רק שאלה הסופה דוריאן באיי הבהמאס צילום AP

משבר האקלים: "רק תנועה עולמית של עשרות מיליונים יכולה לעצור את הטירוף"

שאלה אחת בשבוע לפרלמנט, והפעם: האם מדינות העולם מסוגלות להתגבר על משבר האקלים?

פורסם בתאריך: 20.10.19 09:36

 

יצחק עופרי

יצחק עופרי. צילום זאב שטרן

יצחק עופרי. צילום זאב שטרן

"משבר האקלים, או אירועי מזג אויר קיצוני', מציבים איום ממשי על האנושות, ונודעו בשמות שונים, כמו הוריקן, ציקלון, טורנדו, צונמי, ועוד. המשבר המיידי, שלשמו נחתמו הסכמים לשיתוף פעולה בין מדינתי, הוא התחממות כדור הארץ. הסיכון בהתחממות כזו, מדאיג משום אבדן חיי אדם, שריפות, שיטפונות והצפות, עליית מי הים, ומחסור חמור במים. הגורמים לכך, המוסכמים על החוקרים, הם בפליטות גזי החממה, שימוש בדלקים פוסיליים, כריתות עצים, ובנייה צפופה מוגזמת בבטון, הגורם לפליטות פחמן דו חמצני. יש כאלה הטוענים, שאפשר לצמצם את הנזקים על ידי שימוש בטכנולוגיה מתקדמת, אנרגיה סולרית, שימוש בתחבורה חשמלית, נטיעות עצים, ואמנות בילטרליות. ואמנם נקבעו יעדים להפחתת פליטות בפרוטוקול קיוטו, קופנהגן, ופריז, שלישראל חלק במאמץ לפתרון משבר האקלים. לסיכום: האנושות יכולה לצמצם את הנזקים, לבנות הגנות מקומיות (כמו בניו אורלינס), ולהשקיע מאמץ משותף של מדינות רלבנטיות בריסון תופעות אקלימיות מסכנות חיים. אולי האנושות תדע לפתור חלק ממשבר האקלים, ואולי תדע רק לדחות את המשבר". (עופרי הוא יו"ר האגודה למען החייל בפתח תקווה ויקיר העיר).

מוניקה כהן

מוניקה כהן

מוניקה כהן

 

"משבר האקלים מסוכן כי הוא גורם לשינויי מזג אויר קיצוניים כגון בצורת, פגיעה ביבולים ואמצעי מחייה, סערות קשות הגובות אלפי קורבנות. בחלקים רבים של העולם כגון אפריקה נוצרת נדידת עמים, יש מלחמות, פליטים מציפים אזורים מפותחים וכתוצאה מכך מתהוות בעיות פוליטיות חברתיות וכלכליות מסובכות. גם אם העולם יפסיק לגמרי להשתמש בדלקים מזהמים (מצב שלא נראה באופק) עדיין נרגיש את ההשפעות משך עשרות ומאות שנים הבאות. הפתרון היחיד של עצירת ההתחממות הגלובלית הוא הפסקה מוחלטת של שימוש בדלקים ועצירה בגידול בקר המוני. אם המצב הנוכחי יימשך או יתוקן בחלקו, הטמפרטורה הממוצעת תעלה ב-2 מעלות, אזי העולם יהיה עד לאסונות טבע שלא ידע כמוהם באלפיים השנים האחרונות. יש לנו ארכה של 10 שנים בלבד לעבור לאנרגיות מתחדשות. אבל מדינות מתועשות ותאגידים עולמיים הבנויים על דלקים אינם ששים לעצור את המרוץ ולא תורמים מספיק אלא ממציאים תיאוריות הכחשה. לדעתי התקווה תלויה לחלוטין בדור הצעיר המתגייס למחאות עולמיות בזעקה על עתידם, כמו גרטה טונברי, הנורבגית הצעירה שסוחפת אחריה מיליוני בני נוער בעולם. רק תנועה עולמית של עשרות מיליוני אנשים יכולה לעצור את הטירוף ואולי להציל את העולם. כי שעון החול מתקתק". (כהן היא יו"ר עמותת פתח תקווה זה אני).

חגית ויחנסקי

חגית ויחנסקי

חגית ויחנסקי

"מה שפעם היה נראה לנו רחוק ולא מציאותי הופך להיות קצת מפחיד, נושא משבר האקלים, הוא באמת נושא חשוב שכל בן אנוש אמור להיות מודאג ממנו. העניין הוא שאנשים מהשורה לא מתעסקים בזה בדרך כלל כי הם מוטרדים מהבעיות היומיומיות שלהם כגון עבודה, פרנסה, פקקים. אבל הם לא מבינים שמשבר אקלים זאת סכנה אמיתית לאנושות. לדוגמא התחממות גלובלית, שזה אומר בעצם שדות יבשים, מקורות מים שעלולים להתייבש שיובילו לחוסר מזון, חוסר מים וכו'. אני בטוחה שמוחות מנוסים וטובים יותר משלי בטח יתנו את דעתם על האפשרויות והיכולת האנושית לטפל במשבר הזה ואני סבורה שיש פתרונות מדעיים שאמנם לא יפתרו את כל בעיות האקלים, אך בעזרת טכנולוגיות שונות כגון התפלות מים ודברים מהסוג הזה בהחלט ימזערו נזקים. כבר יצא לי לשמוע פתרון שקצת זעזע אותי, שמדבר בעצם על הצעות לדילול האוכלוסייה האנושית ואני מקווה שלא נגיע לזה". (ויחנסקי היא בעלת סטודיו למחול).

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר