דירה בחולון. צילום: איתי סיקולסקי
צילום: איתי סיקולסקי

שוכרים דירה? כך תגנו על עצמכם מתביעה של השכנים

צעירים וצעירות רבים אשר שוכרים דירה, מתייחסים אליה כאל "מקום מגורים זמני", ולא תמיד רואים בו בית. לא במובן הרגשי ולא במובנים אחרים ולא מודעים לסכנות הרבות שחלים עליהם בתור דיירים. במאמר זה נדון בסיכונים החלים על שוכרי הדירה וכיצד ניתן להתגונן בפניהם מבחינה ביטוחית

פורסם בתאריך: 25.2.21 20:23

האדישות המסוכנת של שוכרי הדירה והפתרונות הביטוחיים

מאחר ושוכרי דירה צעירים הרבה פעמים לא מביאים איתם רכוש רב לדירה, אז באופן כללי ההתייחסות שלהם לשלב הזה בחיים, היא כאל משהו זמני, לפני שהם "ייכנסו אל החיים האמיתיים" והשלב שבו ירכשו דירה ורכוש כולל.

אך גם כשנכנסים לדירה שכורה, לבד, עם בן או בת זוג או שותפים, צריך להתייחס למבנה ולרכוש בצורה רצינית ובעיקר לשכנים בצורה רצינית מאוד. שכן אם חס וחלילה יקרה משהו, הנזק יהיה עליהם והם יישאו בעלויות ובאחריות. לכן, חשוב מאוד לעשות ביטוח דירה עם הרחבה לביטוח צד ג'  גם אם זו לא דירה בבעלותם, וגם אם אין להם רכוש רב.

מדוע צריך לרכוש ביטוח דירה?

פוליסה לביטוח דירה מבטיחה למבוטחים, במקרה זה דיירים ששכרו את הדירה, שאם חס וחלילה יקרה משהו לדירה עצמה, לשכנים בבניין או לתכולה שלהם, הם לא יצטרכו לשאת לבד בעלויות.

מקרה לדוגמה שיכול לקרות במסגרת בניין משותף: הדייר גרם ברשלנות שריפה בדירה אשר גרמה לנזק לדירה ששוכר וגם לדירה השכנה. במצב זה יהיה על הדייר חשיפה לתביעה כפולה: מבעל הדירה, מהשכן הניזוק. כמו כן, יאלץ הדייר לספוג נזק כלכלי רב בעבור הרכוש האישי שלו שניזק.

ביטוח דירה כולל שלושה חלקים עיקריים:

ביטוח תכולה – מתייחס לרכוש של דיירי הבית (או לרכוש שבעל הדירה השאיר במקום). במידה והוא ניזוק כתוצאה משריפה, פריצה, הצפה, או מכל סיבה אחרת, אז חברת הביטוח תפצה את בעל הרכוש (הדייר או בעל הדירה) על פי "ערך כינון" כלומר, על פי ערך התכולה כחדש.

חשוב להבהיר כאן שתי הנקודות: נקודה ראשונה, בעל הדירה לא יכול לבטח את התכולה של הדייר, מאחר ואין לו שום זיקה אליו.  נקודה שנייה, חשוב לוודא שהביטוח מתייחס לשורה של מצבים אשר יכולים להתרחש ולא לדלג על שום מצב (אסונות טבע, רעידות אדמה, שריפות, גניבות ועוד).

ביטוח צד ג' לשוכר – מדובר בחלק אשר מכסה נזקים אפשריים אשר ייגרמו על ידי הדיירים לשכנים במבנה. בין אם זה כתוצאה משריפה, הצפה שחלחלה לדירה למטה או כל דבר אחר. כמו כן, ביטוח צד ג' מתייחס למצב בו אורחים נפגעו או שרכושם נפגע במהלך שהותם בדירה.

במסגרת ביטוח צד ג', מאחר ומדובר בדירה שכורה הרי בעל הדירה ידרוש מהשוכר שהפוליסה תכלול סעיף "ביטול זכות שיבוב כלפי המשכיר". כלומר, אם חס וחלילה קורה מצב ששכנים או אורחים בדירה, מגישים תביעה כנגד הדייר, הרי שהיא לא יכולה להתגלגל אל בעל הבית והוא לא יהיה צד בעניין.

ביטוח מבנה – ביטוח מבנה נועד על מנת לבטח את המבנה עצמו. אם חס וחלילה קורה משהו, מאחר והשוכר לא יוכל לשאת בעלויות בעצמו, הרי שהוא יוכל לממש את הפוליסה. אומנם היא רשומה על שמו, אך מי שמרוויח ממנה הוא בעל הנכס ולא השוכר.

ביטוח המבנה, כולל לא רק את המבנה עצמו, אלא אחוז מסוים מהשטח המשותף אשר שייך לבעל הנכס, וצריך להתייחס גם למערכות פנימיות שמותקנות במבנה.

כפי שדיברנו קודם בנוגע לזיקת הביטוח, בנושא מבנה הדירה, אם בבעל הדירה רוצה לבטח את המבנה, הוא צריך לבטח את סעיף זה ולא יוכל לחייב את הדייר שכן על פי חוק השכירות ההוגנת, אסור לו לדרוש מהדייר לשלם בעבור ביטוח המבנה בחוזה השכירות.

מעבר לחלקים אלו, הרי שניתן למצוא חלקים נוספים אשר כלולים בביטוח דירה שכורה, זאת במידה ויש צורך בכך. למשל, ביטוח שמתייחס לאנשים שעובדים בתוך הדירה (עוזרות בית, מטפלים וכדומה), וכן ביטוח במקרה של שיפוץ או שינוי במבנה, אשר מתבצע על פי רצונו של הדייר והסכמתו של בעל הנכס.

ביטוח ייעודי לשוכרים

קיימים היום מגוון פתרונות ביטוח בעבור דירה שכורה, שנועדים לתת הגנה מרבית לדיירים ולבעלי הנכס. ביטוח מסוג זה יכול להתחיל מ300 ₪ לשנה ועד כמה אלפי שקלים. הכל תלוי בגובה של שווי תכולת הדייר, מיגונים הקיימים בדירה ועוד.

סיכום

אם אתם עומדים לשכור דירה, לבד, בתור זוג עם שותפים, זה הזמן לבדוק פוליסות ביטוח דירה, לבחון מה בעל הנכס דורש מכם ומה יכול לשרת אתכם בצורה הטובה ביותר, על מנת להגן עליכם, בין אם זה במקרה של נזק למבנה, נזק לתכולה או נזק שנגרם לצד ג', שכנים בבניין או אורחים שמתארחים אצלכם.

נכתב על ידי – סוכנות הביטוח אנגלמן ובניו המתמחים בביטוחי דירה.

09-8900900


כתבה שיווקית


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר