מורה בכיתה צילום אילוסטרציה א‏.ס‏.א‏.פ‏ קריאייטיב‏/INGIMAGE

"אני מקווה שהמורים יקבלו מספיק שכר כדי שיוכלו לקנות לעצמם תלבושת אחידה וייצוגית"

שאלה אחת בשבוע, והפעם: מה צריך להיות שכרם של מורים מתחילים?

פורסם בתאריך: 26.8.19 14:11

 

ד"ר שלמה צדוק

צדוק

ד"ר שלמה צדוק

"הכי קל זה להתלהם, להתחנף, לצאת בהצהרות פומפוזיות, כמו שעושים הורים ועסקנים צדקניים, ולצעוק: "חייבים להעלות את שכר המורים מייד"!. סליחה ומחילה ונא להירגע. העובדות מראות כי שכר המורים עלה בשנים האחרונות בכ-38%!!!. אף סקטור אחר במשק לא זכה בעליית שכר יפה שכזאת. "הוראה היא מקצוע מיוחד שיש בו שליחות?". סליחה, הרופאים, האחיות, הגננות, הסייעות, המטפלים הסיעודיים ומאבטחי הקניונים אינם שליחות? ועכשיו כשאנחנו יודעים את העובדות ולאחר שהוצאנו את האוויר מהריאות של האפיפיורים אפשר לנהל דיון ענייני בסוגייה. אמרו חכמים: "מורה טוב הוא מורה לחיים". ואני מוסיף: "מורה טוב הוא מורה שאינו רעב", ולכן חשוב שגם מורה יצעד על קיבתו בכבוד. אבל צריך לבחון את הקיבה לא במשקפיים של חנווני אלא בטלסקופ של מנהל קניון. כלומר, לא להסתכל על המורה רק דרך החור של הגרוש אלא להביא הצעה יצירתית ורחבה לטיפול בשכר המורים. למשל, לקבוע שכר דיפרנציאלי לכל שכבת בית ספר!!. וכדי להרגיז אני אומר: לתת את השכר הגבוה לגננות ולמורות היסודי. אחר כך למורי החטיבות ובסוף לתיכוניים. למה? כי מורי התיכון הם בגדול טכנאי הוראה ואילו בגנים וביסודי המורים הם מעצבי חיים ולטעמי זה קשה יותר. גם פיזית, גם מהותית וגם שליחותית. אני רק מקווה שהמורים יקבלו מספיק שכר כדי שיוכלו לקנות לעצמם תלבושת אחידה וייצוגית. כאן צריכה להיות הייחודיות והשליחות של ההוראה ולא רק בשכר". (ד"ר צדוק הוא סוציולוג וראש אגף בתאגיד מיתב).

איציק אדורם

איציק אדורם

איציק אדורם

"אחד הנושאים הכואבים שאני לא מפסיק לשמוע עליו הינו המחסור המתמיד במורים ובסגל הוראה. בעיני נושא החינוך הוא אחד מהנושאים הכי חשובים לעתידנו כעם וכמדינה. יש לעשות הכל על מנת לשמור על העליונות שלנו בעיקר כתוצאה מחינוך איכותי וההשקעה לאורך השנים בילדינו. שמעתי על לא מעט מורים שהחליטו לעשות הסבה למקצוע ההוראה ממקצועות עם הכנסה מתגמלת הרבה יותר, עזבו חברות היי טק ועוד. על מנת לתת דחיפה למקצוע ההוראה אני ממליץ לתגמל את המורים המתחילים בשכר הגבוה בשיעור של לפחות 20% מעל שכר המינימום. שכר הוגן ומתגמל בתחילת הדרך יוכל לצמצם הנשירה מהמקצוע ולהבטיח הישארות מורים איכותיים במערכת. בנוסף מומלץ לבצע חיזוק תדמיתי למקצוע בצורה של החלטות ממשלה ולהכריז על מקצוע ההוראה כמקצוע מועדף עם חבילת תגמול נאותה. כל הצעדים הללו יביאו אנשים טובים למערכת ההוראה ויסייעו לשמור על מי שכבר נמצא בתוך המערכת. ההשקעה בחינוך צריכה להיות יעד לאומי, עם מתן תקציבים מתאימים למערכת החינוך, השקעה במורים ומנהלים איכותיים, השקעה בתקציבי פיתוח תשתיות ומבני חינוך. שכר הולם ותגמול ראוי יביאו לטיפוח המצוינות שכולם מדברים עליה ולא כהשקעה חד פעמית אלא כהשקעה מתמשכת". (אדורם הוא איש עסקים ופעיל חברתי).

יצחק עופרי

עופרי יצחק. צילום זאב שטרן

עופרי יצחק. צילום זאב שטרן

"להיות מורה מתחיל זו אמונה בשליחות הנסמכת על מערכת חינוך וותיקה, הנלחמת על מעמד ושכר, תנאים סוציאליים ופנסיה. מי שבוחר במקצוע ההוראה יודע כי הוא נדרש להתמודד מול מערכת מתישה, תחרותית, ונדרש לעבודה קשה, גם עם אוכלוסייה מגוונת, תלמידים והורים, וחברה ידענית. יש לא מעט זרמים בחינוך ולכן יש הבדלים בן המורים. בשל המגבלה שבחוסר הניסיון, וההתמודדות הנדרשת מול מערכת חינוכית מורכבת ותובענית, נראה לי ששכרו של המורה המתחיל צריך להיות תמריץ ועוגן כלכלי תומך בהתאם. ולכן, שכרו של המורה המתחיל צריך להיות מספיק גבוה כדי לאפשר לו רמת חיים טובה, ואת התנאים הטובים ביותר, להתמיד, ולהשתבח לאורך זמן". (עופרי הוא יו"ר האגודה למען החייל בפתח תקווה ויקיר העיר).

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אחת שאיכפת לה

    להיות מורה טוב
    ,ובימינו דוקא, עוד יותר, זה אחד המקצועות הקשים והשוחקים נפשית שיש

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר