רק שאלה - דונלד טראמפ. צילום AP

הפרלמנט על תכנית המאה: "זו לא תכנית שלום, אלא תכנית סיפוח של ההתנחלויות"

שאלה אחת בשבוע לפרלמנט, והפעם: האם תכנית טראמפ תוביל להסכם שלום או להחרפת הסכסוך?

פורסם בתאריך: 6.2.20 11:49

 

אופירה אבירם

אופירה אבירם

אופירה אבירם

"ישראל היא מדינה חזקה ולכן לדעתי היא הייתה צריכה להציע תכנית שלום משלה, שעונה על הצרכים של מדינת ישראל. לפני הכל צריך לשאול האם הפלסטינים מסוגלים להכיר במדינת ישראל, והאם הם מוכנים לקבל זאת שארצות הברית מכירה בריבונות הישראלית בירושלים ובכך שבירת מדינת פלסטין העתידית תהיה במזרח ירושלים. כל תכניות השלום שהיו בעבר נכשלו כי לא מצאו את האיזון הנכון בין צרכי הביטחון של ישראל לשאיפות העצמאות של הפלסטינים. לדעתי, יהיו קשיים רבים והרבה ביקורת. במצב הנוכחי, זו לא תכנית שלום, אלא תכנית סיפוח של ההתנחלויות. לצד זה, בלי קשר למי צודק או לימין ושמאל, הבעיה העיקרית היא ההבנה שלנו ושלהם. הם בטוחים שהם יצליחו להעיף אותנו מפה ולכן יש להם תקווה ולכן הם נלחמים. ואנחנו בטוחים שהם יתייאשו ויוותרו וייעלמו. אם כולם היו מבינים שהבעיה הזו תישאר תמיד, וששני הצדדים לא מתכוונים ללכת, אולי היו יכולים לסגור הבנה כלשהי". (אבירם היא נומרולוגית).

אברהם נויברגר

אברהם נויברגר

אברהם נויברגר

"בתכנית טראמפ יש את כל מרכיבי השלום הטוב לישראל אל מול כל עילות המלחמה שיש לפלסטינים. בתוכנית זאת אם ירצו הפלסטינים שלום יש להם בסיס ועוגן, אולם אם חלילה ירצו מלחמה קשה או מדממת יש להם גם דרך. לדעתי תכנית המאה היא טובה מאוד לישראל וטובה לפלסטינים, תכנית שיכולה להביא להסכם שלום ולגרום לסיום הסכסוך. אבל השאלה היא האם אפשר ליישמה כפי שהוצגה. חובה על ישראל, ארצות הברית והפלסטינים להקים קבוצות עבודה שידונו בתוכנית הרחבה הזאת. גם האמריקאים לקחו אחרי הצגת התוכנית צעד אחורה באומרם כי הם מתנגדים לסיפוח המיידי של ההתנחלויות, בניגוד לכוונת ממשלת ישראל. אחרי הבחירות ואחרי הקמת ממשלה נצטרך לעבוד עם הפלסטינים ונציגי ארה"ב על פירוט ההסכם כדי שנוכל ליישמו. לדאבוני יש עוד דרך ארוכה עד לביצוע המעשי, גם של חלק מהתכנית. ישראל חייבת לפעול בהמון שכל ותבונה ולא לראות את ההסכם כנושא פוליטי". (נויברגר הוא יו"ר הסתדרות הגמלאים במרחב פתח תקוה ראש העין).

שי גרוסמן

שי גרוסמן

שי גרוסמן

"לכל הפסימיסטים והמצקצקים על הנזק שהתכנית של נשיא ארצות הברית עלולה לגרום אני ממליץ להסתכל על התמונה הרחבה: העלייה בשנאה למדינת ישראל ובאנטישמיות בכל העולם נמצאת בשיא. התקשורת העולמית ובעיקר זו האירופית מלבים את האש בדיווחים מוטים ושקריים בכל הזדמנות. באירופה גדל דור שניזון מהתקשורת הזאת וחלק ניכר ממנו כלל לא מכיר את סיפור שואת העם היהודי. הפלסטינים נהנים מכך, הם מנצלים כל במה לכדי להכחיש את חלקם בטרור, כדי לתאר את העובדות בצורה שונה, ממש ממציאים סיפורים שלא היו ומציגים עצמם טהורים ותמימים. כשחוזרים על סיפור שקרי ככל שיהיה מספיק פעמים יחד עם גיבוי תקשורתי מוטה הוא עלול להפוך לאמת היחידה שאנשים מכירים. מיתוס. כך באוקטובר 2016 החליט ארגון אונסקו להכריז על הר הבית והכותל המערבי כ״אתר קדוש מוסלמי״. במשך שנים נגרם נזק אדיר ועיוות של האמת ההיסטורית כפי שקרתה ואנו עומדים חסרי אונים. מנסים להסביר, מנסים להוכיח עובדות אבל קולנו בקושי נשמע. עד שנשיא ארה״ב, דונלד טראמפ הראה שהוא נצמד לאמת. וכמו סיפור סינדרלה, נשא את הסיפור של מדינת ישראל שכבר בקושי נשמע והחליט לתת לו מקום של אמת, בהכרה, בידיעה, בהפצתו וגם במעשים. תכנית טראמפ, בין אם תתקבל או לא, משמיעה את הסיפור של מדינת ישראל, נותנת במה תקשורתית לעובדות שכבר מזמן לא נשמעו. סביר להניח שהפלסטינים לא יקבלו אותה. אבל לפחות זכינו לכך שאמצעי התקשורת בכל העולם השמיעו את זכותנו לחיות פה, השמיעו את דרישתנו הבסיסית להכרה של הפלסטינים בזכותנו לחיות פה כמדינה יהודית, את הדרישה ההכרחית שיינטשו את דרך הטרור, את הצורך ההכרחי שלנו בביטחון ואת הקשר שלנו לירושלים. לכל הטוענים שההסכם של טראמפ מזיק אני אומר, הסתכלו על חצי הכוס המלאה: הסכסוך קיים ומחריף ממילא. לפחות קולנו נשמע והדהד בכל העולם וכשתגיע העת לנהל מו״מ לשלום, נוכל להשתמש בהסכם כגיבוי לדרישותינו. דונלד טראמפ ייזכר לנצח כנשיא הטוב ביותר לישראל וכחבר אמיתי בעת צרה". (גרוסמן הוא חבר ועד עובדי טבע).

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר