בנימין נתניהו צילום אוליבייה פיטוסי
בנימין נתניהו צילום אוליבייה פיטוסי

הבחירות לכנסת: "הציבור מאוכזב ואפילו כועס. יהיה שינוי"

שאלה אחת בשבוע, והפעם: האם יש סיכוי שיחסי הכוחות הפוליטיים ישתנו בבחירות בספטמבר?

פורסם בתאריך: 9.6.19 16:03

 

יצחק עופרי

עופרי יצחק. צילום זאב שטרן

עופרי יצחק. צילום זאב שטרן

"יש בישראל ציבור רחב המושפע מרוח התקופה, ונוטה להצביע בהתאם לנאמר בתקשורת, במדיה, ופוסטים ברשתות החברתיות. ויש בעלי עניין פוליטי כלכלי, שבשבילם הצלחת המפלגה היא הישג אישי. מצב זה של דעתנות, הבנה ושינוי, מאפשר הקמת מפלגות חדשות, ומנהיגות חדשה. ולכן תוצאות הבחירות בלתי צפויות, ואף מייצרות קושי בהרכבת הממשלה, בגלל עודף פרורי מנדטים. לדעתי, הליכוד יקבל מספר מנדטים פחות, כחול לבן יעלה קצת, המפלגות הדתיות ישמרו על כוחן, המפלגות הערביות יתחזקו, והשמאל יעלה. לדעתי, מפלגות הימין הקיצוני יאבדו מכוחן. מכאן שתוצאות הבחירות הבאות, והאפשרות שיחסי הכוחות במפה הפוליטית ישתנו הם ממשיים. אני חושב שהציבור מאוכזב. אפילו כועס. על התנהלות בלתי אחראית, על בזבוז כספי ציבור, ועל אמון שנשחק. אני חושב, שאחוז ההצבעה בבחירות הבאות יהיה נמוך מהעבר. המצב ישתנה, ולדעתי אפילו לטובה". (עופרי הוא יו"ר האגודה למען החייל בפתח תקוה ויקיר העיר).

 

איציק אדורם

איציק אדורם

איציק אדורם

"אני מבחין במגמה של יצירת גושים. אני רואה שמתבצעות פעולות של התחברות בין מפלגות. למשל מפלגת כולנו התחברה עם הליכוד. התחילו דיבורים על חיבור בין מפלגת העבודה ומרצ. זו המגמה. המצב שנוצר בלתי אפשרי ויש להעלות אחוז החסימה, כך שרק מפלגות גדולות יהיו עם נוכחות בכנסת. מפלגתו של ליברמן מתחזקת ויש עלייה ל-9 מנדטים. כנראה שהתעקשותו על עקרונותיו מביאה לו מנדטים והוא מתחזק. גם איילת שקד מחוזרת וידוע שהיא תביא איתה מנדטים. לסיכום מפלגות קטנות תחלשנה ומפלגות גדולות כמו הליכוד יגדילו את כוחן. זה די ברור לי ואני מקווה שלא נחזור על מה שהיינו עדים בסיבוב הקודם, לחוסר היכולת להקים קואליציה. להבנתי נתניהו יוביל הליכוד לניצחון ובהחלט יוכל להרכיב קואליציה". (אדורם הוא איש עסקים ופעיל חברתי).

 

ד"ר שלמה צדוק

צדוק

שלמה צדוק

"ההיסטוריה חוזרת על עצמה עוד פעם אחת: או כטרגדיה או כפארסה, כך קבעו חכמים שקדמו לי. ומה יקרה ב-17 בספטמבר? האם התוצאה תהיה פדיחה אחת גדולה ונמצא את עצמנו שוב בריקוד מעגלים של בחירות חוזרות, יעני פארסה טרגית? או שהפעם העם יגיד את דברו עד כי יבוא עלינו מפץ גדול, וסוף סוף תשקוט הארץ מבחירות 40 שנה? נותרו עוד כ־105 ימים לבחירות. במונחי זמן מדובר בכלום זמן ולכן ישנם שיאמרו שדבר לא ישתנה: ביבי יישאר ביבי, ליברמן אותו ליברמן, חרדים אותם חרדים, השמאל אותו שמאל, הערבים אותם ערבים, כחול לבן אולי תוסיף עוד צבע והעבודה תיעלם לגמרי. אבל 105 ימים במונחי זמן של פוליטיקה ישראלית הם כמעט נצח. ובנצח הכל יהיה אפשרי, וכל חיבור/ איחוד/ מיזוג הזוי ודמיוני בין מפלגות ואנשים יהיה מציאותי, הגם שעיקר העיקרים של הלוליינות הפוליטית של פוליטיקאים ישראלים מאופיין בתכונה בולטת: המצאת מכבסת מילים שמכשירה כל סחרחורת אידיאולוגית מצד מחברי חיבורים ויושבי קואליציות. להערכתי, השינויים ברמה המפלגתית יהיו מהותיים, אבל המפץ הגדול יתרחש בשני מקומות אחרים. הראשון – ביבי מבשל מהלך משוגע, חיובי או שלילי תלוי בצד המתבונן, שיטריף את המערכת הפוליטית כולה. השני – יתרחש אירוע ענק ברמה הבין גושית שבעקבותיו ישתנו סדרי בראשית בפוליטיקה הישראלית. כך או כך – יהיה בלגאן דרמטי אבל לפחות צחוק הבחירות ייפסק!". (ד"ר צדוק הוא סוציולוג וראש אגף בתאגיד מיתב).

 

אייל אחיאל

אייל אחיאל

אייל אחיאל

"הסיפור הזה יעלה לנו הרבה מיליארדים, ולמה? בגלל גיוס החרדים. כאילו נגמרו לנו הבעיות הפנימיות, נגמרו האיומים מחוץ, מערכת הבריאות עובדת חלק והאבטלה שלנו עומדת על אפס. הציניות מגיעה מהאגו חסר השליטה של מי שהתפטר מכמה תפקידי שרים ושוב בגלל חוסר התאמה, מר ליברמן. המפה הפוליטית תשתנה דרמטית בבחירות האלו, ביבי עדיין ימשיך להנהיג לפחות עד שיצליח אם בכלל להקים את הממשלה הבאה. כל מאוכזבי כחול לבן יעברו אוטומטית לליברמן, כי הנקמה והאגו חזקים מהם וליברמן הפך להיות רובין הוד של השמאל. יאיר לפיד וחבורת הרמטכ"לים יתפרקו ושוב בגלל אגו. אם בנימין נתניהו לא יצליח גם הפעם להקים ממשלה, זו כנראה תהיה סוף דרכו הפוליטית בישראל". (אחיאל הוא יו"ר ועד נעמי שמר ועוסק באבטחת מידע).

 

עו"ד אלון וולקוביצקי

עו"ד אלון וולקוביצקי. צילום זאב שטרן

עו"ד אלון וולקוביצקי צילום זאב שטרן

"לעת הזו לא נמצא פרשן שייתן מענה ראוי לשאלה מה עבר במוחו של אביגדור ליברמן כשהביא שוב לבחירות חוזרות. האם הייתה זו התעקשות אידיאולוגית מסוג כלשהו, או קונספירציה חובקת מפלגות שכוללת גם את משה כחלון וגדעון סער ויאיר לפיד, ומטרתה להזיז את נתניהו מהשלטון? נתניהו סבור בכל מאודו שהמדובר באפשרות השנייה של קשירת קשר נגדו. ליברמן לדעתי אוהב את תשומת הלב והריגוש וייתכן כי מעריך שתחת ראש ממשלה חדש וחלש, הוא יהיה דומיננטי הרבה יותר מכפי הצפוי לו תחת שלטון נתניהו. אולם לדעתי לליברמן צפויה הפתעה לא נעימה בתום הבחירות החוזרות מבחינת והוא יסיים אותן באופוזיציה וגם הסקרים האחרונים שצופים לרשימתו עלייה במספר המנדטים אינם משקפים את רצון הציבור לבוא איתו חשבון. כידוע אלמלא אבדו למחנה הלאומי מאות אלפי קולות שניתנו למפלגות שלא עברו אחוז החסימה, המשבר הנוכחי בהרכבת הממשלה יכול היה, קרוב לוודאי, להימנע. הנתון הדרמטי וההיסטורי ביותר בסקרים האחרונים נוגע למפלגת העבודה בראשות אבי גבאי שנעלמת מהמפה הפוליטית ולא עוברת את אחוז החסימה ומקבלת רק 1.9%.  מתוצאות הסקרים הללו עולה, כי גוש הימין מטפס ל-72 מנדטים כולל ליברמן, אך נתניהו יכול יהיה להרכיב ממשלה גם בלעדיו עם 63 ח"כים. לעומת זאת גוש השמאל/ ערבים נחלש משמעותית ל-48 מנדטים בלבד". (וולקוביצקי הוא עורך דין פלילי ותעבורתי).

 

 

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר