שפעת, אילוסטרציה, Subbotina - depositphotos.com
שפעת, אילוסטרציה, Subbotina - depositphotos.com

עלייה בתחלואת החורף: "אולי בגלל חיסוני הקורונה אנשים מרגישים מחוסנים או מאסו בחיסונים"

העליה במספר הפניות, הנתון המעודד, הבדיקה המהירה, והווירוס הנשימתי: שפעת, קורונה או RSV? תמונת מצב של תחלואת החורף באזור וטיפים ממנהלת המרפאה בפתח תקוה

פורסם בתאריך: 20.1.23 07:29

אמנם מבחינת מספר ימי גשם שירדו עד כה, החורף עדיין אינו מורגש, אבל מבחינת תחלואת חורף ניתן בהחלט להרגיש עלייה. כבר עתה ניתן לראות עלייה במספר מקרי השפעת, ובעיקר בהשוואה למספר המיקרים לפני שנה ושנתיים. התפרצויות השפעת מגיעות ביחד עם המשך התפרצויות של מחלת הקורונה שעדיין כאן, כשבמקרים מסוימים קשה לדעת עד ביצוע הבדיקה במה בדיוק המטופל חולה בשל התסמינים הדומים. כמו כן יש לא מעט מיקרים של RSV – וירוס נשימתי שפוגע בתינוקות וגורם למחלה שנקראת ברונכיולויטיס ופוגע גם בקשישים.

"העלייה במקרי השפעת בהשוואה לשנתיים האחרונות היא דבר טבעי שהוא פועל יוצא של היציאה ממשבר הקורונה והחזרה לשגרת החיים שהכרנו לפני פרוץ המגפה", אומרים בכללית במחוז דן-פ"ת. "בשנת הסגרים 2020 היו אפס מקרי שפעת בישראל כי אנשים פשוט לא יצאו מהבית ולא נפגשו".

ד"ר טל קלינגר, צילום באדיבות כללית

ד"ר טל קלינגר, צילום באדיבות כללית

לפי נתוני כללית, מתחילת עונת השפעת ועד ליום שישי שעבר, אושפזו בכל המדינה 3,345 מטופלים עם הוכחה מעבדתית של שפעת ו-3,866 מטופלים עם אימות מעבדתי של RSV. בשבוע האחרון התגלו 462 מקרים חדשים של שפעת במאושפזים ועוד 500 מקרים של RSV. מנתוני משרד הבריאות עולה כי מדי יום נוספים יותר מ-1,200חולים מאומתים חדשים בקורונה ועוד כ-500 חולים קשים שנוספו רק בחודש האחרון וכי החורף אנו צפויים לגלי תחלואה משולבת של קורונה, שפעת ו-RSV.

גם במוקדי טרם-רפואה דחופה מדווחים על כך שבימים האחרונים יש פניות של מאות חולים המדווחים על תסמינים של שפעת וקורונה. "מניתוח נתוני הימים האחרונים עולה כי חלה עליה של 60% בפניות למוקדים בכל הארץ הסובלים מתסמיני של חום, שיעול, כאבי גרון, כאבי ראש וכאבי שרירים. במוקד בפתח תקוה מדווחים כי, בהשוואה לתחילת דצמבר, ומניתוח של שבעת הימים האחרונים, יש עליה של פי 2 בפניות. מבחינה סטטיסטית זה מגיע לכמעט 60 אחוזי תחלואה. גם במוקד בראש העין מדווחים על נתונים דומים".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


 

זן השפעת הדומיננטי בישראל, כמו בכל העולם, הוא זן A/H3N2. במספר מקומות בעולם ובכלל זאת גם בישראל (שישה מקרים בשבוע האחרון) התגלו מקרים של שפעת A/H1N1 pnd 09 – – שפעת פנדמית. עם זאת, אין סיבה לדאגה מכיוון שהזנים שהתגלו נמצאים בתרכיב של חיסון שמוזרק בעונה הזאת. כלומר, החיסון מעניק הגנה מפניהם.

"אפשר להגיד שלמרות הנתונים הנ"ל אנחנו בינתיים נושמים לרווחה", אומרת ד"ר טל קלינגר, מומחית ברפואת משפחה ומנהלת מרפאת רום של כללית בשכונת אם המושבות בעיר. "הסיבה היא שהיה צפי לתחלואה קשה יותר, בעיקר אצל צעירים וילדים, ובינתיים, למרבה המזל, לא רואים את זה. אמנם יש ימים שאחד אחרי השני נכנסים אלי עם מחלות ויראליות, שחלקן שפעת וחלקן קורונה וחלקן משהו אחר, אבל זה לא כל הזמן. יש גם פחות מקרים קשים של קורונה וזה בסך הכל משמח. מבחינת תסמינים, לא ראיתי מקרים דרמטיים. יש חום, חולשה כללית, חולשה נשימתית, שיעול, נזלת וכו'. אבל האוכלוסייה שמגיעה היא יחסית צעירה יותר, ייתכן שבקרב הקשישים התמונה קצת שונה. בכל מקרה, למקרים קשים אפשר לתת טמיפלו".

יחד עם זאת, ד"ר קלינגר טוענת כי השנה מתאפיינת באחוזי התחסנות נמוכים נגד שפעת בהשוואה לשנים קודמות. "יכול להיות שבגלל חיסוני הקורונה אנשים מרגישים מחוסנים או שהם מאסו בחיסונים", היא אומרת. "אבל זו טעות. אין קשר בין חיסון קורונה לחיסון שפעת וחיסון שפעת הוא חיסון מוכח ויעיל ואני מאוד ממליצה עליו וקוראת לאנשים לבוא ולהתחסן".

עד כה חוסנו נגד שפעת 33% מאוכלוסיות היעד הפגיעות ביותר לחלות במחלה (מבוגרים מעל 65, נשים הרות, ילדים ואנשים עם דיכוי במערכת החיסון), ונתון זהה התחסנו לשפעת במחוז דן-פ"ת בכללית ובסך הכל כ-100 אלף איש בכל מחוז דן עד כה. ספציפית בקרב מטופלי כללית בערים פתח תקוה וקרית אונו הממוצע הוא מעט גדול יותר ועומד על 36% התחסנות. "העלייה החדה של מאומתי קורונה או שפעת הפונים למוקדים יוצרת עומס רב כאשר בשבועיים הקרובים אנו מצפים לעלייה נוספת בפניות, ונערכים בצוותים מתוגברים בכל מוקדי טרם", אומר ד"ר דיוויד זלוטניק, מנהל רפואי בכיר ומומחה לרפואת משפחה ולרפואה דחופה בטרם.

ואם הספקתם לשכוח את הערכות הביתיות לבדיקת קורונה, הרי שאחרי ההצלחה במכירת הבדיקות האלו, קיימות כיום בשוק גם בדיקות מהירות לשפעת, אותן ניתן לקנות בכל רשת פארם באופן פרטי, בדומה לבדיקות הקורונה. ד"ר זלוטניק מציין כי הוחלט לצייד את המוקדים בבדיקות כאלה. "בדיקת השפעת פשוטה ודומה מאוד לבדיקת הקורונה, התוצאות מתקבלות בתוך חצי שעה", הוא מסביר.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר