים ובני נוער ומדריכת הורים
כתובת הקליניקה: הכבאים 15 רמת גן
טלפון: 052-8771620

 

 


כתבה שיווקית

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר