פירות יבשים צילום אייל טואג
פירות יבשים צילום אייל טואג

אז איזה פירות יבשים כדאי לאכול?

אפשר לייבש לבד את הפירות וזה יותר בריא, כדאי לשים לב לצבע של הפרי המיובש ולא בטוח שנוכל לשבוע. הדיאטנית סיגל פרישמן והנטורופתית עמרית בן סירה עושות סדר בשולחן ט"ו בשבט, ויש גם את חמישיית הפירות היבשים המומלצים

20.1.19 17:56

ט"ו בשבט בפתח והשווקים מלאים בפירות יבשים. את הפירות היבשים החלו לאכול כשעם ישראל היה בגלות והיה חשוב לאכול פירות שמקורם בארץ ישראל. מאחר ולא ניתן היה להביא פירות טריים בגלל המרחק, השימור והמסחר, נאלצו היהודים לאכול פירות יבשים. כיום הפירות היבשים הפכו להיות אורחים קבועים כמעט בכל בית, ללא קשר לט"ו בשבט ולא מעט מהם, מגיעים לישראל דווקא מעבר לים.
הדיאטנית סיגל פרישמן, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבית החולים בילינסון, והנטורופתית עמרית בן סירה מספרות כאן על פירות יבשים, החשיבות שלהם ומה מומלץ לאכול.
למה הם לא משביעים?
"טו בשבט זה חג טעים, מאוד טעים, אבל הבעיה עם פירות יבשים שהם מאוד קטנים. הם מיובשים וקטנים וזה אומר שאוכלים מהם יותר מידי", מסבירה פרישמן. "לדוגמא שני תמרים זה כמו מנת פרי טרי. אבל כשאוכלים תפוח בגלל הנפח והסיבים זה משביע אותנו. כשאוכלים תמר, דבלה, שני משמשים ושני חרובים, אולי אז נוכל לשבוע. כשמוציאים את הנוזלים נשאר רק הסוכר וריכוז הסוכר בפרי יבש הוא מאוד גבוה. ולא פעם אנחנו מוסיפים ליד זה אגוזים לאזן את המתיקות וזה יוצא המון קלוריות".
אז מה מומלץ לעשות?
"אם קונים הביתה פירות יבשים, מומלץ להתמקד בפרי אחד וזה נכון לא רק לט"ו בשבט אלא לכל השנה. אם מארחים או עושים צלחת פירות יבשים, אז שזה לא יהיה רק לזוג, אלא למשפחה מלאה. כמובן לא כדאי לאכול בבת אחת ומומלץ בכל יום לאכול שני פירות יבשים. ההמלצה היא לחלק כל פרי בין ארוחות, זה ממתק נחמד ופחות מתועש מאחרים, אבל זה סוכר ולא משנה אם הוא בא מפרי יבש או סוכר לבן. מבחינת הגוף שלנו אין משמעות, כי הנזקים של הסוכר הם אותן נזקים, למי שהוא סוכרתי או שיש לו כבד שומני".
והפירות הטבעיים?
"גם במקרה הזה, מדובר בפרי יבש שיש בו סוכר. מה שכן, מדובר בפירות שלא מוסיפים להם צבע מאכל וכל מיני חומרים נוספים, אז אני מאמינה שזה יותר בריא, למרות שכמות הסוכר שווה, בכל מקרה הסוכר נשאר אותו דבר".
יש פרי שעדיף יותר לאכול אותו?
"לא הייתי אומרת. מומלץ לאכול דברים יותר טבעיים, כי בהכל יש סוכר וכמובן תלוי בגודל הפרי. לדוגמא כף צימוקים שווה ערך לתמר".
מה לגבי שקדים ואגוזים?
"זה לא פירות יבשים. אגוזים הם ממשפחת השומן הבריא, כל עוד זה לא קלוי ולא מומלח ואוכלים בכמות של 5-10 יחידות ליום זו מנה בריאה ונחמדה. אבל כמובן שזה טבעי, כי שזה מומלח וקלוי, הכמות שאנחנו אוכלים מגיעה במאות גרמים ואז זה לא בריא".
מה טוב באננס?
"ארצנו השתבחה במיני פירות מגוונים, צבעוניים ועתירי ויטמינים, מינרלים וסגולות מרפא", אומרת . והנטורופתית עמרית בן סירה. "יחד עם זאת כולנו חוששים להוסיף לתזונה מנות כל כך מרוכזות של סוכר ואולי חומרים שונים המשמשים בתהליך הייבוש והעיבוד של פירות המונחים על צלחת החג".
אז מה עושים?
"ניתן למשל את חלק מהפירות לייבש באופן טבעי בשמש או בתהליך ייבוש איטי בתנור הביתי וכמובן בתהליכים מקצועיים יותר".
ממה כדאי להימנע?
"בעיקר מהפירות היבשים שצבעוניותם העזה מעידה שהוסיפו להם צבעי מאכל. החמוציות כשהן מאוד אדומות, המשמש הצהוב (משמש מיובש אורגני צבעו חום), פאפאיה או אננס שהגוון שלו צהוב זוהר. מומלץ גם לצרוך פחות את הפירות המסוכרים כמו הג'ינג'ר המסוכר והקיווי".

עמרית בן סירה. צילום Danny Kitri

עמרית בן סירה. צילום Danny Kitri

ME-M-C סיגל פרישמן צילום_ בנימין אדם

 סיגל פרישמן צילום בנימין אדם

# # # 
עמרית בן סירה N.D C.Ac, מטפלת מזה 20 שנה בנטורופתיה ורפואה טבעית אינטגרטיבית המשלבת בתהליך הטיפול תזונה, דיקור, נטורופתיה, הומיאופתיה, רפלקסולוגיה, אירידיולוגיה וגישות גופ-נפש במטרה להביא להקלה ולשיפור באיכות חיי המטופל. גישות הטיפול משתלבות עם שיטות הטיפול הקונבנציונליות. היא מרצה בארץ ובחו"ל על גישות ריפוי טבעיות ודרכים תודעתיות לשיפור הבריאות ואיכות החיים.
חמשת הנבחרים של בן סירה לסלסלת טו בשבט הם:
תמרים. "התמרים עשירים באשלגן ובמגנזיום ולכן הם תורמים לאיזון לחץ דם ולרגיעה ומכילים רמות גבוהות יחסית של סידן. הם עשירים בסיבים ויכולים לסייע הן בתפקוד תקין של מערכת העיכול והן לאיזון רמות השומנים בדם והורדת ה"כולסטרול הרע", ה- LDL. נהדר לצרוך תמרים כתחליף לממתקים, כדי להעלות את רמת האנרגיה כשעייפים ולפני פעילות אירובית. ב-100 גרם תמרים יש כ-270 קלוריות (פחות מ-70 קלוריות לתמר)".
חרובים. "הנישנוש האולטימטיבי – עשיר בסיבים, מעניק תחושת שובע לאורך זמן ומסייע בשמירה על רמות סוכר מאוזנות בדם. עשיר בסידן, אשלגן ומגנזיום ולכן מסייע בשמירה על שלד בריא, לחץ דם תקין ומסייע לשמור על רוגע ומערכת עצבים בריאה. החרוצים מאיתנו שיכינו ממנו דבש חרובים (על פי מתכונים של ערביי ישראל) יקבלו תרופה לריפוי אפטות ופצעים בחלל הפה והגרון ולשיפור התפקוד החיסוני. ב- 100 גרם חרובים כ-220 קלוריות בלבד".
גוג'י בריס. "רבות נאמר על הפרי הקטנטן והאדמדם הזה ואכן זהו פרי שעשיר במיוחד בנוגדי חמצון, ברכיבים צמחיים מונעי מחלות ומונעי הזדקנות. הוא מכיל את כל חומצות האמינו (אבני הבניין של החלבונים) החיוניות לגוף האדם. בנוסף, עשיר בברזל ומונע אנמיה, ועשיר במינרלים חיוניים אחרים. הוא תורם לחיזוק ולשיפור תפקודן של כל מערכות הגוף. ב-100 גרם גוג'י בריס יש 314 קלוריות".
אננס. בעיני מלך הפירות הטריים ואף המיובשים. האננס מכיל בנוסף לוויטמינים ומינרלים לרוב גם אנזים ייחודי לו – ברומליין. הברומליין הוא אנזים המעכל ומפרק חלבון ובכך מקל על פעילות הקיבה ומשפר עיכול. ברומליין משמש בגוף כחומר אנטי דלקתי והוא יעיל במיוחד לטיפול ומניעה של דלקות מפרקים והורדת רמות כאבים ראומטיים. ב-100 גרם אננס אורגני מיובש יש 335 קלוריות".
אגוז ברזיל. מכל מגוון האגוזים שעולים על שולחננו בט"ו בשבט ובכל ימות השנה בחרתי להתמקד הפעם באגוז ברזיל. לבד מחומצות השומן החיוניות שהוא מכיל כשאר אחיו הפיצוחים עתירי השמנים, הוא מכיל את מינרל הסלניום, שמשמש כנוגד חמצון חזק בעל תכונות אנטי סרטניות. הוא מסייע בשימור בריאות העור, השיער, דופנות כלי הדם וקרומי התאים. המקורות התזונתיים לסלניום מועטים וכמותם במזונות הצמחיים תלויה בכמותם בקרקע שבבית הגידול של הצמחים. צריכה של 1-2 אגוזים כאלה ביום מבטיחה כמות מספקת של המינרל בגופנו. חשוב לצרוך עד 2 אגוזים ולא יותר מדי יום מפני שרמות גבוהות של סלניום עלולות להיות רעילות. ב-100 גרם אגוז ברזיל יש 655 קלוריות".

הירשמו עכשיו לקבלת עדכונים על הנושאים שמעניינים אתכם

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר