ל"ג בעומר. צילום אילן אסייג
ל"ג בעומר. צילום אילן אסייג

"זוהי מסורת ישראלית ויהודית". מה חושב הפרלמנט על מדורות ל"ג בעומר

שאלה אחת בשבוע, והפעם: האם צריך לבטל את מדורות ל"ג בעומר?

פורסם בתאריך: 2.5.18 19:21

 

צביקה שטרן

צביקה שטרן

צביקה שטרן

"לטעמי האישי חובה להפסיק עם מדורות ל״ג בעומר. המדורות גורמות לנזקים קשים, מסוכנים ובלתי הפיכים לסביבה. זאת בנוסף לחומרים המסרטנים שנפלטים מהמדורות כתוצאה משריפת רהיטים וקרשים ועצים שמצופים בחומרים כימיים. שנית, אין כל מצווה להדליק מדורות בל״ג בעומר. זו בכלל לא מסורת החג. ל"ג בעומר הוא היום השלושים ושלושה (ל"ג) למניין ספירת העומר. בתנ"ך ובגמרא ל"ג בעומר כלל אינו מוזכר. למעשה, האזכור הראשון לל"ג בעומר הוא מתקופת הראשונים. נהוג גם לצאת אל השדות ולמשטחים פתוחים ולשחק בחץ ובקשת, זאת לזכר העובדה שבמשך חייו של רבי שמעון בר יוחאי לא נראתה הקשת בענן (הקשת מהווה סימן לחטאים). אם תשאלו את הילדים במדורות מדוע הם בכלל מדליקים מדורות, סביר להניח שלא באמת ידעו להסביר למה. בשורה התחתונה הגיע הזמן להפסיק עם מנהג המדורות. הוא מזהם ומסכן את כולנו. בנוסף צריך לשאול את עצמנו איך בשנים האחרונות החג שהוא בסך הכל ערב אחד הפך לחג של כמה ימים שבכל אחד מהם יש מדורות". (שטרן הוא פעיל בשכונת כפר גנים ג').

שרה הפטל. צילום זאב שטרן

שרה הפטל. צילום זאב שטרן

שרה הפטל

"לדעתי צריך להמשיך במנהג הדלקת מדורות ל"ג בעומר. זוהי מסורת ישראלית ויהודית, רבת שנים, שמהווה חוויה לכל החיים עבור התלמידים. הילדים נהנים גם מהחלק של איסוף הקרשים, אחסונם והבאתם למדורה, בדרך זאת הם לומדים איך לארגן דברים, חלוקת סמכויות, עבודת צוות, אחריות, עידוד פעילות לא שגרתית וגיבוש הקבוצה. וכמובן, גם האירוע המלכד סביב הדלקת המדורה שהוא חלק חוויתי ומרגש במיוחד. המדורה גם מאחדת את הורי התלמידים, שמוצאים את עצמם במפגש ייחודי ושונה בן כמה שעות סביב מדורת ילדיהם. יחד עם זאת, אפשר גם לוודא שהמדורה תתנהל באופן יותר בטיחותי ופחות פוגע בסביבה. למשל, כפי שנהוג בעיריות רבות בשנים האחרונות, וגם בפתח תקוה, להדליק את המדורה רק במספר מגרשים המיועדים לכך. אפשר גם לוודא שהמדורה לא תהיה גדולה וגבוהה אלא סמלית וכן להסביר לילדים את הנזקים הסביבתיים, אלו חומרים ניתן להבעיר ואלו מהווים סכנה. בסך הכל, בעיני המנהג של הדלקת המדורות הוא מנהג יפה ומרגש, ובתנאים שציינתי, אין מניעה מלהמשיך אותו". (הפטל היא ראש אגף תרבות בהסתדרות).

איציק אדורם

איציק אדורם

איציק אדורם

"מדובר בשאלה הנוגעת מצד אחד למסורת היהודית ומנהגי ל"ג בעומר ומצד שני באיכות החיים שלנו, כלומר באיכות האוויר אותו אנו נושמים. ברור לי שמנהג הדלקת המדורות בחג ל"ג בעומר לא יכול להיעלם מהעולם, אך האם זה נכון להדליק כל כך הרבה מדורות במקביל ולאורך מספר ימים? דעתי שיש לשלב את מנהגי המסורת היהודית עם התחשבות באיכות הסביבה. השנה אורנה דוידאי, סגנית ראש העיר, מקדמת יזמה לקיום תהלוכות עששיות בל"ג בעומר לגילאי הגן כחלופה להדלקת מדורות. בעיני זו יוזמה מאוד מבורכת, מקסימה ועם הקשר ישיר ל־ל"ג בעומר. הרעיון הוא לצמצם ככל שניתן כמות המדורות וזיהום האוויר. למי שבכל זאת מתעקש להדליק מדורות, אז שינסו לקיים מדורות שכבתיות. להבנתי לא ניתן לבטל את מנהג הדלקת המדורות, מנהג יהודי שילדינו כה ששים אליו, אך ניתן ומומלץ לצמצם את היקף המדורות". (אדורם הוא איש עסקים ופעיל חברתי).

אייל אחיאל

אייל אחיאל

אייל אחיאל

"לא צריך לבטל. מדורות ל"ג בעומר באות להזכיר לעם ישראל את מרד בר כוכבא. המורדים הדליקו משואות אש על ראשי ההרים כדי להעביר את ההודעה על פרוץ המרד. והמדורות שמדליקים היום בל"ג בעומר הן זכר לאותן משואות. אפשר גם לבטל את פסח, את סוכות וראש השנה ולשכוח מהזהות היהודית. על פי המסורת, ביום זה נפסקה המגיפה שפקדה את תלמידי רבי עקיבא וממנה מתו 24,000 תלמידים וכל זה משום שלא נהגו בכבוד זה בזה והיה עולמם שומם. חשוב מאוד לסמל את החג ולחגוג אותו אך היום כאשר נושא איכות הסביבה הינו חשוב לכולנו, עלינו לאחד מדורות ולשמור על כדור הארץ שלנו". (אחיאל הוא יו"ר הנהגת ההורים של בית הספר נעמי שמר ועוסק באבטחת מידע).

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר