בית הכנסת, ניידת משטרה, הומלס. צילום זאב שטרן, צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE
בית הכנסת, ניידת משטרה, הומלס. צילום זאב שטרן, צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

העשירים, העניים, השוטרים, העבריינים: שעשוע מחשבתי לפורים

מי אמר שאנשים ללא מסיכות הם חיזיון נדיר? טור מיוחד לפורים

פורסם בתאריך: 28.2.18 17:10

 

שלמה צדוק צילום זאב שטרן

שלמה צדוק צילום זאב שטרן

אנשים במסיכות. פורים השבוע ויש לי ציטוט חביב של דוסטוייבסקי: " אנשים ללא מסיכות הם חזיון נדיר". אבל זה נכון בשוטף ולכל השנה. לא רק בפורים.
ונהפוך הוא. והשבוע אני לא מביא טור מעברות נוסטלגי. נהפוך הוא: זהו טור עכשווי. וזה גם טור לא קל. נהפוך הוא: זה טור חצי כבד. הטור מדבר על להפוך אנשים מהסטטוס הקבוע שלהם לסטטוס ההפוך שלהם. ולו רק ליום אחד!. אולי כך נבין מעט יותר זה את זה או זו את זו. וכך אולי תשקוט הארץ 40 שנים והמתח בתוך עמנו ילך מאיתנו או לפחות ירד ויהיה פחות נפיץ. תראו דוגמאות.
נהפוך נהג אוטובוס לנהג רכב פרטי. שנהג האוטובוס יבין שגם אם הוא נוהג ברכב כבד, אז הכביש לא של אבא שלו, ושחשוב שיאותת לפני כל יציאה מהתחנה ושיסתכל על הכביש גם כאשר הוא נותן עודף. ושנהג הרכב הפרטי יבין שאם הוא חונה במפרץ התחנות אז נהג האוטובוס יצטרך לעמוד בכביש, לחסום את כל התנועה הזורמת, לגרום לפקק מרתיח עצבים שבעקבותיו כולם יקללו את נהג האוטובוס ואת האמ אמא שלו.
נהפוך פקיד ממשלתי לאזרח ולהיפך. שפקיד הממשלה יבין שזה מעצבן ומביא את הסעיף כאשר האזרח בא לחדרו והוא בדיוק יוצא לקניות באמצע היום, או מברבר בטלפון עם אשתו בשעת קבלת קהל. ושיגלה הבנה לנקודת הרתיחה של האזרח כשהוא מסביר לו בשלווה מרגיזה: "אין מחשב עכשיו … יעני המחשב נפל … תתקשר מחר …". כאילו שנחרב העולם ואי אפשר לתת שירות ומענה נדיב ואדיב בגלל שאין מחשב. ושהאזרח עצמו יבין שהפקיד לא מתעלל בו סתם אלא כי זה החוק וכי אשתו היא מעל לחוק. ושהאזרח יבין שהפקיד מוכרח לעשות קניות באמצע העבודה. למה, מתי יעשה?!
נהפוך שוטר לעבריין אדום לבן ולהיפך. שהשוטר יגלה הבנה לתירוצים של הנהג העבריין, אם הם לא מטופשים כמובן, ושיבין שגם לעבריין אין תמיד 1,000 שקלים לשלם קנס. ושזה כולה עבירה של אדום לבן. ושהעבריין יבין שהשוטר לא נותן קנס אדום לבן משעמום אלא כי זה מסתיר את שדה הראייה לנהגים אחרים. וכי חוק זה חוק. וכי הקנס משמש למשכורת של השוטרים ולכן השוטר חייב להביא תפוקת דו"חות יומית מינימלית.
נהפוך קבצן בצומת לנהג ברמזור ולהיפך. שהקבצן יבין שזה מפחיד כשדופקים לך בחלון עם ריח אלכוהול שמגיע עד לחרמון. ושזה מבאס שכשנותנים לך 5 שקלים נדבה ואתה עושה פרצוף של נעלב. כאילו מה?! אם לא מספיק לך 5 שקלים אז לך לעבוד. מצד שני, שהנהג ברמזור יבין את נפש הקבצן. אולי הוא לא יכול לעבוד? אולי הומלס? ובכלל, אם אדם מגיע עד קבצנות אז האל כבר נתן לו את המכה. אז למה שלא תחמול עליו בכמה שקלים?!

נהפוך נהג והולך רגל בחציה ולהיפך. שהנהג יהיה סבלני לקשיש במידה ולוקח לו זמן רב יחסית לחצות מעבר חציה. ושהנהג לא יעשה פרצוף של סובל כשהוא עוצר לפני מעבר חציה. ושהולך הרגל יפנים שמעבר החצייה זה לא של אבא שלו ולא של אמא שלו. נכון, יש להולך הרגל זכות ראשונים במעבר החצייה אבל הוא לא יכול להתפרץ סתם ככה לכביש, מבלי להסתכל ימינה ושמאלה כאילו כל העולם חייב לעצור לו. הלו, תהיה חכם, אל תהיה צודק.
נהפוך סטרייט להומו ולהיפך. שהסטרייט יבין את הנפש של ההומו כאשר הוא מבקש להביא ילדים לעולם. ושיבין כבר שהומואיזם אינו מחלה. ושגם להומואים יש רגשות. ושההומו יבין את הראש הבלתי מבין של הסטרייט: איך הם יכולים להתנשק צרפתית?!..ואיך זה שיש שני אבאים או שתי אמהות לילד?! ודחילקום, אפשר לעשות מצעד, אבל למה בחוטיני?
נהפוך עשיר לעני ולהיפך. שהעשיר ירגיש את הגהינום בלחיות עם שכר מינימום וכשהילדים הולכים לישון רעבים. ושיבין שגם עני יכול להיות מאושר. ושהעני יפסיק לחשוב שכל העשירים חזירים, או נצלנים ו/או עושים קופות על הגב שלו. ושיפסיק לקנא ויבין שגם עשיר יכול להיות אנושי עם דיכאונות וחוסר אושר.
נהפוך חילוני לדתי ולהיפך. כדי שהחילוני יבין את הקושי הגדול של הדתי כשהוא רואה חילול שבת המוני בארץ הקודש שלו. חילול שבת של יהודים שנולדו בצלם אלוהים אבל הם עושים לו דווקא להכעיס. וכשהוא רואה בנות וילדות שהולכות פרובוקטיבי במרחב הציבורי. שיהודים באים לבית קברות ללא כיפה. כאילו עושים בכוונה כדי לעצבן את הדתי. ושהדתי יבין את הכעס הגדול של החילוני שלא מאשרים לו לנסוע בשבת לים. ושכופים עליו להינשא במסורת של גלות. ושאוסרים על שירת נשים. שקובעים מדרכות נפרדות לגברים ונשים.
ונהפוך הוא בכללי. שרשע יפסיק להיות רע. שעבריין יפסיק להיות גנב. שמושחת יחזור להיות ישר. שעצבן יהיה שליו. שמנהל יהיה רגיש. שעצב יהפוך לשמחה.
ושכל אחד יוסיף נהפוך הוא משלו לטור. פורים שמח.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר