סגן השר יעקב ליצמן צילום מוטי מילרוד בית חולים בילינסון צילום זאב שטרן

הרבה בריאות: "שוב נשמע על תפוסה של 200% ועל תורים של חודשים"

שאלה אחת בשבוע לפרלמנט, והפעם: האם לדעתכם הממשלה השקיעה בעשור האחרון מספיק משאבים ומאמצים בשיפור מערכת הבריאות?

פורסם בתאריך: 14.11.19 10:08

 

מוניקה כהן

מוניקה כהן

מוניקה כהן

"מערכת הבריאות בישראל היא מן המתקדמות בעולם, מבחינת איכות הטיפול, שיטות טיפול, חידושים ומחקרים. אבל המערכת היא בחסר כרוני של תקציבים. פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית, אמר בפברואר 2019: "מערכת הבריאות בישראל גוססת והממשלה שמה עליה פלסטר". הבעיה אינה באיכות הטיפול אלא במספר המיטות בבתי חולים וההמתנה הבלתי נסבלת לקבלת תור לניתוחים, רופאים מקצועיים, טיפולים ייעודיים. המערכת זקוקה לטענת ראשיה לתוספת של 5 מיליארד שקלים בשנה. המטרה היא קיצור תורים ב-30% וקביעת טווח מקסימלי לתורים לניתוחים. המערכת סובלת מפערים מתמשכים בין מרכז ופריפריה. למי שהתמזל מזלו וכיסו ויש לו ביטוח בריאות פרטי, אין הוא מרגיש מקופח. התור קצר, הטיפול במרכז רפואי פרטי מצוין. אבל לא לכולם יש ביטוח בריאות פרטי שעולה ממון רב. העלות החודשית למבוטח בקופות היא גדולה מלבד מס הבריאות הכללי. ללא ביטוח אלמנטרי זה, האדם החולה אבוד. החורף בפתחנו ושוב נשמע על תפוסת מחלקות של 200%, על הזקנה במסדרון ועל תורים של חודשים ואפילו שנים. אין זה מתאים למדינה מתקדמת השייכת לאו.אי.סי.די". (כהן היא יו"ר עמותת פתח תקווה זה אני).

 

איציק אדורם

איציק אדורם

איציק אדורם

"בימים אלו אנו נחשפים יותר ויותר לעומס הבלתי סביר בבתי החולים בישראל. התמונות הקשות שאנו רואים בהחלט מעידות על חוסר מוכנות של מערכת הבריאות למתן מענה הולם לאוכלוסייה בישראל. מה הסיבה? אמנם הממשלה הגדילה את התקציבים לאורך השנים אך במבחן התוצאה התקציבים אינם מדביקים את הצרכים. זמני ההמתנה גדולים בחדרי המיון, אנו עדים לקריסה טוטלית של המחלקות הפנימיות . הוחלט על תקציב חרום של 40 מיליון שקל למערכת הבריאות. בתכנון נכון רב שנתי לא צריך תקציב חרום שהרי אנו עוסקים בימות שגרה. מדינת ישראל היא מעצמה טכנולוגית וגם בנושא מכשור רפואי וטיפול רפואי, אנחנו חלוצים בלא מעט תחומים רפואיים אך בהעדר השקעות כספיות בהיקפים מתאימים המערכת כולה תקרוס. הרי כל תושבי המדינה משלמים מס בריאות כחוק, אם היינו צוברים כספים אלו לאורך השנים היינו בשעת הצורך יכולים לקבל טיפול רפואי משובח באמצעות כספים אלו. אם כן היכן כל הכספים הללו? הייתכן וסדר העדיפות בהקצאת המשאבים לקוי? אני מלין גם על העובדה שאין שר בריאות מכהן במשרה מלאה. מערכת הבריאות חיונית וחשובה. לסיכום, חד משמעית הממשלה לא השקיעה את ההשקעות הנדרשות במערכת הבריאות בכל התחומים ויש לעשות תפנית חדשה ולסגור פערים". (אדורם הוא איש עסקים ופעיל חברתי).

 

 אלון וולקוביצקי

עו"ד אלון וולקוביצקי

עו"ד אלון וולקוביצקי

"ישנה תפיסה מעוותת לפיה מערכת הבריאות קורסת והדבר היחיד שעשוי להצילה הנו תוספת תקציב מיידית. אף אחד לא יטרח ויספר לנו כי תוחלת החיים בישראל עלתה פלאים. בעשור האחרון הייתה תוספת משמעותית ביותר לתקציב, והדבר לא הביא לשיפור אלא רק לניפוח המשכורות והבירוקרטיה. למעשה גובה התקציב הוא אינו הבעיה אלא חוסר היעילות של המערכת. בין 2010-2018 ההוצאה הציבורית לנפש על בריאות בישראל גדלה ב-29% שזה הרבה יותר משאר מדינות ה-oecd. גם הטענה כי תוספת מיטות בבתי החולים תוביל לשיפור בשירותי הבריאות היא שקרית. בכל העולם יש דווקא ירידה במספר המיטות ומנגד פיתוח נושא האשפוז בקהילה וטכנולוגיות למעקב מרחוק. גם עניין הרצון להוסיף בתי חולים חדשים הנו בסך הכל כלי ניגוח פוליטי. ישראל היא מדינה קטנה ואין בה צורך בבתי חולים חדשים שרק יוסיפו עוד משרות מיותרות למנהלים ופקידים. הרבה יותר זול יהיה להקים מחלקות חדשות בבתי חולים קיימים. חשוב לזכור, כי כל הגדלה של תקציב חייבת להיות מלווה ברפורמות מהותיות אחרת לא תהיה בכך כל תועלת. לעניות דעתי, יש לחשוב מחדש על מנגנון קביעת המחירים שמשלמות קופות החולים לבתי החולים, על אופן המימון של בתי החולים על ידי משרד הבריאות, והכי חשוב, על יצירת תחרות ביניהם באמצעות הגדלת אפשרויות בחירה למבוטחים". (וולקוביצקי הוא עורך דין פלילי ותעבורתי).

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר