סופר אמא אבישי מוכן לחג
סופר אמא אבישי מוכן לחג

פיצה בליל הסדר: לא סתם הורים לילדים אוטיסטים נכנסים ללחץ לפני פסח

לחלק מהאוטיסטים יש קיבעונות קשים בתחום האכילה, לכן םפסח הוא חג בעייתי מאוד עבורם

פורסם בתאריך: 7.3.18 18:04

מאירה גולדברג ברנע

מאירה גולדברג ברנע

איך אני יודעת שפסח מתקרב? לפי כמות ההודעות שאני מקבלת בפייסבוק מהורים לילדים אוטיסטים שנכנסים ללחץ מהחג. ילדים על הספקטרום האוטיסטי רגישים מאוד לשינויים. לחלק מהאוטיסטים יש קיבעונות קשים בתחום האכילה. חג הפסח מזעזע את עולמם של הילדים בשל האיסור על אכילת מוצרי מזון מסוימים, ולא רק שאסור לאכול אותם, ברובן המכריע של החנויות גם לא ניתן לרכוש אותם.
אתן דוגמה בנוגע לבן שלי. הילד שלי בן 8, אוטיסט בתפקוד גבוה עם הפרעות אכילה שונות ובררנות. לא מדובר בבעיות אכילה שיש לילדים רגילים, אלא על בעיות עמוקות יותר הקשורות בין היתר לוויסות חושי ופחד גדול מחידושים וממרקמים מסוימים. כלומר מי שלא יודע מה זה אוטיזם ומי שלא חי ונושם אוטיזם עשרים וארבע שעות ביממה, יכול לחשוד שמדובר בפינוק, כי לפעמים האדם הסביר לא מסוגל להבין את הפחד והרתיעה מסוג מסוים של מזון.
אני כילדה לא הבחנתי בין סוגים שונים של פיתות. ההורים שלי יכלו לקנות איזה פיתה שמתחשק להם ואיפה שמתחשק להם ואני תמיד אכלתי. אם היו עורכים לי מבחן טעימה עיוור ומציגים בפני פיתות ממאפיות שונות בארץ, לא הייתי מסוגלת להבדיל ביניהן.
הבן שלי לעומת זאת, התחיל לאכול פיתות רק לפני שנה וחצי לאחר שנים של רתיעה, אבל הוא אוכל רק סוג מסוים של פיתות. יש פיתות שגורמות לו לדחייה. אם הפיתה לא תהיה מהסוג הרגיל, הוא לא יאכל אותה. לבן שלי יש מגוון מסוים של מזונות שרק מהם הוא אוכל. כשאני מנסה להרחיב לו את המגוון לפעמים אני מצליחה אבל לרוב זה מגיע על חשבון משהו אחר שהוא אכל, ולפעמים על מנת שהוא יסכים לאכול מאכל כלשהו באופן קבוע, נדרשת לי ולבעלי עבודה רבה שיכולה להימשך מספר חודשים.
מה קורה בפסח? מה קורה כשפתאום נלקחים מהבן שלי כל סוגי המזון שהוא אוהב? מה קורה כשבשל הכשרות לפסח לכל מוצר אליו הוא רגיל יש פתאום מרקם אחר או טעם חדש שאף אחד אחר לא מרגיש חוץ ממנו? הבן שלי מפסיק לאכול. הוא מרגיש את ההבדל בין תפוצ'יפס כשר לפסח לבין תפוצ'יפס רגיל וגם אם נישבע לו שזה אותו הטעם לא נוכל לעבוד עליו כי הוא מרגיש והוא יודע.
הבן שלי לא יכול לאכול מוצרים כשרים לפסח. הוא אוכל מגוון קטן של מזונות: פיצה, פסטה, פיתה. הוא לא אוהב את התחליפים הכשרים לפסח, לא אוהב מצה ואם אתעקש להגיש לו רק אוכל כשר לפסח, הילד לא יאכל.
מסתבר שיש ילדים אוטיסטים רבים במצבו של הבן שלי. הורים רבים פונים אלי ומבקשים את עצתי. אחרי מספר שנים בהן ניסיתי לגרום לכך שיאכל אוכל כשר לפסח הגעתי למסקנה שאני סתם מציקה לו והופכת לו את פסח לחג עצוב. אז מה אני עושה? כלום. הבן שלי יאכל מוצרים לא כשרים לפסח. אני בטוחה שלאלוהים לא תהייה כל טענה כלפיו או כלפי אפילו אם בליל הסדר הוא יאכל פיצה. אני די בטוחה שאלוהים חושב לעצמו: "כל הכבוד לאמא הזו שעומדת באתגרים שהעמדתי בפניה. אמא שמבינה שהבן שלה יותר חשוב מהכל ולא גורמת לו צער בחג".
כשעניתי כך לכמה מההורים הם היו בהלם מוחלט. "מה? באמת? פשוט כל כך?". וגם "את יודעת מה? לנו זה באמת לא מפריע אבל יש לנו משפחה דתית. מה הם יגידו?".
כן. גם אני הייתי בשוק מכל העניין הזה בהתחלה. אני זוכרת את עצמי כילדה קטנה רצה עם אמא שלי בכל העיר להשיג שמן אגוזים לחג ואני כילדה גדלתי בבית בו חגגו את חג הפסח לחומרה כולל החלפה של כל הכלים לכלים מיוחדים לפסח. הרעיון שיהיו לי פיתות במקפיא במהלך החג טלטל את עולמי, אבל הרעיון להרעיב את הבן שלי נראה בעיני רע לא פחות.
ההורים של בעלי דתיים. מעולם לא פתחתי איתם דיון בנושא. אני חושבת שכולם מסביב פשוט מקבלים את הבן שלי כמו שהוא, מבינים איך בכל יום הוא נלחם על מנת להשתלב בעולם הזה כמו כל הילדים, מבינים שבכל יום יש לו מאבקים לא פשוטים, ואף אחד לא חושב להטריד אותו בנושא ולהכניס לו עוד חששות ופחדים לחיים.
אז אני שלמה עם עצמי ועם העצה שאני נותנת לאותם הורים. אני מעדיפה ללמד את הבן שלי על שמחת החג והרעיון שמאחורי החג. גידול ילד עם צרכים מיוחדים מעמיד אותנו ההורים פעמים רבות בסיטואציות לא פשוטות. אני לא רואה סיבה להכניס את עצמנו ללחצים מיותרים כשאפשר פשוט לשחרר. לפסח יצא שם של חג קשה ומלחיץ כי אנחנו גורמים לו להיות כזה. אני החלטתי שאני מוותרת על הלחץ מראש. לכל מי שמברך אותי "פסח כשר ושמח", אני עונה "פסח שמח לכולנו".

סופר אמא מבצע טורנטו

סופר אמא מבצע טורנטו

שליחות חשאית 4 – מבצע טורונטו / דנה אלעזר הלוי, הוצאת אחוזת בית

סדרת הספרים הישראלית הכי מגניבה חוזרת בספר רביעי מרתק ומותח במיוחד. אם הילדים שלכם תלמידי בית ספר יסודי וקוראים ללא ניקוד, סביר להניח שאין צורך להציג בפניהם את סדרת "שליחות חשאית". הסדרה אשר גרמה לאלפי ילדים בישראל להניח לרגע את הסמארטפון ואת משחקי המחשב בצד ולהתחיל לקרוא.
מה קורה כאשר המוסד מחליט לגייס לשורותיו חבורת ילדים שתעזור לו לחדור למקומות שמבוגרים אינם יכולים להגיע אליהם? הפעם נמשך הסדק בחברות בין גיא ונועם וכל הארץ עוצרת את נשימתה לאחר ששני אחים חרדים בני חמש ושש נעלמו בסופר בירושלים ככה פתאום בלי להותיר אף רמז. כאשר בחופשת הפסח גיא טס עם משפחתו לטורונטו הוא מבחין בשני ילדים. הוא ממש בטוח שמדובר בשני הילדים שנעלמו בארץ ומאותו הרגע בו כל החבורה מעורבת במבצע, האקשן מתחיל והקסם מתחולל בדיוק כמו בספרים הקודמים בסדרה. דנה אלעזר הלוי היא אחת הסופרות המצליחות בישראל ואם אתם רוצים לדעת למה, תגנבו לילדים את הספרים. כדאי מאוד להתחיל מהספר הראשון.

סופר אמא התזמורת הקאמרית

סופר אמא התזמורת הקאמרית

מוצרט תמיד ראשון / קונצרט לילדים. התזמורת הקאמרית

כמדי שנה, התזמורת הקאמרית הישראלית מציגה קונצרטים לכל המשפחה בהשתתפות שחקנים וזמרים מובילים. מדובר בהזדמנות מיוחדת ומהנה לחשוף את הילדים למגוון כלים וצלילים הקיימים בעולם הנגינה.
הרשו לי להציג בפניכם מופע חדש: "מוצרט תמיד ראשון" בכיכובה של ניצה שאול ובניצוחו של דורון סלומון. מדובר בסיפור חייו המרתק של מוצרט ומסעו לקונצרט המפורסם בו הופיע לפני הקיסר והקיסרית בוינה. הקונצרט מתמקד בהכרות עם מוצרט כמלחין קלאסי מוביל ועם יצירותיו. הקונצרט בליווי רקדנים. קונצרטי הילדים של התזמורת הקאמרית הישראלית בניהולו המוזיקלי של אריאל צוקרמן הם חלק חשוב מפעילות ההנגשה של מוזיקה קלאסית לקהל הרחב.
17.3 (שבת) שעה 10:30 במרכז המוזיקה ביפו
17.3 (שבת) שעה 12:30 במרכז המוזיקה יפו

להזמנת כרטיסים חפשו בגוגל: "התזמורת הקאמרית הישראלית".

סטטוס לשבת:
מאחוריך, ביבי

אבישי: איך הופכים לראש ממשלה?
אני: למה אתה שואל?
אבישי: "אני רוצה להיות ראש הממשלה ולחוקק חוג נגד שיעורי הבית. הם ממש מבזבזים לי את כל הזמן החופשי שלי".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר