עורך דין הוצאת דיבה. צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE
עורך דין הוצאת דיבה. צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE

עורך דין הוצאת דיבה מסביר כיצד לקבל פיצוי כספי לאחר פרסום לשון הרע

מהו חוק איסור לשון הרע? מהי אמירה פוגענית? מתי מדובר על ידיעת הרבים? ואיזה פיצוי כספי תוכלו לקבל בתביעה? עורך דין הוצאת דיבה מסביר כיצד לפעול במקרים המתאימים על מנת לקבל פיצוי כספי גבוה

פורסם בתאריך: 23.11.20 20:26

בשנים האחרונות, בעקבות יצירתן וקיומן של רשתות חברתיות, התפתחה לה "תעשייה" שלמה של בריוני מקלדת המרשים לעצמם לכתוב ככל העולה על רוחם ברשת האינטרנט. אין סיבה להשלים עם אמירות פוגעניות הנכתבות על ידי בריוני מקלדת. עורך דין הוצאת דיבה מסביר כיצד לפעול נגדם על מנת לקבל פיצוי כספי גבוה.

לא כל אמירה פוגענית מהווה עילה לתביעת לשון הרע – הוצאת דיבה

לפני שרצים לבית המשפט חשוב להבין שלא כל אמירה פוגענית תאפשר לכם להגיש תביעת לשון הרע, ובטח שלא לקבל פיצוי כספי. זאת הסיבה מדוע חשוב להתייעץ עם עורך דין הוצאת דיבה מנוסה על מנת שיוכל למנוע מכם בזבוז זמן וכסף בניהול הליך משפטי חסר תועלת.

פסיקות בתי המשפט קבעו שוב ושוב כי קללות רחוב, לדוגמה, לא יזכו את התובע בפיצוי כספי. אחרת, בתי המשפט יהיו מוצפים בתביעות אינסופיות בגין קללות רחוב יומיומיות.

לעומת זאת, ייחוס עבירה פלילית, לרבות צריכת סמים, אמירות כגון שקרן, רמאי, נוכל או נאצי או כושי/רוסי מסריח, בהחלט יזכו את הנפגע בפיצוי כספי.

חייב להתבצע "פרסום" לצורך הגשת תביעת לשון הרע

על מנת שתוכלו להגיש תביעת דיבה לא מספיק שהפוגע אמר משהו פוגעני לנפגע באופן פרטי (בארבע עיניים), אלא צריכים שהאמירה הפוגענית תגיע לידיעת הרבים (אדם אחד נוסף ויותר). ככל שהאמירה הפוגענית הגיעה לידיעת יותר אנשים כך הפיצוי הכספי צפוי להיות גבוה יותר.

הפרסום הפוגעני יכול להתבצע ברבים באמצעות קבוצת וואטסאפ, באמצעות פרסום בפייסבוק, באמצעות שיימינג ברשת, או אפילו באמצעות אמירה פוגענית בפני אנשים רבים בעולם "האמיתי" (מחוץ לרשת).

חשוב להבין שניתן להגיש תביעת דיבה נגד מנהל פורום בפייסבוק שלא מחק את הפרסום הפוגעני לאחר שהנפגע פנה אליו. ניתן להגיש גם תביעת דיבה נגד מי ששיתף את הפרסום הפוגעני (ביצע Share). לעומת זאת, לא ניתן להגיש תביעת דיבה נגד מי שביצע לייק לפרסום הפוגעני.

מה לעשות לפני שיוצרים קשר עם עורך דין הוצאת דיבה?

לפני יצירת קשר עם עורך דין הוצאת דיבה כדי לבצע שתי פעולות מרכזיות: 1. לתעד את הפרסום הפוגעני; 2. לפנות למפרסם, לדרוש את הסרת הפרסום הפוגעני ולהתנצל.

סוגיית תיעוד היא חשובה במיוחד. תביעת לשון הרע תמיד מבוססת על הפרסום הפוגעני. אם לא ניתן להוכיח שהתקיים פרסום פוגעני לא תוכלו לזכות בתביעה (אל תצאו מנקודת הנחה שבמסגרת התביעה הנתבע ישתף אתכם פעולה ויודה בכל טענה שתטענו).

ניתן לתעד את הפרסום הפוגעני באמצעות תצלום מסך, תצלום תמונה, תצלום וידאו, הקלטה, ובמידה ואף אחד מאלה לא זמין, גם באמצעות עדים שראו או שמעו באופן אישי את האמירות הפוגעניות.

הפניה למפרסם בדרישה למחיקת הפרסום נועדה קודם כל על מנת להקטין את הפגיעה כלפי מי שהפרסום מופנה אליו. אם המפרסם יסרב למחוק את הפרסום ולהתנצל, הדבר עשוי להיות שיקול אותו ישקול בית המשפט לצורך הגדלת הפיצוי הכספי לטובת התובע (הנפגע מהפרסום).

כמה כסף ניתן לקבל במסגרת תביעת לשון הרע – הוצאת דיבה?

חוק איסור לשון הרע מתייחס לשני מצבים אפשרים: 1. פרסום פוגעני "רגיל"; 2. פרסום פוגעני בכוונה לפגוע.

סעיף 7א לחוק איסור לשון הרע קובע כי הנפגע רשאי לתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק בגובה 50 אלף ₪ בגין פרסום פוגעני "רגיל", ופיצוי בגובה 100 אלף ₪ בגין פרסום פוגעני בכוונה לפגוע. עורך דין הוצאת דיבה מנוסה יגלה לכם שסעיף 7א(ה) לחוק איסור לשון הרע קובע שסכומים אלה מתעדכנים לפי המדד, ולכן הסכומים העדכניים נכון למועד כתיבת מאמר זה עומדים על קצת יותר מ-70 אלף ₪ בגין פרסום פוגעני "רגיל", וקצת יותר מ-140 אלף ₪ בגין פרסום פוגעני בכוונה לפגוע.

חשוב להבין שגובה הפיצוי תלוי במספר הפרסומים. לדוגמה; אם אדם כלשהו פרסם אמירות פוגעניות העולות לכדי לשון הרע בחמש הזדמנויות שונות, התובע יהיה רשאי להגיש תביעת דיבה ולדרוש פיצוי כספי בגובה 350 אלף ₪  או בגובה 700 אלף ₪ (סכום התביעה תלוי במקרה – אם הייתה כוונה לפגוע או לא).

דוגמאות למקרים בהם ניתן לטעון שהייתה כוונה לפגוע: תלונת שווא בגין אונס, עלילת עלילות כנגד קולגה לעבודה במטרה לגרום לפיטוריו, טענה שהגננת הכתה ילדים בגן למרות שזה מעולם לא קרה (סוגיה רגישה, במיוחד לנוכח מקרי עבר), וכו'.

לסיכום

על מנת תוכלו להגיש תביעת לשון הרע האמירה צריכה להיות פוגענית ולהתאים לאחד המקרים הקבועים בחוק איסור לשון הרע. כמו כן, האמירה צריכה להתפרסם ברבים (ככל שהאמירה הגיעה לידיעת אנשים רבים כך הפיצוי צפוי להיות גבוה יותר).

לפני הגשת תביעה כדאי מאוד להתייעץ עם עורך דין הוצאת דיבה על מנת שיוכל להבהיר לכם האם המקרה אכן מתאים להגשת תביעה, וכן, יוכל ללוות אתכם במסגרת ההליך המשפטי, לצורך הגדלת סיכויי הזכייה.

לעיונכם דוגמה לכתב תביעה בסוגיית לשון הרע. אתם מוזמנים לקרוא גם מדריך מפורט להכנת כתב תביעה מאפס.

 

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות לשון הרע – הוצאת דיבה.

רח' משה לוי 11, ראשון לציון

טלפון: 03-6427876

לאתר: עורך דין אלי בליטשטיין

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר