אופניים חשמליים. צילום דודו בכר
אופניים חשמליים. צילום דודו בכר

"יש הרבה מאוד אשמים בסיפור הטראגי הזה"

רק שאלה, והפעם: מי האשם המרכזי בריבוי תאונות אופניים חשמליים?

פורסם בתאריך: 10.10.18 18:03

חגית ויחנסקי

חגית ויחנסקי

חגית ויחנסקי

"כולם אשמים. זה מתחיל בהורים שלא יכולים לעמוד בפני תחנוני הילדים שלהם וקונים להם את הכלי הארור הזה, האשמה ממשיכה אצל חלק מחנויות האופניים שתמורת כסף נוסף מהנדסות את האופניים למהירויות בלתי סבירות, בתי הספר שלא עושים לילדים מספיק הסברה, המשטרה שלא אוכפת את הנושא מספיק וכמובן הילדים והנערים שנוהגים על זה בלי שמץ של מושג מה צריך לעשות בכביש, לאיזה כיוון נוסעים, מה זו זכות קדימה. הם לא מודעים לסכנה, מתפרצים באור אדום, נכנסים באין כניסה, מזגזגים בכל הנתיבים וכל זה שהם חשופים מול מכוניות שעלולות להרוג אותם בשנייה. אני מרחמת על משפחות שצריכות לעבור מקרים כאלה בהם הילדים שלהם נגמרים על הכביש ולא פחות מרחמת על הנהגים המסכנים שהורגים ילד בכביש שלא באשמתם וצריכים לחיות עם זה כל החיים. דעתי היא ברורה וחד משמעית, צריך להתייחס לכלי הזה כמו אופנוע לכל דבר, זה אומר לעשות רישיון מסודר שכולל תאוריה, כולל קסדה, איסור על אוזניות, איסור על דיבור בנייד, מי שייתפס בלי רישיון ייענש בחומרה, מי שלא יציית לחוקים לשלול לו את הרישיון. הרי פעם הנוער היה קונה אופנועים מצ'וקמקים של 50 סמ"ק ואני זוכרת שמשרד התחבורה היה מחמיר בתנאים, אז למה היום כשהאופניים הרבה יותר מסוכנים לא עושים כלום?! כמה ילדים עוד צריכים למות בגלל האופניים הארורים האלה?!". (ויחנסקי היא בעלת סטודיו למחול).

איציק אדורם

איציק אדורם

איציק אדורם

"בשנה הנוכחית נהרגו 16 נערים עקב תאונה תוך כדי נהיגה עם אופניים חשמליים. הלב נשבר, אותי זה מקומם. חיים נגדעו ברגע. אובדן מיותר לחלוטין בעיני. הנהיגה והשימוש של נערים אלו, רבים מהם מתחת לגיל 16, ללא הכרת חוקי התנועה, מסוכנת ומביאה לתאונות ופגיעות קשות ולעיתים לאובדן חיי אדם. האשמים המרכזיים הם הורי הילדים שנכנעים ללחץ שמפעילים הילדים והנערים ורוכשים עבורם אופניים חשמליים. אמנם זה כלי ירוק, כלי נוח להתנועע ממקום למקום, אך הדרך שבה הם נוסעים בשילוב גיל הנעורים מסוכנים. בעיני זה כלי רכב לכל דבר וענין. ההוראה לפיה הנהיגה מותרת רק על הכבישים ולא על המדרכות, הביאה לעלייה משמעותית במספר התאונות בהם הם מעורבים ויש לכך סיבה. אין היום שום דרישה להכרת חוקי התנועה או הכשרה כלשהי לפני שאתה עולה על הכביש עם אופניים חשמליים. בעיני אשמים נוספים הם משרד התחבורה שמחייב נסיעה על הכביש וללא מגבלה כלשהי. אשמים נוספים הם רשויות האכיפה כמו משטרת ישראל והעיריות. רבים מרוכבי האופניים רוכבים מתחת לגיל 16 כקבוע בחוק, רוכבים ללא קסדות, לעיתים מסיעים נוסע נוסף ובהחלט מסכנים עצמם ואת משתמשי הדרך הנוספים. אני משוכנע שלאור הפגיעות הרבות ואובדן חיי אדם כל הגופים יבדקו את עצמם. אני רוצה להאמין שיחול מפנה משמעותי בקרוב מאוד". (אדורם הוא איש עסקים ופעיל חברתי).

עו"ד אלון וולקוביצקי

עו"ד אלון וולקוביצקי

אלון וולקוביצקי

"האופניים החשמליים עדיפים על הכביש על פני מכונית. מכונית מסוכנת ומסכנת יותר, מזהמת יותר, מצופפת יותר. מה שחסר זו אכיפה, פיקוח, והיעדר של מדיניות תחבורה לאומית ארוכת טווח. משרדי הממשלה טרם הכירו בעובדה שיש לנו כאן כלי רכב חדש, שקיים צורך להיערך אליו חקיקתית ותכנונית. מה שכבר נעשה הוא חסר, אינו מפוקח, ובעיקר אינו תואם את המצב הדרמטי של ריבוי הנפגעים בו אנו מצויים. אבל כמו שלא ניתן להאשים בכל דבר את המדינה כפי שהפך להיות מקובל, גם בתחום האופניים יש עוד אחראיים והם בעיקר ההורים. אצלנו בישראל ההורים אינם יכולים לרחוץ בניקיון כפיהם מכיוון שקיימת מודעות לבעיה, ישנה חשיפה יומיומית, מגוון אמצעים חשפו את ההורים לטרגדיה ואפילו הנחו אותם כיצד וממה חובה עליהם להיזהר, ולהזהיר את ילדיהם. נדמה כי ההורים מתנהגים כמו חברים ולא כמו הורים. אני גם נזכר באמירה של סבתי ז"ל כי "עדיף שהילד יבכה קצת ולא שההורים יבכו כל החיים", לכן לא יקרה דבר אם פשוט עד יעבור זעם ההורים לא ירכשו לילדיהם את הפצצות המתקתקות הללו". (וולקוביצקי הוא עורך דין פלילי ותעבורתי).

דוד חג'ג'

דוד חג'ג'

דוד חג'ג'

"האופניים החשמליים הפכו למכת מדינה. אנחנו רואים אותם בכל מקום. על המדרכות, על הכביש, חוצים באור אדום או נוסעים נגד כיוון התנועה. רוכבים בזוגות ולא פעם גם מסמסים או מדברים בטלפון, ועל הדרך מצפצפים על חוקי התנועה ובטח לא מכירים אותם. יהרבה מאוד אשמים בסיפור הטראגי הזה שלצערי נזכרים בו אחרי אסון. אשמים ההורים שנותנים לילדיהם כלי תחבורה מסוכן בלי הכשרה ומתחת לגיל המותר. אשמים הרוכבים שמצפצפים על חוקי התנועה. אשם משרד החינוך שלא מכניס לתוכנית הלימודים באופן רציני את נושא הנהיגה הנכונה וכללי הבטיחות. אשמים משרד בטחון הפנים והמשטרה שלא אוכפים, שלא תופסים, שלא מחרימים. אשם משרד התחבורה שלא הבין את גודל הבעיה ומאפשר לרכוב על האופניים החשמליים ללא הכשרה וללא רישוי מתאים. אשמות הרשויות המקומיות שלא פועלות להקים מסלולי אופנים. אין רק אשם אחד יש הרבה וכל אחד מהרשימה הזו יש לו חלק במצב החמור שנוצר וכל אחד חייב לעשות את הכל רגע לפני האסון הבא". (חג'ג' הוא פעיל חברתי).

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר