חיסון צילום תומר אפלבאום

בעיית השפעת: "אי התחסנות היא חוסר אחריות וסיכון למעגל הקרוב"

שאלה אחת לפרלמנט בשבוע, והפעם: האם צריך לחייב להתחסן נגד שפעת?

פורסם בתאריך: 1.1.20 16:39

 

איציק אדורם

איציק אדורם

איציק אדורם

"בימים אלו אנו עדים להתפרצות מחלת השפעת במלוא עצמתה. יותר ויותר נדבקים במחלת חורף אופיינית זו. עד עתה מתו בעקבות סיבוכי המחלה 10 חולים ובכל טווח הגילאים. באופן אישי אני מצטער על אובדן חיים בגין מחלת השפעת, מוות מיותר שאולי ניתן היה למנוע אותו באמצעות חיסון שמבטיח חיזוק המערכת הפנימית כנגד מחלה זו. דעתי היא שחובה להתחסן. הראשונים להתחסן הן אוכלוסיות שבהן המערכת החיסונית הטבעית מוחלשת כמו מבוגרים או ילדים, שיכולים להידבק בקלות. אי התחסנות היא בעיני חוסר אחריות וסיכון לכל מי שנמצא במעגל הקרוב. אני מכיר את האמירה "לי זה לא יקרה", אבל החיים לימדו אותי שעם הגעת החורף נדבקים במחלה וללא אבחנה. למחלת השפעת יש חיסון ועל כן חובה להתחסן. חיסון נרחב של האוכלוסייה יביא לחיסכון באובדן ימי עבודה למשק, ימנע עומסים מיותרים בבתי חולים ועוד. לסיכום, חובה להתחסן, רוצו להתחסן למי שהתעצל עד עתה". (אדורם הוא איש עסקים ופעיל חברתי).

עו"ד אלון וולקוביצקי. צילום זאב שטרן

עו"ד אלון וולקוביצקי צילום זאב שטרן

אלון וולקוביצקי

"כמדי שנה, גם החורף הגיעה לישראל השפעת העונתית והמוכרת. לרוב היא חולפת מאליה, בעזרת טיפול נקודתי בתסמינים. אפשר לטעות ולחשוב שזוהי מחלת חורף קלה, אבל שפעת אינה כזאת. שפעת עלולה להחמיר את מצבם של חולים במחלות כרוניות, לגרום לסיבוכים ואפילו לתמותה אצל מי שנמצא בקבוצת סיכון. גם אצל מי שלא בקבוצת סיכון השפעת עלולה להסתבך. הסיבוך הנפוץ, אם כי לא היחידי, הוא דלקת ריאות. בכל שנה מתים בישראל משפעת כ-1,500 איש שלא חוסנו מהאוכלוסייה כולה, לא רק מקבוצות סיכון. חיסון כנגד שפעת הוא הגורם היעיל ביותר למניעת המחלה. מחקר של מובילי התכנית הלאומית למדדי איכות בקהילה מראה כי ככל ששיעור ההתחסנות באוכלוסייה עולה – כך שיעור האשפוז בגין שפעת וסיבוכיה הולך ויורד. החיסון נמצא כיעיל ביותר: בזכות החיסון נמנעו כ-5 מיליון מקרי שפעת באוכלוסייה הכללית, כולל בילדים. חיסון ילדים נגד שפעת מוריד את הסיכון לאשפוז ביחידה לטיפול נמרץ ב-74%. חיסון נגד שפעת גם מוריד את הסיכון ללידה מוקדמת ולמשקל לידה נמוך, כמו כן, נמצא קשר חיובי בין עליה במספר החיסונים ובין ירידה משמעותית במספר מקרי המוות והאשפוזים בבתי האבות. לדעתי, במדינה כה מורכבת בה לא ניתן להתחסן נגד כל כך הרבה תחלואים חברתיים וסכנות קשות שאורבות לנו וליקירנו כמו מתחום הביטחון, האלימות, תאונות הדרכים ועוד, יהיה זה יותר מראוי שלפחות משפעת נהיה מחוסנים". (וולקוביצקי הוא עורך דין פלילי).

איילת גלילי

איילת גלילי

"הדעות האם להתחסן נגד שפעת חלוקות. אני סבורה שלכל אדם יש את שיקול הדעת הפרטי האם להתחסן או לא ולכן אין מקום לחייב אדם בחיסון כשאין המדובר בפיקוח נפש או במגיפה של ממש. מידי שנה בחורף אנו נתקלים במקרי קיצון עקב סיבוך במחלת השפעת, חשוב שכל מי שנמצא תחת הגדרת 'קבוצת סיכון', כדוגמת קשישים, אנשים החולים במחלות כרוניות או נשים בהיריון יתחסנו בתחילת החורף ובכך יחסכו את סיכון בריאותם ובריאות הסביבה שלהם. באופן אישי לא חוסנתי ועל דרך הכלל אני משתדלת לשמור על תזונה והרגלים בריאים. אני מאמינה כי גוף בריא צריך בד"כ להתמודד עם וירוסים עונתיים ומסוגל להגן את עצמו. מלבד זאת נראה כי מידי חורף מתגלים סוגים שונים של נגיף השפעת ולכן לא וודאי שאנו יכולים להתגונן באופן יעיל כנגד כל הנגיפים ב-100 אחוז. הסברה היא כי נגיף השפעת הוא וירוס מתוחכם ובכל שנה יש זני וירוס חדש". (גלילי היא סגנית יו"ר נעמת הארצית ויו"ר סיעת הליכוד בנעמת).

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. מורן

    עו״ד וולקביציקי מדבר שטויות. החיסון הזה נחשב לאחד החיסונים הפחות יעילים. CDC נותן לו בימים טובים 40%-50% יעילות וגם זה כשממש מנסים לסדר את המספרים. אין 1500 מיתות כתוצאה משפעת ומסיבוכיה יש כמה עשרות בודדות בכל שנה, כולל מחוסנים ולחלק מכובד מהם מחלות רקע. מניעת 5 מיליון מקרי שפעת זה הדבר הכי מטופש. מר עורך דין יקר, אם אתה קורא את התגובה הזו ואני מקווה שכן, אנא הגב והבא את המחקר שקבע את זה. מוזמן גם לשלוח לי במייל [email protected]

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר