צילום: MIND AND I, Shutterstock
צילום: MIND AND I, Shutterstock

כך בוחרים יועץ פיננסי מומלץ: כל מה שאתם צריכים לדעת

פורסם בתאריך: 19.11.19 10:57

ייעוץ פיננסי הוא שירות חשוב וחיוני הניתן לעסקים בשלבים שונים של חייהם, וביכולתו להביא לתמורות משמעותיות לטובה בכל הקשור להתנהלות הכלכלית, ליציבות, להגדלת הרווחיות ולהצלחה. יחד עם זאת, ההגעה ליעדים אלו תלויה במספר משתנים ואחד העיקריים שבהם הוא יכולותיו המקצועיות של היועץ הפיננסי, המורכבות בין היתר מהשכלה, ניסיון, ידע וכישורים בינאישיים. במאמר הבא נסביר על מהות השירות ומכאן נבהיר איך בוחרים יועץ פיננסי מומלץ.

מטרותיו של היועץ הפיננסי
בעיקרון, המטרה של היועץ הפיננסי היא להעניק סיוע לבעלי עסקים המעוניינים לבסס פעילות עסקית רווחית, מוצלחת ונכונה. הוא עשוי לפגוש אותם בשעת משבר, או דווקא בתקופה מוצלחת כשרוצים לנצל את המומנטום ולהתרחב. הוא עשוי לפגוש בעל עסק שמרגיש כי העסק אינו מנצל את הפוטנציאל, או בעל עסק שחווה תקופה של האטה ודשדוש, וגם יזמים המעוניינים לפתוח עסקים חדשים. מעבר לכך, שירותיו של היועץ הפיננסי נדרשים על ידי בעלי עסקים שאינם מצויים דווקא בתקופה מיוחדת, אלא מעוניינים לשפר את הבנתם הכלכלית, את התנהלותם הכלכלית, ומכאן גם את הצלחתם.

לשם כך, יועץ פיננסי מומלץ יעבוד באופן קרוב ובשיתוף פעולה מלא עם בעל העסק, תוך שהוא מעביר את הלקוח תהליכים שמכוונים אל היעדים שתוארו לעיל. למשל, היועץ עשוי לכוון לשיפור בתחומי התייעלות בהוצאות ובעלויות, בעבודה מול הבנקים, בתמחור נכון ומקצועי ועוד. יחד עם זאת, מטרת העל של היועץ הפיננסי אינה בהכרח להשיג את אחת המטרות הספציפיות האלו (שהינן חשובות בפני עצמן), אלא הוא שואף להקנות בתוך התהליך הרגלים נכונים. הכוונה היא שבסיומו של תהליך הייעוץ יהיה מסוגל בעל העסק לתכנן את התקציב שלו לאור ראייה לעתיד ובאופן המאפשר לקדם מהלכים כלכליים מהותיים, עם בחינה מציאותית של תרחישים אפשריים בעסק לאורך זמן.

במילים אחרות, יועץ פיננסי מומלץ וטוב הוא כזה שמשאיר את הלקוח עם הכלים והיכולות ליצור, לייצב ולשמר את ההתנהלות הכלכלית הנכונה, מבלי להיות תלוי בגורם מקצועי חיצוני. יחד עם זאת, הוא עדיין עומד לרשות הלקוח גם בטווח הארוך במידה שיש צורך בקבלת ייעוץ והכוונה.

יועץ פיננסי או יועץ עסקי?
על מנת להבין איך בוחרים יועץ פיננסי מומלץ, כלומר להבין את הפרמטרים הנדרשים לביצוע תהליך מקצועי ורציני, חשוב לומר כמה מילים על הממשקים שבין עבודת היועץ הפיננסי והיועץ העסקי. אם יש לכם הבנה מסוימת בתחום בוודאי כבר הבחנתם בפסקה שלעיל שקיימים מספר תחומי חפיפה בין עבודתם של שני אנשי המקצוע. אכן, יועץ עסקי מיומן שיש לו השכלה כלכלית נרחבת למעשה מבצע בעסק גם תהליך של ייעוץ פיננסי. הדמיון מובן אם נזכור שהיעד הסופי של תהליך ייעוץ עסקי הוא להביא להגדלה של הרווחיות בעסק ואף להגדלה של המחזור.

ואולם, קיימים גם הבדלים לא קטנים בין עבודת היועץ הפיננסי והיועץ העסקי. כך למשל, ישנם יועצים עסקיים שמתמחים ספציפית בתחומים של ייעוץ ארגוני, מיתוג ושיווק, ייעוץ אסטרטגי וכדומה, ואינם בהכרח בעלי רקע כלכלי מיוחד. לעומת זאת, ישנם יועצים פיננסים המתמקדים בעיקר בתחום כלכלת המשפחה, כלומר מספקים ייעוץ המכוון את התא המשפחתי ליציאה מהמינוס ולהתנהלות כלכלית נכונה, ואינם בקיאים במיוחד בכל הקשור לייעוץ פיננסי לבעלי עסקים. מטבע הדברים, גם עבודה רבת שנים בתחום כלכלת המשפחה אינה מספקת הכשרה הולמת לביצוע תהליכי עומק עם בעלי עסקים, שכן אלו שני עולמות שונים מהותית (לעיתים עולמות אלו נפגשים במידה מסוימת כאשר הייעוץ הפיננסי ניתן לעצמאים בעלי עסקים ומשפחותיהם).

בהקשר לעסקים, בתחום פעילות ומכל סדר גודל ניתן לראות כי בסופו של דבר הבעיות נוגעות בהתנהלות הכלכלית, גם אם על פני השטח נראית הבעיה כקשורה אל השיווק והמכירות, אל הניהול השוטף או לסדר/היעדר סדר פיננסי בעסק. לעיתים קרובות מדובר בבעיות שלא קשה להצביע עליהן, למשל אם בעל העסק נדרש לקחת הלוואות שוב ושוב על מנת לכסות בסוף החודש את הגירעון. ואולם, לפעמים הבעיות פחות ברורות ובולטות לעין, למשל כאשר בחשבון הבנק לא נצברת זכות כפי שלכאורה משתמע מהמכירות, או הרגשת הבעלים שהעסק אינו ממצה את הפוטנציאל הכלכלי הטמון בו.

ומה זה אומר לגבי בחירת יועץ פיננסי?
לאור האמור לעיל, ניתן כבר להבין שעבור כל מטרה ובכל מצב של העסק (הגדלת רווחיות, יציאה ממשבר, התרחבות, הקמת עסק, הכנסת שותף ועוד), כדאי לפנות אל בעל מקצוע המסוגל לספק מענה הולם ושלם. כלומר, אדם שמחזיק חזק בשתי קצות החבל: גם רקע כלכלי עם עדיפות לניסיון בתפקידי ניהול כלכליים, וגם ניסיון כבעל עסקים ומנהל עסקים בשטח. יתרון חשוב נוסף יכול לתת יועץ פיננסי שכבר ביצע בעבר תהליכים עם עסקים מהתחום שלכם. על הפרמטרים הללו נרחיב בהמשך.

על כל פנים, יש להפנים כי תרומתו של יועץ פיננסי העומד בקריטריונים האלו היא הרבה מעבר לסיוע בארגון ההתנהלות הכלכלית של העסק. כך למשל, היועץ יכול לסייע בשיפור כישורי הניהול של ההנהלה והבעלים, ולהביא להתנהלות הרבה יותר יעילה ואפקטיבית בשוטף. כמו כן ביכולתו לעזור בבחירה של ערוצי פרסום ושיווק המתאימים ביותר עבור העסק, להצביע על הדרכים המתבקשות והנכונות להקטנת ההוצאות, לשפר את מערך הגבייה, לשפר תהליכי מכירות, ולבנות תוכנית עסקית ברורה ומסודרת שלפיה העסק מתקדם אל יעדים מוגדרים בצורה הדרגתית ובטוחה. בנוסף, ידיעותיו וניסיונו עומדים לרשות בעל העסק לאורך תקופה ממושכת, כאשר הוא מלווה את היישום של התוכנית העסקית, עוקב אחר התקדמותה, בוחן את התוצאות לעומת הצפי, ובמידת הצורך גם מסייע לבצע שינויים.

אז מה עושה יועץ פיננסי לטוב ומומלץ?
לכאורה, מה שהופך יועץ פיננסי למומלץ הוא כמובן ההמלצות שמתקבלות מצד לקוחות שלו. בהמשך נעסוק גם בנושא זה אבל לפני כן נבחן מספר פרמטרים יסודיים שיועץ פיננסי טוב צריך לעמוד בהם, בין אם קיבלתם עליו המלצות ובין אם לאו. עוד נזכיר כי לתהליך שאתם עומדים לבצע עם היועץ הפיננסי יכולות להיות השפעות משמעותיות על הרווחיות ועל הצלחת העסק, וייתכן שיידרשו מספר שינויים מהותיים, כך שאל הבחירה באיש המקצוע יש להתייחס ברצינות הראויה ובשיקול דעת הולם.

בראש ובראשונה, יועץ פיננסי טוב הוא כמובן איש מקצוע בעל השכלה אקדמית כלכלית נרחבת, וכפי שאמרנו יש עדיפות למי שמילא תפקידים ניהוליים כלכליים. בתור מי שבא לעשות סדר בפן הכלכלי של העסק ולספק לכם את הכלים שיאפשרו לכם להמשיך להתנהל בצורה נכונה ומוצלחת לטווח הארוך, תנאי חובה הוא שיהיה רקע השכלתי הולם בין אם ההשכלה האקדמית מגיעה מלימודי מנהל עסקים, כלכלה או כל תחום רלוונטי אחר. חשוב להזכיר שוב שכל בעיה העשויה להתגלות בעסק בתהליך הייעוץ הפיננסי, גם אם לכאורה אינה בעלת מאפיין כלכלי מובהק, בסופו של דבר מחזיקה היבטים פיננסיים, בין אם מדובר בשינויים בהיקפי משרה בעסק, פנייה לספקים חדשים, מעבר למיקור חוץ, פנייה לערוצים שיווקיים חדשים, מחזור וסגירת הלוואות וכדומה. צריך להבין היטב את הנתונים והמספרים של צעדים אלו, את משמעותם והשלכותיהם, ולאמוד במדויק את כדאיותם הכלכלית. על כן, כאשר אתם בוחנים את האפשרות לעבוד עם יועץ פיננסי כזה או אחר, אחת הבדיקות הראשוניות צריכה להיות ההשכלה שלו – על מה היא מבוססת, איזה תואר עשה, היכן למד וכדומה.

פרמטר מרכזי נוסף שלא מומלץ להתפשר עליו הוא ניסיונו של איש המקצוע כיועץ פיננסי. אין אנו אומרים שאנשים המצויים בתחילת דרכם המקצועית אינם יכולים לסייע לבעלי עסקים, וייתכן גם שהם מביאים עימם מוטיבציה גבוהה מאוד והתלהבות, אולם כמו בכל תחום גם כאן ישנה משמעות גדולה לניסיון. כך למשל, ככל שהיועץ הפיננסי עובד יותר שנים בתחום כך מספר העסקים שליווה גדל בהדרגה, הבקיאות שלו מעמיקה ועימה גם היכולות לספק פתרונות ליותר מצבים ומורכבויות. יתרה מכך, ככל שמדובר ביועץ מנוסה כך גדלים הסיכויים שיצא לו ללוות עסקים דומים לשלכם, גם מבחינת השלב המסוים בו אתם נמצאים, גם מבחינת הבעיות והאתגרים הניצבים מולכם, וגם מבחינת תחום הפעילות. מדוע הדבר חשוב? מפני שגם אם המתמטיקה זהה עבור כל האנשים והעסקים, ישנו הבדל מהותי בין מצב השוק, שולי הרווח המקובלים, התחרות, האתגרים וההזדמנויות, העלויות הקיימות והצפויות – בכל תחום ותחום. יועץ פיננסי שכבר ליווה עסקים מהתחום שלכם יכול לאתר ולהצביע ביתר מהירות ויעילות על בעיות שקיימות בעסק, על נקודות עיוורות, על פוטנציאל שאינו ממומש, ולהציע תובנות ופתרונות מדויקים יותר יחסית לאדם שזהו המפגש הראשון שלו עם הענף בו אתם פועלים.

את מידת הניסיון של היועץ הפיננסי תוכלו לבחון על ידי כמה שאלות פשוטות. כמובן שניתן לשאול באופן כללי כמה שנים הוא כבר עובד בתחום ומלווה עסקים (כאן המקום להזכיר שיועץ פיננסי המתמחה בכלכלת משפחה אינו בהכרח בעל רקע ויכולות מתאימות לסייע לבעלי עסקים). אבל יותר מכך, צריך גם לשאול אם היועץ כבר ליווה בעבר עסקים מהתחום שלכם, למשל תחום הביגוד, הייבוא, התיירות, מסעדנות, פטנטים, הייטק וכדומה. בהתאם לכך, חשוב לבדוק מול היועץ באילו בעיות כלכליות של עסקים דומים לשלכם יצא לו להיתקל, איזה תהליך ביצע מול הלקוח, אילו פתרונות הוא הציע ומה היו התוצאות שהצליח להשיג.

היבטים נוספים של יועץ פיננסי מומלץ
מלבד האמור לעיל, נזכיר כעת את הממשק שבין עבודת היועץ הפיננסי והיועץ העסקי. אם מדובר בבעיה כלכלית מאוד ספציפית, המתמצה למשל במחזור הלוואה או בשיפור ההבנה הכלכלית של בעל העסק, יועץ פיננסי רגיל יכול לעשות את העבודה. ואולם, בדרך כלל הדברים יותר מורכבים ומצריכים גם רקע, ניסיון ויכולות מוכחות בייעוץ עסקי. למעשה העסק הוא יחידה אשר כל החלקים בה קשורים ומשפיעים זה על זה, וכאשר אתם עובדים עם יועץ עדיף לנצל את ההזדמנות ולעבוד עם מי שמסוגל לתת מענה לכל בעיה והיבט של הפעילות – לא רק במה שקשור למספרים גרידא. זכרו שיועץ פיננסי יכול לא רק לתת כלים שיאפשרו התנהלות כלכלית נכונה לאורך זמן, אלא לקחת את העסק קדימה לעבר רווחיות טובה יותר ואף להגדלת המחזור עם תוכנית עסקית שבנויה באופן מקצועי ונכון. לכן חשוב לבדוק אם יש לו ניסיון גם בתור יועץ עסקי שתרומתו והליווי שלו אינם מוגבלים אך ורק אל הדוחות הכלכליים והמספרים.

בהקשר זה ישנה עדיפות ליועץ פיננסי בעל ניסיון אישי בניהול עסקים וניסיון חיים. העסק שלכם הוא מיזם חשוב ומרכזי בחייכם אשר יש לו מורכבויות וצריך לתת לו את היחס ההולם. לכן, יועץ פיננסי מומלץ הוא גם אדם בוגר עם ניסיון חיים וניסיון עסקי שיודע באופן אישי ומקרוב מה זה להיות איש עסקים ולנהל חברות, ושיש לו בגרות ובשלות המאפשרות לתת ייעוץ לעסקים. זהו אדם המסוגל להבין היטב את הבעיות והסוגיות שעל הפרק, להרים את הראש מהנתונים והמספרים, להכיר מקרוב את הלחצים והאילוצים של ההתנהלות השוטפת, ולספק תובנות והמלצות שמבוססות על ניסיון חיים ולא רק על קורסים, חוברות וספרים.

עוד יש לזכור שייעוץ פיננסי, בוודאי אם הוא כולל מרכיבים של ייעוץ עסקי, עשוי להתפרש על פני תקופה מסוימת. אמנם, לעיתים ניתן לסיים את התהליך במספר פגישות בודדות, אולם בכל מקרה אתם מכניסים אל ליבו של העסק בעל מקצוע חיצוני האמור לספק זווית הסתכלות חדשה ואובייקטיבית, לראות את הבעיות ולהתוות את הפתרונות – שלא פעם מצריכים שינויים בהתנהלות. על מנת שהתהליך יצליח חייב להיווצר אמון ביניכם לבין איש המקצוע, והאמון אכן ייווצר לאורך זמן וככל שתתקדמו – בהנחה שמדובר באדם רציני שיודע מה הוא עושה.

יחד עם זאת, בשלבים הראשונים של איתור יועץ פיננסי מומלץ, הדברים אינם ברורים לגמרי. לכן בשלב הראשוני הזה כדאי לשים לב להרגשה ולאינטואיציה שלכם לגבי האדם שעימו אתם אמורים לעבור תהליך ולבצע עבודה משותפת על המיזם היקר כל כך לליבכם. שאלו את עצמכם ובחנו את תגובותיו של היועץ: האם הוא מדבר אתכם בגובה העיניים, האם אתם מרגישים בנוח איתו, האם הוא נגיש וזמין, סבלני ועונה בפירוט על שאלות, האם תוכלו לשתף אותו בהתלבטויות, וכן הלאה.

מילה אחרונה על המלצות
כפי שאמרנו קודם, המשמעות המופשטת של יועץ פיננסי מומלץ הוא מי שמקבלים עליו המלצות, ויש בכך משהו: אם קיבלתם המלצות על יועץ פיננסי מסוים זה יכול להיות צעד בכיוון הנכון. יחד עם זאת, חשוב שהממליץ יהיה מכר או קולגה שאתם באמת סומכים עליו, וצריך לשאול אותו מהיכן מגיעה המלצתו: האם התרשם מאוד מהמקצועיות של היועץ, האם קיבל מענה משביע רצון, האם התחבר אל הגישה, אל הבן אדם, באילו תחומים ניתן הייעוץ, באיזה תחום עוסק הממליץ, האם הפתרונות והליווי שניתנו לו יכולים להתאים גם לתחום העיסוק ולאתגרים שלכם? וגם אם התשובות חיובית, עדיין אין לוותר על בחינת הפרמטרים שציינו לעיל, דהיינו ניסיון השכלה כלכלית אקדמית נרחבת, ניסיון בייעוץ פיננסי עם עדיפות ברורה לניסיון גם בייעוץ עסקי, ניסיון בניהול עסקי, בגרות ובשלות בחיים, וההרגשה שלכם לגבי היכולת לבצע עבודה משותפת.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ פיננסי עם ירון לוי ללא התחייבות, פנו אלינו לחברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי"
בטלפון 03-5377088

ירון לוי. צילום: מיכל רותם

ירון לוי. צילום: מיכל רותם


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר