עורך דין ברמת גן: הכירו את עו"ד אמיר ברכה המתמחה בפלילים. צילום: Kittirat Roekburi, Shutterstock
עורך דין ברמת גן: הכירו את עו"ד אמיר ברכה המתמחה בפלילים. צילום: Kittirat Roekburi, Shutterstock

עורך דין ברמת גן: הכירו את עו"ד אמיר ברכה המתמחה בפלילים

התחום הפלילי בכלל ותחום זכויות האסירים בפרט מצריך טיפול יסודי ומעמיק של עו"ד מומחה בתחום. בכתבה הבאה עו"ד אמיר ברכה יסביר ויבהיר לכם את הנקודות החשובות שכדאי שתכירו

פורסם בתאריך: 19.3.20 15:31

"זכויות אסירים זו נישה שלא כל עו"ד שעוסק בתחום הפלילי מומחה בה", כך אומר עו"ד אמיר ברכה, המומחה בתחום הפלילי שליווה במהלך שנות עבודתו עשרות אסירים ודאג למיצוי זכויותיהם. "במהלך שנות עבודתי למדתי כי יש משקל גדול לנוכחות של עו"ד מלווה כגורם השומר על זכויותיו של האסיר. השב"ס יכולים להתעלם מהאסירים ולפגוע בזכויותיהם, אך מפנייה של עו"ד הם לא יכולים להתעלם".

אמיר ברכה הוא עו"ד פלילי, בעל תואר שני במשפטים מבר אילן. לאחר התמחות בפרקליטות מחוז תל אביב, עבד במשרד מוביל בתחום הפלילי ובהמשך פנה לדרך עצמאית. עו"ד אמיר ברכה עוסק במשפט הפלילי על כל גווניו – מלווה, מייעץ ומייצג חשודים, נאשמים וקורבנות עבירה. "אני עוסק בדיני נפשות ורואה בעבודה שלי שליחות", הוא אומר. "האדם והמצוקה שבה הוא נמצא – זה מה שעומד לנגד עיניי, ללא כל שיפוטיות, אני משמש הכותל, הפסיכולוג והחבר הטוב של כל אחד מלקוחותיי".

לדברי עו"ד אמיר ברכה, עצורים ואסירים רבים אינם מודעים לזכויות בסיסיות רבות שאדם המרצה את עונשו במאסר זכאי להן. ללא ליווי של עו"ד המומחה דווקא בתחום זה, עלולות זכויותיו של האסיר להירמס. דוגמא לכך היא זכותו של אסיר שאינו מעשן לשהות בתא של אסירים שאינם מעשנים. אסיר אמור לישון על מיטה ולא על הרצפה, ולאכול מזון ראוי למאכל. אסיר חרדי למשל שאכל מחוץ לכלא מזון רק בהכשר בד"ץ זכאי להמשיך לאכול מזון בהכשר זה בתנאי שיוכיח שקיים אורח חיים חרדי ביחס לכשרות מזון עד שהגיע לכלא. "שב"ס לא אוהב להעניק זכות זו שכן מדובר במזון המגיע מחוץ לכותלי הכלא, והמשמעות היא עלויות כספיות נוספות לשב"ס. כמו כן אסירים זכאים לקבל טיפול רפואי, מקלחת, טלפון, ביקורים, ומרחב מחייה הכולל מינימום של 4 מ"ר לכל אסיר או 4.5 מ"ר הכוללים מקלחת ושירותים", מוסיף עו"ד אמיר ברכה.

איזו עצה חשובה תוכל לתת למי שהורשע ועומד להיכנס לכלא?

"כאשר אדם נכנס לכלא הוא נכנס לאגף הכללי, וכעבור תקופה מסוימת עובר ועדת מיון על מנת לשבץ אותו באגף המתאים לו ביותר. הבעיה היא שבאגף הכללי שמים את כל האסירים ביחד, ללא הפרדה הנוגעת לפשע שאותו ביצעו. כך שאדם אשר הונה למשל את רשויות המס או עבר כל עבירה אחרת של צווארון לבן יכול למצוא את עצמו במשך שבועיים – שלושה עם עבריינים "כבדים" כגון  אנסים, רוצחים, נרקומנים ועוד. הוא עלול להיות נתון לאיומים או לסחיטה או יכול להיפגע מכל אינטראקציה איתם.

"ההמלצה החמה שלי היא לעבור את ועדת המיון לפני הכניסה לכלא. רוב האסירים כלל לא יודעים שיש אפשרות כזו. השאיפה היא לשכן אסיר בתא עם אנשים שעשו עבירות דומות ובאגף שמתאים לו, זאת לדוגמא משום שבהמשך הוא ירצה אולי לעבור טיפול, לשתף פעולה עם אסירים אחרים, ולכן הוא צריך להיות עם האוכלוסייה שמתאימה לו. שילוב מוקדם באגף מתאים יכול לחסוך המון עוגמת נפש והמתנה מיותרת".

"לעיתים קרובות אסיר נזקק לתמיכה מידית ולמישהו שידבר איתו ויטפל בענייניו מחוץ לכלא. עורך דין, בניגוד לבני משפחה, יכול להיכנס לביקור באופן מידי, גם זו פריווילגיה שיש לאסיר אל מול המערכת, וחשוב שהאסיר ומשפחתו ינצלו זכות זו למען רווחתו של האסיר".

אסיר יזכה למיצוי זכויותיו רק באמצעות עו"ד המומחה לזכויות אסירים

"יש חשיבות רבה לליווי של עו"ד מקצועי ומנוסה בתחום במהלך השהות בכלא", אומר עו"ד אמיר ברכה. "לא תמיד האסיר ממצה את זכויותיו ומקבל את מה שמגיע לו, גם כשהוא דורש זאת מהשב"ס. כשעו"ד עומד על זכויותיו של האסיר הוא מצליח להשיג לו את הזכויות והפריווילגיות להן הוא זכאי.

"אחת הדוגמאות לכך היא ביקורי משפחה פתוחים או התייחדות עם בני זוג, שהשב"ס לעיתים מונע מהאסיר שלא בצדק. כמו כן, יציאת אסיר לחופשה: אסיר ש"שבר" רבע מתקופת מאסרו, יכול להגיש בקשה ולהשתלב בסבב חופשות וזאת בהינתן תנאים מסוימים. רוב האוכלוסייה איננה מכירה את השב"ס ולא יודעת כיצד נכון להתנהל מול המערכת. לעומת זאת, אם הוא מלווה ונועץ בעו"ד הוא יידע כיצד ומתי נכון וצריך להגיש את הבקשה, כיצד להתנהל מול העו"ס וגורמי הטיפול או המנהלה האחרים, אילו טיפולים לקחת, באילו קבוצות להשתלב, אחרת יהיה לו קשה להשתלב בסבב החופשה ולצאת בסופו של דבר לחופש.

"דוגמא אחרת היא ועדת שחרורים. האסיר שקרוב "לשבירת" שני שליש מתקופת המאסר, זכאי לפנות לועדת שחרורים לצורך בחינת האפשרות לניכוי שליש ממאסרו. בהינתן תנאים מסוימים, הוא יזכה לניכוי שליש על התנהגות טובה, ואת יתרת המאסר ירצה בחוץ כשהוא מוגדר אסיר ברישיון. על מנת לגבש וודאות קרובה לוודאי שהאסיר באמת יזכה לשחרור מוקדם, מומלץ לפנות בשלב מוקדם של המאסר לעו"ד שמומחה בתחום זה על מנת שיכין אותו לוועדה, כדי שיכווין אותו בתקופת המאסר, ידאג שיעבור את הטיפול הנכון ביותר עבורו, ילווה אותו מול הרשות לשיקום האסיר ובכלל ייצג אותו בפני ועדת השחרורים וידברר אותו מולה באופן הראוי והנכון ביותר. מתוך הכלא יהיה לאסיר מאוד קשה לדאוג לכל הדרוש מבחינת ועדת השחרורים, ורק עו"ד המומחה לזכויות אסירים ידאג למיצוי זכויותיו".

כאשר אסיר נוכח כי זכויותיו הופרו, מה עליו לעשות?

"אם אסיר או בני משפחתו מבינים שזכויותיו הופרו או שהוא זקוק לליווי משפטי בעתירת אסיר או ועדת שחרורים, עליהם לפנות מיד לעו"ד מקצועי ומנוסה בתחום הפלילי. עורך הדין אמור לפנות לגורמים הרלוונטיים בשב"ס בשם האסיר, אם הוא מקבל תשובה שאינה מספקת הוא יכול לעתור לבית משפט מחוזי. עורך הדין מכיר את החוק ואת פקודת הנציבות, הוא יכול לבקר את המערכת ויודע לשמור על זכויות האסיר. פנייתו תהיה ברוב המקרים הרבה יותר משמעותית ואפקטיבית מפנייה של האסיר לקבל את הזכויות שמגיעות לו", אומר עו"ד אמיר ברכה.

פרטי התקשרות

נייד: 054-5417541

כתובת: אריאל שרון 4 "מגדל השחר", גבעתיים

עו"ד אמיר ברכה. צילום ליאת ברכה

עו"ד אמיר ברכה. צילום ליאת ברכה


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר