טיל נופל בשדרות. צילום אליהו הרשקוביץ
טיל נופל בשדרות. צילום אליהו הרשקוביץ

"עם מי בדיוק אפשר לעשות שם הסכם?"

שאלה אחת בשבוע לפרלמנט, והפעם: האם לדעתכם ניתן להגיע אפשר להסכם רגיעה ארוך טווח עם החמאס בעזה?

פורסם בתאריך: 21.11.19 12:08

דוד חג'ג'

דוד חג'ג'

"עם מי בדיוק אפשר לעשות שם הסכם? עם החמאס וההנהגה הקיצונית שכל מטרתם היא חיסול הישות הציונית בארץ ישראל? או עם הפלגים של הג'יהאד האיסלמי שמתנגדים "לעדינות" של החמאס, שונאים אותנו יותר ומקבלים רוח גבית וכסף מאיראן? או אולי עם הרשות הפלסטינית שבכלל לא שולטת ולא מסוגלת להיכנס לרצועה. המצב ברצועת עזה לאחר ההתנתקות הפך בלתי נסבל, ההסכמה לאפשר לחמאס להתמודד בבחירות ובכך גם לנצח את הרשות הפלסטינית יצרה ברצועה כאוס מוחלט. המצב ברצועה מדרדר מיום ליום למרות הכספים הרבים הנכנסים לרצועה שלא מגיעים בסופו של דבר לתושב שזקוק לכך. כולנו זוכרים את ההצהרות של הנהגת המדינה "שההתנתקות חשובה לביטחון ישראל וזה יעשה טוב למדינה, ואם רק טיל אחד ינחת בשטח ישראל צה"ל יכבוש את עזה". אז מאז ההצהרות וההתנתקות מעזה נורו אלפי טילים ואותם פוליטיקאים, קצינים ופרשנים, מחפשים כיום תרוץ אחר תרוץ לאחז בתפיסת עולם השגויה שהציגו אז. פתרון ושקט ארוך טווח מעזה נוכל להשיג רק על ידי החלפת ההנהגה ברצועה. כל עוד ההנהגה לא משלמת את המחיר, הביטחון העצמי שלהם גדל, ההצהרות שלהם הופכות לקיצוניות ומאיימות יותר. מנהיגי חמאס חייבים לדעת שכל ניסיון שלהם בשיבוש החיים שלנו כאן יגרום לחיסולם. אבל במקביל, ויחד עם מדינות ערביות, צריך לנסות לבנות הנהגה שרואה את התושב העזתי לפני הטיל על ישראל. הנהגה שמבינה שהמשך המאבק שלהם נועד לכישלון. רק אז אולי נקבל שקט מהרצועה לטווח ארוך". (חג'ג' הוא פעיל חברתי).

ד"ר שלמה צדוק

צדוק

"הסדר עם החמאס? – אני מתלבט אם להיות ריאלי או אם להיות אופטימי, או אם להיות צודק, או אם להיות חכם, אבל ככל שאני חושב על זה ביסודיות ולעומק אני נוטה להיות פסימי לאללה. למה ומדוע? יען כי הקרב מול החמאס אינו סכסוך על שטח, אינו על ביטחון ואינו על כלכלה, אלא מדובר בסכסוך מלחמתי דתי – משיחי שהחמאס לא מציג בו שום פשרות של שלום. "ג'יהאד" הם קוראים למלחמת הקודש הטרוריסטית שלהם מול היהודים. הכופרים יעני. הנה ציטוט מסעיף 7 של אמנת החמאס : "..והיהודי יסתתר מאחורי הסלע והעץ ואמרו הסלע והעץ: "הוי מוסלמי! הוי עבד אללה! זה יהודי מאחורי, בוא והרוג אותו..!!". ועוד ציטוט מוות: " .. "דרכנו היא דרך הג'יהאד ומוות למען אללה היא משאלתנו הנשגבת ביותר". חמאסטן עזה הם גם הטרגדיה של הפלסטינים עצמם, יען כי הם הפכו את האומללות והפליטות לאג'נדה טרוריסטית, ולמקור של תוהו ובוהו מרושע שמקדש את השריעה, מדכא נשים ומחסל מתנגדים. ואף על פי כל הנ"ל אנו היהודים צריכים להיות החכמים בג'ונגל הזה ולהושיט יד לשלום. לא יד של חנונים ולפלפים אלא יד תקיפה וחזקה שיש בה גם אגרוף של אנושיות. כי אנחנו עם מוסרי ורודף שלום. וכדאי שהחמאס יעריכו זאת כי אחרת הם רק יאריכו את הסבל שלהם. כרגע אין שם אנשים שפויים אבל אולי יהיו?". (ד"ר צדוק הוא סוציולוג וראש אגף במיתב).

חגית ויחנסקי

חגית ויחנסקי

"ממש אין סיכוי. הלחימה תחזור בדיוק איך שהחמאס או הג'יהאד יתחזקו שוב פעם ויכתירו איזה אבו חדש, הרי אין להם שם שום עניין לחיות חוץ מלהילחם בישראל. הסיפור של עזה יחזור על עצמו שוב ושוב כל עוד לא יהיה להם מה להפסיד וכרגע זה המצב שם. אין להם כלום, ולדעתי צריך לתת להם סיבות לחיות ודברים שלא כדאי להם להפסיד, צריך לאפשר להם לבנות נמלים ולאפשר מעבר סחורות בפיקוח שלנו כמובן, צריך לאפשר להם לבנות תשתיות, תחנות כוח, ממש לתת להם עצמאות וכל מה שהם צריכים חוץ מנשק בשביל לשקם את הרצועה. ככה תהיה להם סיבה לא לפתוח במלחמה איתנו, הרי לבנות את הכל ייקח להם שנים על גבי שנים ולהרוס את זה ייקח לצה"ל בדיוק 10 דקות. כמובן שגם אחרי כל זה אין גרנטי שהם לא יפתחו במלחמה כי מדובר בארגונים שלא יודעים לעשות משהו אחר ועוד מחנכים את הדור הצעיר רק לשנוא יהודים, אבל ככה לפחות נדע וגם נראה לעולם שניסינו באמת הכל לפני שנשמיד אותם". (ויחנסקי היא בעלת סטודיו למחול).

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אשמח לדעת מי היו חברי הועדה שבחרו את היקירים האם היה ביניהם שופט או שופט בדימוס ? כדי לשמור על אוביקטיביות וספק בעיני אם אכן זה מה שקרה מן הראוי שיכהנו בה גם 2 עד 3 חברים שאינם תושבי העיר

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר