בדיקת קורונה. צילום אמיל סלמן
בדיקת קורונה. צילום אמיל סלמן

הקורונה והחיסונים: "מדובר במחלה קשה שהדרך היחידה להתגבר עליה היא החיסון"

פרופסור ג'יהאד בשארה, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים בילינסון, מסביר מדוע כדאי להתחסן ומדוע לא צריך לחשוש, ועונה על שאלות חשובות נוספות שמטרידות את רובנו

פורסם בתאריך: 16.12.20 10:50

מספר החולים בקורונה המשיך לעלות גם השבוע. פתח תקוה, אחרי שהפכה לצהובה, קרובה מאוד הבוקר להפוך לכתומה. ציון הקורונה של פתח תקוה עומד על 5.5, כאשר ציון של 5.6 הופך את העיר לכתומה. יצוין כי בעיר כתומה יכולים תלמידי כיתות ה' ומעלה ללמוד רק מרחוק ואינם יכולים להגיע לבתי הספר.

פרופסור ג'יהאד בשארה, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים בילינסון

משלוח החיסונים כבר הגיע לארץ ובימים הקרובים יחל בישראל מבצע החיסונים נגד הקורונה. החיסון הראשון אותו יקבלו בארץ הוא החיסון אותו פיתחה חברת פייזר והראשון נגד קורונה שמשווק במערב. שוחחנו עם פרופסור ג'יהאד בשארה, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים בילינסון על החיסון. "אני חיכיתי לחיסון בקוצר רוח ואני כמובן מתכוון להתחסן", הוא אומר. "צריך להבין שקורונה זו מחלה מאוד קשה ומדבקת ויש לה אחוזי תמותה בשעורים לא מבוטלים ואין לה טיפול. ניסינו עשרות תרופות, והדרך היחידה להתגבר עליה וחזור לשגרה לצד שמירה על הכללים זה החיסון. לפי המספרים שפורסמו מדובר בחיסון יעיל מאוד של 95% הצלחה, וצריך להבין שחיסוני שפעת היעילות שלהם עומדת על 60-70%". עוד הוא מציין שהחיסונים מיועדים לכלל האוכלוסייה מגיל 16 ומעלה, כולל אנשים בעלי מערכת חיסונית חלשה. מי שלא יקבל את החיסון הם ילדים מתחת לגיל 16 מאחר ולא נכללו במחקר, נשים בהריון שגם הן לא נכללו במחקר ואנשים עם אלרגיות קשות מסכנות חיים.

מהן התופעות לוואי של החיסון?
"כל החששות מתופעות לוואי הן מופרכות, ברובן לא מוצדקות וכמעט הזויות. תופעות הלוואי שנצפו תוך כדי המחקר בטווח הקצר דומות לחיסון השפעת, כגון אדמומיות ונפיחות באזור הזריקה. חלק מהחולים פיתחו חום, כאב ראש, כאבי שרירים ועייפות, שחולפים כעבור יום יומיים".
האם ידוע על השפעות לטווח הארוך?
"אף אחד לא יודע עדיין, מאחר וזה כמו תרופה חדשה שאין לנו מידע ונדע רק בעוד כמה שנים. לכן נמשיך לעקוב אחרי אנשים שמתחסנים. בכל מקרה אין סיבה לחשוש".
כל חיסון לוקח לייצר בין שמונה לעשר שנים ופה הוא יוצר תוך תקופה קצרה, איך זה ייתכן?
"זמן הייצור הקצר היה בזכות הטכנולוגיות המתקדמות ובזכות שיתוף פעולה בין גורמים רבים בעולם, כולם מאוד מנוסים. הפלטפורמה שייצרו על גביה את החיסון של פייזר ומודרנה קיימת הרבה שנים והיא לא חדשה. וכן, היה גם קיצור בבירוקרטיה, אבל לא על חשבון הבטיחות ולא היו שום הנחות".
יש הבדלים בין החיסונים של החברות השונות?
"כמובן. בינתיים יש את החיסון של פייזר שהגיע לארץ ואת החיסון של מודרנה שמבוססים על אותה טכנולוגיה. וכמו כן יש חיסונים של הרוסים והסינים שעדיין לא הגיעו ארצה, ואת החיסון של המכון הביולוגי שלנו, שמבוססים על טכנולוגיות אחרות".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר