עצים סמוכים לבתים. צילום אליעזר קצנשטיין
עצים סמוכים לבתים. צילום אליעזר קצנשטיין

"צריך להחמיר את הענישה על כאלה שמציתים בזדון"

שאלה אחת בשבוע, והפעם: האם ניתן לדעתכם למנוע את השריפות הגדולות הבאות או לצמצם את הנזקים?

פורסם בתאריך: 29.5.19 17:43

 

חגית ויחנסקי

חגית ויחנסקי

חגית ויחנסקי

"אני לא מהתחום של כיבוי האש אז קטונתי מלתת עצות במניעה או צמצום שריפות. אבל אני כן יודעת שאם כוח עליון מחליט שתפרוץ שריפה בשדה כזה או אחר אז שום כוח אחר בעולם לא יוכל למנוע את זה. מה שכן אפשר לנסות זה באמת להכין את השטח לפני הקיץ, כלומר לגזום שדות דליקים, צמחיות מוזנחות וכל מה שעלול להביא את האסון הבא. ידוע גם למי שלא מבין בנושא שלמנוע את השריפה הבאה על ידי האמצעים הללו אמור להיות יותר קל מאשר להתמודד עם השריפה והתוצאות שלה אחר כך. מה שנותר לנו לעשות זה לחזק את לוחמי האש למיניהם, לברך אותם ולהחזיק להם אצבעות בכל פעם שהם נכנסים למקומות הקשים האלה, זוהי עבודה לא פשוטה שלא זוכה למספיק קרדיט בציבור והגיע הזמן שנחזק אותם בדיוק כמו את כל כוחות הביטחון שלנו". (ויחנסקי היא בעלת סטודיו למחול).

 

מוניקה כהן

מוניקה כהן

מוניקה כהן

"בשנים אחרונות "זכינו" מדי קיץ לשריפות גדולות שכילו יערות ושדות. לפני שבוע עשרות משפחות נשארו ללא קורת גג כשבתיהן נשרפו כליל. שריפה היא אסון טבע הפוגע בבעלי חיים וצומח ללא רחם. האם ניתן למנוע שריפות? לא לגמרי. אבל בהחלט ניתן לצמצם נזקים. ראשית צריך לחוקק חוקים ותקנות לגבי אזורים בהם מותר להדליק מדורות, לא רק בל"ג בעומר אותו צריך לבטל לחלוטין כמפגע סביבתי הרסני. צריך לחנך את הציבור לנקוט בכל אמצעי כדי למנוע שריפות כגון בחירת המיקום ואופן הכיבוי. צריך אכיפה וענישה כלפי כל מי שלא שומר על הכללים. אולי צריך להקים רשות למניעת שריפות כמו הרשות למלחמה בתאונות דרכים. דבר נוסף הנוגע לכיבוי שריפה גדולה הוא היערכות מבעוד מועד, רכישת מטוסי כיבוי גדולים, חדישים ומשוכללים, כפי שיש למדינות שכנות כגון יוון. לאחר השריפה הגדולה בכרמל לפני כעשור דיברו רבות על היערכות ורכישת ציוד מתאים לכיבוי, אבל לא נעשה הרבה בנושא. ברשות המדינה מטוסי כיבוי מיושנים וקטנים שצורכים זמן רב למילוי מים והתזתם. מטוס כיבוי יווני בעל נפח קיבול גדול פי שבעה ממטוס כיבוי ישראלי. אכן התבצע "גידור" ודילול יערות, אבל כנראה לא מספיק. שריפות הנגרמות על ידי בלוני תבערה בדרום – הפתרון למניעתן הוא בתחום הביטחוני– מדיני. שריפות הנגרמות אחרי ל"ג בעומר הן בתחום האחריות של כולנו. מזג האוויר המתחמם, גלי החום הקשים רק יגבירו את הסכנה. על כן היערכות רשויות הכיבוי היא צו עליון. אם כך צמצום נזקי שריפות הוא בידינו: חינוך, מניעה והצטיידות ראויה". (כהן היא יו"ר עמותת פתח תקווה זה אני).

 

צביקה שטרן

צביקה שטרן

צביקה שטרן

"שריפות ניתן אפשר וחובה למנוע. ראשית להימנע מהבערת אש בשמורות טבע, יערות, שדות וכיו״ב. אפילו לאסור זאת בחוק. שנית, באמצעות חינוך, הסברה, הדרכה ושאר אמצעים. בנוסף חובה להחמיר את הענישה ולגזור עונשי מאסר כבדים מאוד ללא אפשרות חנינה על כאלה שמציתים שריפות בזדון. בנוסף יש להביא לישראל מטוסי כיבוי בסטנדרט אירופאי. מטוסים גדולים שמסוגלים לנחות בים ולמלא מי ים. הטייסת (״אלעד״) שקיימת כיום אינה נותנת תשובה הולמת ואינה עומדת בסטנדרטים אירופאים ועולמיים. מכאן אני שולח תפילותיי שלא נראה עוד שריפות בישראל כי אין לנו ארץ אחרת". (שטרן הוא פעיל בכפר גנים ג').

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר